Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Letterboxd said:

Er det mulig at det blir e attentat på Putin? Hvis dette er en suksess kan det være mulig for nye og vennlige relasjoner mellom Russland og EU? 

Nei, jeg tror ikke det. USA kontrollerer mye av EU og er relativt redd for Russland. Særlig at de skal ha noe makt over EU er skremmende for dem.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (56 minutter siden):

EU sier ikke nei til Ukraina. De sier nei til hastemedlemskap. Et EU-medlemskap nå ville vært mest av symbolsk betydning.

Til mer jeg tenker på det, er det aldeles oppsiktsvekkende at Putin fortsatt insiterer på at Ukraina ikke får lov til å bi medlem av EU. NATO er en annen sak, men det Putin her gir klar beskjed om er at mitt mafiaherredømme ikke skal deles med Brussel.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (47 minutter siden):

Er det mulig at det blir e attentat på Putin? Hvis dette er en suksess kan det være mulig for nye og vennlige relasjoner mellom Russland og EU? 

Tviler, langt flere støtter putin enn det norske medier gir uttrykk for. Folk mener at det skjedde et ulovlig kupp i 2014, provosert frem av vesten. Og at det har pågått drap av russisk seperatister i sør. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (38 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke det. USA kontrollerer mye av EU og er relativt redd for Russland. Særlig at de skal ha noe makt over EU er skremmende for dem.

Redde Russland? Hele verden ser jo hva Russland driver av med, så om du ser bort i fra atomvåpen (noe som betyr slutt for de fleste) så tror jeg ikke USA er videre imponerte over den russiske krigføringen hittil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (8 minutter siden):

Tviler, langt flere støtter putin enn det norske medier gir uttrykk for. Folk mener at det skjedde et ulovlig kupp i 2014, provosert frem av vesten. Og at det har pågått drap av russisk seperatister i sør. 

Og andre folk mener detter er bullshit på grunn av tidsperspektivet og det faktum at Yanukovich rømte på egenhånd før det skulle opp et misstillitsforslag mot han i Radaen.
Var det et kupp hadde nok ikke Yanukovich sluppet unna men blitt arrestert av kuppmakerne istdenfor.
Og drap på separatister, vel når de ligger i krig med den Ukrainske hæren så er det vel ikke umulig at noen av dem dør men om det er en trøst var det dødsfall på begge sider av linjene.
men separatisetene har hatt mye hjelp fra Russland med både å sette opp republikkene og bevæpne dem til tennene og det gikk kjempefort og begge republikkene var oppe å gikk bare et par måner etter at Yankukovich flyktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Russland imponerer ingen, men er det dei har vist demonstrativt for kva dei har kapasitet til? Det verkar som om dei venta lite motstand og rask slutt på krigføringa, så dei stilte kanskje ikkje opp med A-laget, og no er dei gått litt fast i heile greia.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, bruker-540634 said:

Tviler, langt flere støtter putin enn det norske medier gir uttrykk for. Folk mener at det skjedde et ulovlig kupp i 2014, provosert frem av vesten. Og at det har pågått drap av russisk seperatister i sør. 

Det skal du ikke legge så mye vekt på. Det er også folk som mener at Trump fremdeles er president i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 minutter siden):

Hele verden ser jo hva Russland driver av med, så om du ser bort i fra atomvåpen (noe som betyr slutt for de fleste) så tror jeg ikke USA er videre imponerte over den russiske krigføringen hittil

Eneste nedtur for USA er at russerne er så inkompetente at USA ikke kan skremme med dem - dvs mindre våpensalg! Dette skal man ikke kimse av. NATO sin utvidelse innebærer et voldsomt løft for USA's våpenindustri. Om det viser seg at russland er fullstendig inkompetente og har dårlig utstyr kan den voldsomme mobiliseringen man ser i EU stoppe opp. Når man må velge mellom å betale landbruks-subsidier eller kostbare fly fra USA er det lett å ta andre valg..

Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (1 minutt siden):

NATO sin utvidelse innebærer et voldsomt løft for USA's våpenindustri. 

I tillegg så ser det ut til at mange NATO-land nå ruster opp, så de har ikke fått til noe som helst. Som vi sa når jeg var ung, så ser det bare ut som Russland har "bæsja på leggen" 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zeph skrev (12 minutter siden):

Russland imponerer ingen, men er det dei har vist demonstrativt for kva dei har kapasitet til? Det verkar som om dei venta lite motstand og rask slutt på krigføringa, så dei stilte kanskje ikkje opp med A-laget, og no er dei gått litt fast i heile greia.

Om det skulle gå kjapt og effektivt ville det være smart å sette inn de beste gutta du har for å få jobben gjort istedenfor å la uerfarne værnepliktige sose til noe som potensielt kunne ha vært en lett kampanje.
Ikke bare tror jeg de satte inn A laget men sågar AA+laget i de innledende aksjonene.
Og nå når det går skikkelig trått og et par generaler og en oberst blandt russerne er KIA så virker det som de nå forsøker å få inn leiesoldater.
Nei det virker ikke som de har spart på ekspertisen her men heller vist hva de ikke duger til og nå kompenserer med tungt artilleri, mye mannskaper og utstyr.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra dette sitatet fra Dagbladartikkelen: https://www.dagbladet.no/meninger/alt-gar-galt-for-putin/75585063 

Sitat

I den lille byen Konotop i Sumy fylke nordøst i Ukraina, der det i flere dager har rast harde kamper, og blitt bombet mot sivile, ble en kvinne filmet mens hun snakket med en russisk stridsvogn-fører. Kvinnen spør ham - for språket er jo det samme for okkupanten og for den okkuperte - om han er klar over hvilke okkulte krefter som finnes i denne byen. Kvinnen sier:

- Her er hver annen kvinne heks. Og i morgen vil ikke du lenger være i stand til å få ståpikk.

Motstandskampen føres nå med alle midler, og sånn kaster man forbannelser over okkupantene. Og av all retorikk i motstandskamp, har denne trusselen i løpet av kun et øyeblikk blitt en absolutt favoritt.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bruker-540634 said:

Tviler, langt flere støtter putin enn det norske medier gir uttrykk for. Folk mener at det skjedde et ulovlig kupp i 2014, provosert frem av vesten. Og at det har pågått drap av russisk seperatister i sør. 

"Ulovlig kupp" i 2014?  Hva kunne det ha med saken å gjøre? At det var da det glapp for Russland?

Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Redde Russland? Hele verden ser jo hva Russland driver av med, så om du ser bort i fra atomvåpen (noe som betyr slutt for de fleste) så tror jeg ikke USA er videre imponerte over den russiske krigføringen hittil

Nei, jeg mener at USA har kjempet mot Nordstream 2 i nærmere 15 år, under 3 presidenter. Hvis Russland skulle kontrollert 80 % av EU`s gasstilførsel ville det betydd at EU måtte forholdt seg nøytral ved en konflikt. Dette ville vært en stor trussel for USA. De kunne heller ikke kontrollert prisen på energi i like stor grad. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...