Gå til innhold

JK22

Medlemmer
  • Innlegg

    6 609
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

JK22 vant dagen sist 11. juni

JK22 hadde mest likt innhold!

Nylige profilbesøk

136 879 profilvisninger

JK22 sine prestasjoner

38,3k

Nettsamfunnsomdømme

  1. https://x.com/clashreport/status/2066492502354383050 Dette trenges ikke å kommenteres. En viktig lekse er at ingen, verken fiende eller venn, kan stole på Trump.
  2. Trump's loyal attack dog turns on him over secretive Iran deal Flere kongressmedlemmer forlange fullstendig innsikt i avtaleteksten som Trump så langt har nektet å bekrefte eller offentliggjort, til tross for at kongressen har den nødvendige autoriteten på dette feltet.
  3. https://x.com/Osinttechnical/status/2066300046350438727 Det er så ufattelig korrupt som det er mulig å bli, og så ærekrenkende som det kunne bli for den amerikanske nasjonalstaten! Kreve til seg 20 % av Midtøstens inntektene for å bli værende i møte med Iran?!! Trump aktet å bli verdens rikeste mann ved å bruke USA som et utpressingsmiddel! Samtidig er støtteandelen bak Trump fallende, ikke minst på grunn av hans korrupsjon som sprenger alle grenser, og hans ufattelige egenrådighet som får flere og flere til å innse at denne er en avsindig mann som ikke bryr seg om annet enn seg selv, som sett med hvordan han "feiret" hans fødselsdag ved å tvinge hele verden til å hylle seg som hvis han var en konge! Nå er det bare omkring 30 % av amerikanerne som støtter ham, mens nesten hele verden mer eller mindre har lagt Trump for hat. "Avtalen" er en narravtale. Oljesjeikene og iranerne hadde omsider forstått at akutt grådighet og ekstrem narsissisme er nøklene for å få den korrupte amerikaneren som får fripass av høyesterettsdommer Roberts, på det riktige sporet. De kan ha kommet med slike løfter som ikke er oppriktig ment som sett med flere land som Japan, da de forstå at de måtte vinne seg tid inntil Trump er fjernet. Han er gal. Helt sinnssykt.
  4. Husk hva jeg sa? Hvis forhandlingene strakk seg ut i for lang tid etter 1. juni, må den ene parten kapitulere for å få fortgang og oppheve blokaden av stredet. Detaljene som har kommet fram, vist at det er Trump. Han arbeidet veldig hardt med å hemmeligholde bestemte punkter avslørt av både iranerne og amerikanerne med innsideinformasjon, inntil punktet at alle innså at det som skje er ikke annet enn en narravtale i praksis. " - er avtalen egentlig bare en forlengelse av våpenhvilen i ytterligere 60 dager. De viktigste og mest fastlåste spørsmålene rundt Irans atomprogram og de amerikanske sanksjonene utsettes til neste fase av forhandlingene. Han sier også at de vil bruke perioden på 60 dager til å fokusere på å avslutte sanksjonene. Begge parter har erklært stans i alle militære operasjoner – inkludert i Libanon, forteller han. Statlig TV i Iran melder at Iran har tvunget USA til å godta en avtale. Mens det iranske nyhetsbyrået Fars skriver at det er besluttet at trafikken gjennom Gulfen vil bli regulert av Iran i samarbeid med Oman - " På iransk hold har man forpliktet seg ikke til å skaffe seg atomvåpen, en løfte som finnes i Obamas atomavtalen... I åtte år hadde Trump og republikanerne i virkeligheten rotet det til og lagt til grunn for enorme ødeleggelser som kunne ha vært unngått, i likhet med titusener av døde - hvor mange hadde dødd siden Trump egenhendig brøt atomavtalen den 8. mai 2018? 100,000 døde i Gaza, 4,000 døde annetsteds, 30,000 døde i Iran - Netanyahus politikk med en bevisst folkemordstrategi ved å gjøre palestinerne til et umyndig folk uten rettigheter hadde blitt koblet sammen med republikanernes ekstraordinære stupide antiteser mot Obama og Irans presteregimet. I 19. juni vil avtalen tre i kraft, men oljeresesjonen har kommet - selv om oljesjokket vil utebli. Trump og republikanerne var ikke alene, Bidens arroganse hadde hindret ham fra å reparere forholdet med Iran, en av hans mange feilgrepene som kan gjør hans rolle som president til en av de meste omstridte i historien. Kongressen i USA har vist seg å være i meget seriøs utakt med sitt egne folk med en pro-Israel holdning som nå åpenbart er i strid med USAs interesser. Alle presidentene hadde holdt en stram kontroll på Israel - Bush senior, Clinton, Bush junior, Obama - til Trump fjernet alle bremseklossene som Biden i pur arroganse nekte å sette tilbake på plass. Flere hundretusener tonn ammunisjon har blitt brukt, titusener har blitt drept, store deler av Midtøsten satt sterkt tilbake, og Israel er blitt trukket inn i enda mer krig og isolasjon enn før samtidig som både gulfstatene og Iran har nå en meget utydelig fremtid foran seg. Hele saken med Iran og Israel hadde blitt noe av det verste innenfor amerikansk utenrikspolitikk.
