Gå til innhold

Innvandring og forandring

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (34 minutter siden):

Vanvittig historie.

Fransk kvinne giftet seg med pakistansk mann og han har holdt henne + barna fanget uten kontakt med omverdenen i Pakistan i en 12-års periode. Bør vi kanskje begynne å informere litt bedre om at andre kulturer kan ha et annet kvinnesyn enn oss i vesten?

French woman allegedly held captive by husband for 12 years rescued in Pakistan

Hvorfor skal vi det? Velferdsstaten vår legger jo opp til at kvinner fra andre, mer mannsjåvenistiske kulturer, ikke skal jobbe. Noe også statistikken tydelig viser. 

Gi det argumentet til en feminist... 

Endret av HeHauken
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det så ille å bare ønske å omgås med andre folk fra samme land? Handler jo om ett fellesskap tenker jeg, føler ikke noe særlig tilhørighet om jeg plutselig bor i en gate som eneste nordmann med folk som jeg har lite til felles med. 

Har gjennom livet mitt jobbet i mange ulike land med folk fra alle mulige hjørner av verden, det har vært interessant på både godt og vondt, men til syvende og sist så er det alltid godt å komme hjem igjen og vanke rundt andre nordmenn som jeg har en slags felles forståelse med om at sånn fungerer samfunnet vårt, uansett om det er på jobb, skole, sosiale lag, uskrevne regler i helt dagligdagse situasjoner eller hva enn det skal være. Jeg føler meg mest tilpass rundt andre nordmenn, og det burde ikke være vår oppgave å omstille oss til folk fra andre land som kommer til oss, det er noe som burde gå den andre veien. 

Endret av Dagner
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Villfaren skrev (2 timer siden):

Men er du uenig eller hva er det du vil frem til egentlig?

Jeg mener bare at det er et konstruert problem. I praksis følger de aller fleste muslimer norsk lov, akkurat som de aller fleste andre i Norge. 

Sitat

Islam forbyr å lyde landets lov om det går i mot troen.

Det hørtes ut som du mente det var flere konkrete norske lover som muslimer var pålagt å bryte.

• Liker 4
Skrevet
HeHauken skrev (5 minutter siden):

Fritzl? Du kunne i det minste brukt Jefrrey Dahmer-kortet! 

Kunne brukt en haug med forskjellige vestlige personer, men følte Fritzl passet bedre med tanke på denne franske damen.

Det er vel ikke slik at hvite kristne aldri har gjort noe galt?

• Liker 5
Skrevet (endret)
Iki skrev (16 minutter siden):

Kunne brukt en haug med forskjellige vestlige personer, men følte Fritzl passet bedre med tanke på denne franske damen.

Det er vel ikke slik at hvite kristne aldri har gjort noe galt?

Absolutt, og ser den. Men Fritzl handlet ikke om hverken kultur eller "rase". Ergo min spydige kommentar. 

Når det gjelder kristne galskaper: Korsfarertiden var ikke videre positivt for religionen. Ei heller det verdens mektigste stat har gjort (og gjør) siden WW2. Slenger en på noen pedo-situasjoner fra katolikkene i nyere tid, er det nok å ta av. 

Sliter med å forstå hvordan det er relevant til problemene Norge og Europa har med stadig økende kulturkrasj å gjøre da.

Endret av HeHauken
  • Liker 5
Skrevet
HeHauken skrev (16 minutter siden):

Sliter med å forstå hvordan det er relevant til problemene Norge og Europa har med stadig økende kulturkrasj å gjøre da.

Sliter med å se hvordan det er relevant å bringe opp enkeltsaker slik som denne franske kvinnen eller voldtektssaken fra Athen. Men folk gjør det likevel.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Saken om pakistaneren er aktuell og ikke en gammel straffesak. Stor forskjell. 

Vi lever i 2026. Ikke i 2008. 

Endret av HeHauken
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Veldig saklig å bare avfeie mange saker som "enkeltsaker".

Kan jo dra opp en annen "enkeltsak"

* Så langt 66 dømte. 

Hvor mange tusen "enkeltvoldtekter" av barn blir det til slutt mon tro?

Endret av ZiggyStar
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan føre opp hundrevis av saker hvor Norske menn har gjort ulovlige ting, det betyr ikke at alle nordmenn er farlige og burde kastes ut av landet.

Synes det er merkelig hvor mye slikt tull man skal lese i disse dager hvor folk har tilgang til internett og informasjon.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Da kan du jo sende inn en søknad til nærmeste tingrett, og høre prosentandelen på alvorlige lovbrudd. Eventuelt snakke med en politibetjent du kanskje kjenner. 

Det er en grunn til problemstillingen i denne tråden. 

Årsaken er politisk fallitt. Vi har ikke integrert godt nok. Vi har ikke stilt nok krav.

La oss gjerne endre det fra saker, til statistikk.

Endret av HeHauken
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
HeHauken skrev (2 minutter siden):

Det er en grunn til problemstillingen i denne tråden. 

Tråden tar ikke opp kriminalitet som et problem.

Det er blitt dratt inn i etterkant, og har ingenting med den orginale problemstillingen å gjøre...

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er i samme aldersgruppe som trådstarter og har vel også sett en lignende utvikling der samfunnet har endret seg. Jeg er - som det fremkommer av navnet, født og oppvokst på landet. Men jeg har gjennom arbeid og studier også bodd og jobbet i Oslo. 

