Gå til innhold

Innvandring og forandring

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 hours ago, Iki said:

Har aldri vært der selv, så det vet ikke jeg heller.

Men jeg har vært i Alta og jeg har vært i Oslo, og begge dem er såpass forskjellige at jeg godt kunne trodd det var forskjellige land. (Eller Reine og Kristiansand for den saks skyld)

Skal ærlig innrømme at jeg aldri har vært i Alta heller. Nærmste jeg har vært er Karasjok. Hva syntes du var så forskjellig mellom Alta og Oslo? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig mener jeg det er liten tvil om at det er store regionale kulturforskjeller, selv om det også er veldig mange likheter. Selv byfolket er jo ikke helt like, det er ganske store kulturelle forskjeller i folket fra Oslo, Bergen og Trondheim f.eks. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (7 timer siden):

Du gjentar jo bare det du sa i sta. Jeg spurte HVILKE norske lover muslimer ikke har lov til å følge. Er det noen?

No kan eg verken alle lover eller hele Koranen, men emner innenfor likestilling, skeive, ekteskap, religion til og med renter.

Sier ikkje at alle gjør det, men det finnes for de som følger koronaen slavisk.

Endret av Villfaren
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
diplodocus skrev (16 timer siden):

Mann snart 50 år, født og oppvokst i Groruddalen i Oslo.
Jeg vil begynne med å si at jeg ikke er rasist og at jeg ikke misliker folk fra andre kulturer osv.
Jeg har sett hvordan innvandring har endret Groruddalen fra jeg var barn til jeg nå er voksen, og hvordan området har blitt endret.
Den norske kulturen har nesten blitt helt borte, området er overtatt av ikke etniske og norsk kultur erstattet med annet som ihvertfall jeg ikke kjenner igjen.
De fleste jeg kjenner av "etniske nordmenn" har flyttet herfra, de føler at de har blitt presset ut og er i mindretall.
Politikerne lar dette bare skje og har i alle år tenkt at dette går seg til. Det har det ikke gjort, innvandringen har feilet i Oslo.
Den norske kulturen og nasjonalfølelsen har blitt visket bort, jeg føler meg som en fremmed i egen by.
Hvordan kunne politikerne la dette skje?
Skal vi bare la Norge og Oslo bli overtatt og erstattet med ny kultur?
Føler at mine barndomsminner har mistet sin rot og verdi og det norske, og jeg føler at ting jeg trodde var ekte ikke lenger betyr noe.
Føler at politikerne ikke har tatt hensyn til at Norge, norsk kultur og norske lover og regler skal prioriteres.
Jeg som norsk i norge skal ikke behøve å måtte tilpasse meg en annen kultur og regler, ta hensyn, godta og forstå, snu det andre kinn til, være tålmodig, godta at andre ikke respekterer norske regler osv.
Jeg har respektert alle folk og vært forståelsesfull, gitt fole en sjangse, prøvd å hjelpe alla slags folk uansett land og kultur.
Føler meg bare sviktet og forlatt. Det stedet jeg er oppvokst og har kalt mitt hjem og hvor jeg har all min historie har nå blitt "gitt bort" av politikerene.

Jeg forstår godt at du føler på en nostalgi og at nabolaget ditt ikke lenger ser ut som da du vokste opp. Det er helt naturlig å ville ta vare på kultur og tradisjoner. Men som innvandrer fra Spania har jeg et litt annet perspektiv på hvorfor ting endrer seg, som jeg gjerne vil dele.

Spania var en gang et enormt imperium som dominerte halve verden. Men samfunn er ikke statiske museumsgjenstander; de endrer seg konstant. Spania i dag er selvfølgelig noe helt annet enn det var for noen århundrer siden. Gjennom historien har vi sett at kulturer beriker hverandre når de møtes. Det spanske språket har for eksempel tusenvis av ord fra arabisk, og landbruket vårt ble utviklet takket være impulser utenfra.

Jeg mener at globalisering er uunngåelig, men det viktigste for at et flerkulturelt samfunn skal fungere, er at loven håndheves likt for alle. Etter min mening er det her det svikter i Norge i dag.

Jeg bor selv i et nabolag med en liten datter, og bare tre hus unna oss er det et sted der det åpenlyst selges narkotika. Politiet vet utmerket godt om det. Da jeg snakket med dem, fikk jeg beskjed om at dette ikke var så viktig for dem, fordi de heller vil ta "haiene" (de store bakmennene). Men for oss som bor her, skaper denne hverdagskriminaliteten stor utrygghet.

