Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er bekymret for hva russerne vil gjøre nå med tanke på den totalt dustete konspirasjonsteorien/desinformasjonen om biolab de pusher så voldsomt på. Det ser ut til at de tar dette helt opp til FN. Kan ikke se noen annen grunn for det enn at de gjør det for å forberede å «legitimere» egen bruk av enda mer forferdelige våpen.

Som Zelensky sa: “If you want to know what Russia is planning, look at what Russia is accusing others of planning to do”.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mer forsøk på falsk/desinformasjon fra russerne, denne gangen fra ambassaden i Israels Twitter-konto. De er ikke alltid veldig gode på det. Dessverre biter mange uansett på.

Jeg gruer meg til vestlige nyttige idioter begynner å «bare stille spørsmål», for deretter at eventuelle brukere her på forumet begynner å svelge denne driten og vi må diskutere dette her. For det kommer til å skje, det gjør det alltid.

Allerede ser vi stadig flere republikanske politikere i USA, de aller ytterst til høyre og MAGA-gjengen selvfølgelig, bite på og dele. Det er sånn det starter hver gang.

0B195DB5-78F6-4509-983F-6F83CEF37A14.thumb.jpeg.75850cd4743300be72b53f2ec41be575.jpeg

(Beklager at jeg ikke får lagt tweet i spoiler, er på mobil)

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

5515011_Screenshot2022-03-11at10-35-15NyheterfraNorgesmestlestenettavisVG.png.71a8ff98ef86865e7e5dfe65a4fd8fcc.png

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/47g20R/lav-kampmoral-blant-putins-menn-en-betydelig-faktor?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos1

Her tror jeg Ukraina har mye mer å gå på. Jeg går ut i fra FM-radioer er ganske vanlig i russiske kjøretøy. Da bør Ukraina sette ut et stort antall FM-sendere (så de ikke kan tas ut så lett), der de forteller på russisk hva som skjer. Det kan demoralisere styrkene ytterligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den republikanske kongressrepresentanten Madison Cawthorn kalte Ukrainas president Zelensky blant annet for en «thug», «incredibly evil» og «woke».

Som representant i huset har Cawthorn tilgang på gradert informasjon om krigen. Han er en av MAGA-representantene som har fått endorsement av Trump. Etter å ha blitt konfrontert med uttalelsene postet han i går kveld på Twitter at Putins handlinger er «disgusting».

US Rep. Madison Cawthorn calls Ukrainian president a 'thug'
https://www.wral.com/us-rep-madison-cawthorn-calls-zelensky-thug/20180199/
 

Daily Beast skriver at den demokratiske politikeren Tulsi Gabbards kampanje har fått donert penger fra den russisk-amerikanske statsborgeren Elena Branson, også kjent som Elena Chernykh, som er anklaget for ulovlig å ha pushet pro-Russland-politikk i USA i et tiår, etter instruks fra embetsmenn i Kreml, ifølge påtalemyndigheten i SDNY.

Det skal ha vært et lite beløp, en gang, og det er usikkert hvorfor og hva som har vært målet.

Accused Russian Agent Gave to One Politician: Tulsi Gabbard
https://www.thedailybeast.com/accused-russian-agent-elena-branson-gave-to-one-politician-tulsi-gabbard

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Kroatiske myndigheter melder at en «russisk-lignende» drone har styrtet i en forstad til Zagreb. Forstaden Jarun har omtrent samme navn som ukrainske Yarun, rundt 100 mil unna - så det spekuleres i at årsaken er feilnavigasjon.

Bilder som skal vise dronen tyder på at det er snakk om en TU-141, som ikke er en liten tass. Det er usikkert om den er ukrainsk eller russisk.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Simen1 said:

Jeg tror du misforstår. De hypersoniske missilene er ikke atomvåpen. De kan ikke frakte noe særlig, men har enorm kinetisk energi og hastighet som gjør at de kan ta igjen store og trege atomraketter og tradisjonelle trege missiler som brukes som atomvåpenskjold.

De hypersoniske missilene gjør atomvåpnene "gammeldagse" og irrelevante, slik at de like gjerne kan rustes ned. Derfor trenger begge parter hypersoniske missiler. Men nå som kun russisk side har det, så gjør den atomvåpentrusselen skjev, i deres favør.