  5. https://x.com/SikotiHamiltonR/status/2066002258597437573 Jimmy Corry is a Belfast Protestant man whose house was burned down by a Loyalist gang hunting for non-whites. After Corry appeared on TV & protested that the gang was picking 'on its own', something very revealing happened. Corry lost his racial status. Instead of admittedly the thugs had made a mistake, many far right twitter accounts denounced Corry as non-white. Some claimed he looked Middle Eastern. Others said he deserved what he got because he lived amongst migrants. Still others reverted to a 19thC prejudice. They claimed he looked like a 'degenerate', who lived on welfare and was addicted to drugs. Racial categories are porous & highly unstable. Not so long ago 'Anglo-Saxon' Britons categorised the 'Celtic race' as non-white. Some 19thC 'scholars' linked the Irish & Africans. Alastair Bonnett is a Northumbrian academic who has done some of the very best work on the history of whiteness as a concept in the British Empire. He's emphasised that not only 'Celts' but working class English were long seen as non-white. Bonnett explains that originally whiteness was a quality associated only with the aristocracy. The term blue-blooded harks back to the time when royals were believed to have especially pale skins. The term white was only slowly extended to others. 'I did not know the working class was so white!' the aristocratic George Curzon exclaimed when he was making a tour of the trenches during WW1. A group of soldiers had hung out their washing, & were going about topless. The eugenics movement that flourished in the interwar years was motivated partly by a belief that degenerate, non-white qualities continued to lurk in the British 'race'. Disabled, alcoholic, mentally ill, & indigent whites were likened to members of 'inferior' races. Whole nations could suddenly be deemed non-white. After the beginning of WW1, NZ newspapers began to refer to Germans as 'Mongolians' & 'Hun', & as the 'Red Indians of Europe'. Anti-German riots broke out. The recategorisation of Jimmy Corry shows not only the absurdity of racism but also the danger it poses to every group & individual in a society. Anyone can be excluded, othered, & targeted. " - originally whiteness was a quality associated only with the aristocracy - " er ikke bare sett i britisk aristokrati som hadde i 1700-tallet inntatt ikke bare en klassebevissthet, men også en rasebevissthet mot resten av samfunnet, men verden rundt - som kunne sees i Kina, Japan, India og annetsteds hvor hvitt hud, spesielt for kvinnelige medlemmer, var brukt som identitetsmarkør for folk av høy status og anseelse i mange århundrer, kanskje tusener av år. Hvitt hud var et tegn på velstand og rikdom - "blått blod" for de kongelige kom av den samme bakgrunnen - fordi man knapt oppholdt seg ute under sola og vært utsatt for værelementene i kontrast til nesten hele befolkningen. I middelalderen, ja selv vikingtiden, finnes det mange bemerkelsesverdige personer som Harald Hårfagres far, som ofte fikk tilnavnet "svarte" fordi de hadde enten mørkere pigmenter enn normalt - det er ikke meget uvanlig - eller lett for å bli solbrunt. Dette avsløre faktumet om hvitt hud var et tegn på en identitet