I tillegg ser jeg hvordan loven brytes når det gjelder ulovlig innvandring. Noen har bare lov til å være her som turist i noen måneder, men jeg kjenner folk som har bodd i Norge i mange år uten oppholdstillatelse, og ingen ber dem reise. Loven finnes på papiret, men den blir ikke fulgt opp.

På den annen side opplever jeg at det finnes mye korrupsjon og nepotisme i den offentlige sektoren, noe det snakkes altfor lite om. Ifølge norsk lov skal alle behandles likt, og alle administrative prosesser skal følge de samme reglene og fristene. Slik er det i teorien, men jeg kan forsikre dere om at det ikke skjer i praksis. Jeg kommer ikke til å legge fram bevis her, men jeg har sett med mine egne øyne hvordan saksbehandling og tidsfrister varierer avhengig av hvem man er eller hvem man kjenner.

Når jeg flytter til et nytt land, tar jeg med meg min bakgrunn, men målet mitt er å bidra positivt, jobbe og respektere verdiene her. Derfor vil jeg gjerne stille dere et spørsmål:

Tror dere virkelig at Norges største problem er en ukontrollert innvandring som ødelegger kulturen, eller er det egentlig at landets egne lover og regler blir brutt og ignorert konstant av systemet selv?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Smule8o skrev (2 timer siden):

Skal ærlig innrømme at jeg aldri har vært i Alta heller. Nærmste jeg har vært er Karasjok. Hva syntes du var så forskjellig mellom Alta og Oslo? 

Språket, husene, landskapet, klærne, folkene, bilene, temperaturen, osv.

Så å si alt var annerledes.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
13 hours ago, herzeleid said:

De som spurte var selvfølgelig aldri fornøyd med (eller interesserte i) svarene, neste steg vil alltid være å pirke på detaljer eller latterliggjøre svaret.

Riktig. Slik ser man det også gjøres ifra en stor del ateister mot troende. De spør og spør, men blir aldri fornøyd eller velger å holde en rederlig debatt-skikk basert på ærlige intensjoner. Har også lest i forskjellige politiske tråder her på forumet, og jeg blir forundret over at man i det hele tatt tar seg bryet med å diskutere med lange innlegg gang på gang med noen man nokså fort skjønner er så kollossalt ifra ens eget syn og bare ønsker å påtvinge sitt syn på andre. Da tenker jeg det hadde vært viktigere å legge den innsatsen inn mot brukere som er åpen for at de kan ta feil. Og så har man jo de som seiler under falskt flagg, gir seg ut for å være "høyre-velgere", når så og si alle deres meninger går som hånd i handske med venstresosialistisk politikk.

Du skal ha for at du diskuterer på et rederlig premiss med mange gode innlegg, @herzeleid 👍

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke si at synet på innvandring nødvendigvis følger den typiske sosialistiske eller markedsliberale aksen, men at det snarere handler om motsetningen mellom de konservative og de kulturradikale.

Man ser det i Danmark, hvor både høyre og venstresiden er enige om å føre en konservativ innvandringspolitikk, mens de som ønsker å føre en strengere innvandringspolitikk i Norge blir brunbeiset av eliten og kalt høyreradikale rasister.

I Sverige var det en periode hvor både høyresiden med Fredrik Reinfeldt og venstresiden var enige om å føre en liberal innvandringspolitikk. Ja, Reinfeldts innvandringspolitikk ble faktisk brukt av norsk venstreside som en foregangsmodell som de kopierte.

I Norge er det vel egentlig kun FrP som ønsker å gjøre innstramninger av betydning.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Villfaren skrev (3 timer siden):

No kan eg verken alle lover eller hele Koranen, men emner innenfor likestilling, skeive, ekteskap, religion til og med renter.

Sier ikkje at alle gjør det, men det finnes for de som følger koronaen slavisk.

Som ventet, ikke et eneste konkret eksempel på en norsk lov som ikke følges.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
frohmage skrev (52 minutter siden):

Utrolig. 
Hva forventer du egentlig? Skjer det ikkje fordi eg ikkje gir deg eksempler?

Vi vet det forekommer f.eks. barneekteskap, var for eksempel nylig en sak i Bergen.

Poenget var at Islam forbyr det om det går i mot troen, ferdig snakket.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
frohmage skrev (54 minutter siden):

Følger muslimske arbeidsgivere antidiskriminering lovene om LGBTQ folk?

Skrevet
Villfaren skrev (3 minutter siden):

Vi vet det forekommer f.eks. barneekteskap, var for eksempel nylig en sak i Bergen.

Islamsk lov påbyr ikke barneekteskap. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Følger muslimske arbeidsgivere antidiskriminering lovene om LGBTQ folk?

Jeg vet ikke. Er de dårligere på å følge disse lovene enn andre nordmenn, og er det på grunn av islamsk lov? Flere muslimske homofile velger å gifte seg med likekjønnede selv om det muligens er imot deres religiøse lover, akkurat som flere kristne homofile gjør det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Villfaren skrev (Akkurat nå):

Har eg sagt det?

Du har sagt de prioriterer islamsk lov over norsk lov, og at barneekteskap er et eksempel på det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
frohmage skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke. Er de dårligere på å følge disse lovene enn andre nordmenn, og er det på grunn av islamsk lov? Flere muslimske homofile velger å gifte seg med likekjønnede selv om det muligens er imot deres religiøse lover, akkurat som flere kristne homofile gjør det.

Så spørsmålet er ikke hvis islamsk lov står i konflikt med norsk lov

Skrevet
frohmage skrev (22 minutter siden):

Du har sagt de prioriterer islamsk lov over norsk lov, og at barneekteskap er et eksempel på det.

Eg har sagt at sterkt troende mener troen trumfer norsk lov.

Men er du uenig eller hva er det du vil frem til egentlig?

• Liker 4
Skrevet
8 minutes ago, Villfaren said:

Eg har sagt at sterkt troende mener troen trumfer norsk lov.

Men er du uenig eller hva er det du vil frem til egentlig?

Sånn? Amagasinet: Imamens datter

Høsten 2022 sendte «Aylin» denne e-posten til ungdomsskolelæreren sin:

«Jeg har det ikke bra akkurat nå. Jeg trenger litt hjelp. Foreldrene mine lar meg ikke bestemme hva jeg skal gjøre. Jeg fikk ikke lov til å gå på videregående i år. Jeg er innestengt i en moské, langt vekk fra det sosiale livet mitt. (...) Jeg har ikke noe annet valg enn å rømme.»

– Jeg skulle bli en skikkelig jente. En moskelærer. En god kone for fetteren min. Da måtte jeg begynne på koranskolen.

Osv osv osv

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
diplodocus skrev (19 timer siden):

Mann snart 50 år, født og oppvokst i Groruddalen i Oslo.
Jeg vil begynne med å si at jeg ikke er rasist og at jeg ikke misliker folk fra andre kulturer osv.
Jeg har sett hvordan innvandring har endret Groruddalen fra jeg var barn til jeg nå er voksen, og hvordan området har blitt endret.
Den norske kulturen har nesten blitt helt borte, området er overtatt av ikke etniske og norsk kultur erstattet med annet som ihvertfall jeg ikke kjenner igjen.
De fleste jeg kjenner av "etniske nordmenn" har flyttet herfra, de føler at de har blitt presset ut og er i mindretall.
Politikerne lar dette bare skje og har i alle år tenkt at dette går seg til. Det har det ikke gjort, innvandringen har feilet i Oslo.
Den norske kulturen og nasjonalfølelsen har blitt visket bort, jeg føler meg som en fremmed i egen by.
Hvordan kunne politikerne la dette skje?
Skal vi bare la Norge og Oslo bli overtatt og erstattet med ny kultur?
Føler at mine barndomsminner har mistet sin rot og verdi og det norske, og jeg føler at ting jeg trodde var ekte ikke lenger betyr noe.
Føler at politikerne ikke har tatt hensyn til at Norge, norsk kultur og norske lover og regler skal prioriteres.
Jeg som norsk i norge skal ikke behøve å måtte tilpasse meg en annen kultur og regler, ta hensyn, godta og forstå, snu det andre kinn til, være tålmodig, godta at andre ikke respekterer norske regler osv.
Jeg har respektert alle folk og vært forståelsesfull, gitt fole en sjangse, prøvd å hjelpe alla slags folk uansett land og kultur.
Føler meg bare sviktet og forlatt. Det stedet jeg er oppvokst og har kalt mitt hjem og hvor jeg har all min historie har nå blitt "gitt bort" av politikerene.

Den norske kulturen er under stadig endring, det er med gode grunner man har meget stor dybde i ordet "generasjon" på rundt tretti år som innbar ens oppvekst, deltagelse og siden retirering i møte med endrede betingelser fra man nådd tenåringsalderen og er i femtiårene. Meget mange som når en voksen alder hadde mistet de fleste kjente forankringer i sitt liv fra den enslige butikken til egne personlige overbevisninger - fordi man ikke bare vokse fra det, man miste også toget og bli sittende tilbake, redusert til å følge med alle andre togene som kom forbi. Mange av preferansene man vokst opp med, vil ikke lenge være gjeldende i et livlig og skiftende samfunn når disse "går ut på dato". Nostalgi, "alt var bedre før", etc. kom av dette - en meget kjent følelse for de fleste som er kommet langt opp i alderen. Ingen har en fast definisjon av norsk kultur, for det som gjelder i dag gjør det ikke for seksti år siden, og seksti år lenge tilbake vil være meget forskjellig fra førstnevnte. 

Men er enig i at innvandring er et stort problem, ikke i form av fremmedkulturelle påvirkning og kulturerstatning, men i voksende kulturidentitetspolitiske konflikter fordi selv om de fleste innvandrere av nærkulturell karakter tilpasse seg og bli nordmenn som det er regel for i århundrer, er det et voksende og stort problem på to felter; fremmedkulturelle tilpasningsvansker spesielt fra muslimske land og land med meget sterk tribalisme - som er nærmest utryddelsestruet i germanskspråklige Europa - og rasistiske reaksjoner i møte med folk av feil hudfarge og væremåte tross assimilering og fornorskning som sett med flere alvorlige rasemotiverte forbrytelser i 1980-2020 perioden. Selv innvandrere er inn på meningen om det bli simpelt for mye. Innvandrere som et rent urbant folk er langt mer synlig enn hva disses befolkningsstørrelse tilsier, spesielt i Groruddalen og deretter Øst-Oslo. 

Det har alltid vært innvandring til Norge, de fleste nordmenn har "fremmede" gener fra folk som var slavebundet og bortført av vikinger eller fra herskerklasser som hadde opprinnelig bodd utenfor Skandinavia - uansett om de kom fra øst, vest og sør, vår største militærshelt, Peter Wessel, var av hollandsk innvandrerslekt da han vokst opp som en norsk innfødt med trønderklang i hans språkbruk. Men de var alltid nærkulturelt, de var alltid av samme tro og samfunnsideal som de innfødte nordmennene som assimilere disse og gjort dem om til innfødte i løpet av generasjoner, dessuten hadde de kommet med impulser, ideer og annet som fant grobunn i den norske kulturen som stadig endre seg - julefeiringen og synet på trollene har vært meget sterkt utenlandskpåvirket. Til og med det som oppfattes å være norsk, var oppstått med utenlandsk inspirasjon. 

Men det innbar at det finnes en åpenhet og assimileringsvilje i det norske folket, som må få gjenklang i det fremmede de tar til seg. Med de fremmedkulturelle innvandrer oppstår et meget stort og nærmest uoverkommelig problem, spesielt fordi det bli for fremmedartet, for uønsket. Islam er mer enn bare en religion, det var først i de siste tjue år det var innsett at det omfattet endog vesensbetraktning. Andre ikke-islamske fra islamdominerte regioner vist seg å være meget langt bak resten av verden da disse forbli meget sterkt tribalisert anlagt, i Balkan skulle det tar meget lang tid, ved år 1970 var Hellas svært lik et muslimsk land - i dag er det nå vestliberalt anlagt. Selv med langt mindre integreringsfiendtlige innvandrere som østeuropeerne tok det lang tid å bearbeide disse inn i lovlydige og respektabel folk med høy tillit mot staten, pga. antipati mot totalitær statsmakt. 

Og som en andre i denne tråden er inn på, vi har et meget stort problem med at systemet er mer opptatt av orden fremfor lovlydighet og at relasjonskorrupte tilstander fremdeles er et stort problem, de skandinaviske landene med Norge på toppen er i toppen over land med relasjonskorrupsjon i hele verden... som Epsteinsaken hadde avslørt for hele verden som innså at det finnes et stort korrupsjonsproblem i Norge.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...