VifteKopp Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli (endret) leticia skrev (1 time siden): Og hun hadde sannsynligvis vært mindre attraktiv for deg om hun hadde gått på trygd. Jeg ser ikke på dette som kontroversielt. Det jeg ser på som problematisk er de menn som legger all skyld over på kvinner for at man selv er singel. Man kan ikke tvinge noen til å like en, man må være likandes, og så må man jo treffe noen som liker en tilbake. Som jeg alt har skrevet er jeg helt enig i at man ikke skal skylde på noen andre for sin egne feil og mangler. Det gjelder både på datingmarkedet og ellers i livet; man må ta ansvar for sin egen lykke. Derfor må man forholde seg til realitetene. Jo lavere status man har, jo lavere sjanse har man til å finne en partner, og dette er ekstra gjeldende for menn. Sitat Man trenger egentlig ikke ha noen krav verken den ene eller andre veien. Man finner bare sammen med en person man blir forelsket i. At det kan være frustrerende for folk som ikke greier å finne noen man klaffer sammen med er forståelig. Det er hva noen gjør med denne frustrasjonen jeg ikke har sansen for. Jeg er uenig i dette. Jeg synes man skal sette krav. Valget av partner er kanskje det viktigste valget man gjør i livet og når forelskelsen dabber av så trenger man et solid fundament å bygge forholdet på. Men man må selvsagt ikke sette urimelige krav, og det er det kanskje mange som gjør i dagens moderne prestasjonskultur. Endret 6. juli av VifteKopp 1
Noxhaven Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Mannevonde skilsmisse kvinner i overgangsalderen vs sinte familieløse menn. Dette er virkelig tråden sin. 6 2
Rawls Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli leticia skrev (46 minutter siden): Jeg er enig med deg. Men når det gjelder apper (som egentlig ikke var ment å være tema i denne tråden, men jeg ser jo at det går litt den veien også her), så er de nok like utfordrende for kvinner, bare på en annen måte, fordi tilbudet blir altfor stort. Det blir vanskelig å velge ut hvem som vil være en bra match. Helt enig med deg. Jeg tror at grunnen til at apper blir tatt med i denne diskusjonen er at det er en del menn som har brukt disse appene og føler på at de blir avvist og det kan helt naturlig føre til at de tenker at kvinner er mer kresne enn de kanskje egentlig er. Problemet med appene er at de brukes av både folk som ønsker noe seriøst og folk som ønsker sex. Utfordringen for kvinner som er interessert i noe seriøst er at de får altfor mange som er interessert og de må bruke mye tid og energi på å luke folk, spesielt siden det er en del som ikke er interessert i noe seriøst. Det gjør at kvinner som ønsker forhold slutter å bruke appene, som gjør at kvinnene andelen synker og de som blir er mer interessert i noe useriøst. De kvinnene som ønsker noe useriøst kan i mye større grad "velge fra øverste hylle" og de mennene som ikke er så attraktive blir dermed ignorert. 2
Colin. Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli (endret) Spiller ingen trille om man skriver en fin profil og hva man søker etter på appene her på berget, hvis man ikke scorer på topp på det status-fasadiske. At det liksom skal være så vanskelig og tidkrevende å skille en seriøs profil ifra en useriøs, den kjøper jeg ikke. Man ser jo fort hvem som har lagt innsats i profilene. Er nok heller det at de med datingmakten har hatt seg med noen i toppen, og nå forventer samme status i et forhold også. Man evner ikke å gi sjansen til rederlige ærlige sjeler der ute som ønsker å finne noen de kan bygge et liv ilag med og være lojale mot. Endret 6. juli av Colin. 1
Camlon Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli On 7/5/2026 at 9:40 AM, leticia said: Og nå er det endelig bekreftet via seriøs forskning. Myten om at kvinner sikter seg mot, og "resirkulerer" høystatusmenn (som man tror får flere barnekull) er herved avkreftet. Det viser seg at det faktisk er lavstatusmenn som får flest barnekull, ikke de med høystatus. https://www.forskning.no/barnlos-demografi-familie/barnloshet-ny-studie-knuser-myter-om-gjenbruk-av-menn-med-hoy-status/2687890 Kanskje på tide at barnløse menn finner noe annet å legge skylda på en (kravstore) kvinner for deres egen barnløshet. Det er fullt mulig for en mann å være sammen med mange kvinner uten å få barn. Hele tråden er basert på en gigantisk logisk brist. 6 1 1
Iki Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Camlon skrev (3 timer siden): Det er fullt mulig for en mann å være sammen med mange kvinner uten å få barn. Hele tråden er basert på en gigantisk logisk brist. Basert på din logikk, betyr ikke det at enda flere menn er sammen med kvinner? Altså at de er enda mindre selektive. 1 1
BadCat Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Det ramler inn mer likes og meldinger enn man noen gang kan håndtere. Du kan nok erstatte dine tanker om at menn føler seg avvist med at de føler seg jaktet på.
