Jump to content

bojangles

Medlemmer
  • Content Count

    2101
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2308 :)

Recent Profile Visitors

3626 profile views
  1. Ja amerikanerne må jo ha lasteplan bak om det bare gjelder enkle ting som å taue naboen ut av en snøfonn Sånn at i sitt indre marked vil nok Cybertruck dominere blant alle som trekker henger. I store deler av Europa er jo campingvogn veldig vanlig, og helst skal vogna trekkes med en helt ordinær familiebil. I norden i det minste er det jo også helt vanlig å kjøre endel med tilhenger. Alt fra båter, vinterved, motorsykler/crossere og snøscootere fraktes på tilhengere. Og vi liker jo som sagt ordinære familiebiler også når vi skal trekke hengere eller campingvogner. Mtp C1 så er det vel ikke et problem på model X, fordi max vekt på henger er så lav og max vekt på selve bilen er relativt lav. Modell X er langt unna å kreve C1 selv med tyngste lovlige vogna bak. Og i forhold til C1 krav så tåler jo model x selv et vesentlig større batteri uten å havne over vektkravene for C1.
  2. Sikkert like greit. Jeg er også litt skeptisk til disse long life oljene. Tradisjonelt så var jo tidskomponenten en ting som alene degraderte kvaliteten på oljen. Naturligvis bruk, kjørelengde osv. Men tror rett og slett at oljen oksiderte over tid. Nå er det det nok flink kjemikere og mengder av testdata i labbene til oljeselskapene og svært høy kunnskap om hvilke tilsetningsstoffer som gir hvilke egenskaper og de er nok helt sikkert backet opp med grundig testing og datasett. Så det er ikke utenkelig at vi bare ikke har kalibrert hjernen i forhold til dagens kvalitet på dagens syntetiske oljer. Det sagt, på min siste ICE bil var det 30 000 km intervaller for oljeskift. Jeg skiftet minst 1 gang i året likevel, uansett kjørelengde el når det var 10 12 000 siden sist oljeskift. For sikkerhetsskyld. Og byttet også filter av gammel vane. Byttet også olje på automat selv om alle sa det var helt unødvendig. Oljeskift er forholdsvis rimelig måte å sikre seg mot slitasje. I det minste blir det mindre slitasje i hjernen, da en kan droppe noen bekymringer når en vet kjøretøyet alltid er i tipptopp stand.
  3. Men Tesla ombestemte seg og kansellerte Plaid + modellen, den som hadde 800 km rekkevidde. Så det du får ekstra i Model S Plaid versjonen nå er masse ekstra fart, ennå raskere akselerasjon, ny front, og bedre benplass i baksetet, og ennå mer optimalisert lading, kanskje en kombinasjon av octo valva og varmepumpen? . Det ble heller ikke hengerfeste på model s, en tilhenger eller campingvogn vil ikke spise av rekkevidden. 1000 km rekkevidde før elbiler blir folkelig globalt? Nei det tviler jeg sterkt på. Kravet om 1000 km rekkevidde er slik jeg ser det kun fremsatt av kranglefanter som egentlig ønsker fronte at diesel er fremtiden. Men ja, du har jo delvis rett, på elbiler med hengerfeste og høy tillatt hengervekt så vil nok mange velge å betale ekstra for større batteripakke. Det er nok ikke for at de på død og liv må kjøre 1000 km mellom hver lading, for det håper jeg de færreste gjør, da så lange økter bak rattet nødvendigvis vil gjøre at folk blir sliten, ukonsentrerte osv. Dessuten så trenger en jo både pissepauser, kaffe, matpause osv når en skal langt avsted. Med tung henger eller stor vogn bak, da blir fort regnestykket annerledes. Kanskje kommer model x med plaid + eller en batteripakke i størrelsen XXL? Der vil det jo være et reelt behov for de som velger model x pga krog og stor hengervekt.
