Iki Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Smule8o skrev (25 minutter siden): Vil tro Jeg vil anbefale å reise en tur. Det er mye å oppleve der ute. 1
Smule8o Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni 12 minutes ago, Iki said: Jeg vil anbefale å reise en tur. Det er mye å oppleve der ute. Du har altså ingen argumenter som underbygger din opprinnelige påstand at norsk kultur ikke eksisterer, derfor antar du har jeg ikke har vært et eneste sted, eller? Eller mener du bare at jeg bør besøke Alta? 8
Iki Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Smule8o skrev (25 minutter siden): Du har altså ingen argumenter som underbygger din opprinnelige påstand at norsk kultur ikke eksisterer, derfor antar du har jeg ikke har vært et eneste sted, eller? Eller mener du bare at jeg bør besøke Alta? Ønsker du motargumenter mot dine "jeg tror" poeng? Du skriver jo selv at du ikke har vært i Alta. 2
Dagner Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Iki skrev (1 time siden): Kan føre opp hundrevis av saker hvor Norske menn har gjort ulovlige ting, det betyr ikke at alle nordmenn er farlige og burde kastes ut av landet. Synes det er merkelig hvor mye slikt tull man skal lese i disse dager hvor folk har tilgang til internett og informasjon. Sporer litt av nå, men jeg har alltid sett på dette som en merkelig logikk. Det er liksom greit at vi får inn kriminelle for vi har jo uansett folk som er født og oppvokst i Norge som gjør det samme, rettferdiggjør det at vi skal ha mer kriminalitet? Norge hjelper folk i sårbare situasjoner, og selvfølgelig er det mange lykkejegere også. Da syns jeg det er helt fair å sende de hjem igjen om de ikke benytter seg av muligheten de har fått, det er nok av folk som gjerne kunne tenkt seg å starte ett nytt liv i land som Norge, hvorfor skal vi da beholde de som ikke klarer å oppføre seg? Jeg savner strengere krav for å unngå at en allerede mislykket integrering (hvor mange uansett ikke er interessert i integrering) skal unngå å skli enda mer ut. 8 1
Smule8o Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni (endret) 31 minutes ago, Iki said: Ønsker du motargumenter mot dine "jeg tror" poeng? Du skriver jo selv at du ikke har vært i Alta. Så det å besøke Alta er det som må til for å innse at Norge ikke har kultur, eller? Og du svarte aldri på om det bare er Norge som ikke har kultur eller dette gjelder alle land. Er det kanskje pga Alta at Norge ikke har kultur? Vil vi få kultur om vi kvitter oss med Alta? Endret 27. juni av Smule8o 5
Smule8o Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Og jeg har vært i Karasjok. Der ligger Sápmi Park. I følge deres egen beskrivelse er det et sted hvor du får oppleve samisk kultur og historie på en underholdende og engasjerende måte. https://www.scandichotels.com/no/reiseguider/sapmi-park Finnes samisk kultur eller denne parken bare oppspinn og svada? 6
Iki Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Smule8o skrev (23 minutter siden): Så det å besøke Alta er det som må til for å innse at Norge ikke har kultur, eller? Jeg har påstått at Norge ikke har noen spesifikk kultur som gjelder alt og alle i Norge og som er i fare ved å bli erstattet av innvandrere. Jeg har argumentert for at Norge er et svært variabelt land, hvor ulike grupper har ulike kulturer. 2
Smule8o Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni 7 minutes ago, Iki said: Jeg har påstått at Norge ikke har noen spesifikk kultur som gjelder alt og alle i Norge og som er i fare ved å bli erstattet av innvandrere. Jeg har argumentert for at Norge er et svært variabelt land, hvor ulike grupper har ulike kulturer. Kan lokale kulturer bli erstattet av invandrere da? 3 1
