Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mitt Romney mener Putin må føle litt på frykten av NATO-involvering, og jeg tror kanskje det er riktig. I utgangspunktet har jeg tenkt at det er farlig for NATO å involvere seg i Ukraina på grunn av faren for atomvåpenbruk, men dette vet også Putin godt, og dermer får han på en måte lov til å holde på. NATO bør kanskje begynne å øke trykket litt. Altså ikke noen massiv styrkeforflyttelse, men skarpere donasjoner til Ukraina, slik som disse flyene.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/z7yL54/mitt-romney-til-vg-faa-migene-over-til-ukraina

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er heldigvis liten fare for atomkrig om NATO går inn og forsvarar Ukraina. Putin sa vel sjølv at atomvåpen kunne bli brukt om Russland blir angripe på sitt territorie. Så kan ein vel spekulere i om han meiner Ukraina, eller delar av det, eigentleg er hans territorie. Involvering av NATO kan derimot få mange andre konsekvensar enn atomkrig. Det blir ikkje betre stemning mellom Russland og vesten av det, men kor langt skal Putin få gå utan handling?

Kva om me får gjentaking av Tsjetsjenia?

Sitat

Den russiske metoden

Krigen i Ukraina er langt fra første gang Russlands krigføring rammer sivile.

Det mest brutale eksempelet på dette, er krigene i Tsjetsjenia på midten og slutten av 90-tallet. Den russiske fremgangsmåten var å bruke artilleri- og luftangrep. 

Tsjetsjenias hovedstad Groznyj hadde på 90-tallet nærmere 400.000 innbyggere. I løpet av noen uker ble byen bombet sønder og sammen av russerne. Infanteri, luftvåpen, stridsvogner og artilleri teppebombet byen og andre deler av Tsjetsjenia. De sivile tapene var enorme, men noe nøyaktig tall finnes ikke. Anslagene varierer fra 25.000 til 80.000 drepte sivile i løpet av krigen.

https://www.aftenposten.no/verden/i/7dgb38/russerne-tar-frem-gamle-metoder-for-aa-knekke-den-ukrainske-kampviljen (abonnent)

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Verm said:

Mitt Romney mener Putin må føle litt på frykten av NATO-involvering, og jeg tror kanskje det er riktig. I utgangspunktet har jeg tenkt at det er farlig for NATO å involvere seg i Ukraina på grunn av faren for atomvåpenbruk, men dette vet også Putin godt, og dermer får han på en måte lov til å holde på. NATO bør kanskje begynne å øke trykket litt. Altså ikke noen massiv styrkeforflyttelse, men skarpere donasjoner til Ukraina, slik som disse flyene.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/z7yL54/mitt-romney-til-vg-faa-migene-over-til-ukraina

Jeg begynner ærlig talt å bli enig med han

Nato har hele tiden tatt hensyn til Russland/fryktet russland

Man turte ikke gå for hardt til verks da russland gikk inn i Tsjetsjenia fordi det kunne provosere russerne og man mente det heller var bedre med diplomatisk dialog enn press.

Samme skjedde i georgia

samme skjedde med donbass og krim

Til og med da russland truet svergie og finnland var det relativt stille fra Nato.

Jeg begynner å synes at det bør bli slutt på appesement politikken for den har åpenbart ikke fungert

Endret av Lodium
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som er ett litt skummelt scenario å tenke på er om Russerne ser på Vesten som den store stygge ulven etter hvert som de kommer til å merke til sanksjonene om en 3-4 uker og kan ende opp med å hate vesten, jeg vil tro det kan bli farlig om Russerne ender opp med å tro at det er dem mot vesten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dragonlove said:

Det som er ett litt skummelt scenario å tenke på er om Russerne ser på Vesten som den store stygge ulven etter hvert som de kommer til å merke til sanksjonene om en 3-4 uker og kan ende opp med å hate vesten, jeg vil tro det kan bli farlig om Russerne ender opp med å tro at det er dem mot vesten.

 

Det gjør de vel uansett tatt retorikken de har sagt i betrakning

Putin og co har jo ikke akkurat vært myke i ordforådet mot vesten

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Flere medier har i dag meldt om ukrainsk dronevideo av russisk kollonne med panservogner, våpensystemer etc. som tvinges til retrett etter å ha blitt angrepet i nærheten av Kiev. Flere av vognene ble satt i flammer og ødelagt.

Video via twitter:

Spoiler

 

Videoen skal ha blitt geolokalisert, Sky News beskriver trinn for trinn forløpet med tekst i videoen her:
https://news.sky.com/story/ukraine-war-drone-footage-shows-russian-tank-column-retreat-after-artillery-ambush-12562334

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Dette er det de har ment hele tiden

Det vet jeg, men da har de ikke hatt knallharde sanksjoner mot seg, det kan jo være dette som får begeret til å tippe over for de at de til slutt sier "fuck Apple, Nike, Mcdonalds og alle andre vestlige firma, merkevarer osv..."

