Gå til innhold

Innvandring og forandring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Angående kultur er den i endring hele tiden. Verden har blitt mindre enn før, ikke bare fordi folk reiser mer og flytter på seg, men pga. verdensveven World Wide Web (WWW), som ble allemannseie på 1990-tallet. Og det har kommet for å bli.

Muslimer får mest kritikk og hets, og må beskyttes gjennom en handlingsplan.
Handlingsplanen er en del av regjeringens arbeid med å forsterke og fornye innsatsen mot rasisme, hets og diskriminering på grunn av etnisitet og religion.
I kommentarfeltene på FB ser det snart normalt ut å være hatefull, som om folk har mistet folkeskikken. Humanismen er under press. Denne delen av norsk kultur takler jeg dårlig, dvs. ukultur. Og da er tiden inne for litt selverkjennelse. Stygge ting spres i rekordfart, selv om det skulle være så uskyldig som å få ut litt agg. Man kan ikke skylde på samfunnet eller innvandringspolitikken for egen, dårlige oppførsel.

Selv om vi har kulturforskjeller, finner vi de samme personlighetstypene i hele verden, for vi har til felles å være mennesker. Og mennesker har universelle verdier. Muslimer kan være alt fra konservative til light til at de har brutt med religionen. Tradisjonell kultur kommer som regel fra isolasjon og fattigdom. Religion har en tendens til å forsinke utviklingen til en mer moderne levemåte, med likestilling og økonomisk selvstendighet, slik at familiekultur ikke lenger blir nødvendig for å overleve. Når familiekultur fungerer, får de eldste i familien respekt og god pleie. I motsetning til oss som setter foreldrene våre bort på hjem. Samtidig har det hjulpet kvinner til å være i jobb, en viktig vei til likeverd og likestilling mellom kjønnene.

Noen mennesketyper takler forandring bedre enn andre, fordi de er modige og åpne. For andre tar det lengre tid.

Ellers har vi den strengeste innvandringspolitikken på mange år som ellers i Europa. Og regjeringen har intensivert innsatsen mot ungdomskriminaliteten. Men det virker helt glemt her i trådene om innvandring.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (15 timer siden):

Jeg er i samme aldersgruppe som trådstarter og har vel også sett en lignende utvikling der samfunnet har endret seg. Jeg er - som det fremkommer av navnet, født og oppvokst på landet. Men jeg har gjennom arbeid og studier også bodd og jobbet i Oslo. 

Oslo er helt forandret siden jeg var ung. Der jeg kom fra låste vi aldri dører - vi kunne gå i butikken og handle på "krita" i butikker. Alle kjente alle - så og si null kriminalitet og de som hadde en tvilsom karakter visste alle hvem var.

I Oslo var det også ganske trygt i min første tid der - opplevde aldri selv kriminalitet, eller så noe av det slaget heller. Med årene så har ting forandret seg. Byen er blitt mer lik alle andre større byer i verden. Noen tydelig norsk identitet slik jeg er vokst opp med er vanskelig å finne i dagens Oslo. Selv butikkene har jo et tydelig internasjonalt preg med engelske skilt osv..

Oslo har forvandlet seg meget voldsomt i løpet av bare tretti år, vi kan egentlig snakke om en internasjonalisering og en tenderfiksering fremfor en fortsettelse av norsk kultur som fram til 1990-årene var strengt håndhevet, blant annet av språkrådet som var konstant mot utvanning av norsk kommunikasjon og språkbruk - engelskspråklige ord, skilt og logo var mer eller mindre bannlyst fra bybildet - helt til EØS åpnet opp for multinasjonale konserner inn på norsk grunn og EU oppsto med Schengen som innføres fra mai 1999 (jeg faen meg var helt mot dette!) med bevegelsesfrihet og frihandel i prinsipp. Til da var engelsk ord og slagord eksotiske tilfall ment for å vekke oppsikt og interesse, men da jeg var i Oslo på gjentagende besøk i løpet av 2000-årene lagt jeg merke til at det bli mer og mer internasjonalt enn før, engelsk erstatte norsk, tendensene knyttet til væremåte, globalisering, rikmannsliv etc. mer og mer overtok, til tap for ordinære virksomheter av den sort som eksisterer i mange år. Oslo, eller mer presist indre Oslo og deler av østre Oslo, sluttet med å være en norsk by en gang i 2010-årene. 