jjkoggan Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni (endret) Smule8o skrev (35 minutter siden): Kan lokale kulturer bli erstattet av invandrere da? Det prøvde nordmenn og svensker å gjøre i Nord Dakota med bygge deres egne bygder som i Norge. I dag hevder 35% av befolkningen at de er norsk eller svensk amerikanere. De snakket norsk hele tiden og publiserte aviser på norsk til å bevare kulturen deres men siste gangen jeg var i Nord Dakota fant jeg ingen som kunne si et eneste ord på norsk. Flere spurte meg hvis nordmenn snakket tysk Hva skjedde? Hvorfor klarte de ikke å bevare norsk kultur med sine rurale «ghettoer»? Endret 27. juni av jjkoggan 1 1
Iki Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Smule8o skrev (51 minutter siden): Kan lokale kulturer bli erstattet av invandrere da? Med mindre man fjerner dem som var der først, så kan de nok ikke det. De kan utvikle seg til å bli en kombinasjon mellom det gamle og det nye. Det er også mye som ikke kan flyttes fra det originale stedet, og derfor ikke blir medbrakt. 1
Populært innlegg Protoman Skrevet 27. juni Populært innlegg Skrevet 27. juni (endret) On 6/26/2026 at 10:22 PM, Iki said: Kan ikke si at Norge har hatt noen sterk kultur eller slikt, ei heller noen nasjonalfølelse å være spesielt stolt av. Ja vi har noen bunader og slikt, men vil ikke si det er blitt mindre av dette. Savner man norske restauranter med møsbrømlefse og kjøttkaker? Kommentaren din minner meg om et gateintervju hvor den spurte med stolthet ikke greier å plassere kontinenter på verdenskartet. Når en som deg kun fatter det eksplisitt visuelle og derfor ser bare en brøkdel av verden, er det kanskje ikke så rart at du tenker det ikke spiller noen rolle. For meg høres det ut som dyp åndsfattigdom. Du svarer som en somalisk klassevenninne jeg en gang måtte dele klasse med: "Norge har bare bunad, vaffel, ski og sånt... wallah... esse... lissom." Jeg vet ikke mye om somalisk kultur, men jeg har heller ikke vokst opp der. Jeg vet noe om iransk, japansk, kinesisk, urinnbyggerne i Nord-Amerika og flere alle disse er fantastisk rike, og det ville vært en skam om/at de forsvant. Men jeg må si, jeg forstår henne litt, mitt syn på Norge kommer hun eller barna hennes aldri til å få. Slik er ikke mennesker. Norge har en vanvittig rik og unik kultur. Sammen med de andre skandinaviske landene, og til å være så små, har vi gjort enorme bidrag til litteratur og vitenskap. Vi har en søkkrik kulturell kanon med fantastiske fortellinger og beskrivelser av hvem vi er. Helt opp til for få tiår siden hadde vi skapt noen av de mest egalitære, moderne og siviliserte samfunn menneskeheten har sett. Allemannsretten... 2000 år med kulturell kontinuitet er brutt, på én generasjon, av en generasjon forfengelige idioter. Norge har ingen fremtid som Norge. Endret 27. juni av Protoman 6 1 3
Smule8o Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni 12 minutes ago, Iki said: Med mindre man fjerner dem som var der først, så kan de nok ikke det. Men det er nå det trådstarter skriver. At de ha kjente i Grorudalen nå stort sett har flyttet. 12 minutes ago, Iki said: De kan utvikle seg til å bli en kombinasjon mellom det gamle og det nye. Og som trådstarter skriver, den norske kulturen er nesten helt borte. 12 minutes ago, Iki said: Det er også mye som ikke kan flyttes fra det originale stedet, og derfor ikke blir medbrakt. Joda. Rimelig meningsløst med en del klimatiske tilpasninger bla. 5 1
Iki Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Protoman skrev (1 time siden): Norge har ingen fremtid som Norge Forhåpentligvis har du rett i det. Det ville vært dumt om vi skulle stenge oss inne slik Japan gjorde, de har hatt en enorm utvikling siden de åpnet opp. 3
Iki Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Smule8o skrev (1 time siden): At de ha kjente i Grorudalen nå stort sett har flyttet. Dette er ikke innvandrernes feil. Det er ingen nordmenn som tvangsflyttet fra Oslo for at innvandrere skal få bo i huset deres. Smule8o skrev (1 time siden): den norske kulturen er nesten helt borte Den spesifikke kulturen han er kjent med fra stedet han vokste opp er nesten helt borte, da alle nordmenn har flyttet vekk derfra. Altså dem har flyttet, ikke blitt forflyttet. Og det er en spesifikk kultur som denne personen mener skal være der, i dette området, men hva denne er for noe har ikke trådstarter svaret på enda. Det er mulig dette er en kultur du, eller en annen, ikke ville kjent deg igjen i i det heletatt. Før man vet hva trådstarter faktisk savner så blir det vanskelig å kommentere på dette. Hvilket er grunnlaget for de to første kommentaren som spurte nøyaktig hva det var som var borte. 3
