Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, knipsolini said:

I beste fall så er det mange som vender seg mot Putin. Er det noe vanligere borgere ikke aksepterer så er det økonomisk tap, og dette vil svi langt mer enn høye strømpriser for rike nordmenn. Og det er vel det beste vi kan håpe på, at majoriteten vender seg mot Putin og ønsker å gjenopprette forholdet med Vesten og resten av verden. I verste fall så skjer som du sier at flere vil vende seg mot Vesten og støtte Putin. Jeg tror de opplyste russerne som er i mot krigen forstår at det er Putin som er ansvarlig, men de som allerede støtter Putin vil kunne bygge opp et enda sterkere hat mot Vesten og en større aksept for at Putin skal få gjøre alt han mener er nødvendig i krigen mot Vesten. Så er jeg nysgjerrig på om Russland har planlagt for et scenario hvor sanksjoner langt på vei ødelegger økonomien deres, og hvilke planer de kan ha for å motvirke dette. 

Snakket forøvrig med en bekjent som faktisk støtter Russlands invasjon i Ukraina. Han er fra Midtøsten og har nok et helt annet forhold til Russland, Ukraina og USA enn oss. Det gikk på kjent retorikk om at USA hadde gjort det samme om Russland skulle sette inn raketter i Mexico. Som at man må støtte invasjonen av et fritt land fordi USA kanskje kunne gjort det samme dersom atte hvis om atte... Og da hadde man selvfølgelig også støttet USAs invasjon - ikke. Var spesielt å høre, har snakket med mange om krigen, men det var første gangen jeg hørte noen som faktisk støtter Russlands invasjon. 

Argumentet med raketter på ett land nært Russisk jord er brutt for lenge siden

Norge har hatt grense mot russland siden finnland tapte landområder til sovjet

og vi har både nasams og misilet Naval stike misil

men det er jo godt å ha noe å skylde på

Ukrania hadde også egne misiler selv om de ikke rakk noe særlig langt

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (27 minutter siden):

Vel, med det Russiske mediakjøret de har hjemme så skjønner jeg hvorfor det Russiske folket ser det sånn, i hvertfall noen av dem. Vi har jo sågar noen Russere i Norge også som bare ser Russiske nyheter med samme synet på saken.

Ja, sånn er det.

Pakistanere i norge følger med pakistansk nyheter, polske følger med på polske osv osv..
Ikke noe å få gjort med det.

Lenke til kommentar

China to double trading band with rouble after Russian currency’s plunge

China will double the permitted trading range between its currency and Russia’s rouble to help bolster trade between the two countries as the Russian economy reels from western sanctions imposed after its invasion of Ukraine.

Among the most severe measures levied by western countries so far is the ejection of most major Russian financial institutions from Swift, the global payments system. Payment networks Visa, Mastercard and American Express have also announced plans to suspend operations in Russia.

Following the latest sanctions being imposed, Chinese state media have highlighted the opportunity for the country to boost the use of its own cross-border payments system meant to rival Swift.

Russian banks have floated the possibility of issuing co-badged cards linked to both Russia’s Mir and China’s UnionPay international payments systems.

One China economist at a European bank in Hong Kong said the trading band change would make the exchange rate more flexible and allow institutions in China that paid for oil from Russia using roubles to convert the currency into renminbi at a more favourable rate.

Ofcourse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (8 timer siden):

Snakket forøvrig med en bekjent som faktisk støtter Russlands invasjon i Ukraina. Han er fra Midtøsten og har nok et helt annet forhold til Russland, Ukraina og USA enn oss. Det gikk på kjent retorikk om at USA hadde gjort det samme om Russland skulle sette inn raketter i Mexico. Som at man må støtte invasjonen av et fritt land fordi USA kanskje kunne gjort det samme dersom atte hvis om atte... Og da hadde man selvfølgelig også støttet USAs invasjon - ikke. Var spesielt å høre, har snakket med mange om krigen, men det var første gangen jeg hørte noen som faktisk støtter Russlands invasjon. 

Jeg har lest meg litt opp og tror jeg begynner å forstå verdensbildet som Putin ser nå. Han er redd Ukraina skal bli NATO-medlem fordi det vil hindre Russland fra å angripe og annektere landet. Putin føler Russland er i en svært presset situasjon etter at vestlig-dreide Folkets Tjener kom til makta. Russland er i hovedsak ute etter to ting: olje og gass. Det er påvist store forekomster av olje vest for Krim og på Krim. Det er også påvist store forekomster av gass langt øst og vest i landet. Putin har mer enn nok olje og gass fra før, men han er redd for at Ukraina skal bli hoffleverandør av disse tingene til Europa slik at Europa blir selvforsynt av egne NATO-allierte, altså Ukraina i nær framtid. Det kan ødelegge den russiske økonomien. Putin, Oligarkene og Russland vil veldig gjerne ha det markedet selv sånn at de kan bygge opp Russland militært slik at de senere kan restaurere Sovjetunionen ved å ta tilbake de tapte landene. På den måten håper Putin å være mesterhjernen som bringer Sovjet-stormakten for alvor tilbake på kartet. Ukraina er altså bare en av flere brikker som må på plass og Putin går systematisk fram for å utføre planen del for del. Understreker at jeg tror jeg begynner å forstå masterplanen nå.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