av høy byrd og status. Disse av keltisk aner, spesielt med katolsk tro og ikke-engelsk og ikke-gælisk språk, hadde lenge vært en underklasse i det engelske kongedømmet som var kommet under sterk fransk-kontinentale innflytelse siden Vilhelm Erobreren erobret England i 1066, hvithet som identitetsmarkør som tegn på høy byrd, høy status, rikdom og klassetilhørighet som makterett har sin opprinnelse i middelhavsområdet allerede i romertiden, og dette spredt seg nordover, spesielt etter den germanske innflyttingen siden begynnelsen på 500-tallet e.kr. Mange steder regjerte germanskættede folk med hvitt hud eller innfødte med hvitt hud som resultat av langvarig utvelging og miljøvalg over mørkhudede folk som kunne ha forskjellige utseendetrekk som ikke bare skyldes arv, men også oppvekst, opphold i det åpne og miljøtilpassing. Å sole seg var rett og slett ikke passende i uminnelige tider. Nazistene tok hvithet til nye høyder, men de valgt å bortse fra hvitt hudfarge som identitetsmarkør ved å adoptere eugeniske ideer om klasse, arv og rasetilhørighet - slik at selv kvitthvite mennesker kunne risikere å bli lik hardhendt behandlet som de mørkeste og meste primitive mennesker - dvs. undertrykkelse og utrydning. Nazismen utgjør en trussel mot ALLE.
  6. Hun hadde ønsket å satse på en internasjonal karriere da invasjonen hendt - som var forberedt uten hennes medviten. Alle bruene ble brent så snart Putin fikk henne til å bli værende og foretok en av de meste dramatiske snuoperasjonene i økonomihistorien som berget den russiske økonomien fra kollaps, men som nå fortoner seg som en av de verste feilhandlingene ved at det forlenge lidelsene med rundt 2 mill. døde og skadde fordi Putin hadde kunne bli sittende med makten idet han var sterkt sårbar. I lang tid hadde Nabiullina holdt seg lav i offentligheten, ofte med synlige livvakter og under restriksjoner fordi selv om hun som regel var i Putins omgangskrets (på litt lenge hold) virker det som det aldri var sterk tillit mot henne. Muligens med gode grunner fordi hun hadde ønsket å fremme hennes egne karriereinteresser som nå er helt ødelagt, og fordi hun kontrollere et korps av vestutdannede og tvers gjennom ideologiskmotiverte topptrente økonomer som har blitt Putins viktigste verktøy for å holde makten og muliggjør egne ambisjoner. Det kom også ut at Nabiullina har aldri likt situasjonen omkring krig mot Ukraina og iveren om å muliggjør krig med NATO i fremtiden, selv om hun ofte kom med skarpe advarsler gjennom økonomiske argumenter som så langt var tolerert. Nå virker det som tolerasjonen kan ha blitt oppbrukt. Alt går helt galt, og det vet Nabiullina som kan ha innsett at Putins motvilje mot å akseptere Trumps tilbud om våpenhvile på Ukrainas bekostning og troen på at man kan vinne på Trumps politikk uten å innse egne begrensninger kan ha vært det som fikk alt til å briste. Putin oppruste for full kraft mot NATO og samtidig opprettholde krigen mot Ukraina - dette er en tofrontskrig på det økonomiske feltet. Sovjetunionen/Russland klarer seg ikke godt under slike tofrontskriger lik mye som Tyskland... hun vet det, og Putin ville ikke høre. En mobilisering kan bli for mye for den russiske økonomien, som vil da bli en tredje påkjennelse...