skaftetryne32 Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni DukeNukem3d skrev (13 timer siden): Fransk kvinne giftet seg med pakistansk mann og han har holdt henne + barna fanget uten kontakt med omverdenen i Pakistan i en 12-års periode. Bør vi kanskje begynne å informere litt bedre om at andre kulturer kan ha et annet kvinnesyn enn oss i vesten? Kanskje dette egentlig er et manne problem? Fremfor et religion problem, hadde alle disse mennene et kvinnesyn fra et annet sted enn vesten? Det er lett å finne frem enkeltsaker som dette, men det beviser absolutt ingenting. https://en.wikipedia.org/wiki/Pelicot_rape_case 4
Populært innlegg Protoman Skrevet 28. juni Populært innlegg Skrevet 28. juni 9 hours ago, Iki said: Forhåpentligvis har du rett i det. Det ville vært dumt om vi skulle stenge oss inne slik Japan gjorde, de har hatt en enorm utvikling siden de åpnet opp. Om du snakker om moderniseringen etter føydal Japan eller de siste års innvandring er det ingenting sammenlignbart med din litt tåpelige men dessverre altfor vanlige forestilling om Norske forhold. Innvandingen til Japan skjer i hovedsak fra regionen, den er på et helt annet nivå og består av grupper som integrer og bidrar svært mye også her. Men det er så mye som ikke henger på greip i din beskrivelse, så jeg kan likegodt forsøke å lære katten min å gjø. 10 1 1
halnes1 Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Vi kan se på de som ikke bidrar, klan folket fra Somalia. Og deres ungdom er noen rakkere. 6 1 1
AtterEnBruker Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni (endret) Iki skrev (15 timer siden): Tråden tar ikke opp kriminalitet som et problem. Det er blitt dratt inn i etterkant, og har ingenting med den orginale problemstillingen å gjøre... Enhver tråd med innvandring som en del av problemstillingen, selv de som er opprettet i god tro, er alltid dømt til å bli oversvømt med Agitprop om at såkalte "MENA"-mennesker er særegent mer voldelige og barbariske enn "oss andre". Til tross for at enkelte, mytifiserte hvite helteskikkelser viser seg å ikke være det spor bedre. Og man ser det er de samme brukerne i alle de samme trådene. Og ikke bare om innvandring, men om tråder vedrørende rettigheter om utsatte folkegrupper generellt, og div. kampsaker mot klimaendringer og kapitalisme. Hva har disse temaene til felles? Jo, de alle på hver sin måte utfordrer en gitt maktstruktur som med tiden har blitt en del av vestlig kulturell usynlighet. Angående "hva som er norsk kultur". Litt vanskelig å ta det på sparket, men det som ihvertfall lar oss nordmenn få utøve den norske kulturen til den grad vi gjør idag, er at vi bl.a. har et velfungerende helsevesen og et velferdsystem. Det gir oss et bra fundament i samfunnet til å føle oss trygge, tilfredse og avslappet nok til at vi kan fremme, utøve og leve ut den norske kulturen vår. Det gjør ikke nødvendigvis den norske kulturen til noe særegent i forhold til andre land, men vi har mer særegne stabile omstendigheter for å kunne utøve kultur i forhold til altfor mange andre land. Det som da vil true den norske kulturen, eller utøvelsen av den, er da i stor grad kutt i velferden, og full privatisering av helsetjenester. Sånn som Margareth Tatcher gjorde på 80-tallet. Og bare for å ha sagt det, delvis privatisering er greit. En fin balanse mellom private og offentlige helsetjenester. Men da må vi bl.a. også sikre de private helsetjenestene fra å bli monopolisert opp til skyhøye priser. Det skjer ikke med en gang, det skjer gradvis. Og det vil bli forsterket til dystopiske nivåer hvis