Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

aomt skrev (Akkurat nå):

Da Nazi-Tyskland okkuperte Noreg var det fåtall som kjempet. De fleste valgte å leve eit vanlig liv. Regjeringen flyktet til UK, nazi overtok. Ved å gjøre det så sparte regjeringen/kongen fleire tusen liv. 

 

Hvor har du det ifra et fåtall kjempet? Våre hjemmestyrker i milorg var på en 40 000. Det totale antallet folk knytet til milorg var langt høyere. Norges befolkning var 3 millioner. Tallene fra ukraina viser en langt lavere deltagelsesprosent. Så litt interessant påstand fra deg her aomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pettersenper skrev (2 minutter siden):

Norske medier prøver så godt de kan å presentere nyheter i en usikker tid. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så negativt innstilt til det du kaller "propaganda" for vår side? Det er veldig viktig nå å skape en samlet front mot russland. Ønsker du å sabotere det? Høres mer ut som du er sympatisk til russisk agenda. Eller er en urealistisk idealist/pasifist som ikke skjønner verdens realiteter med hvordan man må være villig til å forsvare sine rettigheter med makt. Grunnen til at du i det hele tatt kan sitte der og ytre dette er at andre tidligere har kjempet for dine rettigheter til å gjøre det.

Kva mener du med "gjør så godt de kan"? Det er jo din subjektiv synsing, uten at du har noe fakta på kva som faktisk skjer i Ukraina. Ukritisk sitere Ukrainske kilder? Skrive om 5% av Ukrainere (korleis de villig til å dø for landet), mens droppe å skrive om 95% av de som ikkje ønskjer å dø for landet/som ikkje bryr seg om kas regjering det er i landet? Ja, eg er kritisk til slik propaganda. 
Eg bryr meg null og nada om russisk propaganda. Som sagt, det er Putin diktatur og propaganda er noe ein forventer. Eg har null sympati med den. 

For meg er det ikkje viktig å "skape en samlet front mot Russland". For meg er det viktig er færrest mulig folk dør. Hele poenget med propaganda er manipulere fakta for å "skape samlet front" - få frem sine poeng, ofte på bekostning av hundre tusen menneskjeliv. 
Mener du "Ukrainsk friheit" er viktigere enn menneskjeliv, er du hjertelig velkommen å reise til Ukraina og slåss der. Zelenskij har inveter alle som ønskjer å gjøre det. Men nei, DITT liv er viktigere enn friheit, men du er villig til å kaste andre under tanks? Er ikkje det "litt" feil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (2 minutter siden):

Hvor har du det ifra et fåtall kjempet? Våre hjemmestyrker i milorg var på en 40 000. Det totale antallet folk knytet til milorg var langt høyere. Norges befolkning var 3 millioner. Tallene fra ukraina viser en langt lavere deltagelsesprosent. Så litt interessant påstand fra deg her aomt.

40k av 3 millioner er vel ikkje så mange? Eg samenlikner ikkje med Ukraina, eg viser at fåtall i Noreg kjempet mot NaziTyskland. La oss anta totalt 100k kjempet - det vil utgjøre 3% av befolkningen. Mens 97% gjorde ikkje det. Så eg står fortsatt ved min påstand. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (4 minutter siden):

Mener du "Ukrainsk friheit" er viktigere enn menneskjeliv, er du hjertelig velkommen å reise til Ukraina og slåss der. Zelenskij har inveter alle som ønskjer å gjøre det. Men nei, DITT liv er viktigere enn friheit, men du er villig til å kaste andre under tanks? Er ikkje det "litt" feil?

Jeg prioriterer definitivt mitt liv og mitt land over noen andres land ja. Selvfølgelig gjør jeg det. Jeg bryr meg mer om min familie enn om noen jeg ikke kjenner sin familie. Når det er jul kjøper jeg gave til min familie, ikke en ukrainsk familie. I helgen ringer jeg mine foreldre, og ikke foreldrene til en ukrainsk fyr. Jeg blir mer sjokkert når ABB dreper 70 folk enn når 700 dør i afrikansk sultkrise.  Hvis du synes dette er feil så skal du få lov til å tro det, men det er basic menneskelighet, basic psykologi. Var jeg ukrainer håper jeg at jeg var modig nok til å kjempe. Men jeg verdsetter livet mitt høyt, jeg vil ikke ofre det for ethvert land som er under angrep. Bare mitt eget.

Endret av Pettersenper
  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (Akkurat nå):

40k av 3 millioner er vel ikkje så mange? Eg samenlikner ikkje med Ukraina, eg viser at fåtall i Noreg kjempet mot NaziTyskland. La oss anta totalt 100k kjempet - det vil utgjøre 3% av befolkningen. Mens 97% gjorde ikkje det. Så eg står fortsatt ved min påstand. 