  4. Ja helt sant, dessuten er det jo en grunn til at sportsbiler, og supersportsbiler faktisk selger og alltid har solgt greit til folk som har råd. De som kjøper ferrari eller koenigsegg trenger neppe all effekten eller toppfarten de heller. I det minste ikke til hverdags. Og majoriteten av eierne er kanskje aldri på banekjøring med super bilene sine. Likevel er det plenty biler som passerer 300 kmt. Dessuten så er vel noe av poenget til Musk med model s plaid å vise de som fortsatt ikke lar seg begeistre av elbil at elbiler både er gøy, og kan kjøres fort. Plaid er jo ikke den eneste versjonen av model S. Om noen ikke trenger eller ønsker det plaid leveres med så kan de bare velge en annen versjon av model s.
  5. Er det et problem eller er det en fordel? Ønsker du høyere toppfart kan du vikle motoren slik at den har høyere max rpm, og dermed blir det større fart. Dreiemomentet er jo der hele veien. Fordelen ved å ikke ha en gearkasse overgår evt. begrensninger med kun ett gear så langt jeg kan se det. Det er billigere, mindre som kan gå galt, mindre vedlikehold og mindre "må snurres rundt" som dermed spiser effektiviteten. Om en elbil trenger gearkasse så er det kanskje mer korrekt å si at da ble det kanskje valgt feil motor, feil vikling eller feil volt når elbilen ble designet? Se på feks model x med henger. Det er jo såvidt de merker at de kjører med campingvogna bak.
  6. Nei det er egentlig ikke overraskende at Tesla valgte høyere RPM på motoren over over en gearkasse. En gearboks vil redusere effektiviteten. Tannhjul, lagre og akslinger som må rotere spiser av effektiviteten. Og Tesla ønsker jo å øke effektiviteten, ikke senke den. De som har erfaring med RC kjøretøy og rc motorer til fly og helikoptre kjenner godt til at kompakte små motorer med relativt lad radius likevel leverer høy effekt pga høy RPM. Tesla har jo utveksling mellom motor og hjulnav og pga el motors max moment fra start så trenger en ikke gearbox.
  7. Det var nok litt mindre nyvinninger enn jeg hadde håpet på, eller det var vel strengt kun ment for Plaid + som ble kansellert? Tenker både på de nye større battericellene og giga casting. Vi får vel se om de nye cellene er klare til produksjonen av model y starter på fabrikken i tyskland. Så kommer det vel også på modell s og x etterhvert?
  8. Har ikke rukket gjennom hele videoen ennå, men det virker som gjengen bak alt har en fungerende prototype som er i drift, og sørger for oppvarming av et bygg i Finland. Og nå i sommer skal de igang en et pilotprosjekt i kommersiell skala. En kombinasjon av nedgravd sandfelle med varmepumpe/varmeveksler og heat pipes samt en batteribank burde kunne gjøre solceller mer spennende også for norske forhold. Mon tro hvordan dette skalerer nedover? Mer masse holder på mer varme så det er sikkert et skjæringspunkt for hvor små disse sandmagasinene kan være i ant. kubikk før effektiviteten og magasineringsevnen forsvinner? Mon tro om dette kunne vært en kombinasjon for eneboliger? Eller kanskje et mindre nabolag? Hvor mange hjem måtte evt. knyttet seg sammen om dette før det mulig å få til? Det kommer sikkert også litt an på grunnforhold, og kanskje også værforhold for hvor dypt sanden må lagres? De snakket om fra en halvmeter til en meter isolasjon rundt sanden. Dersom dette vil kunne benyttes sammen med solpaneler på litt mindre prosjekter så kan man jo se for seg grønne byggefelt, eller kanskje også helt ned til mindre eplehage sameier? Nå er jeg kanskje i overkant opptatt av det grønne skifte, men selv ting som vedfyring bidrar jo til utslipp. Og gjør luften dårligere for mennesker som sliter når luftkvaliteten faller. Så dette virker umiddelbart lovende. Skal forsøke å få lest meg mer opp på dette i løpet av helgen. Termisk lagring, det virker spennende. Frem i tid når vi en dag begynner å få mye resirkulerte elbil batterier så vil det kanskje bli overkommelig å bygge batteribanker av litt størrelse til lagring av strøm, kombinert med nullhus, plusshus, solpaneler og termisk lagring av varme i sand høres ut som en god kombinasjon.
