Jump to content

ism_InnleggNO

Medlemmer
  • Content Count

    2392
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

ism_InnleggNO last won the day on October 27 2020

ism_InnleggNO had the most liked content!

Community Reputation

4251 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Synd ikke Robinhood er tilgjengelig i Norge da. Dette er jo akkurat slik de opererer om jeg har skjønt det riktig. 😄 Jeg antar at det både for IBRK og andre utenlandske selskap vil medføre en god del merarbeid med tanke på rapportering til staten dersom de skal tilby slike tjenester til norske kunder?
  2. De som var store nok til å kunne markedsføre spillene sine hadde helt klart målgruppen unge hvite menn i den vestlige verden i tankene. Derfor ble spill fra blant annet Japan enten endret eller laget direkte for dette markedet. De som lagde spillene lagde nok først og fremst spill ut fra idéer de syntes var kule. Problemet er at de, utviklerne i stor sett var unge hvite menn og spillene reflekterer dette. Det er ingen rasistiske tanker bak, bare mangel på diversitet og refleksjon. Resultatet er derimot stort sett det samme. Spill laget av og for unge hvite menn. Vi har kommet et godt stykke lenger de siste 20 årene, men dette har ikke kommet automatisk. Selv om utviklingsteamene vokste og ble mer sammensatt både med tanke på kjønn og hudfarge så var virket det som idéen om at unge hvite menn var målgruppen hadde grodd fast. Kanskje det har sammenheng med at disse "unge hvite mennene" som startet dette nå satt på toppene og bestemte eller kanskje det var konservative økomiske krefter i styrerommene som var hemskoen. Sannsynligvis en kombinasjon… Vi har mye å takke folk som Anita Sarkeesian som virkelig fikk ristet godt i spillindustrien og som gjør at spill i dag er et mye mer modent og interessant medie.
  3. Det er ingen som har påstått at de "var forbeholdt hvite folk" De var laget av og for fortrinnsvis hvite unge menn. Ikke spesielt tilpasset, selv om nok enkelte var det også. Spesielt etter at markedsavdelingen fikk sette sitt preg på det. Det er helt åpenbart når man ser på spillcoverene fra denne tiden. Skjønt i en del tilfeller ble de nok tilpasset også. Ruy så ikke spesielt japansk ut og du er tilgitt om du tror Prince of Persia er en engelsk oppdager. Donkey Kong? Helt klart "hvit-tilpasset" Super Mario, Donkey Kong, Prince of Persia, Zelda og sikkert flere av disse er jo klassisk guttefantasi. Redde prinsessen… "Damsel in distress" 🙄 Tony Hawk er unge gutter på skatboard. Fortrinnsvis hvite de og. Felles for alle disse spillene er at det er lite som andre enn unge menn kan identifisere seg med. Ingen åpenbart fargede hovedkarakterer, ingen sterke kvinner (med unntak av den originale Jill) og hvertfall ingen homofile eller transkjønnede. Og siden du prøver deg med Resident Evil. Det er et veldig godt eksempel på hvem som var målgruppen for spill som ble laget på den tiden (min utheving): Vi har heldigvis kommet lenger de siste tyve årene.
  4. Hvorfor fondskonto? Gir det noen fordeler man ikke får med en vanlig aksjehandleskonto?
  5. Ja er det ikke merkelig hvordan ting man ikke liker er en "politisk kommentar"… 🙄 Alle spill som gjør et minste forsøk på å fortelle en historie er politisk. Selv Cookie Clicker. Jeg tenker at hva man velger å reagere på er ganske avslørende…
  6. Generell uvitenhet med andre ord. Jeg har aldri påstått at du har "argumentert for generelt hvithet i spill(sic)". Det er derimot et faktum at de fleste spill på 80- og 90-tallet var laget av og for unge, heteroseksuelle hvite menn. Når folk påstår å se "politisk agenda" fordi spillene i dag har et mye større nedslagsfelt enn for 20 år siden skyldes det enten uvitenhet, "redditradikalisering" eller rasisme.
  7. Hvis du går rundt og innbiller deg at spill i "gamle dager" ikke ble laget av og for unge hvite menn er du både historieløs og uvitende…
  8. Det er du som ser "politiske undertoner", eller spøkelser på høylys dag som det også kalles… Tiden da spill ble laget av og for umodne, unge hvite menn er ubønnhørlig forbi. Om det er et problem for deg har vi som sagt Tetris.
  9. Jeg ser det er noen som sterkt overvurderer egen tilhørighet i den "store massen" 🤣
  10. Vi er tydeligvis enda ikke kvitt søppelet som GG dro med seg inn i spillmiljøet og ga ordet "gamer" en kvalm assosiasjon… 🙄
  11. Representasjon er viktig! Heldigvis er spillskapere stort sett mer bevisste og modne enn "folk på Internett".
  12. Og godt er det, det er det siste vi trenger.
×
×
  • Create New...