  7. Hvorfor dette partiet ikke er blitt forbudt, er vanskelig å fatte. AfD er ikke normal, disse hadde i kontrast til nesten alle andre ytre høyre-partier pleiet en mye nærmere Putin-vennlig politikk på egen bekostning, selv RN i Frankrike er mer opptatt av å fremme franske interesser fremfor å være underlagt andre makter. AfD har ikke noe effektiv svar på dilemmaene som plager tyskerne som har funnet seg i en umulig bakevje gjennom feilslått energipolitikk, katastrofal økonomipolitikk og politisk forvirring som skyldes for mye begrensninger på den utøvende makten og for sprikende interesser med minimal realitetssans. Det gjør at mange tyskerne så etter syndebukker, og så lenge folk som Merkel og Schröder ikke straffes som svar, går bare mer og mer støtte til AfD som gjør innvandrerne til syndebukker. Hvis Merkel og Schröder dømmes til fengsel eller landsforvisning som statsløse er det mulig at meget mange vil da vende seg bort fra AfD. Dette hadde Putin tatt fordel av. Heldigvis er ikke støtten til AfD spesielt sterk, ved sist valg i 2025 fikk de 20,8 %, det neste valget vil være om tre år, i mars 2029 - men det er tydelig at østtyskerne har blitt et mye større problem enn antatt, de har ikke klart å bryte med sin fortid fordi kommunistene hadde nektet å utrenske nazistenes arv man bare overtok, og gjenforeningen hadde hendt mye raskere enn ønskelig, da de to landene var for ulik. Det er også mulig at østtyskerne har ikke klart å forene seg med polakkene fordi ytre høyre hadde lenge pleiet en anti-tysk politikk som egentlig er til stor hjelp for AfD mer enn noe annet, og det er en mistanke om omstridte områder som Stettin er i tankene på østtyskerne. AfD ment bestemt at Polen er en mye større trussel enn Russland. Not Russia, but Poland is a threat to Germany, says AfD Leader Men i det minst er det sett at deler av AfD vil ha samme linje som ungareren Magyr, en realistnasjonalistisk ideologi der man vil opprettholde høyst mulig selvstendighet og fremme egne interesser uten å binde seg til eksterne parter. Hva AfD burde gjøre er å kvitte seg med pro-russerne som innerst vil straffe Polen - som selv har et stort problem med å akseptere de humanitære konsekvensene av sin politikk i 1945-1947. Hitler og Stalin hadde skapt et helvetesliknende mareritt der alle myrde alle, slik at alle øst for Oderelven har meget store historiske traumer. AfD må forbys om dette partiet ikke vil bryte med Putin.
  8. Enig, det som fantes for seksti år siden er meget forskjellig fra det som fantes seksti år FØR som det finnes i dag, mange oppriktig tror et samfunn ikke forvandle seg, men det er bare på overflaten fordi det alltid forvandle seg, hvor stagnasjon betyr elendighet og ulykke. Det var IKKE BEDRE i fortiden, men det skyldes den menneskelige tendensen ved å ha fokus på det som var mest minneverdige, vi har en lei tendens for å glemme ulemper og hylle fordeler etter hvert som vi bli eldre og mer utilpasset med de skiftende forholdene i det levende samfunnet, "alt var bedre før" - uten å huske hva som hadde gått galt, hva som var vanskelig for eksempel. Mange nordmenn som leser skjønnlitteratur skrevet av kvinner kvinner som vokst opp i 1940-1980 perioden, vil straks bet seg i et skremmende faktum; manglende tillit mellom kvinner og menn, da seksuell rov, trakassering og fiendtlige kvinnesyn var meget utbredt. Dette er bare et av meget mange styggedommer fra fortiden som forties og glattes over av eldre, og som de yngre ikke forstår uten å utdype seg i det de få hadde etterlatt seg i nedskrivelser og beretninger som de legale dokumentene som med drosjemorderen fra Bergen som hadde for vane å voldta alle kvinnelige kunder uten at noe tok affære. En underholdningsmann i Storbritannia kom i vanære slik at hans grav flyttes, da det avsløres at han hadde forgrepet seg på kvinner, spesielt yngre, som var akseptert fordi seksuell overgrep på kvinner var fortiet. Mange arbeidsrettsforkjempere hadde måtte bøte med deres liv i mange land, det er nesten ikke et land uten en blodig arbeidskonflikt, Norge medregnet, titusener var drept - og det var i land som ikke så utbrudd av borgerkrig som Spania og Russland. Det var først etter sosialdemokratene kom til makten i mange land det bli bedre, samtidig som konservative med sosialliberale holdninger som LBJ i