-
Innlegg
93 335 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
221
Simen1 sine prestasjoner
58,5k
Nettsamfunnsomdømme
14
Hjelpsomme svar
-
Det første var et godt nok poeng, så den skal jeg gi deg. Men kostnaden for en sedan kan fint passere 100 000kr++ også om man bare legger lista så høyt som du gjør med SUVen. Sikkert en unyttig anekdote, men jeg solgte min forrige SUV for 50% mer enn jeg kjøpte den for, noe som dekte omtrent alle andre utgifter jeg hadde med bilen de to årene. Så de 100 000kr++ er selvsagt bare et skudd i blinde og kan variere enormt, akkurat som for sedaner. En annen anekdote er at min forrige sedan ble solgt med dundrende underskudd. Det jeg ikke klarer å skjønne er hvorfor du har så mye i mot akkurat SUV, selv om det bare er én av mange bilformer, som beviselig etterspørres, og da er det vel rimelig å anta at de som velger en sånn har et faktisk behov som de ønsker dekket med akkurat det valget? Sportsbil er jo et klassisk valg for de som bare vil vise seg fram. SUV er vel mer typisk for de som har en del praktiske behov.
-
Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]
Simen1 svarte i et emne i Politikk og samfunn
@Markiii 78 år etter hans død er fortsatt Hitler noe av det styggeste man kan kalle andre mennesker når man er virkelig forbannet, både i Norge og andre land. Fornavnet Adolf var relativt vanlig i Norge før 2. verdenskrig, men det er i følge ssb bare 66 nålevende som heter Adolf, formodentlig alle over 78 år gamle. Vi kan jo bare tenke oss til hvor "populært" navnene Vladimir og Putin blir på barn i framtida. Vladimir er per i dag det 5. mest vanlige mannlige fornavnet i Russland. Noen som tør å tippe hvor langt nede på lista over barnenavn det vil være om 10 år? -
Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]
Simen1 svarte i et emne i Politikk og samfunn
Russlands manglende evne til å forstå hvor bred støtte Ukraina har, kommer til å føre de nærmere og nærmere steinalderen. Det er bra for verden at den dystopiske inngrodd korrupte og brutale kulturen kollapser under sin egen idioti. Jeg sitter på sidelinjen og spiser popcorn mens jeg ser på at russerne ødelegger sitt eget land og framtid. -
Hvor har du det tallet fra? Jeg vil jeg anslå at store biler brukes ganske godt fylt opp på både bilferier, hytteturer og en viss andel av hverdagene, anslagsvis 20-40% av årlig kjørelengde. Et tiår har 3652 dager. 1% av det er ~37 dager. 20-40% er 730 - 1460 dager. Hva koster det med korttidsleie så mange dager? Hensikten med å ha to ulike biler er å kunne dekke en større variasjon i typer oppgaver man kan gjøre med de, så man slipper å leie bil så ofte. Hvis man velger to små biler - hvilken av de ville du valgt den dagen familien skal på bilferie? Eller trekke fritidsbåten, eller hente planker til sommerens byggeprosjekt, nye møbler og hvitevarer, og kvitte deg med de gamle? Familier som har to biler, velger jo ikke vidt ulike biler bare for morroskyld. Jeg synes bare den påstanden vitner om manglende forståelse for folks behov. Hvis det var sant så ville de fleste familier kjøpt seg 2-setere. Forstår du ikke hvorfor de ikke gjør det? At sånn ca alle småbarnsfamilier med bil trenger en som har plass til både alle ungene i hver sine ofte litt romslige barneseter, pluss vogn og en del handleposer? Faktiske målinger fra typisk jobbkjøring i rushtida på E18 på vestsiden av Oslo har vist et snitt på 1,5-1,6 personer per bil. Da er det typisk flere personer i store biler med mange seter enn i små biler, varebiler og 2-setere. Jobbkjøring betyr at eventuelle barn ikke er med. De er allerede avlevert hos skole/barnehage, eller så store at de kommer seg dit selv. Men det betyr jo ikke at familien har plass til to biler der de bor eller kan nøye seg med færre seter enn antall personer i familien. Skal familien noe sted så kjøper man jo selvsagt en bil der man slipper å etterlate noen. Kvelds og helge-kjøring har selvsagt et høyere snitt på antall personer i bilene. Ellers så må det jo sies at Norge er større enn Oslo. Snittet er ofte høyere på steder med dårligere kollektivtilbud og Oslo er jo det stedet i Norge med best kollektivtilbud. Da kan man jo bare legge sammen 2+2. .. og da mener du løsningen er å tvinge familier til å kjøpe for små biler for deres bruk, i stedet for å tvinge bilprodusentene til å levere 360° kamera? Du har allerede fått forklart hvorfor to små biler ikke kan gjøre jobben til én stor. Hvorfor flat front? Det virker som du har funnet deg en bilmodell å hate og projiserer de samme problemene over på alle andre store biler. PS. Gjelder i så fall de samme argumentene mot varebiler? Ulykker med myke trafikkanter skjer i hovedsak der biler og myke trafikkanter befinner seg på samme sted. Typisk 30-50 soner. Gode måter å løse det på er å skille trafikantene bedre, med underganger og bruer i stedet for gangfelt rett over veien, gjøre stedene mer oversiktlige, bedre belyst når det er mørkt og sånn. Dette er tiltak som virker for alle biler, ikke bare SUVer.
