Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Snikpellik said:

Se her ja. Førstemann!

Selv om det skulle vært sant som russerne hevder at soldater befinner seg i nærheten av eller slapper av inne på barnesykehus, er det greit å bombe det?

Sverre Diesen som du nevner er det mange som har reagert på. Han sa det er ulogisk for Russland å gå målrettet etter sykehus, men veldig mye tyder på at det var akkurat det de gjorde i Syria, og i Tsjetsjenia.

Det er vanskelig å si om det var målrettet i Mariupol, men at det er ulogisk for Russland som Diesen sa er ikke nødvendigvis sant.

Ja at mange har reagerte på Sverre Diesen er ikke så rart, det er mange (svært mange) siom reagerer sterkt på noe som i det hele tatt kan tolkes som å se noe fra Russlands side. Som nettopp for eksempel å prøve å skjønne hvorfor de bombet dette sykehuset.

Men om jeg forstår der rett, er det slik at du støtter deg til forklaring a ("Russland bomber sykehuset bare på ren jævelskap, og konstruerte en historie lang tid i forveien om soldater som hadde inntatt det og plantet små før her og der for senere og kunne underbygge historien"), og grunnen til at du støtter deg til denne forklaringen ikke basert på hva som evt. måtte fremkomme fra Ukraina eller "alternative kilder", men primært pga hva som skjedde i Syria og Tsjetsjenia. Forstår jeg deg rett da?

Det er riktignok ikke alle som har kjenskap til alt som foregikk i Syria og Tsjetsjenia, men bare har fulgt med i denne pågående krigen. For de vil det kanskje være naturlig å spørre spørsmål om hvorfor det er så usannsynig at Azovsoldater hadde inntatt sykehuset?
Synes du disse også er idioter?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (4 minutter siden):

For de vil det kanskje være naturlig å spørre spørsmål om hvorfor det er så usannsynig at Azovsoldater hadde inntatt sykehuset?
Synes du disse også er idioter?

Mye totalt irrelevant whataboutisme her opp mot innlegget mitt som handlet om russisk desinformasjon, men kan svare på dette siste likevel. Ja, jeg synes Azov er idioter. Om de var der på dette barnesykehuset slik du og russerne skal ha det til gjør det likevel ikke greit å bombe et sykehus fullt av sivile. Russerne hevder det ikke var sivile der, og at de på bildene i etterkant er skuespillere. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Snikpellik said:

Er helt uenig. Det er helt usannsynlig at dette ikke er en avtale mellom Putin og Assad og klarert militært med syriske myndigheter. Disse soldatene har heller ingen mulighet til å komme seg frem til krigen på russisk side uten offisiell kapasitet fra Russland og/eller Syria. Den fundamentale forskjellen ligger i dette, ikke hva de kjemper som.

Selvsagt kan man se avtalen som tvilsom men i praksis er ikke disse 17.000 uniformert som Syriske millitærstyrker.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Windfarmer said:

Vesten har ikke sendt en eneste offisiell soldat til Ukraina, der er flere tusen av de, men de er frivillige og som er der med samtykke fra ukrainske myndigheter.

Og Putin tar ikke inn syrere som en reaksjon på vestens handlinger, han tar de inn fordi han har erklært at russiske vernepliktige ikke skal kjempe i Ukraina, kun kontraktssoldatene, derfor mangler han folk. Putin tåler ikke flere kister hjem med vernepliktige. Han later til og med at han ikke visste at der var vernepliktige på bakken i Ukraina, ser ikke Putin eller noen i hans stab på TV?

Russiske vernepliktige på bakken i Ukraina: Putin varsler straff – VG

Dette begynner å bli en broget gjeng, først har vi leiesoldatene fra Wagner gruppen, så er det leiesoldater fra Tsjetsjenia  og nå leiesoldater fra Syria.

"Offisiell soldat" fordrer at man i dag er i aktiv millitær tjeneste "på jobb" for et land. Man har mange styrker som ikke til enhver tid er i aktiv tjeneste men kalles ut ved behov.

På et punkt er jeg enig. Det er flott at Putin ønsker å begrense antall tap av vernepliktige soldater som på ingen måte var klar over hva de ble ført inn i. Hva Putin får av informasjon av sine "yes men" som ikke tør informere godt nok skal jeg ikke begi meg inn på. 

Alle fremmedkrigere i denne konflikten er leiesoldater. Det er ei heller unikt for Russland å benytte seg av profesjonelle leiesoldater i krig og konflikter. 

Quote

 

Den nest største okkupasjonsstyrken i Irak er innleide soldater, med over 20 000 aktive kjempere. I tillegg er så mange som 100 000 sivile ansatt i den private sikkerhetstjenesten, mange av dem bevæpnet.

Den økende etterspørselen etter private aktører i krigsområder, gjør nå at også norske selskaper melder seg på. Er det slik Vesten skal drive krig i framtidaω

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Mye totalt irrelevant whataboutisme her opp mot innlegget mitt som handlet om russisk desinformasjon, men kan svare på dette siste likevel. Ja, jeg synes Azov er idioter. Om de var der på dette barnesykehuset slik du og russerne skal ha det til gjør det likevel ikke greit å bombe et sykehus fullt av sivile. Russerne hevder det ikke var sivile der, og at de på bildene i etterkant er skuespillere. 

"Slik jeg skal ha det til"? Nei, det er ikke slik jeg skal ha det til, nå får du jammen gi deg. Det eneste jeg har hevdet er at det kan finnes nok av tilstrekkelige grunner som gjør det plausibelt å være av den oppfatning av at Azovsoldater hadde inntatt sykehuset. Jeg mener det er helt legitimt å stille spørsmål rundt dette. Du kaller de som gjør det for "idioter", uten videre å begrunne det en gang - bortsett fra noen referanser til Syria og Tsjetsjenia.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (1 minutt siden):

Jeg mener det er helt legitimt å stille spørsmål rundt dette. Du kaller de som gjør det for "idioter", uten videre å begrunne det en gang - bortsett fra noen referanser til Syria og Tsjetsjenia.

Selvsagt er det legitimt å undersøke. Du skjønner godt hva jeg mener med «bare stiller spørsmål»-gjengen i forbindelse med desinformasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Selvsagt er det legitimt å undersøke. Du skjønner godt hva jeg mener med «bare stiller spørsmål»-gjengen i forbindelse med desinformasjon.

Nei faktisk ikke, da må du nok definere litt bedre hvor grensene går enn å bare å kalle alle andre for "idioter".
Er det de som hevder det kan finnes grunn til å tro at Azovsoldater hadde intatt sykehuset som er "idioter", eller er det kun de som støtter seg til hele den russike pakka om skuespilere osv som er idioter..

Som nevnt, jeg mener det finnes flere tilstrekkelige grunner til at man kan stille spørsmål rundt om hvorvidt Azovsoldater hadde inntatt sykehuset eller ei, og jeg synes å kalle andre for "idioter" er litt skivebom. Det må være lov å spørre om "ikke populære" ting uten at man er verken idiot eller pro-putin.

 

3 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det er ingen unnskyldning for og bombe et sykehus. 

Enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (21 minutter siden):

Nei faktisk ikke, da må du nok definere litt bedre hvor grensene går enn å bare å kalle alle andre for "idioter".

Nå projiserer du her. Du forstår nok godt hva som menes med nyttige idioter i propagandaøyemed. Jeg har da ikke skrevet at «alle andre» er idioter. Jeg skrev at de som sprer Russlands desinformasjon videre er nyttige idioter.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Må si denne trusselen fra russerne med å nasjonalisere de beslaglagte firmaene er spikeren i kista for samarbeid med russerne i fremtiden. De kan ikke på noen måte stoles på.

https://www.nrk.no/urix/russland-truer-med-a-konfiskere-vestlige-selskaper-i-landet-1.15888019

Det er jo enorme verdier disse selskapene har i landet, og en nasjonalisering vil være radikal.

Leste at Amazon stengte for registrering av nye kunder i russland på AWS. Jeg stusser litt over at de ikke stenger AWS for eksisterende kunder, men det kommer vel der og, og da spørs det om de har servere selv som kan dra slike skytjenester..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iMarius skrev (1 time siden):

The Putin files - Julia Ioffe (tik tok)

Tanker om hennes betraktinger? Er dette det de fleste av oss også tenker, eller er dette krisemaksimering?

Det er nok på ingen måte krisemaksimering. Jeg tror ikke Putin dermed vil angripe USA og EU med atomvåpen, eller i det hele tatt bruke interkontinentale ballistiske missiler, enda. Men, hvis det når går dit at Russland ikke bare feiler i å erobre Ukraina, eller bare hovedstaden, men også må trekke seg tilbake for å unngå store tap, så kan man fort tenke at Putin benytter seg av taktiske kjernefysiske våpen i Ukraina, og rett og slett satser på at vesten på sin side ikke svarer med kjernefysiske våpen.

Hva et vestlig svar vil vær er umulig å si, men NATO, EU og USA har garantert diskutert dette lenge allerede. Og, det kan være Putin får rett, det kan være at vesten ikke svarer med atomvåpen. Om vesten svarer med konvensjonelle styrker, eksempelvis kraftige flyangrep på russiske styrker, kanskje, det ville nok vært første reaksjon tror jeg, om det ville komme noen. Med mindre de har kontroll på hvor Putin er.

Men, om NATO trekkes inn etter et slikt angrep i Ukraina, så kan det være at neste skudd går mot vesten. Når katten er ute av sekken, så går det fort at den løper vilt. NATO har mulighet til å levere taktiske atomvåpen på mål i Russland både med krysserraketter, ballistiske missiler og med fly som B2 og F-35. Men, derfra er veien til de interkontinentale tunge våpnene kort.

Hvis vesten ikke responderer vil nok Russland raskt se at støtten fra andre land kollapser enda mer. Selv Kina, India og Pakistan vil nok ha problemer med å forsvare og opprettholde bånd til Russland da.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...