USA forstår en samfunnsfred omkring arbeiderne måtte framskapes. Nå prøver høyreekstremistene og oligarkene verden rundt å annullere disse arbeidsrettighetene ved å ta fordel av rasefordommer og ideen om å beskytte arbeidsplassene mot innvandrere, som stort sett tok jobb som hadde tapt status og prestisje. For 60 år siden hadde en bussjåfør høy status med uniform, autoritet og aksept - i dag er en bussjåfør blitt knapt mer enn en lavstatustjener av samme rang som en butler eller tjenestepike fra victoriatiden. De fleste bussjåførene i Norge er innvandrere som knapt fant innfødte konkurranse. Dette fulgt til store problemer - ikke fordi innvandrere kom inn, men fordi innfødte rømte fra arbeidsplass som gav lav lønnsinntekt, høy arbeidsbyrd og lav status i et stadig mer individuelt samfunn med fokus på forbruk og rikdom. Vi ser det samme med jordbruk i Nord-Irland, USA og Norge, en bestemt del kunne ikke mekaniseres - sankning av bær, frukt - som dermed forutså fysisk kraft. Et forsøk i 2020 avslørt at altfor mange nordmenn ikke lenge har fysisk evne eller tålmodighet som for seksti år siden. De har blitt lat, dovent, havesyk - og egoistisk, som var kommet til å tro de kunne slippe hardarbeidet som deres foreldre og eldre generasjoner hadde gjort i tusener av år. De bli likedan mindre lykkelig. Hverdagsrasisme kan bearbeideres, men det er et stort problem på det sosiale feltet fordi det alltid er for høy toleranse for de få som ødelegge for alle, som med "dårlige venner" og bøller som psykopater som gjerne tar fordeler av deres relasjoner og gruppeidentitetsmønster for å utøve deres overgrep på de sårbare - som kvinner, lavstatusfolk - og innvandrere. Dette problemet finnes gjennom hele menneskehetens historie. Bedre bli det ikke av innvandrere selv, mange innvandrere har opplevd at andre innvandrere, spesielt muslimer og fra kultur som ikke verdsette anstendig behandling av fremmede, er ofte en større trussel enn de innfødte. Og de innfødte liker ikke innvandrere som ikke respektere regler eller samfunnsreglene omkring det hierarkiskbestemte statusoppdeling av folk. Nord-Irland er fremdeles i året 1969. Resten av Europa har gått videre, dermed forskjellige og mer raffinerte reaksjonsmønstre omkring innvandringsspørsmålet.
  9. Det bli verre; israelske styrker har tatt kontroll over de strategiske viktige Ali al-Taher høydene sørøst for Nabatieh og tvunget de libanesiske regjeringsstyrkene ut av regionen. Til tross for at Hizbollah sloss og sloss, er de fåtallig og for svekket til å holde stand omkring Nabatieh som nå er i ferd med å bli utsatt for en knipetangsmanøver fra sør og vest. Det er nå veldig tydelig at IRGC-regimet håper på at en avtale med Trump vil stoppe denne offensiven samtidig som det virker som Trump håper på å ljuge og svindle seg ut med en avtale uten å overholde forpliktelsene, det er hvorfor det stadig reageres mot all nyhetsdekning av detaljene omkring kravene og annet fra forhandlingene, spesielt av Trump. Netanyahu vil ikke stoppe, han har gått for langt nå som hans styrker er bare få kilometer fra Hizbollahs sterkeste bastion i Sør-Libanon. Det er nå meget bisarre, stadig flere og flere håper på et mirakel, Trump får mer press og oppmuntring på seg fordi "alle" realisere at det bare er han som kan stoppe israelerne som er endog villig til å gå i krig selv med vesteuropeiske militærmakt i verste fall, nå som de har blitt besatt av "begå folkemord først"-ideen. Iran militært sett kan ikke stoppe amerikanerne på egen hånd, satellittbilder og lekkasjer - i USA har Hegseths mer og mer hatske forfølgelse skremt hele Pentagon - avslørt at det eneste de oppnår er materiell ødeleggelse med sine missilangrepene. I slutten vil ikke IRGC-regimet og Trump fortsette krigen, men det vil israelerne - og det problematiseres av Trumps oppførsel, han hadde tilføyd ekstra krav uten varsling - og siden trakk dem tilbake senere - og samtidig ljuge så meget, at selv den fordrevne løgnmaskinen Putin ville ha blusse av det. Selv hvis en avtale underskrives, er det meget sterk tvil om den vil bli respektert, spesielt av Trump som hadde stadig gang på gang brutt hans "avtaler" og rotet det til. I beste fall vil det bli en frossen konflikt. Oljesjokket er ved å bli umulig å unngå snart man passere 20. juni - som er bare en uke vekk.