En ting til: Russland har et atomvåpenarsenal de kan true med. Det har USA også, men Russland har utviklet et missil sammen med India, som kan nå hele mach 8 og blant annet skytes ut fra skip. Det er totalt stealth, på en annen og bedre måte en vanlige stealth-missiler. Dette er et våpen som potensielt kan uskadeliggjøre amerikanske atomstridshoder på vei mot Russland og ikke minst sette rakettskjold ut av spill. De hypersoniske missilene er altså svært avskrekkende våpen siden de kan ødelegge både fiendens atomvåpen og atomvåpenskjold. Våpenet er helt nytt så de har neppe mange eksemplarer av de ennå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Avangard_(hypersonic_glide_vehicle)

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei, men det forskyver jo kraftig den tidligere så balanserte atomtrusselen. Vesten har for tida større grunn til å være tilbakeholdne enn Russland. Vi trenger å utvikle sånne missiler selv og produsere mange av de. Jo flere sånne missiler begge parter har, jo mer blir atomvåpnene til digre og dyre dørstoppere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Nei, men det forskyver jo kraftig den tidligere så balanserte atomtrusselen. Vesten har for tida større grunn til å være tilbakeholdne enn Russland. Vi trenger å utvikle sånne missiler selv og produsere mange av de. Jo flere sånne missiler begge parter har, jo mer blir atomvåpnene til digre og dyre dørstoppere.

Fundamentalt uenig, det siste verden trenger er fler atomvåpen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Fundamentalt uenig, det siste verden trenger er fler atomvåpen. 

Jeg tror du misforstår. De hypersoniske missilene er ikke atomvåpen. De kan ikke frakte noe særlig, men har enorm kinetisk energi og hastighet som gjør at de kan ta igjen store og trege atomraketter og tradisjonelle trege missiler som brukes som atomvåpenskjold.

De hypersoniske missilene gjør atomvåpnene "gammeldagse" og irrelevante, slik at de like gjerne kan rustes ned. Derfor trenger begge parter hypersoniske missiler. Men nå som kun russisk side har det, så gjør den atomvåpentrusselen skjev, i deres favør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Simen1 said:

Putin har mer enn nok olje og gass fra før, men han er redd for at Ukraina skal bli hoffleverandør av disse tingene til Europa slik at Europa blir selvforsynt av egne NATO-allierte, altså Ukraina i nær framtid. Det kan ødelegge den russiske økonomien. Putin, Oligarkene og Russland vil veldig gjerne ha det markedet selv sånn at de kan bygge opp Russland militært slik at de senere kan restaurere Sovjetunionen ved å ta tilbake de tapte landene.

Det hjelper vel lite hvis ingen vil kjøpe.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Jeg tror du misforstår. De hypersoniske missilene er ikke atomvåpen. De kan ikke frakte noe særlig, men har enorm kinetisk energi og hastighet som gjør at de kan ta igjen store og trege atomraketter og tradisjonelle trege missiler som brukes som atomvåpenskjold.

De hypersoniske missilene gjør atomvåpnene "gammeldagse" og irrelevante, slik at de like gjerne kan rustes ned. Derfor trenger begge parter hypersoniske missiler. Men nå som kun russisk side har det, så gjør den atomvåpentrusselen skjev, i deres favør.

USA sysler med laservåpen

Får de til å diminsjonere dette opp og gjøre det kraftig nok så kan selv ikke verdens raskete missil være raskt nok

Ingenting av det en vet om går raskere enn lysets hastighet

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 time siden):

USA sysler med laservåpen

De sysler med railgun's i tillegg, vet ikke hvor langt de er på vei med det prosjektet, men det produseres små håndholdte railgun's(coilgun, gaussrifle) nå, altså hastigheten tror jeg ikke er stort mer enn en luftrifle, men de fins. 

https://www.newscientist.com/article/2287028-handheld-railgun-as-powerful-as-an-air-rifle-to-go-on-sale-in-the-us/

https://comettv.com/2017/03/watch-terrifying-footage-of-the-us-navy-testing-their-new-railgun-weapon/

Lenke til kommentar
8 hours ago, Lodium said:

Jeg begynner ærlig talt å bli enig med han

Nato har hele tiden tatt hensyn til Russland/fryktet russland

Man turte ikke gå for hardt til verks da russland gikk inn i Tsjetsjenia fordi det kunne provosere russerne og man mente det heller var bedre med diplomatisk dialog enn press.

