Gå til innhold

Innvandring og forandring

Anbefalte innlegg

Skrevet
Villfaren skrev (2 timer siden):

Islam forbyr å lyde landets lov om det går i mot troen.

Hvilke norske lover er det muslimer plikter å bryte?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iki skrev (6 minutter siden):

Jeg har allerede gitt deg 4 eksempler, så jeg tenker det er på tide at du kommer med noen selv.

Litteratur 

Felleskap

Tillit

Trygghet

Da er vi likestilt.

Eg velger å tro at når de fleste snakker negativt om innvandrere snakker de om somaliere, muslimer og den typen innvandrere.

Ganske enkelt fordi mange av de krasjer med vår levemåte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Karl_N skrev (10 minutter siden):

"Gjelder alle i Norge?" Er det et seriøst spørsmål? Jeg tror det eneste som gjelder alle i Norge er at vi trenger vann og oksygen for å overleve. Det vil selvfølgelig variere i hvor stor grad personer møter og påvirkes av de kulturelle trekkene, men det betyr ikke at kulturen ikke eksisterer. 

Ja, det er et seriøst spørsmål.

Om Norge spesifikt har en spesifikk kultur, så må jo denne kulturen gjelder alle i Norge.

Hvis ikke så må det vel heller omtales som "nordnorsk kultur" eller noe slikt. Altså begrenset til det området det er snakk om.

• Liker 1
Skrevet
Villfaren skrev (1 minutt siden):

Litteratur 

Felleskap

Tillit

Trygghet

Da er vi likestilt.

Eg velger å tro at når de fleste snakker negativt om innvandrere snakker de om somaliere, muslimer og den typen innvandrere.

Ganske enkelt fordi mange av de krasjer med vår levemåte.

Så du mener altså at felleskap, trygghet, det å kunne skrive, det å stole på andre, er ting som er spesielt norsk og dermed ikke noe som finnes utenfor Norge?

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Iki said:

Rakke med på norsk kultur? Igjen. Hvilken kultur?

Kan du si hva vi har som er så spesielt Norskt? Sende 14 åringer ut på havet i 4 måneder for å fiske? Er det norsk kultur?

Om man skal tenke sånn, har noen land kultur? Finnes kultur?

• Liker 3
Skrevet

Innvandringen til Norge er så høy at de færreste fullt ut innser omfanget av den. Den har allerede forvandlet landet vårt mye, og denne samfunnsendringen vil fortsette i et svært høyt tempo fremover.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Smule8o skrev (6 minutter siden):

Om man skal tenke sånn, har noen land kultur? Finnes kultur?

Jeg vil tro det. Det må vel finnes noe som kan anses som en kultur, eller ville vel ikke folk være så opptatt av det?

• Liker 1
Skrevet
Iki skrev (24 minutter siden):

Ja, det er et seriøst spørsmål.

Om Norge spesifikt har en spesifikk kultur, så må jo denne kulturen gjelder alle i Norge.

Hvis ikke så må det vel heller omtales som "nordnorsk kultur" eller noe slikt. Altså begrenset til det området det er snakk om.

Hvorfor har du trukket inn begrepet "spesifikk kultur" og brukt premisset om at denne må gjelde alle personer i Norge? I tillegg til at du påpekte i det tidligere innlegget hvor du trakk frem "særnorsk" som om deler av kulturen ikke kan eksistere i andre land.

Jeg ser ingen av disse kravene til kulturuttrykket hverken i åpningsinnlegget eller i definisjonen til Store norske leksikon (snl). 

Eksempel: I følge SNL trekkes ofte skisport frem som en del av norsk kultur. Jeg driver ikke med skisport, og samtidig driver de med skisport i andre land. Betyr det at skisport umulig kan være del av en nasjonal kultur? Kan du i så fall gi dokumentasjon/definisjonen du bruker for kultur, slik at jeg vet hva jeg skal forholde meg til?

• Liker 7
Skrevet
Karl_N skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du trukket inn begrepet "spesifikk kultur" og brukt premisset om at denne må gjelde alle personer i Norge?

Om det er snakk om en NORSK kultur så må den jo være norsk, altså gjelder for alle som er Norske. 

Det sier jo seg selv.

Om noe er en kultur for et begrenset område så er det området sin kultur.

Hvis dette ikke skulle være tilfellet så kan jo ikke norsk kultur fortrenges av en annen, da ingen kulturer gjelder for spesifikke grupper eller områder.

Karl_N skrev (3 minutter siden):

I følge SNL trekkes ofte skisport frem som en del av norsk kultur.

Det bringes altså frem som en del av norsk kultur.

Betyr det da altså at vi har en hel kultur laget av små deler?

• Liker 1
Skrevet (endret)
43 minutes ago, Iki said:

Jeg vil tro det. Det må vel finnes noe som kan anses som en kultur, eller ville vel ikke folk være så opptatt av det?

Sånn du definerer/kvervulerer så har jeg vanskelig for å se det. Antar dermed at det aller meste er likt i Burkina Faso og Norge (har aldri vært i Burkina Faso, så vet egentlig ikke)

Endret av Smule8o
  • Liker 3
Skrevet
Smule8o skrev (6 minutter siden):

Sånn du definerer/kvervulerer så har jeg vanskelig for å se det. Antar dermed at det aller meste er likt i Burkina Faso og Norge (har aldri vært i Burkina Faso, så vet egentlig ikke)

Har aldri vært der selv, så det vet ikke jeg heller.