  10. NEI. Hva som er problemet, er at innvandringsmotstanden har blitt kapret av meget farlige krefter som vil begå forbrytelser mot menneskeheten. Det som hendt i Belfast var mot meget få som knapt er synlig i kontrast til mesteparten av Vest-Europa og dermed et soleklart eksempel på meget farlige holdninger mot forsvarsløse mennesker basert på deres utseende, væremåte og identitet. Som med nazistenes jødemordet, kommunistenes utrydning av kulakkene, hutuenes folkemord mot tutsiene etc., det som søkes her er å rettferdiggjøre folkemord og forbrytelser mot menneskeheten. Er det ikke nok med en holocaust? Skal dødsleirene åpnes på nytt? Skal massegravene og enorme krematorier åpnes for å fjerne flere titalls millioner bare fordi de har feil hudfarge, feil tro, feil kultur og feil språk? Det er hva disse som messer om "rasisme mot hvite" tilsikte og ønske, når disse tar fordel av mislykte innvandringspolitikk som ikke hadde tatt dekning for utsiling av folk etter disses integreringspotensialitet. En innvandringsstopp må til, samtidig som integreringsfiendtlige innvandringsmiljø må deporteres ut av Europa - spesielt arabermuslimer og muslimer med islamistisk ideologi. Men pogromer, etnisk utrenskning, masseovergrep, og sist massemord er ikke bare feil, det er også selvødeleggende. Da har man mistet alt som het ære og sivilisasjon, og blitt sanne MONSTRE som nazistene, stalinistene og islamistene. BARE 4 % - FIRE PROSENTER - av den europeiske befolkningen består av fremmedkulturelle ikke-europeiske innvandrere uansett deres status fra statsborgerskap til illegal opphold. Ved å skille ut disse med europeiskspråklig identitet som engelsk-, fransk- og nederlandsk som portugisisk blir andelen mindre, og da falt man på to kategorier; arabiskspråklige og asiatspråklige, som er hvor de største sosialkonfliktene skjer i kontakt med innfødte. Men til gjengjeldelse er de meget sterkt synlig som et meget utelukkende urbant folk stort sett konsentrert i storbyene og industrilokaliteter, som da mene at synlige innvandrere finnes overalt i større og mellomstore byer i Vest-Europa. Rasisme er ikke basert på enslige kriterier, den er basert på utseende, kultur, identitet, tro - svarte muslimer er ikke mindre utsatt for rasistiske vold enn svarte kristne fra hvite eller lyshudede muslimer - det finnes religiøsbaserte rasistiske holdninger som av buddhister mot hinduer og av muslimer mot enhver utenfor deres tro, det endog finnes nasjonalidentitetsbestemte rasisme som mellom haitierne og dominikanerne på en og samme øy. Aserbajdsjansk rasisme mot armenerne er ikke basert på tro, men på nasjonalidentitet. Nazismen er basert på en formalitet og legitimering av rasisme.
