Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Pettersenper said:

Jeg er enig i at tilliten til russland burde være rekordlav. Men om kravet er verifisering og ikke troverdighet er store deler av det den andre sier også ikke brukbart. Selv fra offisielle kilder.

Og eit interessant moment, det blir rapportert frå Kiev, ikkje frå resten av Ukrainia. Ein del av "ekspertane" sine vurderingar er og om ikkje underlege så einsidige. Kvifor eit så stort fokus på Kiev og presidenten?

Om Russland tar kontroll over havner, jernbane, motorvegar og kraftverk så kontrolerer dei i stor grad landet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samms skrev (Akkurat nå):

Og eit interessant moment, det blir rapportert frå Kiev, ikkje frå resten av Ukrainia. Ein del av "ekspertane" sine vurderingar er og om ikkje underlege så einsidige. Kvifor eit så stort fokus på Kiev og presidenten?

Om Russland tar kontroll over havner, jernbane, motorvegar og kraftverk så kontrolerer dei i stor grad landet. 

Ja jeg lurer på hva som foregår i resten av landet? Ukraina sies å ha rundt 900 000 styrker totalt inkludert reservister. Hvor er disse? Hvor gikk Polens sending med våpen? Står det klar en styrke et annet sted for å slå tilbake? Men det er godt mulig denne informasjonen holdes tilbake av strategiske årsaker, mens kiev rapporteres om for å forsikre om at de ikke har falt, så moralen holdes oppe.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 minutter siden):

Ukrainas president: Tyrkia vil stenge tilgangen til Svartehavet for Russland. 

 

Tja, foreløpig tar jeg det med en klype salt.

Mer ønsketenkning?
https://www.reuters.com/world/turkey-cannot-stop-russian-warships-accessing-black-sea-says-foreign-minister-2022-02-25/

(Men supert om de faktisk har baller til å gjøre det!)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
12 minutes ago, debattklovn said:

Ukrainas president: Tyrkia vil stenge tilgangen til Svartehavet for Russland. 

 

Legger til at:

Quote
 
15:14

Zelenskyj: Tyrkia vil stenge Svartehavet for russiske skip

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skriver på Twitter at Tyrkia vil blokkere russiske krigsskip fra å ta seg inn i Svartehavet.

Ifølge Zelenskyj har Erdogan lovet å sperre Bosporosstredet og Dardanellene for russiske skip. Disse stredene forbinder Middelhavet med Svartehavet.

– Jeg takker min venn president Erdogan og det tyrkiske folk for deres sterke støtte, skriver Zelenskyj.

En talsmann for Tyrkias president Erdogan avviser at det er gitt et slikt løfte.

– Tyrkia har ikke tatt en beslutning om å stenge stredene for russiske skip ennå, sier talspersonen til Middle East eye.

Russiske myndigheter sier via nyhetsbyrået Interfax at de ikke har mottatt informasjon om dette fra Tyrkia.

Ifølge Montreux-konvensjonen kan skip fra stater i Svartehavet returnere til basen i krigstid. Dermed vil et slikt grep fra Tyrkia bryte konvensjonene, siden Russland har marinebaser i Svartehavet, skriver The Guardian.

Så dette er vel svært lite trolig at kommer til å skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, nå er propagandakrigen i gang. I tillegg svirrer det rundt en masse rykter som vel alltid følger krig og store hendelser. Det er nok ikke enkelt for journalister i området å vite hva som er sant og ikke. Synes dette minner om krigene i Midtøsten, da var det også slik. 

Noe av den russiske propagandaen er jo direkte latterlig, da. Ihvertfall sett med vestlige øyne. De benekter det mest åpenbare, virker det som. Og Putin sier at Ukrainas regjering består av narkomane og nynazister! Tviler på om den type enkel propaganda fungerer, selv om Russland samfunnsmessig er på et lavere utviklingstrinn enn Vesten. 

Samtidig finnes det også propaganda på vestlig side. Det bør vi innrømme. F eks sies det at Russland ikke gjør det så bra, men herregud, de er jo iferd med å overta Kiev kun 2 dager etter invasjonen! 