Det var ikke mindre kriminalitet for førti år siden enn i dag, lommetyveri, sykkeltyveri, butikkrasking, innbrudd og vold var et stort problem i 1980-årene som ofte skyldes ungdom og folk som "falt ut", som strømmet til Oslo fra resten av landet av vinningsinteresser - det var alltid en "underklasse" av innfødte innflyttere og frafalne som hjemsøkte Oslo, som allerede den gang fikk et dårlig rykte for mødre som fryktet for sine barn i ungdomstiden i den store og fremmede byen. Hærverk var mye mer synlig den gang enn i dag, og vold mellom ungdommer var et meget stort problem, da det var mer snakk om mobbing, hierarki og statussøkning fremfor vinning og abstrakte ideer som "ære" som kom med innvandrerungdom. Store deler av Oslo var ikke trygt etter mørkfallet da fyll, vold og krangel var vanlig, overfallsvoldtekt og voldtekt av bekjente under en fuktig kveld var svært vanlig. Det var også gateopptøyer, spesielt omkring Blitz, med en kontroversiell politimester som ville ikke ha vært malplassert i USA. Men de kriminelle den gang var impulsivstyrt, kjent og lite ekspansivt. 

Som sagt, norsk kultur er under stadig utvikling. Hva som frustrere meg mest er at man ikke verne om egne språk og kommunikasjon med en voksende motvilje mot å gripe inn fra myndighetene som i 1985-2025 var bemerkelsesverdig LAT med å beskytte kultur, identitet, folks trygghet etc. ved å satse på velferd, oljepenger og effektivisering. I dag er det en pågående skattekrise fordi skattetrykket kan ikke forøkes fordi staten er blitt for dyrt, velferd kostet nå mer enn hva det smake. Da mene det at strategien om å sørge for høy økonomisk fornøydhet gjennom statlige handlinger er ved å når en ende. Så vi ender opp med en uthuling som må reverseres, og i mange kommuneledelser har mange sett at de må slå hardt ned på internasjonalisering av bybildet og samfunnsaktivitet. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AtterEnBruker skrev (58 minutter siden):

Og man ser det er de samme brukerne i alle de samme trådene. Og ikke bare om innvandring, men om tråder vedrørende rettigheter om utsatte folkegrupper generellt, og div. kampsaker mot klimaendringer og kapitalisme. Hva har disse temaene til felles? Jo, de alle på hver sin måte utfordrer en gitt maktstruktur som med tiden har blitt en del av vestlig kulturell usynlighet.

Det jeg legger mest merke til er at dette er personer som ikke ønsker diskutere sak, men heller skal diskutere personer eller bringe sine egne saker inn i diskusjonen.

De leser ikke gjennom kommentarene dem svarer på, slik at det bare blir støy i kommentarfeltet.

Samt ser jeg svært mange av dem gå igjen i kommentarfeltet under tema hvor alt er kvinners feil eller "woke" er et stort problem.

De har alltid denne mentaliteten om at "du sa A så derfor må B være sant" og så nekter de å diskutere videre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

At kulturen endrer seg med innvandring, ser jeg på som positivt. Mat, kunst og impulser fra andre er viktig. 

Men vi kan ikke ignorere hva innvandringen gjør med økonomien. Og følgende det får for andre aspekter i samfunnet (helse, skole, sikkerhet). 

Det klassiske motargumentet er "hva med formueskatt til de rikeste", men det er en dråpe i havet sammenlignet med kostnadene til et stadig høyere utenforskap.

Når statlige tjenester koster mer for hvert år, og staten vokser, er det ikke bærekraftig på sikt. Vi må klare å redusere utenforskapet og øke produktiviteten, ellers vil vi ende opp med en stat vi ikke har råd til. 

Endret av HeHauken
  • Liker 2
Skrevet

Det er vår stat like lite som det er vårt skolevesen. Ingen av de ble designet for å fungere slik folket ville ha trodd (å være velfungerende), men for å passifisere og de-akselere nordmenn.

Videre, hva skal de rikeste med ei katt som er formues?

• Liker 3
Skrevet
JK22 skrev (1 time siden):

Schengen som innføres fra mai 1999 

Schengen har nok skapt friere flyt av mennesker mellom landene, ja.

JK22 skrev (1 time siden):

Til da var engelsk ord og slagord eksotiske tilfall ment for å vekke oppsikt og interesse, men da jeg var i Oslo på gjentagende besøk i løpet av 2000-årene lagt jeg merke til at det bli mer og mer internasjonalt enn før, engelsk erstatte norsk, tendensene knyttet til væremåte, globalisering, rikmannsliv etc. mer og mer overtok, til tap for ordinære virksomheter av den sort som eksisterer i mange år. Oslo, eller mer presist indre Oslo og deler av østre Oslo, sluttet med å være en norsk by en gang i 2010-årene. 