  9. Nja Think ble jo startet tidlig på 90 tallet, men de eksisterte jo helt frem til 2011 ish eller 2012 iirc? Og om en ser hva Think fikk til på 20 år så er det jo litt av en sammenlikning, for selv på siste modell Think så var det jo fortsatt snakk om et hundehus på hjul. Og de kom vel ikke lengre enn til nicam cad batterier? Og i løpet av disse 20 årene så var jo selveste Ford inne på eiersiden. Og noen sveitsere. Og likevel var det ingen som klarte å tenke(!) stort nok i staben til Think i løpet av 20 år. Ironisk? Tesla ble vel formelt stiftet i 2003 og året etter går Musk inn som invester og styreformann. 7 år senere så har Tesla laget en 2 seters elektrisk sportsbil, samt en 7 seters elektrisk familiebil med sporty design, sporty kjøreegenskaper, plenty motor og akselerasjon og lang rekkevidde. Tesla klarte på 7 år å skape noe Think aldri var i nærheten av, selv om Think hadde 3 ganger lenger levetid og Ford som eier. Så ja med tanke på at Think klønte vekk driften på små tanker og mikro visjoner over 20 år så blir det det en søkt sammenlikning. Men for å vise hva andre elbilselskaper drev med på den tiden Tesla ble stiftet så er jo Think en utmerket kandidat. Husk på at Think dreiv på lenge nok til at de hadde minst ett generasjonsskifte på modellen sin.Og skal en være korrekt og også trekke fram de aller første modellene som kom før Ford gikk inn så ble det vel 4 eller kanskje 5 generasjoner Think. Og likevel ble de aldri noe mer enn en et hundehus på hjul, uten kjørekomfort, sprekt design eller noe som helst som tiltalte andre enn de absolutt mest hard core miljøforkjemperne. Tankene var for små, de klarte ikke se for seg elbiler til andre enn de mest miljøbeviste og dermed så klarte de heller aldri appellere til massene. Og vi kjenner jo åssen historien sluttet, men konkurs og mange eierskifter. Men ingen store tanker, ingen smarte skateboard chassi eller andre lure løsninger. Rett og slett små tanker og små elbiler som passet til en alt for liten del av markedet. Tesla klarte å få hvermansen til å vurdere elbil. Og bragte inn nytenkning, grensesprengende innovasjon, rekkevidde og komfort. Med model s så var plutselig elbil noe som kunne funke som den eneste bilen til veldig mange mennesker. Dyr ja, men så hadde jo Tesla en plan også for det. Hvor mye av suksessen til Tesla som kan tilskrives Musk aner jeg ikke, og det er det kanskje ikke så mange som gjør? Noe av ideene til Tesla var sikkert alt spikret når Musk gikk inn med penger. Men såvidt jeg erindrer så var den 3 trinns planen klekket ut av Musk. Det er kanskje heller ikke så veldig spennende hvorvidt Musk har hatt en finger med i spillet på de viktige avgjørelsene eller ei, det viktige er kanskje at Musk er en fyr som evner å engasjere. For engasjert blir folk. Både de som liker el biler, og de som ikke liker elbiler. Og også blant de som er for elbiler er det mange meninger om Musk. Og når en tenker på at Tesla er der de er helt uten å kjøpe seg reklameplass på tv, i aviser, billboards, og magasiner så har nok både Musk og Tesla gjort veldig mye rett siden 2003. Hvem som skylden for suksessen er vel mindre viktig? For suksess er jo aldri 1 manns verk alene, det er jo bedriften Tesla som virkeliggjør de store tankene, som matrialiserer ideer og visjoner til noe håndfast. Noe som ofte får lite spalteplass når det gjelder Tesla og som jeg synes det er generelt for lite fokus på, er ideen om å ha få underleverandører og så lite outsourcing som mulig. Siden vi startet med outsourcing til lavkostland så har mer og mer av oppdrag og muligheter gått til lavkostland fordi profittbegjæret har blitt for stort i mange bedrifter. Og det blir en uheldig spiraleffekt der andre etterhvert føler seg tvungen til outsourcing for å klare å matche konkurransen. Det blir nesten en kamp mot bunnen. Tesla viser at det er mulig å ta større kontroll over verdiskapningen og behold større kontroll over produksjonen. Det synes jeg er verdt å reflektere over.