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (3 minutter siden):

Det vet jeg, men da har de ikke hatt knallharde sanksjoner mot seg, det kan jo være dette som får begeret til å tippe over for de at de til slutt sier "fuck Apple, Nike, Mcdonalds og alle andre vestlige firma, merkevarer osv..."

Da får de lage alle tingene selv, noe jeg tror de skjønner ikke fungerer så altfor godt i dagens globale samfunn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 time siden):

Og andre folk mener detter er bullshit på grunn av tidsperspektivet og det faktum at Yanukovich rømte på egenhånd før det skulle opp et misstillitsforslag mot han i Radaen.
Var det et kupp hadde nok ikke Yanukovich sluppet unna men blitt arrestert av kuppmakerne istdenfor.
Og drap på separatister, vel når de ligger i krig med den Ukrainske hæren så er det vel ikke umulig at noen av dem dør men om det er en trøst var det dødsfall på begge sider av linjene.
men separatisetene har hatt mye hjelp fra Russland med både å sette opp republikkene og bevæpne dem til tennene og det gikk kjempefort og begge republikkene var oppe å gikk bare et par måner etter at Yankukovich flyktet.

 

Jeg sier ikke at jeg er enig, jeg bare forteller om mitt inntrykk av hvordan russerne tolker og forstår situasjonen.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (8 minutter siden):

 

Jeg sier ikke at jeg er enig, jeg bare forteller om mitt inntrykk av hvordan russerne tolker og forstår situasjonen.

Vel, med det Russiske mediakjøret de har hjemme så skjønner jeg hvorfor det Russiske folket ser det sånn, i hvertfall noen av dem. Vi har jo sågar noen Russere i Norge også som bare ser Russiske nyheter med samme synet på saken.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
perpyro skrev (42 minutter siden):

Leste i finansavisen at 15 april forfaller avdrag på Russlands statsgjeld på 49 mrd dollar, penger de med stor sannsynlighet ikke har etter at sanksjonene har stopper pengestrømmen i utenlandsk valuta inn i landet.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/03/08/7832548/morgan-stanley-spar-russland-konkurs-kan-skje-15.-april

Russland bør altså begynne å komme mer på tilbudssiden om senest et par uker. Det er ikke gjort på en dag å få handelen i gang og pengene inn.

xRun skrev (39 minutter siden):

Videoen skal ha blitt geolokalisert, Sky News beskriver trinn for trinn forløpet med tekst i videoen her:
https://news.sky.com/story/ukraine-war-drone-footage-shows-russian-tank-column-retreat-after-artillery-ambush-12562334

Med stedsnavnet Skybyn var det lett å finne de to husene med hhv grønt og rødt tak på kartet:

https://www.google.no/maps/@50.5859704,30.8386008,127m/data=!3m1!1e3

Lenke til kommentar

Det jeg ikke fatter angående jetfly og logistikk

er hvorfor det er umulig å frakte det inn via jernbane/vogntog på vei og bred last

og at å fly det inn via nato teritorum er den eneste valgmuligheten.

At Nato skulle bli mer involvært enn det vi allerede er via våpen leveranser på grunn av ett land i alliansen sørger for å frakte fly inn til ukrania kjøper jeg ikke.

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (33 minutter siden):

Det som er ett litt skummelt scenario å tenke på er om Russerne ser på Vesten som den store stygge ulven etter hvert som de kommer til å merke til sanksjonene om en 3-4 uker og kan ende opp med å hate vesten, jeg vil tro det kan bli farlig om Russerne ender opp med å tro at det er dem mot vesten.

 

I beste fall så er det mange som vender seg mot Putin. Er det noe vanligere borgere ikke aksepterer så er det økonomisk tap, og dette vil svi langt mer enn høye strømpriser for rike nordmenn. Og det er vel det beste vi kan håpe på, at majoriteten vender seg mot Putin og ønsker å gjenopprette forholdet med Vesten og resten av verden. I verste fall så skjer som du sier at flere vil vende seg mot Vesten og støtte Putin. Jeg tror de opplyste russerne som er i mot krigen forstår at det er Putin som er ansvarlig, men de som allerede støtter Putin vil kunne bygge opp et enda sterkere hat mot Vesten og en større aksept for at Putin skal få gjøre alt han mener er nødvendig i krigen mot Vesten. Så er jeg nysgjerrig på om Russland har planlagt for et scenario hvor sanksjoner langt på vei ødelegger økonomien deres, og hvilke planer de kan ha for å motvirke dette. 

Snakket forøvrig med en bekjent som faktisk støtter Russlands invasjon i Ukraina. Han er fra Midtøsten og har nok et helt annet forhold til Russland, Ukraina og USA enn oss. Det gikk på kjent retorikk om at USA hadde gjort det samme om Russland skulle sette inn raketter i Mexico. Som at man må støtte invasjonen av et fritt land fordi USA kanskje kunne gjort det samme dersom atte hvis om atte... Og da hadde man selvfølgelig også støttet USAs invasjon - ikke. Var spesielt å høre, har snakket med mange om krigen, men det var første gangen jeg hørte noen som faktisk støtter Russlands invasjon. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...