VifteKopp Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni frohmage skrev (2 timer siden): Mange muslimske kvinner er gift med norske menn, men da er de gjerne ikke av de mest religiøse. Dette stemmer verken med "øyetesten" eller med statistikken som er tilgjengelig på SSB. Spesielt grupper fra Pakistan og Somalia har høy grad av endogami (altså at man gifter seg med med mennesker fra egen landbakgrunn). 3 3
frohmage Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni VifteKopp skrev (2 minutter siden): Dette stemmer verken med "øyetesten" eller med statistikken som er tilgjengelig på SSB. Spesielt grupper fra Pakistan og Somalia har høy grad av endogami (altså at man gifter seg med med mennesker fra egen landbakgrunn). Men herregud da, poenget er jo at det ikke er brudd på noen norsk lov å ikke gifte seg med en nordmann. 4
VifteKopp Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni frohmage skrev (33 minutter siden): Men herregud da, poenget er jo at det ikke er brudd på noen norsk lov å ikke gifte seg med en nordmann. Det tror jeg de fleste er klar over. Jeg korrigerte kun påstanden din om at mange muslimske kvinner gifter seg med norske menn. Det stemmer ikke med tilgjengelig data. 9
Iki Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Vi burde vel strengt tatt hive ut store deler av den Norske befolkningen også, om det er pengene man skal se på. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-etter-innvandrerstatus--og-kjonn.pr.31.03.2015-2024.antall 1
Quill Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Iki skrev (15 minutter siden): Vi burde vel strengt tatt hive ut store deler av den Norske befolkningen også, om det er pengene man skal se på. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-etter-innvandrerstatus--og-kjonn.pr.31.03.2015-2024.antall Hvorfor det? Innvandrerne er dyre som faen og tapper Norge for penger. 3 1
Smule8o Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) 21 minutes ago, Iki said: Vi burde vel strengt tatt hive ut store deler av den Norske befolkningen også, om det er pengene man skal se på. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-etter-innvandrerstatus--og-kjonn.pr.31.03.2015-2024.antall Så godt som alle norske statsborgere tar vel mer enn vi gir. Derfor vi har oljekorrigert underskudd på statsbudsjettet. Samtidig har vi en demografi som tilsier at vi nok behøver noe innvandring (mtp eldrebølge og slikt) Endret 29. juni av Smule8o 3
Neptun1 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) frohmage skrev (3 timer siden): Samme reglene som i kristne sekter altså. Normale muslimer følger ikke disse reglene. Mange muslimske kvinner er gift med norske menn, men da er de gjerne ikke av de mest religiøse. Det er uansett ikke brudd på norsk lov å gifte seg med en muslimsk mann. Tvangsekteskap er vel heller ikke særlig utbredt i Norge. Om dere fortsatt ønsker å mene at gode muslimer nødvendigvis bryter norsk lov, og resten er dårlige muslimer, så skal dere få fortsette å mene det. Jeg gidder ikke diskutere det mer. Nei, ikke samme regler som i kristne sekter ei heller er "mange" muslimske kvinner gifte med norske menn. Jeg skrev ikke at det var brudd på norsk lov men at det strider i mot islamske lover. - og de går foran norsk lov der det er konflikt. Det gjelder ikke bare det jeg skrev i forrige kommentar men flere forhold. Homofili er forbudt i islam, frafall er forbudt (dødsstraff i egne land) - dette håndheves strengt i enklaver der norsk lov altså ikke kommer først. Endret 29. juni av Neptun1 1 1