  10. Hm kanskje på tiden å teste ut disse? Har et nc headset fra sony som jeg klarte å knekke bøylen på. Og prisen for å fikse de ble for høy siden det vel er mk2 jeg har. Disse kan jeg også få bruk for når jeg ganske snart kan starte med trening igjen.
  11. Det er klart innovative selskaper er avhengige av gode folk, gode folk i alle ledd faktisk. Men det å bygge opp et foretak fra null til global ledende innen sin bransje på hva så kort det krever visjoner. Og det krever at noen faktisk har oversikt over milepæler, kalenderen og sørger for å pese de som peses må når tunge løft må gjøres om og om igjen for å nå neste milepæl. En sjef må begeistre, skape et indre ønske om å nå mål og skape eierskap til delmål og visjon. Og der tror jeg at Musk har gjort et kunststykke. Idag kunne kanskje Tesla klart seg uten Musk, og likevel fortsatt veksten. Men ville Tesla kommet dit de er idag uten Musk? Det er jo umulig å påberope seg noen fasit, vi vet kun status quo er. Men når en ser hvor hurtig Tesla er kommet dit de er så tenker jeg vel at der er kanskje langt mellom så dyktige og målbevisste mennesker som ville klart det samme på den tiden, innenfor de rammene som Tesla har hatt. Selv om de har hatt grei økonomi, har jo ikke kassen vært bunnløs. Tesla har som andre foretak vært nødt til gjøre avveininger, knapphetsressurser må fordeles slik at de viktigste målene nåes først. Men det at Tesla nå alt er på vei inn i en ny fase, med flere fabrikker i flere land, mer fokus på kvalitet, kvalitetskontroll og nye innovative måter å perfeksjonere og effektivisere produksjonlinjen slik at tallene på bunnlinjen vil bli ennå bedre fremover, og inntjening per solgte bil vil øke så tenker jeg det nok er helt greit at Musk fortsetter litt til. Det virker som det er plenty med krutt igjen i Musk, og da er det neppe noen gode grunner til å bytte ham ut. At andre bilprodusenter synes å komme bra igang er jo flott. Men det er jo kommet dit Tesla var tidligere. Med skateboard design, eller rene hybridchassis, slik som mercedes gjorde med sin el suv. De hadde ikke noe som var designet fra grunnen av så de brukte et ICE chassi. Og det ser man jo, spesielt i baksetet. Så mens Audi og andre nå har fått sitt skateboard design, så vil Tesla kjøre mega støp både foran og bak og bruke ennå mindre arbeidskraft per produserte bil.
  12. Vel hva du tenker om hva Tesla og Musk har prestert på kun halvannet tiår får du redegjøre for selv, hva folk i masker som skjuler sin identitet mener bryr jeg meg veldig lite om. Men det er noe med å se på hva andre gjorde på den tiden Musk og Tesla la sin tre trinns plan, og hvor vi er idag. Vi hadde obskure elbiler som lignet hundehus på hjul. Men såvidt jeg vet så var det ingen andre på denne kloden som på den tiden mente elbil kunne dekke en families bilbehov uten å trenge en ekstra bil. Musk og Tesla la en plan for hvordan de skulle gjøre det mulig, og de fulgte den planen. En kan mene hva en vil om Musk som person, en kan gjerne dvele ved at Tesla alt eksisterte når Musk kom inn med sine paypal penger. Musk bragte tross alt noe til bords, bare noen år senere så stod model S klar. Det er fattige 9 år siden vi fikk den helelektriske familiebilen som både rommet en hel familie, pluss naboens unger, som hadde sprekt nok design om som hadde kjøreegenskaper langt unna det en kunne forvente av elbiler på den tiden. Var vel året før model S at Nissan kom med 1 gen Leaf? På en god dag var det vel 200 km rekkevidde på Nissan Leaf? Og halvparten på vinteren? Og 3/4 om det var regn, eller motvind? Mens Tesla'n