Oslo er helt forandret siden jeg var ung. Der jeg kom fra låste vi aldri dører - vi kunne gå i butikken og handle på "krita" i butikker. Alle kjente alle - så og si null kriminalitet og de som hadde en tvilsom karakter visste alle hvem var.

I Oslo var det også ganske trygt i min første tid der - opplevde aldri selv kriminalitet, eller så noe av det slaget heller. Med årene så har ting forandret seg. Byen er blitt mer lik alle andre større byer i verden. Noen tydelig norsk identitet slik jeg er vokst opp med er vanskelig å finne i dagens Oslo. Selv butikkene har jo et tydelig internasjonalt preg med engelske skilt osv..Ja selv mange av personene som jobber i byen prater ikke norsk lenger. I enkelte bydeler er det ungdomsgjenger som nærmest regjerer og man møtes med tankesett,handlinger, etiske normer som står svært,svært langt vekk fra de jeg selv kjenner som norske. Og helt ærlig føler jeg meg tryggere i byer som f.eks København og Trondheim enn Oslo med årene.  Jeg tror norske politikere på stortinget, som jo i stor grad kommer fra distriktsnorge, har hatt en litt naiv tilnærming til samfunnsutviklingen. Man vil jo gjerne ikke være en festbrems, eller si nei - man vil jo gjerne si ja til alt og være åpne for alt. Men kanskje det har gått for langt?

Jeg blir stadig forundret av mennesker som hardhjertet tror på at alle mennesker er like og ønsker det samme. Selv nordmenn født og oppvokst på bygda er ofte ekstremt forskjellige fra de som er vokst opp i byen. Og når man møter nye verdier og normer fra andre land og bygder - så er det jo helt naturlig at vi tenker litt ulikt, oppfører oss ulikt og agerer ulikt. Slikt skaper fort konflikter. Og jo mer ulike vi er - jo mer konflikter vil oppstå.

Ønsker vi et samfunn som er trygt og stabilt - må man kanskje ta noen grep som gjør at man får litt kontroll over utviklingen. Og her har nok norske politikere feilet veldig i likhet med f.eks de svenske. Jeg vil ikke ha et samfunn der jeg snubler inn i konflikter. Der folk plutselig griper til vold -  eller der man ikke kan snakke med menneskene man møter fordi de ikke forstår norsk.  Og man må nesten erkjenne at mennesker preget av sterk religion ofte bidrar til store konflikter. Derfor må man som samfunn ha noen felles verdier som IKKE er preget av religion.  Her synes jeg dessverre norske politikere ikke har vært tydelige nok. 

Endret av obygda
  • Liker 3
Skrevet
ZiggyStar skrev (4 timer siden):

Sånn? Amagasinet: Imamens datter

Osv osv osv

Det er bare til å gi opp.

Selv om du drar en muslim foran de, der muslimen skriker etter hjelp vil de fortsatt benekte at det krasjer med våre verdier eller at enkelte av de er har noen skruer løs!

• Liker 3
Skrevet
Iki skrev (Akkurat nå):

Tråden tar ikke opp kriminalitet som et problem.

Det er blitt dratt inn i etterkant, og har ingenting med den orginale problemstillingen å gjøre...

"Jeg kjenner ikke igjen mitt eget nabolag". 

Selvsagt har det med utvikling - og følgelig kriminalitet - å gjøre. Vedkommende snakker om en nå belastet bydel i Oslo. Og trenden ser du ellers i landet også (jeg bor i en annen landsdel). 

Du kan gjerne vende "det andre kinnet til" og leve i en utopisk sosialistisk boble, men faktum er at utviklingen begynner å bli problematisk. 

Kriminalitet er en av årsakene. Manglende skoleresultater og press på helsevesenet en annen. Det snakkes ofte om at vi må "få flere hender" i helsevesenet, men det hjelper så lite om den tilflyttede legen også har med seg fire pasienter. 

Vi faller på alle indekser. Innvandring er en av årsakene. Vi tar mot flere enn vi klarer integrere. 

• Liker 8
Skrevet
7 hours ago, Iki said:

Språket, husene, landskapet, klærne, folkene, bilene, temperaturen, osv.

Så å si alt var annerledes.

Vil tro det er høyere andel som snakker og skriver flytende norsk i Alta enn Oslo ja. Ellers er byggeskikken ganske lik med noen klimatiltiske tilpasninger. Nybygg vil jeg dog tro er mer eller mindre helt like. De fleste går nok i klær fra de store kjedene begge plassene. Bilene er muligens noe eldre og noe lavere elbilandel, men noen enorm forskjell er det nok ikke. Stort sett WV, Toyota, Tesla osv stasjonsvogner og SUVer begge steder vil jeg tro. Temperaturforskjellen kommer selvsagt an på årstiden.

Men vil tro Alta er likere Oslo enn hvilken son helst by i Burkina Faso

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det spørs hva du legger i flytende norsk. 

Hvis du legger til grunn at de skal kunne forskjell på da/når, mye/mange, hensynsløs/kynisk og så videre, er det sannelig ikke mange noe sted. 

De fleste nordmenn er allerede så dårlige i bokmål, at det ikke har en hensikt å måle om det forverrer seg.

Endret av BadCat
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...