Men jeg har vært i Alta og jeg har vært i Oslo, og begge dem er såpass forskjellige at jeg godt kunne trodd det var forskjellige land. (Eller Reine og Kristiansand for den saks skyld)

• Liker 2
Skrevet
Smule8o skrev (7 minutter siden):

Her er en oppsummering av noen grunntrekk ved norsk kultur fra en rimelig tilfeldig nettside:

https://norskportal.no/hva-er-typisk-norsk/

Synes denne var litt gøy, med tanke på janteloven der, og hvordan nesten alle her inne er såpass mot innvandrere og andre kulturer. 

Pålegg er vel et ganske greit norsk ord som brukes likt i hele Norge, så det kan godt sies å være norsk kultur.

Ostehøvel også, når man først er inne på matpakker.

Er de "Norske" tingene som bringes frem her noe som vil slutte å eksistere om vi har Innvandrere i Norge? Vil det bli forbudt å ferdes i naturen for eksempel?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Villfaren skrev (3 timer siden):

Alt som går i mot troen

Du gjentar jo bare det du sa i sta. Jeg spurte HVILKE norske lover muslimer ikke har lov til å følge. Er det noen?

• Liker 4
Skrevet (endret)

Norge er en kristen kultur, med kristne fridager, flagget vårt, lover, regler, restriksjoner, kontroll og frihetsberøvelse, relatert til dette.

Er det rart kulturen vår blir latterlig, når den er basert på et eventyr, om en jomfrufødsel og dødsoppstandelser?

Endret av Karltorbj
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Iki skrev (5 timer siden):

Om det er snakk om en NORSK kultur så må den jo være norsk, altså gjelder for alle som er Norske. 

Det sier jo seg selv.

Jeg gav deg en kilde på hvordan kulturbegrepet brukes, og dermed også hvordan jeg forholder meg til det. Din påstand om at kultur må gjelde for alle nordmenn, og samtidig ingen som ikke er nordmenn (i følge ditt tidligere innlegg), impliserer at SNLs forklaring er mangelfull. Dette er din jobb å dokumentere med en alternativ definisjon/kildehenvisning, det er vanlig debattskikk. 

Det fremstår derimot som at du forsøker å omdefinere kulturbegrepet til å passe med din egen agenda, hvor Norge tilsynelatende ikke har en kultur det er verdt å være stolt av. Det sier jo seg selv.

Endret av Karl_N
  • Liker 7
Skrevet
Karl_N skrev (43 minutter siden):

Din påstand om at kultur må gjelde for alle nordmenn, og samtidig ingen som ikke er nordmenn (i følge ditt tidligere innlegg), impliserer at SNLs forklaring er mangelfull.

Den er mangelfull i forhold til hvordan folk her bruker ordet. Enten har vi en kultur som er kun norsk for alle nordmenn eller så er det snakk om en kultur som flere kan være ukjente med, eller som utlendinger også kan ta del av.

Jeg forholder meg bare til det andre skriver her.

• Liker 2
Skrevet
diplodocus skrev (13 timer siden):

Mann snart 50 år, født og oppvokst i Groruddalen i Oslo.
Jeg vil begynne med å si at jeg ikke er rasist og at jeg ikke misliker folk fra andre kulturer osv.
Jeg har sett hvordan innvandring har endret Groruddalen fra jeg var barn til jeg nå er voksen, og hvordan området har blitt endret.
Den norske kulturen har nesten blitt helt borte, området er overtatt av ikke etniske og norsk kultur erstattet med annet som ihvertfall jeg ikke kjenner igjen.
De fleste jeg kjenner av "etniske nordmenn" har flyttet herfra, de føler at de har blitt presset ut og er i mindretall.
Politikerne lar dette bare skje og har i alle år tenkt at dette går seg til. Det har det ikke gjort, innvandringen har feilet i Oslo.
Den norske kulturen og nasjonalfølelsen har blitt visket bort, jeg føler meg som en fremmed i egen by.
Hvordan kunne politikerne la dette skje?
Skal vi bare la Norge og Oslo bli overtatt og erstattet med ny kultur?
Føler at mine barndomsminner har mistet sin rot og verdi og det norske, og jeg føler at ting jeg trodde var ekte ikke lenger betyr noe.
Føler at politikerne ikke har tatt hensyn til at Norge, norsk kultur og norske lover og regler skal prioriteres.
Jeg som norsk i norge skal ikke behøve å måtte tilpasse meg en annen kultur og regler, ta hensyn, godta og forstå, snu det andre kinn til, være tålmodig, godta at andre ikke respekterer norske regler osv.
Jeg har respektert alle folk og vært forståelsesfull, gitt fole en sjangse, prøvd å hjelpe alla slags folk uansett land og kultur.
Føler meg bare sviktet og forlatt. Det stedet jeg er oppvokst og har kalt mitt hjem og hvor jeg har all min historie har nå blitt "gitt bort" av politikerene.

Jeg legger merke til at det er mange følelser involvert, og ja det kan føles sånn antar jeg, men stemmer det egentlig? Den Norske kulturen er ikke borte, men greia med kultur er at den er i konstant endring, og ofte er det faktisk til det bedre. At etniske nordmenn flytter vekk er deres valg, og når det kommer til Oslo også ganske vanlig, føler de seg i mindretall, vel det er nok ofte sånn minoriteter føler seg, og ingen tvang dem det er jeg sikker på, det var ett valg, det er ikke politikerne som lar dette skje, det er de som selger boligen sin som lar det skje, og ikke glem politikerne er valgt av deg og meg. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...