 

Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (8 minutter siden):

Ja jeg lurer på hva som foregår i resten av landet? Ukraina sies å ha rundt 900 000 styrker totalt inkludert reservister. Hvor er disse? Hvor gikk Polens sending med våpen? Står det klar en styrke et annet sted for å slå tilbake? Men det er godt mulig denne informasjonen holdes tilbake av strategiske årsaker, mens kiev rapporteres om for å forsikre om at de ikke har falt, så moralen holdes oppe.

Reservister er "vanlige folk" - som har tjenestegjort/menn i alder 18-60 som kan bli innkalt til å krige. Ein bekjent av meg (i Ukraina) er 25 år nå. Har har ikkje tjenestegjort (medisinske årsaker), men han står i fare å få våpen i hendene, 2 dagers trening og bli sendt til å slåss. 

Eg syns fint lite om det og korleis Ukraina håndterer krigen generelt sett. Det eg er mest opptatt av, at færrest mulig skal dø. Det er det eg bryr meg om. Om det er pro-russiske, eller pro-eu oligarker som sitter ved makta i Ukraina er same shit for min sin del. 

Slik eg ser det, maktene i Ukraina gjør alt de kan, inkludert ofre egne borgere, for å holde på makta. Og det er til å spy av. For å forstå bedre kva eg mener, la oss få litt fakta på bordet:

1. Russland har gått til krig i Ukraina. Hovedmålet til Putin er å skifte regjeringen til pro-russisk.
2. Russland er overlegen. Ukraina kan/gir god motstand, men det er ikkje spørsmålet om Russland tar Kiev, men når det skjer. 
3. NATO har flere ganger sagt veldig tydelig, de kommer ikkje til å krige for Ukraina, Ukraina må greie seg selv. 
4. Sjansen at Putin snur om og trekker sine styrker ut er tilnærme null.

Så med de 4 påstander/fakta ovenfor, må vi analysere og tenkje kva er det beste veien videre?
Uansett kor mye Zelenskij eller folk på insta/twitter sier "vi skal slåss sammen og kjem til å vinne" - det skjer ikkje. Ønskjetenking er fin den, men realiteten at Russland er overlegen. 
At Zelenskij/Ukr. forsvarsminister/o.s.v. oppfordrer folk til å lage molotov og angripe tanks, kan føre til at Russiske styrker kommer til å skyte også mot sivile. Det er vel nokså logisk, da russiske soldater er lite gira på å brenne ihjel. 

Så med bakgrunn i alt det, det beste alternativet er om Zelenskij hadde gått av. Å gi fra seg makta, når du vet du kommer til å tape uansett er ikkje feigt. Det ville spart 50.000? 500.000 menneskjeliv? Som eg starten posten, det eg bryr meg mest om er menneskjeliv. 

Det andre alternativet er vel å fortsette å kjempe. Kalle inn alle reservister, også de som har aldri holdt noe våpen i hånda for å slåss mot trente soldater (med bedre utstyr). Kaste sivile under tanks. Kanskje 30-50 sivile dør, for å ta ut ein tank? Million døde (på begge sider), som uansett ender opp med regjeringsskifte i Ukraina.

 

Det Russland/Putin gjør er uakseptabelt. Ingenting kan rettferdigjøre det. Det å "kjempe for landet sitt" er viktig. Men om noe, så bør det være frivillig. De som ønskjer å slåss for pro-eu regjering/Zelenskij - må selvfølgelig gjøre det. Er det noen fra Noreg som ønskjer å reise til Ukraina og ofre livet sitt må de også få gjøre det. Men folk skal ikkje tvinges til det!
Ukraina har stengt grensene sine for alle menn 18-60. Ingen får reise ut. Og i verste fall MÅ krige, selv om noen av de ønskjer ikkje det eller til og med ønskjer pro-ru regjering. Eg mener folk skal ikkje tvinges til å krige/dø for ei regjering. 

De fleste eg har snakket med som bur i Ukraina er ekstremt negative til det Russland gjør. De ønskjer å få Russland ut. Noe som er logisk. Samtidig sier så å si samtlige, om de må velge, så velger de heller pro-ru regjering og fred, enn å leve i krig og frykt for sine liv kvar eneste dag og natt. 

Lenke til kommentar

 

aomt skrev (Akkurat nå):

Eg syns fint lite om det og korleis Ukraina håndterer krigen generelt sett. Det eg er mest opptatt av, at færrest mulig skal dø. Det er det eg bryr meg om. Om det er pro-russiske, eller pro-eu oligarker som sitter ved makta i Ukraina er same shit for min sin del. 

 

Hadde du sagt det samme om det var norge de prøvde å ta over kontrollen av? Hvis de kom til norge så håper og tror jeg at jeg ville vært villig til å kjempe for landet, selv om jeg har veldig begrenset med trening. Frihet er ikke gratis. Frihet og demokrati er verdt å kjempe for. Det er så mye vi tar for gitt her i norge, men det er ikke lenge siden våre forfedre måtte kjempe for det samme. Så jeg håper det er få folk med dine holdninger.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Bloomberg: USA vurderer sanksjoner mot Russlands sentralbank
 

Sitat

Avgjørelsen ville vært uten sidestykke for en økonomi på størrelse med Russland, skriver Bloomberg. Sanksjonene mot sentralbanken vil være «ødeleggende» for Russland, ifølge strateg Tim Ash i Bluebay Asset Management.
 

https://www.dn.no/utenriks/russland/usa/sanksjoner/bloomberg-usa-vurderer-sanksjoner-mot-russlands-sentralbank/2-1-1175186

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Additional Military Assistance for Ukraine

Press Statement

Antony J. Blinken, Secretary of State

February 26, 2022

Ukraine is a sovereign, democratic, and peace-loving nation. The United States and Ukraine have been partners since Ukraine declared its independence from the Soviet Union more than 30 years ago. After Russia invaded and partially occupied Ukraine in 2014, the United States intensified efforts to help Ukraine deter further Russian aggression, and, if needed, to defend itself from additional attacks. Last fall, as the present threat against Ukraine from Russia developed, under authority delegated by the President, I authorized the Department of Defense to provide $60 million in immediate military assistance to Ukraine. In December, as that threat materialized, I authorized a further drawdown worth $200 million. Today, as Ukraine fights with courage and pride against Russia’s brutal and unprovoked assault, I have authorized, pursuant to a delegation by the President, an unprecedented third Presidential Drawdown of up to $350 million for immediate support to Ukraine’s defense. This brings the total security assistance the United States has committed to Ukraine over the past year to more than $1 billion.

This package will include further lethal defensive assistance to help Ukraine address the armored, airborne, and other threats it is now facing. It is another clear signal that the United States stands with the people of Ukraine as they defend their sovereign, courageous, and proud nation.

https://www.state.gov/additional-military-assistance-for-ukraine/

Mer våpenstøtte fra USA!

Jeg lurer på hvordan forsyningslinjen går her. Via Polen?

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
aomt skrev (8 minutter siden):

Reservister er "vanlige folk" - som har tjenestegjort/menn i alder 18-60 som kan bli innkalt til å krige. Ein bekjent av meg (i Ukraina) er 25 år nå. Har har ikkje tjenestegjort (medisinske årsaker), men han står i fare å få våpen i hendene, 2 dagers trening og bli sendt til å slåss. 

Eg syns fint lite om det og korleis Ukraina håndterer krigen generelt sett. Det eg er mest opptatt av, at færrest mulig skal dø. Det er det eg bryr meg om. Om det er pro-russiske, eller pro-eu oligarker som sitter ved makta i Ukraina er same shit for min sin del. 

Slik eg ser det, maktene i Ukraina gjør alt de kan, inkludert ofre egne borgere, for å holde på makta. Og det er til å spy av. For å forstå bedre kva eg mener, la oss få litt fakta på bordet:

1. Russland har gått til krig i Ukraina. Hovedmålet til Putin er å skifte regjeringen til pro-russisk.
2. Russland er overlegen. Ukraina kan/gir god motstand, men det er ikkje spørsmålet om Russland tar Kiev, men når det skjer. 
3. NATO har flere ganger sagt veldig tydelig, de kommer ikkje til å krige for Ukraina, Ukraina må greie seg selv. 
4. Sjansen at Putin snur om og trekker sine styrker ut er tilnærme null.