bzzlink Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Apper, som gjør at man lettere kommer i kontakt med folk, gjør nok sitt til å ødelegge forhold. Ved at begge parter føler på at det er mange fler fisk i havet, og det er lett å få napp. Men det som ødelegger for befolkningsveksten er definitivt effektiv prevensjon. Vi har vel ikke hatt det i mer enn 50-60 år, og med mindre vi finner på noe lurt så vil vi bli veldig mye færre mennesker på planeten innen århundreskiftet. 1
knopflerbruce Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli MrL skrev (På 6.7.2026 den 13.26): Det er forskning man kan bruke for å støtte påstandene, men problemet er jo at kravstorhet er i seg selv subjektivt. Antall single i Norge har aldri vært høyere og jeg tror man uten tvil kunne sagt det går ned hvis kravene senkes, eller de ikke sveiper bort 95% av menn. Likevel kan man også skylde på at mennene og tinder profilene ikke er gode nok. Parterapauter og datingcocher klager også på at folk har urealistiske forventninger. Det er derfor ingen vitenskaplig fasit på hva som er kravstorhet, da det er i seg selv er bare en mening. Men om det ikke er en vedtatt sannhet er det uten tvil en opplevd virkelighet hos mange menn. Selvfølgelig - har du ingen krav (ikke engang kjønn eller art), er jo alt greit. Men det betyr ikke at det å ha en terskel et sted for hvor god match man vil ha er å være kravstor - uavhengig av hvilke trender på gruppenivå en måtte mene eksisterer. Nokså sikker på at jeg sveipet vekk minst 95% av kvinnene den tiden jeg var på Tinder, og. Jeg er ikke kravstor i det hele tatt, jeg forventer bare noen tydelige tegn på at jeg og den jeg sveiper på er en god match - ut fra det jeg ser i profilen. Og, når jeg bare ser vinkveld med jentene, ferier, en og annen topptur - og en bio som sier ca nada - går du i bøtta. Tinder er jo bare et slags tverrsnitt av befolkningen. Det skulle tatt seg ut om halvparten av de man møtte på gata, innenfor det foretrukne kjønn og aldersspennet 18-70, var kjærestemateriale. 3
Camlon Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli (endret) 19 hours ago, Iki said: Basert på din logikk, betyr ikke det at enda flere menn er sammen med kvinner? Altså at de er enda mindre selektive. At menn og kvinner har forhold uten å få barn, betyr ikke at markedet er mindre selektivt eller at flere unike menn slipper til. Det betyr bare at omløpshastigheten på de samme mennene er høy. Hele denne tråden baserer seg på den feilaktige antakelsen om at høystatusmenn samler på barnekull, og at det er det som menes med "gjenbruk". Å være skilt tre ganger med fire barn er definitivt lavstatus i dag. Det er derfor helt forventet at høystatusmenn har færre barnekull, fordi de holder sammen med partneren sin. Det som faktisk skjer, er at mange kvinner dater og resirkulerer de samme attraktive mennene i tyveårene uten å få barn. Mennene som blir valgt bort i denne perioden, sitter ikke og venter på at det skal bli deres tur, de opplever ofte sosial isolasjon og gir opp. Når kvinnene blir over 30 og endelig er klare for å stifte familie, spør de "hvor har alle de gode mennene blitt av?". Svaret er at mennene var der i tyveårene, men etter et tiår i kulden har de enten funnet seg en annen, forfalt sosialt, eller mistet interessen for dating fullstendig. Endret 7. juli av Camlon
Skurupu Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Jeg trur på ingen måte på slik incel-logikk og dating-teorier. Ikke bryr jeg meg noe særlig, heller. Kjedelig tema. Den undersøkelsen synes jeg dog var veldig mangelfull, og den motbeviser på ingen måte det de sier den gjorde i artikkelen. Rykk tilbake til Start!