  11. Det er bare fire akser hvor Putin kan lansere et angrep; Suwałki-korridoren, Narvaregionen, Petsamo og Svalbard. På førstnevnte må han ha hviterussernes støtte, og oligarkiet i dette landet vil ikke ha krig, på andrenevnte kunne det i teorien virker meget lett, men vil derimot raskt lede til ukontrollert utvikling. I nord må han ha luft- og sjøstyrker. Problemet er USA. Så lenge republikanerne er for opptatt av hudfarge og makt vil de aldri kunne beskytte USAs interesser. I EU/EØS går det altfor langsomt fordi demokratisk styre gjennom valg hindre nødvendige grep fordi velgerne klarte ikke å bestemme seg - slik at bare Polen tok seg sammen.
  12. Vil forresten si fra at systematisk systemsvikt er et meget stort problem omkring organisasjoner og byråkratier i Norge, hver eneste år er det flere dusin saker om hvordan et system ikke fungerte riktig, ikke fulgt etniske atferdsregler, ikke brydd seg om åpenhet eller lovmessige påbud - og barnevernet er ikke mindre utsatt enn andre. Så lenge jeg kan huske, har barnevernsskandaler regelmessig hendt fordi systemet ikke klarte å oppfange svikt eller avviklende opptredens av sine ansatte som folk man var i kontakt med, noen ganger var man for naiv, noen ganger for autoritært, noen ganger for selvopptatt i et land hvor relasjonsforhold kan lett lede til kriminelle handlinger som tillitsbrudd, sviktbrudd etc. Men det betyr ikke at barnevernet er feil. Det er menneskelig. Med alle laster og gode hensikter. Dette må alle tar innover på seg, spesielt disse innenfor beslutningshierarkiet i barnevernet og de involverte organene. Noen ganger må det kuttes helt gjennom. Noen ganger må det pleies og leges. Noen ganger må man lære og tar ansvar for at det ikke skal gjenta seg. Som Silje Førsund bak boken "En godt bevart hemmelighet, om systemsvikt og overgrep innan norsk adopsjon" gjort meget klart, hennes bok er bare en av flere hundre bøker som avdekke systemsvikt gjennom diverse feil hvor menneskelige svakheter triumfere over logikk og systematisk faktasjekk. I 1980-tallet døde et spedbarn under dramatiske omstendigheter, da vist det seg senere at mannen som hadde stått for undersøkelsene, var altfor høyt respektert til man kunne motsi ham sammen med en barnelege som ikke klarte å kartlegge den medisinske bakgrunnen bak barnet og dermed lot fordommer blende hans vurderingsevne. I senere tid var det forstått at justismordet mot barnets far var basert på naive holdninger og logisk kortslutning. Som vi kan ser spor av i Shada-saken. Som suspekte personer som fremme konspirasjonstenkning, tar fordel av; «Svikter samfunnsoppdraget» Mens saken har blitt spredt på sosiale og alternative medier, har ikke de tradisjonelle mediene omtalt den – før nå. Det er et problem, sier psykolog, professor og Morgenbladet-skribent Ole Jacob Madsen: – Når mediene ikke kommer på banen, svikter de samfunnsoppdraget sitt. Dette er saker som har vokst seg store og som opptar folk, og hvor «ingen kommentar» lett vil tolkes inn i et konspiratorisk mønster. Psykologen mener at barnevernet taper informasjonskrigen på sosiale medier. – Shada-saken er for meg en god illustrasjon på hvordan noen kan kapitalisere på en form for mistillit, og utnytte den tausheten som hele tiden er der fra barnevernet og redaktørstyrte medier. Når de store avisene ikke skriver om det, blir det verre, tror han: – Det tas til inntekt for at skandalen er stor: De som sammensverger om dette har så mye kontroll at de sørger for at saken ikke kommer ut. Dette er bare en av flere millioner ulike saker over hele verden gjennom sosiale medier og annet som hadde kunne utnytte frisonen hvor man kunne fritt ignorere legale og etniske retningslinjer i deres egne land - og dette hadde i de siste ti årene fulgt til voksende frustrasjon og sinne. Etter Trumps seier i 2024 og raseopptøyene i de britiske øyene er det nå klart at noe må gjøres, meget farlige krefter har begynte å påvirke folk gjennom internett - som kan raskt lede til meget farlige utvikling som tap av demokrati, tillitsbrudd, vold og sist - mord. Har man glemt Brevik? Konspirasjonsteorier DREPER.