Samme skjedde i georgia

samme skjedde med donbass og krim

Til og med da russland truet svergie og finnland var det relativt stille fra Nato.

Jeg begynner å synes at det bør bli slutt på appesement politikken for den har åpenbart ikke fungert

Enig. Det er nok riktige tiden å melde land inn i Nato for de nasjoner som vil. Russland har nok ikke råd til å mobilisere nær mange grenseoverganger samtidig. Men vinduet er litt kortvarig.

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

En ting til: Russland har et atomvåpenarsenal de kan true med. Det har USA også, men Russland har utviklet et missil sammen med India, som kan nå hele mach 8 og blant annet skytes ut fra skip. Det er totalt stealth, på en annen og bedre måte en vanlige stealth-missiler. Dette er et våpen som potensielt kan uskadeliggjøre amerikanske atomstridshoder på vei mot Russland og ikke minst sette rakettskjold ut av spill. De hypersoniske missilene er altså svært avskrekkende våpen siden de kan ødelegge både fiendens atomvåpen og atomvåpenskjold. Våpenet er helt nytt så de har neppe mange eksemplarer av de ennå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Avangard_(hypersonic_glide_vehicle)

Så en video nylig i fra Wion / Gravitas, som forteller at 5 "republikker" i India har flertall for Modi sitt videre styre i valg som pågår i disse tider. Modi er den foreløpig sittende leder av India.

Endret av G
Lenke til kommentar

..

– Hvis krisen i Ukraina fremdeles pågår, mener jeg det vil være svært uforsvarlig å sende opp raketter i denne delen av verden, sier Pry til NRK.

Russerne har fått beskjed om oppskytningen for flere måneder siden.

– Det ligger et regime her som er vel innarbeidet. Vi får bare sørge for å være tydelige og åpne på at det skjer, så det ikke kommer som en overraskelse på noen. Det er jo det verste som kan skje, men det skal det altså ikke gjøre, sier konsernsjef Ketil Olsen i Andøya Space.

..

https://www.nrk.no/nordland/cia-veteran-reagerer-andoya-space-sin-oppskytning-av-nasa-rakett-1.15887801

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Jeg har lest meg litt opp og tror jeg begynner å forstå verdensbildet som Putin ser nå. Han er redd Ukraina skal bli NATO-medlem fordi det vil hindre Russland fra å angripe og annektere landet. Putin føler Russland er i en svært presset situasjon etter at vestlig-dreide Folkets Tjener kom til makta. Russland er i hovedsak ute etter to ting: olje og gass. Det er påvist store forekomster av olje vest for Krim og på Krim. Det er også påvist store forekomster av gass langt øst og vest i landet. Putin har mer enn nok olje og gass fra før, men han er redd for at Ukraina skal bli hoffleverandør av disse tingene til Europa slik at Europa blir selvforsynt av egne NATO-allierte, altså Ukraina i nær framtid. Det kan ødelegge den russiske økonomien. Putin, Oligarkene og Russland vil veldig gjerne ha det markedet selv sånn at de kan bygge opp Russland militært slik at de senere kan restaurere Sovjetunionen ved å ta tilbake de tapte landene. På den måten håper Putin å være mesterhjernen som bringer Sovjet-stormakten for alvor tilbake på kartet. Ukraina er altså bare en av flere brikker som må på plass og Putin går systematisk fram for å utføre planen del for del. Understreker at jeg tror jeg begynner å forstå masterplanen nå.

I denne strengen på Diskusjon.no er alle enige om at Putin ikke ønsker at Ukraina skal bevege seg mot vest, og dette ønsket er så sterkt at Putin nå har startet den første angrepskrig i Europa på 83 år*.

Men hva er det Putin frykter, er det NATO eller er det EU?

Dette er ikke noe enten eller spørsmål, det er sannsynligvis noe av begge deler. Her er synspunktene fra en Putin kjenner og fagmann;

Tidligere tysk utenriksminister: - - Putin har endret seg (dagbladet.no)

- Han frykter ikke Nato. Det han frykter er demokrati. Han frykter demokratiske opprør. Han frykter en gjentakelse av Maidan-opplevelsen på Den røde plass. Den virkelig fienden for ham er EU og EUs verdier, demokratiske verdier og rettsstatsverdiene.

*Jeg ser stort på det og ser bort fra de angrepskrigene Sovjetunionen/Russland startet mot Ungarn, Tsjekkoslovakia, Georgia osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...