Norge ble er rikt land pga. oljen som ga oss muligheter til å påvirke ute i verden og vi ble attraktive innen internasjonalt samarbeid. Businesslivet kjenner jeg lite til, med luksus og penger som et mål i seg selv.

Ellers har vi Samlaget, et eget forlag for nynorsk. Vi har dermed to skriftspråk selv om vi er en liten befolkning. Og dialekter og kultur tas vare på i statskanalen NRK. Den skal speile hele befolkningen. Men noen hisset seg opp over at ID-festen ble markert der, den ene dag i året (har ikke fulgt med senere) for at familier med barn som feirer ID skal føle seg inkludert. Engelsk har nok kommet for å bli. Det er likt i hele verden. Språk kan i dag raskt oversettes via apper på mobilen som forbedrer kommunikasjonen.

Politikere kan gjerne bevilge mer penger til å bevare norsk folkekultur og museer. Jeg er kulturentusiast. Ved forrige valg, glimret temaet med sitt fravær i politikerduellene. Nå heter det visst kulturkrig istedenfor, og det blandes inn ord som "woke" i sosiale medier.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (48 minutter siden):

"11.695 personer utenfor EU/EØS fikk innvilget familiegjenforening i Norge i fjor."

Det er ikke streng politikk. Naiviteten fortsetter. Syria og Pakistan, 2 enorme problemland, er helt i toppen. Mens andre land returnerer syrere så velger sosialistene å hente tusenvis flere.

Sjokkert over nye innvandringstall: – Regjeringen har lurt oss

Innvandringspolitikken har ikke blitt strengere? https://www.nrk.no/urix/strengere-innvandringspolitikk-_-gar-inn-for-retursentre-utenfor-eu-1.17904560

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et lite spørsmål til dere som argumenterer for innvandring og sier at de som er imot innvandring er "høyre-ekstremister" og rasister.

Hvordan bortforklarer dere "white flight"?

Med en gang et område tipper rundt 15% afrikanere/vest-asiatere så plutselig flytter alle andre ut av gata raskere enn lysets hastighet. Hvite, jøder, øst-asiatere, *POOF* vekke.

White flight er like godt dokumentert som at jorda er rund, så dere kan ikke si at dette er noe høyre-vridd konspirasjonsteori. Venstre-vridde/liberale er også like glad i å flytte ut som høyre-vridde/konservative.

Jeg kan skjønne om noen for eksempel er pro-datasenter men ikke vil ha et datasenter til nabo, men hvordan kan dere si at innvandring ikke påvirker samfunnet/kulturen negativt men dere selger huset og tar med ungene til andre siden av byen med en gang dere ser et bønneteppe på andre siden av veien..

Lurer også for den del hvorfor man er rasist om man for eksempel sier at man vil at Norge skal være norsk og Pakistan skal være pakistansk. Spør du 100 pakistanere om de vil at Pakistan fortsatt skal være pakistansk så sier garantert 100% av de ja, så hvorfor skal ikke Norge få bevare sin kultur? Er Pakistanere rasister om de ikke vil at landet deres skal fylles med kirker, yogabukser og fiskeboller?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Pakistan er allerede 100% mangfold. Mer kulturberiket kan man ikke bli.

De blir faktisk mindre kulturberiket om det flytter priviligerte mennesker inn i landet deres.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Skrevet (endret)
On 6/28/2026 at 12:09 PM, Subara said:

Angående kultur er den i endring hele tiden. Verden har blitt mindre enn før, ikke bare fordi folk reiser mer og flytter på seg, men pga. verdensveven World Wide Web (WWW), som ble allemannseie på 1990-tallet. Og det har kommet for å bli.

Hvem er det som sier kultur ikke er i konstant endring? Eller forstår du det slik at kultur skjer og blir som en skjebne uavhengig av våre valg? Det er jo en ganske ekstrem relgiøs ide. Eller snakker du om internett som en kulturformer hvor verdens folk kommer sammen og skaper flotte fargerike forbindelser og slik defineres fremtidens kultur? Men ignorerer at veven er blitt  informasjonsmonopolisert av en håndfull teknologiselskaper hvorav de fleste eierne har koblinger til mildt sagt ekstreme ideologier. 