Subara Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Protoman skrev (23 timer siden): Hvem er det som sier kultur ikke er i konstant endring? Eller forstår du det slik at kultur skjer og blir som en skjebne uavhengig av våre valg? Det er jo en ganske ekstrem relgiøs ide. Eller snakker du om internett som en kulturformer hvor verdens folk kommer sammen og skaper flotte fargerike forbindelser og slik defineres fremtidens kultur? Men ignorerer at veven er blitt informasjonsmonopolisert av en håndfull teknologiselskaper hvorav de fleste eierne har koblinger til mildt sagt ekstreme ideologier. Jeg snakker fra når internett var helt nytt. Tenker på da det var veldig dyrt å ringe til utlandet og når vanlig kommunikasjon foregikk i brevform. Da det bare fantes en TV-kanal, eller man hørte på radio. Den teknologiske utviklingen har virkelig vært revolusjonerende, flyreiser ikke minst. https://digitaltmuseum.no/011085440546/charterturen AI-oversikt: Nordmenns reiser til Syden startet for alvor i juni 1959. Da gikk det første norske charterflyet med 35 eventyrlystne passasjerer fra Fornebu til Mallorca. Turen tok over syv timer, og pakkereisen kostet 1.225 kroner. Kulturforskjeller innbærer også en del utfordringer, men på generell basis, hjelper det å være negativ i forhold til noe som har kommet for å bli? Absolutt. Internett er ikke et uskyldig sted i dag, men ved opprettelsen hadde man mer optimisme. Da snakket man om økonomiske indisier og det kommersielle aspektet, ikke radikalisering og overgrep. Protoman skrev (23 timer siden): Jeg tror ikke muslimer opplever så mye hets, de fleste normenn er i overmåte ivrig i å eksponere sin politiske dydighet og svært redde for de sosiale konsekvensene av åpen rasisme. Tallgrunnlaget her er stort sett basert på følte opplevelser, pararelt med en sterkt drevet narrativ blir små utfordringer ofte tolket som rasisme. Rasismen som finnes er stort sett underhånds og usynlig, ting som diskriminering i jobbmarkedet ol. Alvorlig nok. I alle mine år i et flerkulturellt jobb og skolemiljø har jeg opplevd langt flere saker om opplevd rasisme dårlige karakterer osv enn noe som beviselig og med god grunn kan tilskrives rasisme. Jeg har selv blitt kalt rasist for å si fra om ganske drøy antisosial atferd. Neste gang ser jeg i gulvet som dere andre.. Det samme med Pride paraden, det er ikke rasjonelt å være redd for å delta der, det er heller ikke greit av vi gjør alt vi kan for å underbygge denne frykten. Alltid bekrefte folks redsel er ikke godt, det er i alle fall ikke godhet når vi regelrett produserer frykt med rotløse løgner om hverandre. Men hvorfor har i så fall regjeringen laget en handlingsplan for å forsterke og fornye innsatsen mot rasisme, hets og diskriminering på grunn av etnisitet og religion. Handlingsplan mot muslimfiendtlighet 2025–2030. Vi har hverdagsrasismen, som kan være ille nok for de som opplever den. Jeg mener vi skal ha høye ambisjoner på området. Man skal selvfølgelig si i fra om uakseptabel oppførsel uavhengig av fra hvem. Måten man sier i fra på, kan kanskje forhindre ev. misforståelser? Kanskje ikke så rart med frykt, siden Pride ble utsatt for terror i 2022. Og det begås hærverk mot regnbueflagget, dessuten hets mot homofile i kommentarfeltene m.m. Sistnevnte er i så fall et eksempel på en storprodusent av frykt. Selve Pride-toget uttrykker det motsatte. Feststemning, dans og underholdning- feiring av kjærlighet med et inkluderede formål. Alle må få være seg selv og elske den de vil, er hovedbudskapet. Mye har skjedd på få år, og man trenger ikke være enig i alt for å støtte Pride. Lisenskontrolløren og skeive Veldig rørende å se denne episoden i går. Det setter debatten virkelig i perspektiv. 2
DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Subara skrev (2 timer siden): Kulturforskjeller innbærer også en del utfordringer, men på generell basis, hjelper det å være negativ i forhold til noe som har kommet for å bli? Absolutt ikke. Grensene må stenges, men så må man gjøre det absolutt beste for de som er igjen, som ikke er illegale innvandrere eller kriminellle/ikke villige til å integrere seg (trekke tilbake statsborgerskap som i Sverige og hive ut) 1 1