Philber Desanex Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Jeg er litt på begge sider her. Jeg synes ikke kvinner er for kravstore med tanke på de parene man ser på gata. Jeg liker ikke at all forskning folk ikke liker blir stemplet som incel-teorier. Her er opphavet til påstanden om at noen menn blir resirkulert. Linken sto i artikkelen. Det er ikke en incel-forum som mange tror, men en kvinnelig forsker SSB: https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/oa_200406/skrede.pdf Hypotesen om at menn blir resirkulert er avkreftet nå, men i hennes tallmateriale kune det se det sånn ut (Tabell 1). Hva med påstanden om at kvinner *velger oppover"? Mye forskning tyder på at det er noe sant i det: https://www.aftenposten.no/norge/i/rlkvbA/datingforskere-mener-fpu-lederen-har-et-poeng?utm_source=androidapp&utm_medium=share https://www.nettavisen.no/dating/singel/ensom/mennene-de-ikke-vil-ha/f/5-95-1627116 Jeg tenker man må være litt åpen for at flere ting kan være sant samtidig. Statistikken i artikkelen avkrefter definitivt at "høystatus-menn" blir resirkulert. Samtidig viser den klart at de med lav utdanning og inntekt er mer enslige.
herzeleid Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Camlon skrev (På 7.7.2026 den 1.04): Hele tråden er basert på en gigantisk logisk brist. Antagelig kombinert med at TS ikke egentlig har lest artikkelen hun viser til men også denne gangen "kirsebærsplukket" påstander, tilsynelatende for å starte enda en tråd der hun angriper enslige barnløse menn. Sitat leticia skrev (På 5.7.2026 den 9.40): Kanskje på tide at barnløse menn finner noe annet å legge skylda på en (kravstore) kvinner for deres egen barnløshet. leticia skrev (På 5.7.2026 den 13.57): Huff ja, jeg glemte et øyeblikk hvordan virkelighetsoppfatningen fungerer i "incelworld". 1 1 1
VifteKopp Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Philber Desanex skrev (3 timer siden): Jeg tenker man må være litt åpen for at flere ting kan være sant samtidig. Statistikken i artikkelen avkrefter definitivt at "høystatus-menn" blir resirkulert. Den avkrefter bare, som allerede påpekt i tråden, at høystatus-menn blir resirkulert som fedre, ikke som sexpartnere eller kjærester. 3 1
leticia Skrevet 8. juli Forfatter Skrevet 8. juli bzzlink skrev (22 timer siden): Apper, som gjør at man lettere kommer i kontakt med folk, gjør nok sitt til å ødelegge forhold. Ved at begge parter føler på at det er mange fler fisk i havet, og det er lett å få napp. Men det som ødelegger for befolkningsveksten er definitivt effektiv prevensjon. Vi har vel ikke hatt det i mer enn 50-60 år, og med mindre vi finner på noe lurt så vil vi bli veldig mye færre mennesker på planeten innen århundreskiftet. Kanskje menneskers stadige forsøk på å "gjøre noe lurt" (nye oppfinnelser, industrialisert verden, medisinsk forskning osv) har ført til en overbelastning på verden både i antall mennesker og forurensninger / for stort forbruk av ikke - fornybare ressurser, at færre mennesker på planeten på sikt kanskje ikke hadde vært så dumt. 1 1
leticia Skrevet 8. juli Forfatter Skrevet 8. juli (endret) Philber Desanex skrev (5 timer siden): Jeg er litt på begge sider her. Jeg synes ikke kvinner er for kravstore med tanke på de parene man ser på gata. Jeg liker ikke at all forskning folk ikke liker blir stemplet som incel-teorier. Her er opphavet til påstanden om at noen menn blir resirkulert. Linken sto i artikkelen. Det er ikke en incel-forum som mange tror, men en kvinnelig forsker SSB: https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/oa_200406/skrede.pdf Hypotesen om at menn blir resirkulert er avkreftet nå, men i hennes tallmateriale kune det se det sånn ut (Tabell 1). Hva med påstanden om at kvinner *velger oppover"? Mye forskning tyder på at