Sammenlign dette med tall for hvor mange ukrainere som kjemper for ukraina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (1 time siden):

Video som viser noen av våpnene som visstnok blir sendt inn i Ukrainia nå:

Hjelpes!

 

Er dette våpen som er lovlig å bruke? I tettbygde områder vil jo noe slikt være katastrofalt for sivile!

Nope, men russerne gir faen.

De har brukt den tidligere, blant annet i syria.

Endret av Duriello
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Flere medier, aviser, CNN m.fl. melder at ordføreren i Kyiv skal ha innført portforbud (fra 16:00 norsk tid i dag til 07:00 norsk tid mandag), og advarer om at sivile ute i gatene kan bli antatt å være russiske sabotører. 

https://www.businessinsider.com/kyiv-mayor-curfew-anyone-will-be-considered-an-enemy-2022-2?r=US&IR=T
https://english.alarabiya.net/News/world/2022/02/26/Kyiv-toughens-curfew-violators-to-be-considered-enemy-Mayor
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/kyiv-mayor-extends-curfew-on-capital-to-strengthen-defense-as-russians-press-on/

Ordførerens tweet:

Spoiler

 

 

Twitters oversettelse:

Sitat

Advarsel! Fra i dag, 26. februar 2022, vil portforbudet gå fra 17:00 til 08:00 for mer effektivt forsvar av hovedstaden og sikkerheten til dens innbyggere. Dette portforbudet innføres frem til morgenen 28. februar.

Alle sivile som skal være på gaten under portforbudet vil bli betraktet som medlemmer av fiendens sabotasje- og rekognoseringsgrupper. Behandle situasjonen med forståelse og ikke gå utenfor.

 

 

 

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (2 minutter siden):

Ja, det lover bra. Det betyr kanskje at USA og Storbritannia tror på den ukrainske motstanden. Hvis ikke ville de nok ikke sendt våpen annet enn i små mengder. Hvis ukrainerne er villige til å slåss, kommer kanskje også Frankrike på banen etterhvert med våpenleveranser, og Frankrike har en betydelig våpenindustri. Etter min mening burde også Norge vurdere å levere våpen. Her har Vesten en mulighet til å slå til mot Russland, på en indirekte måte, i beste kalde krigen stil, men vi vet jo at det kan fungere. På et vis slåss jo ukrainerne for oss, mot Russland. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (10 minutter siden):

Veldig lett å sitte i sofaen din og være idealist og håpe ingen dør, og si det er greit at andre land mister sitt demokrati. Men ikke glem at din rett til å sitte og mene er et privilegium av å bo i et land våre forfedre kjempet for å beholde

Nåja. Som sagt, det var fåtall som kjempet. Mye av frigjøringen av nazi-tyskland var nettop av Russland/Sovjet. 80% av tyske tap var på øst-fronten. 

Eg vil si det er heller enkelt å sitte på sofaen og si at folk må ofre livet sitt - så fremt det gjelder ikkje deg. Som nevnt, du er fri til å reise til Ukraina. Men eg tviler enormt at du gjør det.

Eg er ikkje villig til å ofre livet mitt for det. Og eg mener ingen bør tvinges til å dø. Du er ikkje villig til å ofre livet ditt, men du kaster gjerne andre under tanks. Eg mener det er jævlig feil tankegang du har.

Lenke til kommentar
aomt skrev (18 minutter siden):

1. Eg trur det er taktikken til Ukr. regjeringen. Nettopp som du sier, om de berre overgir seg, så blir det fort glemt og "ingen bryr seg". Men om 500.000 mennskjer dør, da får det langvarige konsekvenser for Russland/øker sjansen å få hjelp fra EU/NATO og kaaaaanskje beholde makta. 
Eg mener livet til 500.000 menneskjer er viktigere. Er verdsetter menneskjeliv høyre enn politiske preferanser, partier, etc.

2. Det burde vert opp til kvart enkelt. Hovedpoenget er vel at folk kjem til å leve. Det er vel bedre enn å dø? 
Korleis trur du det vil være for ei kvinne å leve i pro-russisk Ukraina, som "kjempet hardt", men tapte allikevel. På toppen av det - hennes mann og begge sønner er døde (som kanskje ikkje ønskjet å krige i det hele tatt)? Trur du ho vil være meir tilfreds? Eller vil ho foretrekke å ha de i livet? 

Nei, Ukraina bør slåss. Det er det beste, både for Ukraina sin del og for vår del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, aomt said:

1. Eg trur det er taktikken til Ukr. regjeringen. Nettopp som du sier, om de berre overgir seg, så blir det fort glemt og "ingen bryr seg". Men om 500.000 mennskjer dør, da får det langvarige konsekvenser for Russland/øker sjansen å få hjelp fra EU/NATO og kaaaaanskje beholde makta. 
Eg mener livet til 500.000 menneskjer er viktigere. Er verdsetter menneskjeliv høyre enn politiske preferanser, partier, etc.