Så med de 4 påstander/fakta ovenfor, må vi analysere og tenkje kva er det beste veien videre?
Uansett kor mye Zelenskij eller folk på insta/twitter sier "vi skal slåss sammen og kjem til å vinne" - det skjer ikkje. Ønskjetenking er fin den, men realiteten at Russland er overlegen. 
At Zelenskij/Ukr. forsvarsminister/o.s.v. oppfordrer folk til å lage molotov og angripe tanks, kan føre til at Russiske styrker kommer til å skyte også mot sivile. Det er vel nokså logisk, da russiske soldater er lite gira på å brenne ihjel. 

Så med bakgrunn i alt det, det beste alternativet er om Zelenskij hadde gått av. Å gi fra seg makta, når du vet du kommer til å tape uansett er ikkje feigt. Det ville spart 50.000? 500.000 menneskjeliv? Som eg starten posten, det eg bryr meg mest om er menneskjeliv. 

Det andre alternativet er vel å fortsette å kjempe. Kalle inn alle reservister, også de som har aldri holdt noe våpen i hånda for å slåss mot trente soldater (med bedre utstyr). Kaste sivile under tanks. Kanskje 30-50 sivile dør, for å ta ut ein tank? Million døde (på begge sider), som uansett ender opp med regjeringsskifte i Ukraina.

 

Det Russland/Putin gjør er uakseptabelt. Ingenting kan rettferdigjøre det. Det å "kjempe for landet sitt" er viktig. Men om noe, så bør det være frivillig. De som ønskjer å slåss for pro-eu regjering/Zelenskij - må selvfølgelig gjøre det. Er det noen fra Noreg som ønskjer å reise til Ukraina og ofre livet sitt må de også få gjøre det. Men folk skal ikkje tvinges til det!
Ukraina har stengt grensene sine for alle menn 18-60. Ingen får reise ut. Og i verste fall MÅ krige, selv om noen av de ønskjer ikkje det eller til og med ønskjer pro-ru regjering. Eg mener folk skal ikkje tvinges til å krige/dø for ei regjering. 

De fleste eg har snakket med som bur i Ukraina er ekstremt negative til det Russland gjør. De ønskjer å få Russland ut. Noe som er logisk. Samtidig sier så å si samtlige, om de må velge, så velger de heller pro-ru regjering og fred, enn å leve i krig og frykt for sine liv kvar eneste dag og natt. 

Jeg for min del er veldig glad for at Ukrainerne ser ut til å ville kjempe. Selv om Russland sikkert kan vinne frem militært sett om de tar i bruk mer brutale våpen, vil / bør det få store konsekvenser for oppslutningen om regimet både hjemme og ute.

Om regjeringen i Ukraina går av nå nesten uten kamp og blodsutgytelse, frykter jeg at det uhyrlige Russland driver med her bare vil bli glemt.

Så tror jeg heller ikke man skal undervurdere hvor enormt utilfredsstillende det må være å leve videre som Ukrainer i et scenario der man har overgitt seg nesten uten kamp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (3 minutter siden):

Noe av den russiske propagandaen er jo direkte latterlig, da. Ihvertfall sett med vestlige øyne. De benekter det mest åpenbare, virker det som. Og Putin sier at Ukrainas regjering består av narkomane og nynazister! Tviler på om den type enkel propaganda fungerer, selv om Russland samfunnsmessig er på et lavere utviklingstrinn enn Vesten. 

Samtidig finnes det også propaganda på vestlig side. Det bør vi innrømme. F eks sies det at Russland ikke gjør det så bra, men herregud, de er jo iferd med å overta Kiev kun 2 dager etter invasjonen! 

Det som kommer fra Russland/Ukraina er ofte direkte løgner. Begge sider lyver ekstremt mye. 

Problemet med det som kommer frem i norske media - de siterer ukrainske media, uten å kunne bekrefte informasjonen. Personlig så mener eg norske media er med på å spre propaganda. Det hjelper ikkje å si "vi siterer blabla og kan ikkje bekrefte informasjon". Er du så pass i tvil om informasjonen, at du er nødt å fraskrive ansvaret, då er det best å ikkje dele noe som helst.

Det andre problemet er å belyse deler av informasjonen. Som nevnt i min forrige post, mesteparten av Ukrainere ville valgt russiske regjering, enn å være i krig/dø. Det finst ikkje eit ord om det på VG/DB/TV2, men fleire artikler korleis "vanlige folk ønskjer å dø for landet", som representerer kun eit par % av landets befolkning. Lyver DB/VG? Nei, det finst slike folk. Men det gir jo heilt feil bilde, så det er ikkje langt unna å lyve/propaganda. 

Det med nazister - liten del av Ukrainsk militære består av pravij sektor - nynazister (husker ikkje navnet på den militære avdelingen). Men det utgjør veldig liten del av militæret. Russland kaller hele det Ukrainske regjeringen for nynazister. Vesten dropper å nevne pravij sektor i det hele tatt. 

 

Men eg er faktisk meir forbanna på norsk media. Det er forventet at Putin lyver og kommer med propaganda. Det er diktatur, så kva ellers forventer ein? Mens med norsk media så forventer eg objektiv belysning og ikkje subjektiv del-belysning propaganda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ukraina har åpnet en hotline der russere kan ringe og spørre om deres soldatfamiliemedlemmer er tatt til fange eller blitt drept. 

Spoiler

Oversatt med Google translate: 
 


On Saturday, February 26, a hotline for members of the families of the Russian military called "Come back alive from Ukraine" will start,
 said the adviser to the Minister of Internal Affairs of Ukraine Anton Gerashchenko.

On this hotline you will be able to find out whether your relatives are still alive, whether they have been taken prisoner, whether there are injuries, 
or to decide when and how you will be able to pick up the body of your deceased relative. 
captives, you will be able to leave a short message for your husband and son, "Gerashchenko wrote in the Telegram channel.

Twitter flommer over av nye videoer av russiske kjøretøy og kolonner, mange fullstendig ødelagt og utbrent. 
En militæranalyst på Twitter oppsummerte situasjonen nå: 
image.png.a6172a107228a3430f622085cbd396b8.png

Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (1 minutt siden):

Om regjeringen i Ukraina går av nå nesten uten kamp og blodsutgytelse, frykter jeg at det uhyrlige Russland driver med her bare vil bli glemt.

Så tror jeg heller ikke man skal undervurdere hvor enormt utilfredsstillende det må være å leve videre som Ukrainer i et scenario der man har overgitt seg nesten uten kamp.

1. Eg trur det er taktikken til Ukr. regjeringen. Nettopp som du sier, om de berre overgir seg, så blir det fort glemt og "ingen bryr seg". Men om 500.000 mennskjer dør, da får det langvarige konsekvenser for Russland/øker sjansen å få hjelp fra EU/NATO og kaaaaanskje beholde makta. 
Eg mener livet til 500.000 menneskjer er viktigere. Er verdsetter menneskjeliv høyre enn politiske preferanser, partier, etc.

2. Det burde vert opp til kvart enkelt. Hovedpoenget er vel at folk kjem til å leve. Det er vel bedre enn å dø? 
Korleis trur du det vil være for ei kvinne å leve i pro-russisk Ukraina, som "kjempet hardt", men tapte allikevel. På toppen av det - hennes mann og begge sønner er døde (som kanskje ikkje ønskjet å krige i det hele tatt)? Trur du ho vil være meir tilfreds? Eller vil ho foretrekke å ha de i livet? 

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

Det som kommer fra Russland/Ukraina er ofte direkte løgner. Begge sider lyver ekstremt mye. 

Problemet med det som kommer frem i norske media - de siterer ukrainske media, uten å kunne bekrefte informasjonen. Personlig så mener eg norske media er med på å spre propaganda. Det hjelper ikkje å si "vi siterer blabla og kan ikkje bekrefte informasjon". Er du så pass i tvil om informasjonen, at du er nødt å fraskrive ansvaret, då er det best å ikkje dele noe som helst.