Subara Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (5 minutter siden): Absolutt ikke. Grensene må stenges, men så må man gjøre det absolutt beste for de som er igjen, som ikke er illegale innvandrere eller kriminellle/ikke villige til å integrere seg (trekke tilbake statsborgerskap som i Sverige og hive ut) Enig i illegale og kriminelle, men det kan være komplekst rundt det illegale på grunn av feks. statsløshet og asylsøknad. Ikke villig til å integrere seg, tror jeg kan bli vanskelig å måle. Bla. er noen flinkere til å lære språk enn andre. Mitt inntrykk er at kvinner er flinkere til å tilpasse seg enn menn. Da vil kjønnsforskjeller kunne føre til forskjellsbehandling og diskriminering av menn. I demokratiet har vi samfunnsmessige plikter som å ta arbeid, men også rettigheter, bla. ytringsfrihet som inkluderer religionsfrihet (individuell rettighet). Jeg leser at reglene er strenge allerede i dag. https://www.udi.no/har-fatt-svar/tilbakekall-a-miste-en-oppholdstillatelse-eller-et-statborgerskap/miste-norsk-statsborgerskap/#link-39145 2 1
HeHauken Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Iki skrev (17 timer siden): Vi burde vel strengt tatt hive ut store deler av den Norske befolkningen også, om det er pengene man skal se på. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-etter-innvandrerstatus--og-kjonn.pr.31.03.2015-2024.antall Vi bør stille tilsvarende krav til nordmenn ja. Åpenbart. Norge har et alvorlig problem med at velferdsstaten vår passifiserer for mange. Majoriteten av de 700.000 i utenforskap er nordmenn. Men rettferdiggjør det at vi importerer enda flere på stønader? Angående arbeidsinnvandring, så er jeg for. Jeg driter i hvor folk kommer fra. Men det hjelper ikke at vi får en ny helsefagarbeider, om han tar med seg fire som går på stønad. Enkelte nasjoner er bedre enn nordmenn. De jobber mer og er mer i pluss. Kudos! Ingenting er bedre enn det. Dessverre ser en likevel at statistikken er entydig når det gjelder innvandrere fra enkelte områder og kulturer. Hvorfor er pakistanere som gruppe økonomisk i minus? Etter så lang tid i Norge? Hvorfor kommer ikke syrere seg i jobb - de som var så flinke, og hadde så høy utdannelse? Hvorfor ble bosniere bedre integrert enn ukrainere - om vi skal sammenligne flyktninger fra to europeiske kriger? Vi har et for godt velferdssystem, samtidig som det er under kraftig økonomisk press. Sosialister er opptatt av "å ta de rike", men det er de av oss i arbeid (i privat sektor) som betaler regningen. Da må vi være flere som deler på den regningen. Det gjør vi ikke ved å gå fra 700.000 til en million utenfor arbeidslivet. Subara skrev (1 minutt siden): Mitt inntrykk er at kvinner er flinkere til å tilpasse seg enn menn. Basert på statistikk er kvinner dårligere til å komme seg i arbeid. Siden det er kultur vi snakker om her, kan en jo lure på om kulturen er problemet? 2 1
Subara Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni HeHauken skrev (Akkurat nå): Basert på statistikk er kvinner dårligere til å komme seg i arbeid. Siden det er kultur vi snakker om her, kan en jo lure på om kulturen er problemet? Tradisjonell kultur i dette tilfellet, hvis kvinner er vant til å være hjemmeværende og mannen vil ha det sånn. Ellers stilles det krav til hele befolkningen hvis man mottar ytelser. Da har man plikt til å delta gå jobbsøkerkurs. Har man fått smaken på å jobbe, det vil si friheten man får av å tjene egne penger, tenker jeg mange vil velge det. 1
HeHauken Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) Subara skrev (15 minutter siden): Tradisjonell kultur i dette tilfellet, hvis kvinner er vant til å være hjemmeværende og mannen vil ha det sånn. Ellers stilles det krav til hele befolkningen hvis man mottar ytelser. Da har man plikt til å delta gå jobbsøkerkurs. Har man fått smaken på å jobbe, det vil si friheten man får av å tjene egne penger, tenker jeg mange vil velge det. Akkurat. Kulturelt. Men det nevnes ikke blant feminister. Det hopper de glatt bukk over. Og hvem tar regningen? Ikke mannen - som vi norske menn må - om kona ønsker ulønnet permisjon, fordi gutten fremdeles ammer. Jobbsøkerkurs osv, spar meg. Det er alt for lett å sykemelde seg og gå løpet via AAP til uføretrygd. Eller mener du det er helt naturlig at Norge har langt høyere tall enn sammenlignbare land? Uføre+AAP+langtidssykemelding utgjør over 20%, som er den "reelle arbeidsledigheten". Ikke de 2% som regjeringen til enhver tid skryter av. Så kan en jo, på bakgrunn av det, argumentere for at pakistanere, som kom hit på 80-tallet er godt integrert. Endret 30. juni av HeHauken 1
DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) Subara skrev (23 minutter siden): Enig i illegale og kriminelle, men det kan være komplekst rundt det illegale på grunn av feks. statsløshet og asylsøknad. Ikke villig til å integrere seg, tror jeg kan bli vanskelig å måle. Bla. er noen flinkere til å lære språk enn andre. Mitt inntrykk er at kvinner er flinkere til å tilpasse seg enn menn. Da vil kjønnsforskjeller kunne føre til forskjellsbehandling og diskriminering av menn. I demokratiet har vi samfunnsmessige plikter som å ta arbeid, men også rettigheter, bla. ytringsfrihet som inkluderer religionsfrihet (individuell rettighet). Jeg leser at reglene er strenge allerede i dag. https://www.udi.no/har-fatt-svar/tilbakekall-a-miste-en-oppholdstillatelse-eller-et-statborgerskap/miste-norsk-statsborgerskap/#link-39145 Ja, jeg stusset faktisk også litt på hvordan man skal måle det. Men klart, er man bare her for å islamifisere Norge ved hjelp av mørke krefter fra utlandet slik som Islam.net, så har man ikke integrert seg, tar ikke del i samfunnet og vi kan godt kansellere statsborgerskap. Så i helt åpenbare tilfeller støtter jeg det. Jeg er også enig i at kvinner tilpasser seg bedre. Dessverre er det jo gjerne slik i visse kulturer at guttene får herje fritt, mens for jentene er det veldig strengt fra ung alder. Det er veldig trist, men det betyr jo som regel også at de blir disiplinerte og gjør det veldig godt på skolen f.eks. Rammer er bra, men det virker veldig overdrevet til tider og æreskultur/kontrollbehovet går langt utover det som er nødvendig og sunt. Det var virkelig trist å lese om ukulturen på menigheten i Drammen. Her bør man jo miste statsstøtte. Men denne type saker kommer igjen og igjen, rotårsaken er æreskultur og kontroll/dominansebehov. Så man blir aldri helt kvitt det. Hun rømte fra muslimsk menighet og mener norske myndighetene burde gripe inn – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Endret 30. juni av DukeNukem3d 1 2
Subara Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni HeHauken skrev (2 minutter siden): Akkurat. Kulturelt. Men det nevnes ikke blant feminister. Det hoppet de glatt bukk over. Jobbsøkerkurs osv, spar meg. Det er alt for lett å sykemelde seg og gå løpet via AAP til uføretrygd. Eller mener du det er helt naturlig at Norge har langt høyere tall enn sammenlignbare land? Uføre+AAP+langtidssykemelding utgjør over 20%, som er den "reelle arbeidsledigheten". Ikke de 2% som regjeringen til enhver tid skryter av. Så kan en jo, på bakgrunn av det, argumentere for at pakistanere, som kom hit på 80-tallet er godt integrert. Jeg er feminist, ut i fra mine preferanser og med mine nyanser. Det synes jeg er et kvalitetsstempel på et samfunn, men nå strammes det inn. Dessuten mange kvinner som jobber i Norge i forhold til folketallet, derfor mange sykemeldte ved feks. svangerskap og i småbarnsperioden, spesielt de som får mange barn, som Erna vil, og ikke bare Erna. Men det er en lengre debatt. 2
HeHauken Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Der er jeg enig med deg. Det bør være bedre ordninger for gravide og ammende. Personlig klarte vi oss på en inntekt og oppsparte midler med minstemann i 4,5 mnd. Klart en merker det, men det går. Hva med de som ikke har den muligheten? Likevel forandrer det ikke det faktum at kvinner som kommer fra andre nasjoner er langt dårligere representert i arbeidslivet enn norske kvinner. Skal velferdsstaten vår eksistere fremover, med de godene vi har blitt så glade i (og gjerne med bedre rettigheter til gravide og ammende), må flere delta i arbeidslivet. 1