2. Det burde vert opp til kvart enkelt. Hovedpoenget er vel at folk kjem til å leve. Det er vel bedre enn å dø? 
Korleis trur du det vil være for ei kvinne å leve i pro-russisk Ukraina, som "kjempet hardt", men tapte allikevel. På toppen av det - hennes mann og begge sønner er døde (som kanskje ikkje ønskjet å krige i det hele tatt)? Trur du ho vil være meir tilfreds? Eller vil ho foretrekke å ha de i livet? 

Bare for å spørre

men hva regner du som å leve?

Dersom en styres av ett diktatur så kan det hende du berger selve livet

men likevel tortures eller ikke ha frie tanker og du arresteres etter hva lederen syns burde bli forbudt

vil det egentlig regnes som ett liv da?

samtidig er det jo heller ikke noen hindring for at denne diktaroen rett og slett kan sulte ut folket han hersker over men likevel hevde han gjør det  av alles interesse

En kan jo selfølgelig diskutere om det er rett moralsk av ukraniske myndigheter å hindre noen til å ikke flykte fordi de da kan benyttes til militærtjeneste

Men jeg vil ikke si det er så mye liv med de alternativene jeg skisset opp over her heller for de som alternativt da er igjen i landet som styres av en diktator som ikke kunne eller ikke forlot landet av ulike årsaker.

Så slike moralske spørmål blir ikke så svart hvitt som det kan virke som

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 minutt siden):

Nei, Ukraina bør slåss. Det er det beste, både for Ukraina sin del og for vår del. 

Så du mener sivile Ukrainere må dø "for din del"? Kva med at DU reiser til Ukraina og slåss? Nei? Tenkte meg det.

Det er fantastisk å se kor "modige" folk er og mener andre bør slåss og dø, mens de selv sitter på sofaen og ser på netflix/spiller ps/tar ein utepils.
Få ræve de med til Ukraina, eg skal til og med ordne at noen lager 10 molotovs til deg, så du slipper den delen. Det eneste du trenger å gjøre er å løpe mot russisk tank med de og prøve å ta den ut. Lykke til. 

Pettersenper skrev (1 minutt siden):

Enig. Norge har vært veldig sterk med ord, men de har ikke gjort noe som faktisk utgjør en forskjell.

Du kan gjøre ein forskjell - reis ned te Ukraina. Tilbudet om molotov står til alle her. Eg skal sørge at dere får den utdelt. Eg kan til å med ordne dere overnatting i Kiev. Eller Petter er kun stert med ord på diskusjon.no men er pingle ellers? 
Du kan alltids donere penger til ukrainsk militære. 100k nok? 5 mil nok? Eg tviler at du noen gang kjem til å donere meir enn utepils penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, aomt said:

Da Nazi-Tyskland okkuperte Noreg var det fåtall som kjempet. De fleste valgte å leve eit vanlig liv. Regjeringen flyktet til UK, nazi overtok. Ved å gjøre det så sparte regjeringen/kongen fleire tusen liv. 

Om Russland kom til Noreg (og NATO ville stå på sidelinjen), så ville de fleste avstå fra å slåss. Noen ville sikkert gjort det. Folk skal få lov til å velge å gjøre det, men det bør være frivillig.

Må også være et poeng i å kjempe. Å kjempe mot russerne alene er intet annet enn selvmord. 

Lenke til kommentar
aomt skrev (13 minutter siden):

40k av 3 millioner er vel ikkje så mange? Eg samenlikner ikkje med Ukraina, eg viser at fåtall i Noreg kjempet mot NaziTyskland. La oss anta totalt 100k kjempet - det vil utgjøre 3% av befolkningen. Mens 97% gjorde ikkje det. Så eg står fortsatt ved min påstand. 

Litt av issues var at forsvaret i Norge hadde minimalt med våpen 1940, attpåtil lå sluttstykkene til geværene på et annet sted.

Folk på skauen måtte få våpen via flydrop eller lignende...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg har undret meg over Ukrainas tilsynelatende unaturlig høye stridskapasitet der de påfører en overlegen styrke massive tap og får dem til å se ut som de ikke vet hva de driver med. Mye av grunnen er nok dette:
image.png.c2957dce53fe2b93e32053c7d7bb22b9.png

Amerikanerne driver vel og jobber overtid med å gi ukrainerne sanntidsinformasjon om troppeformasjoner- og forflytninger slik at ukrainerne bare kan rette kanonene og trykke på avtrekken, så og si. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

Du kan gjøre ein forskjell - reis ned te Ukraina. Tilbudet om molotov står til alle her. Eg skal sørge at dere får den utdelt. Eg kan til å med ordne dere overnatting i Kiev. Eller Petter er kun stert med ord på diskusjon.no men er pingle ellers? 

Som sagt er livet mitt noe jeg verdsetter og bare er villig til å gi for mitt eget land. Jeg vet ikke hvorfor du later som om jeg ikke allerede har informert deg om det. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...