klarte opp mot 500 km avhengig av valgt modell. Så ja, Musk og Tesla var nok pioneerene som fikk folk flest til å se på elbiler med nye øyne. Jeg disser ikke Leaf, for selv første gen Leaf var en bra bil for de som ikke trengte mer. Og det var mange fornøyde Leaf eiere. Men det var Tesla som gjorde at folk flest begynte å tenke om elbil kunne passe dem. Alt dette må vi se i lys av at Tesla er et svært ungt foretak. Ikke bare har de klart å bygge opp en visjonær og dyktig stab av ingeniører og utviklere, de har bygget en global organisasjon samt flere fabrikker og servicecentre, og ikke minst et globalt ladenettverk. På veldig kort tid. Det er klart det finnes ting med Tesla noen har mislikt. For lang tid til å skaffe deler, utføre service etc. Men Tesla har forsøkt å bli bedre, og de har gjort store endringer. Og idag så kan de utføre service hjemme hos deg, eller mens du er på jobb. Hvor praktisk er ikke det? Men igjen. En må se alt i lys av alle de parallelle prosessene Tesla har kjørt. De har bygget fabrikker, testet teorier, testet prototyper, trent opp folk, ansatt folk, bygget organisasjonen, og ikke minst har de gjort dette på en global skala. Om du ikke makter å bli imponert over innsatsen som er lagt ned og tidsforbruket så skjønner jeg virkelig ikke hva som skal til for at du skal bli imponert. Du tenker kanskje at bredbåndet Musk er igang med er enkle greier? Eller at SpaceX er noe de aller fleste av oss kunne fått til?
  13. Men like viktig når vi nå ser på elbil i kontekst av historie at på samme tiden som Musk gikk inn i Tesla, så jobbet resten av elbil verden på prosjekter som Think, slik vi gjorde i Norge. Sære hippiebiler for entusiaster i fotformsko som ikke skulle langt, ikke trengte kjøre ofte og som ikke brydde seg om hverken kjørekomfort, bilens veigrep eller design. Elbiler på den tiden så typisk ut som små hundehus på hjul, og hadde vel samme komfort også. Kort rekkevidde, null kjøreglede. Laget for hard core entusiaster, miljøvernere eller kanskje miljøfundamentalister. Ingen hadde tenkt tanken på sporty kjøreegenskaper, plass til hele familien og naboungene, pluss heftige ytelser på elbiler i den tiden. Så en kan vel kort og greit oppsummere tiden før Tesla som følger; jo det fantes de som ønsket elektrifisering av bilparken før Tesla. Men de var ikke visjonære nok til å dra den langt nok. Som med Think var fortsatt tanken blybatterier og kort rekkevidde og lavt effektuttak. Ikke plass til særlig bagasje eller ekstra passasjerer. Tesla og Musk de snudde faktisk alt på hodet, og det manglet ikke på eksperter som dømte Tesla og Musk nedenom, og vi hører jo ennå rett ofte at nå konker Tesla. Vi har el suv, awd, mulighet til å trekke et par tonn på på hengerfeste og ha 7stykker i bilen. Ikke dårlig på litt over et tiår. Veldig bra sagt, på veldig få ord. Du oppsummerer presist og forklarer egentlig hva som gjorde at Tesla er der de er idag. De ønsket å bygge elektriske biler, som passet for de aller aller fleste. Og som kom i flere varianter mtp rekkevidde, ytelse osv.
  14. Ok, det hadde jeg aldri tenkt på, at midnattsola kompenserer for mørketiden. Men klart på skyfri dager i perioder med midnattssol så vil jo strømproduksjonen pågå døgnet rundt, i det minste i teorien. I praksis vil det vil bli slik at ingen med statiske anlegg har soldekning døgnet rundt, og dermed blir vel 24 timers døgnproduksjon umulig? Man ved midnattssol da er det kanskje mer verdt å tenke på å montere solpanelene på en roterende sokkel slik at panelene alltid står "rett på sola"?
×
×
  • Create New...