det er noe sant i det: https://www.aftenposten.no/norge/i/rlkvbA/datingforskere-mener-fpu-lederen-har-et-poeng?utm_source=androidapp&utm_medium=share https://www.nettavisen.no/dating/singel/ensom/mennene-de-ikke-vil-ha/f/5-95-1627116 Jeg tenker man må være litt åpen for at flere ting kan være sant samtidig. Statistikken i artikkelen avkrefter definitivt at "høystatus-menn" blir resirkulert. Samtidig viser den klart at de med lav utdanning og inntekt er mer enslige. Sant. Har akkurat vært på ferie på familiested, det er ikke mye som tyder på at kvinner har høye krav for hvem de velger å få barn med (og det samme gjelder for menn). Du sier at det er mye som tyder på at kvinner velger oppover. (Jeg kommer ikke inn på artiklene, de er bak betalingsmur). Men det er vel like mye at man finner seg noen som er på samme nivå, og at det er flere kvinner som innehar et høyere nivå enn det menn har (med tanke på utdanning). Dermed så blir det flere lavt utdannet / lavstatusmenn igjen som det ikke er nok kvinner til. Også med tanke på det som du tidligere har vært innom. Nemlig at det er et overskudd av menn i forhold til kvinner i befolkningen. Og kan det ikke være slik at det er menn som velger seg nedover? (I forhold til inntekt). Det kan forklares både med at flere kvinner jobber i offentlig sektor som er dårligere betalt, samt at flere kvinner jobber deltid (delvis fordi i visse yrker som de er overrepresentert i, er det vanskeligere å få seg heltidsstillinger. Cirka dobbelt så mange kvinner som menn jobber deltid, men den faktoren slår kanskje sterkest inn etter man har fått barn, så ikke så relevant i forhold til saken her, som handler om barnløshet. Selv med samme utdanningsnivå så kan man si at hun har valgt seg oppover i status, eller han nedover, når det egentlig bare er verdsettelsen av de forskjellige yrker i utbetaling og offentlig / versus privat sektor som kan være forklaringen. Jeg er enig med deg i at flere ting kan være sant samtidig. Selv om man har funnet at det er kvinner som blir mest resirkulert, og at det er lavstatusmenn som får flest barnekull, ikke høystatusmenn, så har man likevel ikke funnet en god forklaring på hvorfor det er flere lavstatusmenn som forblir enslige / barnløse. Men i motsetning til de menn som kun har 1 forklaringsårsak(det er kvinnenes feil), så mener jeg at det er flere årsaker i samspill her. Endret 8. juli av leticia glemt ord 2 1
SlemmePutin Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) On 7/6/2026 at 11:26 PM, Noxhaven said: Mannevonde skilsmisse kvinner i overgangsalderen vs sinte familieløse menn. Dette er virkelig tråden sin. Jeg tror jeg trenger en AI for å kategorisere alle fallacies i denne tråden, men ja, godt oppsummert Kosmonaut! Forøvrig er jo greia med ekteskap at menn som kvinner ikke ser på som førstevalget, også skal forplante seg fordi samfunnet trenger det. Eksempelvis kjenner jeg en kar som er utrolig dyktig på data, men elendig med damer, og foreldrene hans ansatte en filipinsk au pair og gjett om hun eskalerte i livskvalitet og ikke minst økonomi. Og han har anledning til å konsentrere seg om kodinga. For de som ikke fatter at problemet er hva kvinner er evolusjonert programmert til, kan jeg anbefale hoe_math på youtube. Endret 8. juli av SlemmePutin staveleif 1
SlemmePutin Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 54 minutes ago, leticia said: Kanskje ... færre mennesker på planeten på sikt kanskje ikke hadde vært så dumt. Problemet med det argumentet vil du selv oppleve, ved at når du blir gammel så vil du få pleie av mennesker som du ikke har noe til felles med, og som ikke bryr seg om deg. Og ja, jeg har gått i bydelen i Alicante hvor disse blir utdannet til sykesøstre, det stinker urin og det er hasj-røykeklubber og stor fattigdom. Enjoy.