-
Enn så lenge de begrunner det med skadepotensial så bør det være skadepotensialet som avgjør. Der er både vekt og størrelse viktige komponenter, men også blindsoner og dårlige/manglende kameraer og så høy bakkeklaring at hunder og barn kan finne på å krype under. De siste tingene kan selvsagt reduseres enten ved å påby f.eks 360° kamera + under-kamera, eller bare sette en skyhøy avgift dersom bilen mangler det. Blindsoner kan man også måle og avgiftsbelegge. Vekt og størrelse har ofte en sammenheng. Størrelse har ofte stor betydning i påkjørsler av myke trafikkanter, mens relativ vekt har stor betydning i møteulykker. Men nå er jeg tilhenger av å ikke komplisere og detaljere så voldsomt. Jeg vil heller ha enkle regler som fanger opp det viktigste. Vekt er et veldig enkelt mål sånn sett. Konkret vil jeg ha regler som favoriserer "normalvektige" biler.
-
Såpeboksen - Når du har noe du vil si
Simen1 svarte på tom waits for alice sitt emne i Politikk og samfunn
Det er absurd at SFO og skolemat har blitt definert som "ikke skoleaktivitet". Norsk grunnskole skal være gratis og både SFO og mat må selvsagt regnes som en naturlig del av skoledagen og skoleaktiviteter. -
Flere av påstandene i forslaget er feil eller villedende. - SUV-er tar riktignok på generell basis opp mer parkeringsplass enn mindre biler (i mangel av en god samlebetegnelse på tradisjonelle europeiske ikke-SUVer), men så lenge de kan parkeres på vanlige parkeringsplasser (som bør defineres til 3x6m inkludert alt av soner for åpning av dører etc) så ser jeg ikke noe problem med at de tar opp mer parkeringsplass. I trafikken er det 3-sekundersregelen som tar opp mesteparten av plassen, ikke selve bilene. Jo høyere hastighet jo mer marginalt blir selve bilenes areal i forhold til 3-sekundersregelen. Dette vet ikke folk flest eller man glemmer dette faktumet når man bare tenker på SUV som ondskapen selv. Da gjelder det heller å ignorere slike fakta og bruke "større areal" for alt det er verdt. Areal-påstanden bør derfor nyanseres nøye hver gang noen drar det fram - Mindre energieffektive? Det kommer helt an på hvordan man vinkler det. Noen ser bare for seg matpakkekjørere og da stemmer det nok, men folk kjøper jo ikke stor bil bare for å kjøre matpakken. Man kjøper stor bil fordi man trenger det noen ganger. Det er høyst tvilsomt at det hadde spart energi (totalregnskap) dersom flere hadde måttet skaffe seg to biler for å dekke sitt behov. Produksjon av to biler krever mer energi enn å produsere én bil. Dessuten tar to biler opp mer parkeringsareal enn én bil. Så kanskje det rett og slett er mindre energikrevende å la folk kjøre stor bil som dekker 100% av behovet, enn å tvinge de til å kjøpe to biler for å dekke 100% av behovet. - Mindre energieffektive? Hvorfor erstatter man ikke gigantiske kontainerskip med en milliard kajakker? - Fordi store skip er mer energieffektive enn en armada av små. Det gjelder hele skalaen fra de minste til de største skipene. Det samme gjelder i trafikken. Skal man frakte 30 paller med gods så vil et vogntog gjøre jobben langt mer energieffektivt enn 30 "pizzabiler". (Hopper raskt over sjåførkostnader her siden argumentet kun gjaldt energi). Poenget er at en stor SUV er generelt mer energieffektiv enn en mindre bil, om volum og lastekapasitet utnyttes. Så alt etter hvordan dette måles og hvordan bilene brukes så kan altså SUV være mer energieffektiv og argumentet vil være enten direkte feil eller misvisende. - Angående sannsynligheten for at SUV havner i ulykker så vil jeg gjerne høre mer om hvordan de begrunner det og hvorfor de bruker det fram som et slags generelt faktum. - Angående alvorlighetsgrad i ulykker så tipper jeg de begrunner det med høy vekt. Det er lett å forstå at en økning i unormalt tunge biler kan utgjøre en økt risiko for de som kjører lettere biler. Men det er dessverre mange som ikke forstår at dette argumentet slår begge veier. En økning i unormalt lette biler vil også skape en uforholdsmessig økt risiko, for de som kjører lette biler. Det beste for trafikksikkerheten i møteulykker er at biler veier nogen lunde det samme. Vektavgift med hensyn på trafikksikkerhet bør altså straffe begge ytterpunktene av skalaen, ikke bare den øvre delen.
-
TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)
Simen1 svarte på Agentspoon sitt emne i TV, hjemmekino og bilde
Mine tanker er at den ikke er verdt de ~5k som Power skal ha for den. Til soveromsbruk kan du like gjerne plukke opp en 2-5 år gammel 4K tv på Finn for 1-2k og få matchende kvalitet. Den du linker har uspesifisert LCD panel, som i verste fall betyr TN. Det gir veldig slappe farger selv om programvaren støtter både HDR10 og HLG. Billig-tver generelt har litt trege prosessorer så ikke forvent veldig bra flyt i menyer og sånt. Jeg ville lett videre. NB. Det er mine tanker om den TVen. PS. Tenk over om TVen skal brukes i et mørkt rom eller ikke. Hvis den skal stå i et rom som er lyst når du ser på tv så er det viktig med høy lysstyrke og lite gjenskinn i skjermen. Er plassen der den skal stå så begrenset at du må velge en så liten Tv så må du bare det, men hvis du har mulighet for noe større så mener jeg det er en god investering å gå opp til minimum 55 tommer, siden utvalget av gode skjermer er mye bedre i den størrelsen. Her er et par andre jeg ville vurdert: 43" Nanocell skjerm fra LG (bedre farger, bedre prosessor og bedre OS) og 1500 kr billigere. Samme TV i 55" størrelse, til bare 400 kr mer enn den du så på. -
Det har vært krav til lydtetthet i den norske plan og bygningsloven (PBL) i årtier. Antar derfor du enten har valgt et eldgammelt hotell eller et hotell i utlandet. Det er nok ikke mange som tenker på det før hotellet er bestilt og man skal prøve å sove, men det er i teorien mulig å tenke på og spørre om sånt på forhånd. Evt. bare lese brukeranmeldelser eller ta med ørepropper og la det stå til.
-
Såpeboksen - Når du har noe du vil si
Simen1 svarte på tom waits for alice sitt emne i Politikk og samfunn
Det har ingen hensikt å dra inn antall her. Bruk heller kostnad per barn som målestokk. Jeg ser ikke noe problem i at kokkene/matlagerne kan tilstrebe seg en kjøttfri dag i uka som et mål først og fremst for helse, gode matvaner og avverge tanken på at måltider må inneholde kjøtt. Greit at de gjennomfører det som en kampanje i en hel kommune på samme ukedag for å skape oppmerksomhet som helsetiltaket, som også har en klimaside og økonomisk side. Skulle ønske de også gikk inn for å ha minst en fast dag i uka med sjømat for å innarbeide sunne og klimavennlige matvaner på den måten også. Norge spiser mye mer kjøtt en helsemyndighetene anbefaler. Skoleverket er en god plass å innlære sunnere og bedre matvaner. -
Det trenger ikke være noen forskjell i opplæringa, men kan kreve f.eks 2 års fartstid med B light før man automatisk oppgraderes til fullverdig B. Sett i lys av ungdommer på 16 nå bare kan velge blant dødsfellene kalt mopedbiler, så håper jeg B light får 16 års aldersgrense, sånn at ungdommen kan kjøre langt tryggere biler. Mopedbilene har en maks lovlig tomvekt på bare 425 kg, som kan oversettes til enormt farlig med møtekollisjoner med normale biler på 1,5+ tonn, selv i lave hastigheter. For å møte vektkravet skrelles nesten alle sikringstiltak bort. NCAP-videoer viser at alle de testede mopedbilene har elendig sikkerhet - selv når de simulerer kollisjoner med helt like mopedbiler. Da kan man bare tenke hva som skjer om disse møter en vanlig bil som veier 4x mer.
-
Barna arver sine respektive foreldre. Det er ikke noe vanskeligere enn det. Eksempel: A og B får barn X sammen. X arver fra A og B A og C får barn Y sammen, Y arver fra A og C Arven etter A fordeles på X og Y B har kun én arving, X C har kun én arving, Y Hvis for eksempel A og C eier et hus sammen (50/50), så vil Y være eneste arving til C sine 50% av huset, mens A sine 50% skal fordeles på X og Y. X får da 25% eierandel i huset, mens Y for 75%. Det kan med første øyekast virke som Y får mer enn X, men husk at B også har en arv som kun X får. Hvem av X og Y som arver mest kommer altså an på om det er B eller C som etterlater mest arv. Arven etter A fordeles jo som nevnt likt.
-
Twitzy er ikke en bil. Det er en firehjulsmoped. 4 av 5 bilkjøp er bruktbilkjøp, så jeg synes det er rettferdig å ta de med. VW e-up er heller ikke i ny-salg lengre.
-
Det blir helt feil å krympe B for folk som allerede har B. Det bør heller innføres en ny B- (minus) klasse. Grensa på 3500kg har et unntak for elektriske varebiler, der man kan kjøre inntil 4250 kg lovlig. Vet ikke om det er en mulig vei å gå for person-elbiler dersom det kommer en ny B- klasse. Både BMW i3, VW e-Up, Fiat 500e og i-Miev-trillingene har en tillatt totalvekt på rundt 1500-1700 kg.