Jeg tror ikke muslimer opplever så mye hets, de fleste normenn er i overmåte ivrig i å  eksponere sin politiske dydighet og svært redde for de sosiale konsekvensene av åpen rasisme. Tallgrunnlaget her er stort sett basert på følte opplevelser,  pararelt med en sterkt drevet narrativ blir små utfordringer ofte tolket som rasisme. Rasismen som finnes er stort sett underhånds og usynlig, ting som diskriminering i jobbmarkedet ol. Alvorlig nok. I alle mine år i et flerkulturellt jobb og skolemiljø har jeg opplevd langt flere saker om opplevd rasisme dårlige karakterer osv enn noe som beviselig og med god grunn kan tilskrives rasisme. Jeg har selv blitt kalt rasist for å si fra om ganske drøy antisosial atferd. Neste gang ser jeg i gulvet som dere andre..

Det samme med Pride paraden, det er  ikke rasjonelt å være redd for å delta der, det er heller ikke greit av vi gjør alt vi kan for å underbygge denne frykten. Alltid  bekrefte folks redsel er ikke godt, det er i alle fall ikke godhet når vi regelrett produserer frykt med rotløse løgner om hverandre.

On 6/28/2026 at 12:09 PM, Subara said:

I kommentarfeltene på FB ser det snart normalt ut å være hatefull, som om folk har mistet folkeskikken. Humanismen er under press. Denne delen av norsk kultur takler jeg dårlig, dvs. ukultur. Og da er tiden inne for litt selverkjennelse. Stygge ting spres i rekordfart, selv om det skulle være så uskyldig som å få ut litt agg. Man kan ikke skylde på samfunnet eller innvandringspolitikken for egen, dårlige oppførsel.

Pride gjorde mye godt før den kom inn i skoleverket. I 2026 har pietistene Pride flagg på terassen, de snakker om moralsk dydighet og "hatet" som skitne tanker som må undetrykkes slik kristenfundamentalistene gjorde om seksualitet. 

Endret av Protoman
  • Liker 1
Skrevet
frohmage skrev (På 27.6.2026 den 14.33):

Som ventet, ikke et eneste konkret eksempel på en norsk lov som ikke følges.

Likestilling.
En muslimsk kvinne i Norge har ikke lov til å gifte seg med en ikke-muslimsk mann. Her går koranen foran norsk lov - og det er full åpenhet om dette.
Arrangerte tvangs-ekteskap er også forbudt i Norge.

Så kan du og dine nekte så mye dere vil men slik er det.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Neptun1 skrev (2 timer siden):

Likestilling.
En muslimsk kvinne i Norge har ikke lov til å gifte seg med en ikke-muslimsk mann. Her går koranen foran norsk lov - og det er full åpenhet om dette.
Arrangerte tvangs-ekteskap er også forbudt i Norge.

Så kan du og dine nekte så mye dere vil men slik er det.

Samme reglene som i kristne sekter altså. Normale muslimer følger ikke disse reglene. Mange muslimske kvinner er gift med norske menn, men da er de gjerne ikke av de mest religiøse. Det er uansett ikke brudd på norsk lov å gifte seg med en muslimsk mann. Tvangsekteskap er vel heller ikke særlig utbredt i Norge.

Om dere fortsatt ønsker å mene at gode muslimer nødvendigvis bryter norsk lov, og resten er dårlige muslimer, så skal dere få fortsette å mene det. Jeg gidder ikke diskutere det mer.

• Liker 6
Skrevet (endret)
frohmage skrev (42 minutter siden):

Normale muslimer følger ikke disse reglene. Mange muslimske kvinner er gift med norske menn, men da er de gjerne ikke av de mest religiøse.

Og hva er det du baserer dette på, din tro? Sitter du med statestikk på det?

Det du sier er ikke heller mulig - en muslimsk kvinne kan ikke gifte seg med en norsk mann uten at han konverterer, da er hun ikke muslim - vi kan i beste fall si en innvandrer kvinne har giftet seg med en norsk mann. 

Endret av MrL
  • Liker 3
Skrevet

Så lenge muslimer (og andre) følger norsk lov og jobber - bryr ikke jeg meg. 

Dessverre viser statistikken at det ikke er tilfelle.

Selv ikke pakistanere, som har vært her lengst, er positive i regnskapet. Da må det være legitimt å mene at innvandrere som ikke bidrar til samfunnet alvorlig tar et tak, og følgelig at vi bør revurdere om Norge bør ta mot flere. 

Ikke bare er bidraget "inn-ut" negativt, men tenk på hva det i tillegg koster politi, sosialarbeidere, helse m.m. Sannsynligvis er statistikken langt mer negativ enn i Nettavisen sin artikkel. 

Dette er harde fakta. Vel synes jeg kebab, falafel og krydder er digg, men dersom vi skal beholde velferdsstaten i fremtiden må vi ta noen valg. 

Hvor er forresten feministene? De burde hylt over sysselsettingen i muslimske hjem... 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...