VifteKopp Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli leticia skrev (55 minutter siden): Selv om man har funnet at det er kvinner som blir mest resirkulert, og at det er lavstatusmenn som får flest barnekull, ikke høystatusmenn, så har man likevel ikke funnet en god forklaring på hvorfor det er flere lavstatusmenn som forblir enslige / barnløse. Det er ikke et veldig stort mysterium. Det er et manneoverskudd i befolkningen opp til 65 fylte år. Så rent matematisk er en del menn dømt til å være alene. Da vil de med lavest status være de første som sorteres bort. Samtidig er det en økende andel kvinner som av ulike grunner foretrekker å være single.
Camlon Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 1 hour ago, leticia said: Jeg er enig med deg i at flere ting kan være sant samtidig. Selv om man har funnet at det er kvinner som blir mest resirkulert, og at det er lavstatusmenn som får flest barnekull, ikke høystatusmenn, så har man likevel ikke funnet en god forklaring på hvorfor det er flere lavstatusmenn som forblir enslige / barnløse. Men i motsetning til de menn som kun har 1 forklaringsårsak(det er kvinnenes feil), så mener jeg at det er flere årsaker i samspill her. Det er bare et mysterium fordi du blander sammen å få partner og å få barn. For å forstå datingmarkedet må vi skille mellom økonomisk kapital og sosial kapital (sosiale evner og nettverk). Hvis vi deler det opp i fire kategorier, faller brikkene på plass: Høy inntekt + Høy sosial kapital: De typiske høystatusmennene. De resirkuleres gjerne i datingfasen i 20-årene uten å få barn, men når de først stifter familie, gjør de det stabilt. De prøver å unngå skilsmisse og spredte barnekull fordi det skaper sosial og økonomisk problemer i deres miljø. Høy inntekt + Lav sosial kapital: En sammensatt gruppe. Noen finner en partner tidlig og holder sammen livet ut. Noen sitter alene i 20-årene, men blir attraktive som stabile forsørgere i 30-årene og får ett kull da. Andre gir opp datingen helt og ender som barnløse. Ingen av disse livsløpene genererer flerkullsfedre. Lav inntekt + Høy sosial kapital: Menn som er sosialt ressurssterke og populære i ungdommen, men har lav inntekt, typisk arbeidsklasseyrker. De dater mye, stifter gjerne familie tidlig, men opplever oftere samlivsbrudd. De finner raskt en ny partner og starter på nytt. Det er denne gruppen som driver opp statistikken på flerkullsfedre. Lav inntekt + Lav sosial kapital: De som mangler både penger og sosiale nettverk. De faller helt utenfor markedet, isoleres i 20-årene, og slipper aldri til. Det er disse som driver opp den reelle barnløsheten. Når forskerne slår gruppe 3 og 4 sammen fordi begge har lav inntekt, utligner de to helt forskjellige adferdsmønstre mot hverandre. De tror de har avkreftet at menn resirkuleres, men i realiteten har de bare publisert et statistisk gjennomsnitt av to vidt forskjellige grupper menn. 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå