Jump to content

bojangles

Medlemmer
  • Content Count

    1807
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1824 :)

Recent Profile Visitors

3264 profile views
  1. Vet ikke om du gjør deg farlig enkel nå, eller om du faktisk tror det er slik at kun krimineller benytter kryptovaluta? Nå handler jo ikke denne saken om kryptovaluta, men om krypterte mobiler, krypterte meldinger etc. Og kryptografi benyttes idag av svært mange og kanskje langt de fleste brukerne har helt legitime grunner til kryptering. Du og jeg bruker jo også "kryptering" til en viss grad. I kontakt med nettbank, altinn, og et hav av andre online tjenester. Bare at vi trenger ikke fikle med krypteringen selv. Når det gjelder kryptovaluta så er det jo tilogmed fond som har kjøpt "kryptopæng", samt profesjonelle investorer, hobby investorer og masse ildsjeler, datanerder, etc. Og helt sikkert noen kriminelle. Men kryptovaluta var aldri laget og tenkt som en valuta for kriminell virksomhet. At noen kriminelle bruker biler for å utføre kriminelle gjerninger betyr jo ikke at poenget med biler er kriminelle formål.
  2. Hm. Mener det ble skrevet om akkurat EncroChat og EncroPhone alt for et par tre fire år tilbake at disse var utrygge og at de sannsynlig hadde hull, bakdør eller zeroday som gjorde at de ikke var trygge. Men det sier kanskje mest om kriminelle, det at de ikke følger opp hva som skrives om deres krypterte løsninger? Det er jo bra at politiet fikk storfangst, men det er også et potensielt problem dette at selv ikke enheter som skal være sikre faktisk er sikre? Kanskje er det også varslere og journalister eller feks folk som er kritiske mot totalitære regimer som har brukt EncroChat og EncroPhone og som dermed har satt seg selv, sin familie og kanskje også kolleger i fare om de har utvekslet data som de trodde var krypterte som så andre kan ha fått tilgang til. Eller at det har blitt delt sensitive data om bedriftshemmeligheter el som så er kommet på avveie? Om først politiet har hatt tilgang er det jo ikke utenkelig at også politikere i land som ikke liker kritikk har fått den samme tilgangen? Eller kjeltringer med dype lommer, bedrifter med stor betalingsvilje etc?
  3. Varmepumpe kan aldri bli betraktet som en energi-kilde. Med mindre du har helt egne definisjoner av uttrykket. Smak litt på ordet. Energi-kilde. Noe som gir oss energi. Et fossefall, vindmølle eller feks solceller. Varmepumpene forbruker energi. En varmepumpe forbruker energi - strøm for vår del - og vi høster da varme. Men det er ingen energi-kilde, fordi den forbruker energi for å gi oss varme. At den i optimale værforhold gir oss 4-5 ganger flere kw varme enn vi mater inn er jo en hyggelig virkning, men så lenge den forbruker energi så er den altså ingen energi kilde slik jeg ser det.
  4. Regnestykket ser riktig ut Simon, men du glemmer det viktigste. At du i luften er høyt hevet over evt. stillestående kø, rushtrafikk, og ikke minst kan ta korteste rute til målet. Veiene våre følger elveleier, fjorder og skar i fjellet eller snirkler seg oppover i høyden. Ofte er den veien full av hull og krater av ymse størrelse eller så er veiene forsøplet med 70 skilt eller har midtdeler uten at det er flere kjørefelt og dermed kommer ingen forbi køene. Så det å regne på reisetid er nok mer komplisert enn fart x lengde. For alternativet er kanskje å kjøre rundt en fjord, stampe i kø etc. Og akkurat der vil jo slike maskiner skinne som sola. Langt hyggeligere å ta en kjapp flytur over fjorden enn å vente på innstilte ferger eller kjøre rundt fjorden, eller stå i kø på motorveien. Tenker at det går nok såpass lang tid før disse farkostene er i produksjon at da har vi kanskje uansett doblet kapasiteten på batteriene så kanskje har de opp mot dobbelt så lang rekkevidde som estimert i artikellen når de en gang når markedet.
  5. Vtol fjerner jo behovet for en tradisjonell rullebane. Så i praksis er det vel ikke strengere begrensninger på denne enn det er på helikoptere. Så du trenger nok ikke reise fra Oslo sentrum og helt ut til Gardermoen får å få lov til å benytte en slik en. Har boligen din feks en helipad kan du vel i prinsippet ta heisen opp og reise fra takterrassen. Noe begrenset rekkevidde på dagens teknologi men så er nok også dette et produkt som ligger noe år frem i tid, slik at det har nok skjedd noe med rekkevidde og batterikjemi innen slike farkoster er klare.
  6. Jaha? Så da tenker du resten av verden er fucka og ferdig snakka? Nei det er ikke sååå enkelt. Norge kan feks kreve at inntekter opptjent i Norge skal skattes i Norge. Idag skjer det i liten grad. Feks. Google, Face, Microsoft og svært mange andre globale selskaper har lagt opp til en foretaksstruktur som gjør at de kan bruke skatteparadiser. Mottrekket blir jo at vi endrer reglene for internfakturering, slår ned på interne lisensavtaler og alle de andre triksene som åpenlyst brukes kun for å legitimere slusing av penger tjent feks i Norge til et skatteparadis. Dersom vi ikke tillater den interne triksingen så vil inntektene opptjent i Norge også skattelegges i Norge. Idag skattelegges jo bare den pittelille delen av inntektene de ikke sluset ut av landet. For å gjøre dette enklere å forstå så la oss ta et reelt eksempel. For 2016 var omsetningen til Google bare i Norge ca 2.5 milliarder kr. Likevel skattet google fattige 2.9 millioner kroner. Fordi pengene snikes unna før skatt. Google og alle andre sleske selskaper som operer i fra skatteparadiser stjeler faktisk fra fellesskapet i hvert eneste land de operer i. For kreativ bokføring og regnskapsmessige "smutthull" gjør at de betaler knapper og glansbilder i skatt. Du kan jo ta en kjapp hoderegning på "skattesatsen" til Google fra AS Norge i 2016, hvor høy var andelen skatt? Problemet er jo ikke Google isolert sett, det er summen av globale skattesniker. For de lurer seg unna å være med på spleiselaget som skatt faktisk er. Og de som sniker seg vekk, jommen skal de ha skattegoder likevel. De er like avhengig som deg og meg av en infrastruktur som virker, at det er nok politi til å unngå kaos, de trenger stabilitet i landet som gjenspeiler seg politisk. De trenger skoler og helsevesen. Men de vil faen meg ikke betale for seg. Heller enn å bidra med skatt og dermed bidra positivt til vekst og velstand i de land de globale selskapene operer i så trikser og sniker de vekk pengene, sylter ned formuen på konto i skatteparadiser slik at eliten blir ennå rikere og får kjøpt seg ennå mer innflytelse. Og de gjør på bekostning av fellesskapet. Det kan ikke være slik at kun "treller og husmannsfolk" skal dekke løpende drift av nasjoner budsjett og utgifter, mens eliten, de aller rikeste og deres selskaper fortsetter å snike seg unna sitt samfunnsansvar.
  7. Tja kamera må du kanskje fikse selv, men alt det andre har vært på plass i årevis. Sleng på kjøttet på grillen, få på plass temp-prober i kjøttet og velg "program" mengde røk og temperatur. Du får beskjed på mobilen når maten er klar, du kan sjekke status underveis, kontrollere at temperaturen i grillen er jevn hele veien siden ute-temp og vindforhold kan påvirke om ikke grillen har doble vegger som en thermos. Du får kjøpt komplette griller, pellets-griller, kulegriller, og svære kjeramiske kullfyrte griller som alle gjør det du etterspør. Eller du kan kjøpe controller-kit som du bruker på din eksisterende grill.
  8. Ja det er jo fint at det tenkes nytt rundt skatt men før eller siden må noen ha baller nok til slå knallhardt ned på globale bruken av skatterparadiser og skatteoptimaliserte bedriftsstrukturer som har ett eneste mål, å skatte minst mulig på bekostning av storsamfunnet til glede for eiere og aksjonærer. Norge kan ikke alene få stoppet skatteparadisene. Men det vi kan gjøre er å utarbeide nasjonale skatteregler som gjør at det blir både vanskeligere og mer risikofylt å drive kreativ internfakturering, sleske interne lisensavtaler og alt det andre globale aktører idag benytter seg av. Penger tjent i Norge bør og skal skattes til Norge. Drittlei av at eliten stadig stiller krav om infrastruktur, og offentlige tjenester når de og deres selskaper går ekstremt langt i å ikke selv bidra til skattedugnaden. For det kan ikke være slik de som tjener mest og har størst overskudd skal kunne sylte ned formuen i skatteparadiser. Det forsiktige fremstøtet til EU er en sped begynnelse, men de rammer ikke hardt nok og bredt nok.
  9. Sett litt vel mye på Munro nå Simen? han maser fælt om at han ønsker bort lakk fra biler. Men så bor han vel i California og der ruster ikke engang dårlig svartstål. Her hos oss, med pålandsvind fra havet som er fylt med sjøsprøyt og salt og veier som bader i saltlake så tror jeg vel heller det bør satses på ennå mer lakk, ennå bedre roboter og mer anti-rust behandling som en del av nybil-oppsettet. Kanskje få det inn i salgspris, at det blir tatt anti-rust kanskje etter 2 år for sikkerhets skyld? Det er vel liten grunn til å tro at syrefast stål vil bre om seg til karrosseri. Det er jo komplett umulig å få stanset komplekse former i syrefast uten at det går ut over både presse og former. Alu eller "svartstål" er mjukt og lett å jobbe med for stansemaskiner. Ikke tar de knekken på formene heller.
  10. Skeptisk, veldig skeptisk. For oss som kjører halve året i saltlake så er jeg redd for at selv syrefast stål vil korrodere og at rusten vil få tak over tid. Stainless er jo rustfritt, det bare ruster mye saktere...
  11. Jatakk til økte hastigheter på sikt. Det blir nok aldri feil. Nå må vi bare få gjort noen kraftige røsk for å redusere latency. Det snakkes om at det vil bli redusert latency fra Elon Musk's satellitt mesh i lav bane. Men tilbake til fiber. Vil en radikal økning i fiberhastighet automatisk få ned latency? Eller vil det være for tregt nettverksutstyr som fortsatt gjør at vi må slite med latency selv på slike akademiske hastigheter?
  12. Vel det sier du idag. Mon tro hva du sier i 2026? Året etter at vi har sluttet å selge ICE biler her til lands? At status på vestlandet mtp lading er dårlig idag betyr jo ikke at det vil være slik noen år frem i tid. Se på hva tesla fikk til helt alene med sine hurtigladere. De er "overalt" og vil nok også være både vestlandet og i nord-norge innen 2026. Og når en ser på hva en får på bruktmarkedet alt idag av el-biler så er vel det eneste vi kan si sikkert at tilbudene vil bli betraktelig bedre 5-6 år fram tid. Så også folk med trang økonomi kan velge å kjøre el-bil innen kort tid. Jeg tror rett og slett at du er en av de som hører til en utdøende rase, ICE bilenes forsvarer og patriot. Dere er nok en ganske stor masse ennå, men jeg registrerer at flere av de som var mest imot el-bil blant mine venner og bekjente alt har andret standpunkt. Ikke alle har slått til å kjøpt el-bil ennå, men det er lenge siden det ble diskutert om el-bil var fremtiden eller hvor fortreffelig ICE bilene er mtp tilhenger, driftskostnader etc. Det var vel stort sett dengang da når folk ennå lurte på om batteripakkene ville måtte skiftes etter 5-6 år. Nå tror jeg at i min krets er det vel stort sett noen ICE patrioter som er det av ren bil-glede. De elsker å mekke, eller snurre rundt på veteran-treff eller å skifte olje eller lytte etter rådebank eller feil tenningsrekkefølge om de har bytte fordeler eller kabler til pluggene. Men selv de tror ikke at ICE er fremtiden, i det minste sier de det ikke høyt lengre. Mange av min generasjon drømte jo om "volvo og villa" når de var unge. Dagens unge vil ikke ha villa, de drømmer om micro-hus, bildeling og ønsker å ha minst mulig greier og snakker om å skalere ned. Forbruke mindre. De går i fjellet i ferien. Eller padler. Eller bare griller i parken. Det er jo de som er fremtiden. Vi er snart "ute" alle mann og når straks alderen der vi ikke lenger er i målgruppen for annet en gomme-lim&pensjonist bleier. Så hva vi tenker om transport og bilparker er jo snart ikke annet enn statisk støy for alle andre enn oss halv-gamlinger.
  13. Vel jeg hadde en E-klasse med i overkant mange problemer i starten. Byttet den inn etter midtlivsoppdateringen og endte da opp med en E-klasse som var tilfredsstillende. Men det ble jo kostbart. Måtte jo betale dyrt for en bedre modell. De fleste bilprodusenter har barnesykdommer på nye modeller. Og de forsøker å luke dem ut så raskt som mulig. Det gjelder ikke bare Tesla. Viktig er det også å huske på at Tesla er en svært ung bedrift. Og de har måtte bruke store ressurser bare på å bygge opp organisasjonen. Nå er den stort sett på plass og har også fått erfaring og tatt lærdom av tidligere modeller og tidligere problemer. Ser en på serien fra Munro om mY så må en vel kunne si at trass i litt småplukk så er det en bil som er svært godt designet, rimelig greit skrudd sammen og som virkelig leverer en kvalitet mange vil finne tilfredsstillende selv fra tidlige produksjonsnumre. Selv bilprodusenter med flere tiårs erfaring går på smeller nå også. Det er underleverandører som "underleverer" på kvalitet, det er bilbelter som ikke virker slik de skal eller airbager som løser ut feilaktig. Det er drivknuter som ikke virker eller lagre som gruses for tidlig. Det kan selvsagt skylde for lite testing men det kan være snakk om feilproduksjon eller de selv har fått råvarer som ikke var til specs. Det viktigste er jo at feil rettes opp tross alt.
  14. Tja biler blir vel behandlet på alle tenkelige måter før lakk og klarlakk, slik at det ikke skal være noen partikler som ødelegger lakken. Kanskje er det sviktende rutiner på ren sone i eller rundt lakkerings-området som er kilden til støv i lakken? QC burde uansett spottet det og sendt bilene tilbake slik at de ble fikset manuelt der det var støv i lakk eller andre lakkproblemer. Vet en som fikk sin m3 sent på fjoråret. Når den bilen ble sendt til ocd-polering så ble lakktykkelsen målt. Husker ikke verdiene men jeg husker eieren sa at han som polerte bilen mente lakken var i tynneste laget og at det derfor ble ekstra viktig for eieren å være flittig med voksing og polering. Nå kan han jo selvsagt ha sagt det i et forsøk på å sikre mersalg i fremtiden, men jeg husker at andre også har kommentert dette med lakktykkelse på tidligere modeller hos Tesla. Og spesielt viktig blir det jo for oss som kjører rundt i saltlake halve året og resten av året sliter med lavtrykk, pålandsvind, og generelt mye sjøluft.
  15. Du tar ting ut av kontekst, og det hjelper ikke å poste oppsummeringsvideoen. Pga korona'n ble det til at jeg så alle 40 episodene til Munro. Og sveisene var tema i flere videoer. Og det var langt mer ros av både kvaliteten på sveisen og også på hvilke sveisemetoder som var valgt enn det var kritikk. De fleste bilprodusenter har barnesykdommer, også kalt førsteseriebiler. Selv ærverdige Mercedes har trått i den fellen gang på gang. Tesla er nok på en litt annen plass nå enn tidligere. De har fått bygd opp bedre rutiner, og de har fått en viss erfaring i organisasjonen. Om en ser på hva som i bunn og grunn blir konklusjonen på Model Y kontra model 3 i rapporten fra Munro så må det vel være at Tesla har gjort veldig mye for å rette opp i tidligere problemområder. Både når det gjelder tekniske løsninger, designvalg og ikke minst kvalitetkontroll. Dagens model 3 er langt bedre sammenskrudd enn de første model 3 som slapp ut. Gi Tesla et halvår så er nok også model Y blitt en robust modell. Tenker at for norske kunder så er det liten grunn til å frykte dårlig QC og slett håndverk for det er vel slik at det norske markedet ikke får model Y før rett over nyttår. At det blir for mye stress før lansering er vel medaljens bakside av at selskapet er børsnotert. Da må også investorer få sitt, og det blir kanskje ekstra press for å klare tidlig levering og det kan påvirke QC, noe vi har sett på både S, 3 og X. Den kjente panelglippen. Men også der skjerpet Tesla seg etterhvert.
×
×
  • Create New...