Subara Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (8 minutter siden): Ja, jeg stusset faktisk også litt på hvordan man skal måle det. Men klart, er man bare her for å islamifisere Norge ved hjelp av mørke krefter fra utlandet slik som Islam.net, så har man ikke integrert seg, tar ikke del i samfunnet og vi kan godt kansellere statsborgerskap. Så i helt åpenbare tilfeller støtter jeg det. Jeg er også enig i at kvinner tilpasser seg bedre. Dessverre er det jo gjerne slik i visse kulturer at guttene får herje fritt, mens for jentene er det veldig strengt fra ung alder. Det er veldig trist, men det betyr jo som regel også at de blir disiplinerte og gjør det veldig godt på skolen f.eks. Rammer er bra, men det virker veldig overdrevet til tider og æreskultur/kontrollbehovet går langt utover det som er nødvendig og sunt. Det var virkelig trist å lese om ukulturen på menigheten i Drammen. Her bør man jo miste statsstøtte. Men denne type saker kommer igjen og igjen, rotårsaken er æreskultur og kontroll/dominansebehov. Så man blir aldri helt kvitt det. Hun rømte fra muslimsk menighet og mener norske myndighetene burde gripe inn – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet De mørke kreftene og misbruk tenker jeg muslimer selv også er i mot. Tradisjonell kultur, når den består av kontroll og dominans - istedenfor forutbestemte og tydelige roller i den hensikt å skape en harmonisk familie, der far jobber ute og mor jobber hjemme (bestemmer hjemme) - går sjelden bra. Vi har tradewife i vestlige samfunn som er to skritt tilbake. Unge krf-ere kaller det for valgfrihet. Men at kvinner- og menn etterhvert, ofte i neste generasjon ved innvandring fra feks. fattige land, ser nok fordelene ved å være økonomisk uavhengige av hverandre. At det blir to inntekter istedenfor en i familien, at man har større valgmuligheter. Arrangerte ekteskap i mot den enkeltes vilje går sjelden bra. 1 1
Subara Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni HeHauken skrev (15 minutter siden): Der er jeg enig med deg. Det bør være bedre ordninger for gravide og ammende. Personlig klarte vi oss på en inntekt og oppsparte midler med minstemann i 4,5 mnd. Klart en merker det, men det går. Hva med de som ikke har den muligheten? Likevel forandrer det ikke det faktum at kvinner som kommer fra andre nasjoner er langt dårligere representert i arbeidslivet enn norske kvinner. Skal velferdsstaten vår eksistere fremover, med de godene vi har blitt så glade i (og gjerne med bedre rettigheter til gravide og ammende), må flere delta i arbeidslivet. Jeg har ikke tallene inne, men vi står foran en eldrebølge som trenger flere på jobb. Samtidig krever arbeidslivet mye av den enkelte, så det er ikke rart om noen gir opp eller ikke slipper til. Men det ser ut til at helsevesenet har gitt mange kvinner som har innvandret muligheten til å være i jobb. Ellers kommer halvparten av innvandringen fra Europa. 1
HeHauken Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Ja, jeg har da knapt snakket om at vi trenger flere i arbeid. Derfor innvandrerkvinner også må bidra. Vi trenger arbeidsinnvandrere - ikke folk på trygd. 3
Iki Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni HeHauken skrev (1 time siden): Men rettferdiggjør det at vi importerer enda flere på stønader? Jeg vil påstå at Norge ser på hvilke behov folk har, og dermed prøver å hjelpe til for å dekke dette behovet. Poenget er jo selvsagt at dem skal integreres eller ha muligheten til å flytte hjem igjen etter en tid, slik at dette ikke vil være et langsiktig problem. Det samme kan man dessverre ikke forvente av de norske. Men igjen føler jeg at vi har totalt avsporet hele tråden, som handlet om følelsen av å miste kulturen sin, ikke om kriminalitet eller økonomiske forhold. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå