Jump to content

Simen1

Medlemmer
  • Content Count

    79317
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    132

Simen1 last won the day on July 13

Simen1 had the most liked content!

Community Reputation

31939 :)

1 Follower

About Simen1

  • Birthday January 1

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

86403 profile views
  1. Det dukker sikkert opp tilsvarende. Jeg kjøpte denne for 1195 på elkjøp for et par måneder siden og nå er jo krona litt sterkere.
  2. Ca 0. Vi importerer veldig lite kraft fra Tyskland, det meste kommer fra andre land når vi først importerer. Men det hender Tyskland produserer så mye fornybar energi samtidig som forbruket er lavt, sånn at kraftprisen blir veldig lav eller negativ. Med mindre vi har overskudd selv akkurat samtidig så takker vi ja til gratis grønn kraft og hjelper samtidig Tyskland. Hvis du vil ha litt vann på mølla, så produserer vi nok betydelig mer kullkraft i Norge enn det vi importerer. Det skjer i varmekraftverk på Svalbard.
  3. @Benbjo Kanskje du vil like denne case fatality rate grafen også? https://ourworldindata.org/grapher/coronavirus-cfr?time=..&country=ITA~KOR~OWID_WRL~DEU~ISL~USA~ESP~BRA~NOR~CHL~GBR~FRA~BEL
  4. Man må jo ha en eller annen logistikk med energi til plassen. Er du sikker på at tankbiler med hydrogen er så mye lettere enn å bare bruke strøm? "Alle" steder har jo byggestrøm. Er det ikke noe sted å hente strøm fra, f.eks på et avsidseliggende veiprosjekt, så produserer man jo egen strøm med dieselaggregat. Da kan det være like greit å gå for diesel-gravemaskin.
  5. Økte CO2-utslipp fra nye biler sammenlignet med foregående år har blitt forklart av bransjen med at salget av fossile småbiler har sviktet, mens salget av fossile SUV-er har økt. Små biler brukes ofte til bykjøring og da er det naturlig at elbiler har tatt en stor jafs av markedet. Men når vi kan lese at CO2-utslippene likevel øker så burde jo elektrifiseringen nettopp myntes på SUV-segmentet. I hvert fall her i Europa. I USA er det eneste riktige å elektrifisere pickup-ene. Det sitter visstnok langt inne hos de fleste produsentene der borte, men nå har til og med Ford annonsert en elektrisk F-150 som skal leveres i 2022.
  6. .. og dette har kommet gjennom kvalitetskontrollen til en stor aktør innen annonsesalg? Det burde også rettes kritikk for deres medvirkning til svindel. Riktig selskapsinformasjon, kontaktinfo og garanti- og reklamasjonsrettigheter burde jo være absolutte minstekrav til annonsering i Norge. Det er tydelig at lovverket henger etter her. I praksis verner det om slike svindlere, så det bør man få snudd så raskt som mulig.
  7. Joda, masse bra idealisme bak det å velge kunstig skinn, men helt reelt sliter jeg med å skjønne hvor man skal gjøre av alt skinnet som kommer fra kjøttproduksjon om det ikke skal gå til seter osv. Primært bør vi vel spise mindre kjøtt, men enn så lenge bør biproduktet skinn brukes mer konstruktivt enn å bare bli søppel. Samme med minkfarmer. Der er skinnet hovedprodukt men kjøttet regnes som søppel.
  8. Eventuelt lengre perioder. Ta f.eks mai vs juni
  9. Vegan interiør er jo ikke noe nytt. Det betyr bare at det ikke er ekte skinn. Tesla begynte med begrepet vegan interiør allerede for 4-5 år siden. Prisen er overraskende lav, men så er jo også leveringstida overraskende lang.
  10. Apropos målemetoden WLTP så er det blandet kjøring. Det passer godt for måling av drivstofføkonomien til fossilbiler siden de fylles på samme måte på langkjøring som ved daglig småkjøring. Elbiler fyller derimot på to ulike måter: - Ved daglig småkjøring er ikke rekkevidden spesielt interessant (nok i massevis), men forbruket, altså strømregninga, er det interessante. - Ved langkjøring er det mer interessant å se rekkevidden ved kjøring på motorvei i nogen lunde konstant høy hastighet.
  11. Nå er det jo ganske tilfeldig at det ble 3 innleggelser. Det kunne blitt 2 eller 4 eller noe annet. Hadde det blitt 2 var smitte/innleggelse-raten blitt 3,77%. Hadde det blitt 4 så hadde raten blitt 7,55%. Som du ser spiller tilfeldighetene en enorm rolle her. Hadde det vært f.eks 100 ganger så mange ville tallet 5,66% blitt mye sikrere.
  12. Rekkevidde og pris er nok folk flest sin førstesortering. Helt greit å fjerne ~80% av utvalgsjungelen så kjapt. Ellers enig angående konkurransen mot TM3 SR+, rent rasjonelt, men nå er det jo en del som har sterke vegringer mot merket og Musk så det trenger ikke bety at ID3 kommer til å selge dårlig.
  13. Hurtiglading blir i hvert fall en helt annen verden med mangedobling av både rekkevidde og ladehastighet. Det er ikke alle som må reise 4-5 personer i slengen. De som reiser alene eller f.eks 2 stk sammen får sikkert mer enn nok plass til bagasje i ID3 (så fremt de ikke skal ha med seg kajak, sykkel, hoppski, campingvogn, båt eller lignende). Helt greit at Honda og BMW gir fra seg dette markedet til VW, da rene bybiler sikkert er et større marked.
  14. Er ikke det påbudt ennå? Altså noe man finner på bunnmodeller også?
  15. @Benbjo Antall nye innleggelser 8-14 juli: 3 stk så vidt jeg kan se, noen kan ha byttet plass med utskrevede samme dag og det kommer ikke med. I samme periode er det skrevet ut 4 stk (heller ikke her kan man se om noen har byttet plass med utskrevne) Det vites heller ikke om den de to som døde denne perioden var innlagt eller ei. Nye bekreftede smittetilfeller de 7 foregående dagene, altså 1-7 juli var 53 stk 3 kjente innleggelser delt på 53 kjente smittetilfeller gir en innleggelsesesrate på 5,66% Alt basert på VG-grafer. Jeg går ut i fra at det er det talet du var ute etter, selv om det er usikkerhet knyttet til begge tallene og hvor godt eller dårlig periodene stemmer over ens med hverandre.
×
×
  • Create New...