  13. " - Podkaster Silje Schevig sier at det ikke er hennes rolle å kontrollere revisjonen - " Det kan ende med at hun vil bli innkalt til politiforhør. Det er ikke godt kjent, men det er voksende stemning for å innføre legale prinsipper på internettaktivitet som da betyr at alt man gjør, må være innenfor lovverkets rammer. Ondsinnede ryktesprederi er ikke akkurat tillatt ifølge norsk lov. Så hvis hun og andre lese dette, må de innse at det kan komme en tid hvor Internett ikke lenge vil være en frisone fra legale og etniske konsekvenser. Denne tiden rykker nærmere enn en ønske, store deler av internett er nå omgjort til intranett som med Kina og flere land har tillatt rettsprosesser mot internettaktive deltagere. Tiden for å bruke internett som et våpen kan være omme om ikke så mange år.
  14. Dette kan være høyst reelt så lenge Putin er i livet. Han har en meget skremmende mangel på konsekvensvurdering på lang hold og er i tillegg en halsløs gambler uten skamfølelse som i tillegg ikke maktet å behandle andre med anstendighet og respekt. Trumps egenskap som svindler gjør at han kunne sjarmere og manipulere folk uten større vansker, som for oss skandinavier virker sterkt overdrevet - ordet "bondefanget" er et skandinavisk ord som ikke finnes på engelsk - men når vi ser Putin, ser vi en sosial avstumpet, kaldfølte og lite sympatisk mann av små vekst som gjentatte ganger aldri maktet å ha sosiale relasjoner, ekte som falske, med likesinnede. Mange sier han er en psykopat som ikke maktet å hindre seg fra ubetenkte handlinger. Vi må regne med en NATO-Russland krig så lenge Putin og hans krets har makten.
  15. https://x.com/RpsAgainstTrump/status/2065565499673493618 Det er kanskje første gang i USAs historie man betalt seg ut av en konflikt, selv om det var med sanksjonslettelse og åpning av beslaglagte bankkonti. Selv ikke Nixon klarte å synke så dypt med hans "fred" med Nord-Vietnam. Og det som er enda verre, er at det er en Dubai-avtale på nytt som med Taliban i 2020 som mer enn noe annet bidro til Afghanistans fall (kvinner blir nå daglig kjørt ned eller skutt ned om de viser seg på gatene...), med enda større tap for USA. Mye tyder på at intensjonsavtalen vil bare fryse den amerikansk-iranske konflikten til fordel for blind korrupsjon og svekkelse av amerikansk prestisje, selv om det hviler på spørsmålet om Trump kunne binde ned israelerne. Der virker det som de vil bryte helt med USA eller søke en allianse med den israelsktroe kongressen som ikke lenge har det amerikanske folket med seg. Mange amerikanerne som før hadde enten nølt eller nektet å ta stilling omkring Gaza og Vestbredden, skal ha snudd seg vekk som et resultat av krigen som mange plassere ansvaret for på Netanyahu. USA hadde en militær mulighet. Men halshuggingsangrepet av hele regimeledelsen vist seg å være en generaltabbe fordi det robbet Pentagon muligheten for å utplassere nok våpen og ressurser tidsnok samtidig som man hadde valgt å ignorere Hormuzstredet og den iranske missilkapasiteten ved å sette sitt lit på israelernes overoptimistiske forventninger. Det kom ut at mange i Tel Aviv har blitt hatsk mot Trumpadministrasjonen som rotet det helt til, spesielt Vance som skal ha brutt taushetsplikt og varslet tyrkerne, som deretter hindret en kurderirakisk innmarsj. Israel hadde håpt på at amerikanerne vil gå all-out. Det hendt ikke. Dermed endt krigen med stor flauhet, amerikanerne har opplevd den verste ydmykelsen på meget lenge, at man må helt tilbake til Little Bighorn i 1876. Trump hadde mer eller mindre helt oppført seg som en galning til manges sjokk - og det bli bare verre og verre.
×
×
  • Opprett ny...