For det første er det vel ikke sikkert at disse faktisk er klare?

Og for det andre så er det slett ikke sikkert disse vil være effektive mot rakettene USA har på ubåtene sine.

Det er mulig disse missilene endrer balansen, men jeg tror fremdeles ikke balansen heller i Putins favør.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (11 minutter siden):

For det første er det vel ikke sikkert at disse faktisk er klare?

Og for det andre så er det slett ikke sikkert disse vil være effektive mot rakettene USA har på ubåtene sine.

Det er mulig disse missilene endrer balansen, men jeg tror fremdeles ikke balansen heller i Putins favør.

Et element til; kanskje vi skal ta russiske påstander om stadig nye supervåpen med litt større klyper salt enn vi vanligvis gjør.

De har jo lekt seg med tanken om å lage en bombe som skal skape en 500 meter høy flodbølge som skal slå inn over amerikanske kyster:

The Soviets planned to wipe out the U.S. with a huge tsunami. How? - Russia Beyond (rbth.com)

Dette var på 1960 tallet. Men Putin synes denne ideen var så god at han har gjenopplivet prosjektet;

Russia’s nuclear underwater drone is real and in the Nuclear Posture Review (defensenews.com)  

Hvorvidt dette våpenet finnes strides de lærde om, men det er i hvert fall klart at den snille mannen i Kreml vil ha oss til å tro at de har den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Video av syriske Assad-soldater som er klare for å kjempe på russisk side i Ukraina.

Med syriske flagg, uniformer og våpen får man ikke helt fremmedlegion-følelsen, men mer at dette er så så godt som den syriske hæren som nå blir med i krigen.

Lukasjenko er i Moskva nå. Er Putin i ferd med å tvinge Hviterussland for fullt med i krigen i tillegg?

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Jarmo said:

Russland forbyr eksport av hvete, rug, meslin, bygg og mais til den eurasiske økonomiske unionen (EØU) fram til 31. august.

Som man reder ligger man. At Ukraina står for 30% av verdensproduksjonen er ikke uproblematisk.

Det er viktig at vi er like solidariske med lommebøkene fremover da levekostnader kommer til å øke betraktelig så lenge konflikten pågår. Vi er ikke en gang i startgropen der.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Video av syriske Assad-soldater som er klare for å kjempe på russisk side i Ukraina.

Med syriske flagg, uniformer og våpen får man ikke helt fremmedlegion-følelsen, men mer at dette er så så godt som den syriske hæren som nå blir med i krigen.

 

Hvis Russland finner det akseptabelt at syriske soldater kan kjempe på ukrainsk land i en angrepskrig, kan han i hvert fall ikke sutre over at vestlige soldater med ukrainsk samtykke deltar i forsvaret av Ukraina. Og den russiske kritikken mot at vesten gir våpen faller også på sin egen urimelighet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Video av syriske Assad-soldater som er klare for å kjempe på russisk side i Ukraina.Med syriske flagg, uniformer og våpen får man ikke helt fremmedlegion-følelsen, men mer at dette er så så godt som den syriske hæren som nå blir med i krigen.

Spoiler



 

 

Det kommer gjerne enda mer sanksjoner mot Syria/Assad da om dette materialiserer seg, som om han ikke hadde nok fra før.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, perpyro said:

Hater egentlig å skrive dette men om Russerne begynner med Kjemiske våpen i denne krigen er jeg "spent" på hva Nato og resten av verden kommer til å foreta seg.
Vil de fortsatt forholde seg slik de gjør nå eller vil dette eskalere?

Da er vi over på en grad av krigsforbrytelser som gjør at man blir nødt til å involvere seg i større grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har Putin penger til å betale syriske styrker? Eller kommer han til å gamble på at en stor del av disse ikke blir i stand til å ta i mot lønn i ettertid? (kanonføde). Hva får Syria/Assad ut av handelen?

Jeg vil bare igjen mase om at FM-radiosendere med korrekt info, på russisk kan gi en viktig videre demoralisering av russiske styrker. Det bør plasseres ut et stort antall i invaderte områder. Dette er lavteknologisk, billig og kan ikke kalles donasjon av våpen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...