Jump to content

Mannen med ljåen

Medlemmer
  • Content Count

    12054
  • Joined

  • Days Won

    22

Mannen med ljåen last won the day on March 13 2016

Mannen med ljåen had the most liked content!

Community Reputation

12694 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Er de nye kravene til Windows 11 forenelige med dual boot og Linux? Eller er det nettopp sånne ting Microsoft vil sabotere?
  2. Da vannkrana i håndvasken min (ny ca. i 2005) ble utett, googlet jeg produsenten GROHE. Fant at Megaflis var forhandler av dette merket, og kjøpte ny innmat. Kan byttes selv uten avanserte verktøy. Altså, krana er den samme, men jeg byttet det som er inni. Kostet noen hundre, men den er nå god som ny. Jeg kjenner ikke merke og modell på din, men det kan godt hende at du kan bytte en del inni uten rørlegger. Finn ut hva den heter, de har gjerne et merkenavn. Så googler du hvem som har reservedeler, evt. tegninger hvordan den ser ut inni.
  3. Finner du ut hva den heter? Står produsentens navn og evt. modellnummer på den?
  4. Jeg husker en tid da prosessorer og RAM i PCer ble doblet hvert år, og PCen var utdatert etter et par år. Nye Windows-versjoner krevde mer systemressurser. Mobiltelefoner var tilsvarende. Nå bruker jeg en 8 år gammel laptop, og den er ikke for treg til å kjøre nyeste versjon av programvare jeg bruker. En 3 år gammel smarttelefon med nyeste Android kjører lett alle programmer du trenger, med få unntak. Ingen grunn til at maskinvare som er god nok ikke skal få oppdateringer. Med oppdateringer er den fremdeles brukbar. Prosessor, RAM, kamera, skjerm og andre sensorer er kommet opp på et nivå der det ikke er mye å hente på å kjøpe ny hvert år. Mobilen min er noen år gammel. En helt ny telefon til 12.000 gjør ingenting som jeg ikke kan gjøre med den gamle.
  5. Lærerinnen fikk halsbrann da hun skjønte hva legen egentlig mente med kateter, og insisterte på å iaktta prosessen selv. Enkelte drikkeglass hytte
  6. De tok det visst gratis likevel. Takk for all hjelp! 🙂
  7. Vi har amerikanske tilstander. Du kan gjøre helt idiotiske ting, og deretter saksøke produsenten for millioner fordi bruksanvisningen ikke spesifikt advarer mot stikke iPaden i rompa. At ledninger kan være strømførende, burde ikke overraske noen. Mulig gjerdet ikke var høyt nok, men det endrer ikke det faktum at de har forsert et gjerde, passert et antall advarselskilt og klatret på et tog. Under slike omstendigheter er jeg dypt uenig i at man har krav på noe som helst.
  8. Egen TV2-knapp på fjernkontrollen, NEI TAKK! Den har allerede et 2-tall på tastaturet, mellom 1 og 3. Det får holde. Disse fjernkontrollen har dobbelt så mange knapper som det du trenger. 2 av 3 knapper brukes aldri. Jeg har ALDRI trykket på Rakuten-knappen på TV-en hjemme. Og jeg ønsker overflødige knapper langt pokker i vold. Et skikkelig menysystem i brukergrensesnittet kunne dekket de fleste behov.
  9. Brukt for lite? Hvor ofte må den brukes? For å minke miljøbelastningen, bruker jeg den store stasjonsvogna minst mulig, og da stort sett bare på langtur. Jeg har motorsykkel for daglig bruk. Uansett, verkstedet har tenkt seg litt om, og dekker dysa.
  10. Har ikke prøvd dyserens. Er det for sent nå? Feilmeldingen "Engine fault: Repair needed" kommer og går, og den er kjørbar med feilen. Om dette er en kvikk fiks, hvilket produkt burde jeg kjøpe, og hvilke produkter bør jeg styre unna?
  11. Hei. Jeg er privatperson, og min 2011 modell dieselbil er ikke i orden. Da jeg kjøpte den brukt på østlandet i 2016, fikk jeg med en bruktbilforsikring. Kort før denne utløp, gikk to av fire dieseldyser i stykker. Jeg bad mitt faste merkeverksted (ikke dem jeg kjøpte bilen av) skifte alle fire dieseldysene mens de var i gang, men de nektet å skifte mer enn de to som var defekte. Dette ble dekket av bruktbilforsikringen. Så langt alt vel? Neida. De to andre dieseldysene feilet i Haugesund noen måneder senere når bruktbilforsikringene nylig var utløpt. Så dette måtte jeg betale selv. 16.000 kroner er mye penger. Ikke min feil at mitt faste merkeverksted ikke skiftet alle i samme slengen, så hadde dette vært unngått. Det er nå circa 3.5 år siden de to første dieseldysene røyk og ble skiftet på bruktbilforsikringens kostnad. En av disse dysene er igjen defekt, og den er altså 3.5 år gammel. Å skifte denne koster ca. 11.000 kroner, og jeg tar vel neppe mye feil om jeg gjetter at neste dyse ryker innen et år. Er ikke disse ment å vare vesentlig over 2 år, og har dermed 5 års reklamasjonsrett? De prøver å avspise meg med at de har sjekket, og denne delen har "2 års garanti". Jeg finner dette på NRK: SITAT NRK REKLAMASJONSRETT: Du har fem års reklamasjonsrett på biler og bildeler, men det er ikke sikkert bilverkstedet ditt etterlever lover og regler. Ifølge kjøpsloven har bileiere rett til fem års reklamasjonsfrist på biler og bildeler. For forbrukerne, betyr det at en feil på bilen som ikke kommer av uforsvarlig bruk, skal bli dekket av andre enn bileieren. SITAT SLUTT https://www.nrk.no/okonomi/bilverksteder-nekter-reklamasjon-1.553975 Så hva er løsningen? Skal jeg komme tilbake årlig å skifte disse dieseldysene enkeltvis etterhvert som de ryker? Og punge ut selv? En dieseldyse kan vel normalt forventes å vare mer enn 2 år, selv på en Peugeot? Jeg mener jeg har betalt nok. Den dieseldysa de monterte for 3.5 år siden burde vare vesentlig over 5 år, og dette er reklamasjon, ikke en frivillig garanti. Bilen har ikke vært brukt på noen unormal måte, og alt drivstoff har vært fylt på normale, norske bensinstasjoner. Den har ikke gått spesiellt langt, da jeg har andre kjøretøy til småturer og jobbpendling. En kan neppe beskylde meg for å ha ødelagt den med uvettig bruk. Håper på et fornuftig svar.
  12. MdG-ungdom vil forby elbiler i byene også. https://www.nettavisen.no/nyheter/raser-mot-elbil-forslag-useriost-og-virkelighetsfjernt-av-mdg/s/12-95-3424144838 De gir seg ikke før alle bor i klimanøytrale minkbur i sovjetblokker langs toglinja. Dette er ikke bra for psyken, en elendig måte å oppdra barn og fullstendig urealistisk å fungere i et langstrakt land med mye terreng og dårlig vær. Vi har ikke nok befolkning til å opprettholde og rettferdiggjøre det busstilbudet som trengs for å erstatte bilen. Pendlere som ikke kan tilpasse arbeidsplass og bosted med bussruta vil bruke mye lengre tid på venting og overgang mellom busser og tog, særlig når de skal hente og levere barn i barnehage og skole på vei til og fra jobb. Men nok om det. Bare glem å modifisere en bil registrert som EU5 til EU6. Selg den og kjøp ny, gjerne elektrisk om du får dårlig samvittighet av å forurense i byen. Eller bare bruk den som den er. Det er ikke forbudt helt ennå, og bomstasjonene gir deg ikke rabatt for å være EU6. De mest miljøvennlige dieselbilene er vedlikeholdskrevende Rube Goldberg-maskiner, med partikkelfilter som tettes til, påfylling av AdBlue og enda flere feilmeldinger enn du er vant til fra tidligere. Vær glad du har EU5. La den neste være elektrisk.
  13. Hvorfor kuppe en tråd fra 2011 som gjelder en asiatisk bil? Du kunne startet en egen tråd. Uansett, kanskje batteriet ditt er dårlig?
  14. Hvor kjøpes et sånt rør som er avbildet over, og hva kalles det?
×
×
  • Create New...