.

Norske medier prøver så godt de kan å presentere nyheter i en usikker tid. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så negativt innstilt til det du kaller "propaganda" for vår side? Det er veldig viktig nå å skape en samlet front mot russland. Ønsker du å sabotere det? Høres mer ut som du er sympatisk til russisk agenda. Eller er en urealistisk idealist/pasifist som ikke skjønner verdens realiteter med hvordan man må være villig til å forsvare sine rettigheter med makt. Grunnen til at du i det hele tatt kan sitte der og ytre dette er at andre tidligere har kjempet for dine rettigheter til å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (12 minutter siden):

Hadde du sagt det samme om det var norge de prøvde å ta over kontrollen av? Hvis de kom til norge så håper og tror jeg at jeg ville vært villig til å kjempe for landet, selv om jeg har veldig begrenset med trening. Frihet er ikke gratis. Frihet og demokrati er verdt å kjempe for. Det er så mye vi tar for gitt her i norge, men det er ikke lenge siden våre forfedre måtte kjempe for det samme. Så jeg håper det er få folk med dine holdninger.

Da Nazi-Tyskland okkuperte Noreg var det fåtall som kjempet. De fleste valgte å leve eit vanlig liv. Regjeringen flyktet til UK, nazi overtok. Ved å gjøre det så sparte regjeringen/kongen fleire tusen liv. 

Om Russland kom til Noreg (og NATO ville stå på sidelinjen), så ville de fleste avstå fra å slåss. Noen ville sikkert gjort det. Folk skal få lov til å velge å gjøre det, men det bør være frivillig.

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

1. Eg trur det er taktikken til Ukr. regjeringen. Nettopp som du sier, om de berre overgir seg, så blir det fort glemt og "ingen bryr seg". Men om 500.000 mennskjer dør, da får det langvarige konsekvenser for Russland/øker sjansen å få hjelp fra EU/NATO og kaaaaanskje beholde makta. 
Eg mener livet til 500.000 menneskjer er viktigere. Er verdsetter menneskjeliv høyre enn politiske preferanser, partier, etc.

2. Det burde vert opp til kvart enkelt. Hovedpoenget er vel at folk kjem til å leve. Det er vel bedre enn å dø? 
Korleis trur du det vil være for ei kvinne å leve i pro-russisk Ukraina, som "kjempet hardt", men tapte allikevel. På toppen av det - hennes mann og begge sønner er døde (som kanskje ikkje ønskjet å krige i det hele tatt)? Trur du ho vil være meir tilfreds? Eller vil ho foretrekke å ha de i livet? 

Veldig lett å sitte i sofaen din og være idealist og håpe ingen dør, og si det er greit at andre land mister sitt demokrati. Men ikke glem at din rett til å sitte og mene er et privilegium av å bo i et land våre forfedre kjempet for å beholde

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hørte om dette via NRK TV nå:

Her kilde fra: https://www.msn.com/en-gb/news/world/uk-and-us-among-27-nations-which-have-agreed-to-give-more-weapons-and-military-aid-to-ukraine/ar-AAUkmFK

Quote

UK and US among 27 nations which have agreed to give more weapons and military aid to Ukraine

Quote

The assistance includes lethal aid, like ammunition, anti-tank weapons and anti-air weapons, and non-lethal aid such as medical supplies.

It is understood that the aid is able to reach the Ukrainian military even as they battle Russian forces on multiple frontlines.

Sky News also understands that countries which had previously been against sending weapons to help the Ukrainian armed forces have now decided to do so following Russian President Vladimir Putin's decision to invade his neighbour.

The donating nations include countries that are not part of the NATO defence alliance.

It's not clear what weapons will be sent, but Sky's Europe correspondent, Adam Parsons, said on Saturday morning the Netherlands is sending 200 Stinger missiles.

 

Dette lover bra! Hvis alt materiellet når frem som lovet så blir det hardt for okkupantene.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...