all norsk helsetjeneste er privatisert. Pluss på med kutt etter kutt etter kutt i velferden for å gi mer og mer og mer skattelette til den økonomiske eliten, og vi vil da få dårligere omstendigheter og fundament for å utøve vår norske kultur. Det er i stor, hvis ikke største grad det som forårsaker forandring i samfunnet til det negative. Vår kultur vil da bli mer en abstrakt enhet, som vi i stor grad likevel identifiserer oss med, men i mindre grad klarer å definere, men som uærlige aktører vil prøve å gjøre definisjonskrav på, og deretter peke ut syndebukker for hvorfor vår kultur svinner hen. Og syndebukkene er de samme hver gang. Innvandrere, skeive, arbeiderbevegelser, kvinner, osv. istedenfor den økonomiske eliten som står bak hver eneste gang. Merk, når jeg sier "eliten", så mener jeg den økonomiske eliten. Når nassene sier "eliten", mener de noe sånt som universitetsprofessorer og kulturelle personligheter som motstrider deres overlegenhets-ideologi. Endret 28. juni av AtterEnBruker 1 1
halnes1 Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni AtterEnBruker skrev (13 minutter siden): Enhver tråd med innvandring som en del av problemstillingen, selv de som er opprettet i god tro, er alltid dømt til å bli oversvømt med Agitprop om at såkalte "MENA"-mennesker er særegent mer voldelige og barbariske enn "oss andre". Til tross for at enkelte, mytifiserte hvite helteskikkelser viser seg å ikke være det spor bedre. Og man ser det er de samme brukerne i alle de samme trådene. Og ikke bare om innvandring, men om tråder vedrørende rettigheter om utsatte folkegrupper generellt, og div. kampsaker mot klimaendringer og kapitalisme. Hva har disse temaene til felles? Jo, de alle på hver sin måte utfordrer en gitt maktstruktur som med tiden har blitt en del av vestlig kulturell usynlighet. Angående "hva som er norsk kultur". Litt vanskelig å ta det på sparket, men det som ihvertfall lar oss nordmenn få utøve den norske kulturen til den grad vi gjør idag, er at vi bl.a. har et velfungerende helsevesen og et velferdsystem. Det gir oss et bra fundament i samfunnet til å føle oss trygge, tilfredse og avslappet nok til at vi kan fremme, utøve og leve ut den norske kulturen vår. Det gjør ikke nødvendigvis den norske kulturen til noe særegent i forhold til andre land, men vi har mer særegne stabile omstendigheter for å kunne utøve kultur i forhold til altfor mange andre land. Det som da vil true den norske kulturen, eller utøvelsen av den, er da i stor grad kutt i velferden, og full privatisering av helsetjenester. Sånn som Margareth Tatcher gjorde på 80-tallet. Og bare for å ha sagt det, delvis privatisering er greit. En fin balanse mellom private og offentlige helsetjenester. Men da må vi bl.a. også sikre de private helsetjenestene fra å bli monopolisert opp til skyhøye priser. Det skjer ikke med en gang, det skjer gradvis. Og det vil bli forsterket til dystopiske nivåer hvis all norsk helsetjeneste er privatisert. Pluss på med kutt etter kutt etter kutt i velferden for å gi mer og mer og mer skattelette til den økonomiske eliten, og vi vil da få dårligere omstendigheter og fundament for å utøve vår norske kultur. Det er i stor, hvis ikke største grad det som forårsaker forandring i samfunnet til det negative. Vår kultur vil da bli mer en abstrakt enhet, som vi i stor grad likevel identifiserer oss med, men i mindre grad klarer å definere, men som uærlige aktører vil prøve å gjøre definisjonskrav på, og deretter peke ut syndebukker for hvorfor vår kultur svinner hen. Og syndebukkene er de samme hver gang. Innvandrere, skeive, arbeiderbevegelser, kvinner, osv. istedenfor den økonomiske eliten som står bak hver eneste gang. Merk, når jeg sier "eliten", så mener jeg den økonomiske eliten. Når nassene sier "eliten", mener de noe sånt som universitetsprofessorer og kulturelle personligheter som motstrider deres overlegenhets-ideologi. Hvorfor ikke, det er jo en del av det. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå