Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2024


Anbefalte innlegg

Tråden for opptak til politihøgskolen 2024.

I tradisjon tro så opprettes det ny tråd for spørsmål vedrørende opptak til Politihøgskolen. Denne tråden er ment for opptak til Politihøgskolen 2024. Vi er litt senere ute enn vanligvis, men jeg har tatt på meg ansvaret for å opprettholde tradisjonen. 

Fyr løs med spørsmål, så deler vi erfaringer så langt det lar seg gjøre.

Lykke til!

Jeg vil også takke Krimt3k som har opprettet tråd for opptak til politihøgskolen i mange år frem til nå. 👏🏼

Endret av Bumblebee1337
Grammatikk
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Student-202X skrev (På 5.3.2024 den 4:27 PM):

Noen tanker om hva den negative omtalen politiyrket har hatt de siste ukene, mtp arbeidsledigheten blant ferdigutdannede, vil ha å si for årets søkertall og karaktersnitt? Vil det bli færre søkere tro, og vil karaktersnittet gå ned? :) 

Personlig synes jeg det å hoppe over et kull som politiets fellesforbund ønsker, ikke løser noe. Kan vel utdanne flere selv om det er liten sjanse for jobb? Man kan jobbe med mye annet mens man søker etter jobb etter endt utdanning. Det er jo selvfølgelig kjipt og brutalt at det er som det er. Min personlige mening :). 
 

Angående karaktersnittet så blir jeg overrasket om snittet øker igjen. Samtidig klarer jeg heller ikke å se for meg snittet gå ned heller. Jeg har 51,5 i snitt nå, har en eksamen til våren nå som får meg til rundt 52+-. Har du søkt i år?

Statistisk sett så skulle en forventet færre søkere i år mtp situasjonen vi er i. Det er historisk sett største nedbemanningen. Kanskje det får de som har andre ønsker enn kun politi til å vippe over og søke på andre ønsker? 

Endret av Bumblebee1337
Lenke til kommentar
Bumblebee1337 skrev (20 timer siden):

Personlig synes jeg det å hoppe over et kull som politiets fellesforbund ønsker, ikke løser noe. Kan vel utdanne flere selv om det er liten sjanse for jobb? Man kan jobbe med mye annet mens man søker etter jobb etter endt utdanning. Det er jo selvfølgelig kjipt og brutalt at det er som det er. Min personlige mening :). 
 

Angående karaktersnittet så blir jeg overrasket om snittet øker igjen. Samtidig klarer jeg heller ikke å se for meg snittet gå ned heller. Jeg har 51,5 i snitt nå, har en eksamen til våren nå som får meg til rundt 52+-. Har du søkt i år?

Statistisk sett så skulle en forventet færre søkere i år mtp situasjonen vi er i. Det er historisk sett største nedbemanningen. Kanskje det får de som har andre ønsker enn kun politi til å vippe over og søke på andre ønsker? 

Ja, søkte i år. Har 51.4 i snitt nå, men har 2 eksamner til våren, så mulig det øker litt. 

Vil tolke det som positivt for oss søkere at det er så lave søkertall i år. Om snittet går ned er jeg usikker på, men jeg tror og håper på at det går litt ned. Om det skulle gå opp blir jeg rimelig overrasket

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har et snitt på 47,8 akkurat nå, og er redd dette ikke holder for innkalling til fysiske tester, er det fler som har et snitt rundt dette og som har søkt phs i år? Ser at det har variert de siste årene.

Holder på å ta opp fag, og håper snittet bikker 5,0 etter eksamener i mai, (med 23/5-regelen). 

Endret av phsstudent2024
Lenke til kommentar

Jeg har 44,0 og lurer litt på det samme. Håper at det holder til fysiske tester, jeg har egentlig bare søkt i år for å få «øvelse» til neste år, i og med at jeg har antatt sterkt å ha for lavt snitt til å komme inn. 
 

Så har jeg jo et ørlite håp om at snittet skal synke kraftig, med tanke på hvor «få» som har søkt i år. Får de kun 500 kvalifiserte søkere, blir det jo ikke poenggrenser. Noen som har regnet på statistikken her, ift antall søkere?

Lenke til kommentar
Student2538 skrev (23 timer siden):

Jeg har 44,0 og lurer litt på det samme. Håper at det holder til fysiske tester, jeg har egentlig bare søkt i år for å få «øvelse» til neste år, i og med at jeg har antatt sterkt å ha for lavt snitt til å komme inn. 
 

Så har jeg jo et ørlite håp om at snittet skal synke kraftig, med tanke på hvor «få» som har søkt i år. Får de kun 500 kvalifiserte søkere, blir det jo ikke poenggrenser. Noen som har regnet på statistikken her, ift antall søkere?

Vil tro det blir mer enn 500 kvalifiserte søkere. Mener at jeg leste at i fjor falt 56% av søkertallet av etter 20 mars fordi de ikke sendte inn nødvendig dokumentasjon. I 2022 var det 50% tror jeg. Så man kan håpe at kanskje 50% faller av i år og (men ingenting er sikkert)

Når det gjelder din bekymring for at snittet ditt ikke holder til fysiske tester, må man aldri si aldri. Hvertfall nå som søkertallene er så lave. Dette stod på phs sine sider om poengkrav for fysiske tester:

I 2019 ble 1510 kalt inn, og poenggrensen var 41,7 poeng.
I 2020 ble 810 kalt inn, og poenggrensen var 48,8 poeng.
I 2021 ble 850 kalt inn, poenggrensen var 50,6 poeng.
I 2022 ble alle som dekket opptakskravene kalt inn.
I 2023 ble 1221 kalt inn, poenggrensen var 46,2.

(Høy poenggrense i 2020 og 2021 pga korona og færre studieplasser)

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Student2538 skrev (På 14.3.2024 den 11:35 AM):

Jeg har 44,0 og lurer litt på det samme. Håper at det holder til fysiske tester, jeg har egentlig bare søkt i år for å få «øvelse» til neste år, i og med at jeg har antatt sterkt å ha for lavt snitt til å komme inn. 
 

Så har jeg jo et ørlite håp om at snittet skal synke kraftig, med tanke på hvor «få» som har søkt i år. Får de kun 500 kvalifiserte søkere, blir det jo ikke poenggrenser. Noen som har regnet på statistikken her, ift antall søkere?

Jeg tipper det blir rundt 1000 om ikke mer kvalifiserte søkere. Det er vanskelig nok å komme inn på skolen fra før så jeg vil anta at majoriteten som har søkt i år er godt forberedt. Det er ikke noe hemmelighet at det er nedbemanning og vanskelig å få seg jobb heller i etterkant av endt studie. Men det viser seg gang på gang at noen for eksempel ikke har forberedt seg i det i hele tatt på for eksempel fysiske opptak.. En ting er sikkert og det er den forferdelige ventetiden frem til slutten av juli/begynnelsen av august. 

Endret av Bumblebee1337
Lenke til kommentar

Regner også veldig med at det blir flere enn 500 kvalifiserte, skrev det mer for å poengtere.

Hvis jeg ikke husker feil var det vel noe å 700 kvalifiserte i fjor, og da var det jo 1000 flere som søkte. Hva får deg til å tro at det blir 1000 kvalifiserte søkere i år? Blir veldig spennende å se

Lenke til kommentar

Jeg søker nå for 4 gang.
Har nå et snitt på 52 med 23/5 regelen. Blir veldig satt ut om snittet øker. Ja, det er «søkerdroppen» nå, men det betyr ikke at de som har søkt og kvalifiserer seg står sterkt med et høyt snitt. Tross alt så økte jo snittet ifjor betraktelig (kom på 84 plass venteliste). Jeg så ikke den komme. Jeg tipper på at snittet vil ligge på 5 og oppover, også fordi media sin belysning på hvor høyt snitt det er på andre skoler kan ha en påvirkning. 

Lenke til kommentar
Student2538 skrev (På 18.3.2024 den 3:21 PM):

Regner også veldig med at det blir flere enn 500 kvalifiserte, skrev det mer for å poengtere.

Hvis jeg ikke husker feil var det vel noe å 700 kvalifiserte i fjor, og da var det jo 1000 flere som søkte. Hva får deg til å tro at det blir 1000 kvalifiserte søkere i år? Blir veldig spennende å se

Bare pga alle vet det er vanskelig å komme inn og få jobb etter endt studie. Jeg blir overrasket hvis noen med for eks 46 i studiepoeng søker i år. At de fleste er såpass bestemt på hva de søker og hva det innebærer er det som får meg til å tro at det blir mye flere enn 500, 1000 var kanskje litt å ta i. Håper selvsagt på betraktelig mindre å konkurrere mot. Blir spennende ja :).

Lenke til kommentar
Akbo skrev (På 19.3.2024 den 3:52 AM):

Jeg søker nå for 4 gang.
Har nå et snitt på 52 med 23/5 regelen. Blir veldig satt ut om snittet øker. Ja, det er «søkerdroppen» nå, men det betyr ikke at de som har søkt og kvalifiserer seg står sterkt med et høyt snitt. Tross alt så økte jo snittet ifjor betraktelig (kom på 84 plass venteliste). Jeg så ikke den komme. Jeg tipper på at snittet vil ligge på 5 og oppover, også fordi media sin belysning på hvor høyt snitt det er på andre skoler kan ha en påvirkning. 

Jeg var i samme båt i 2022, hadde da 49,6 eller 48,6 også var kravet i Bodø 50.. Så økte jeg snittet til 51,1 i 2023 og de økte sitt til 51,4… Havnet på 11. plass på ventelisten. Kommer til å få hakeslepp om snittet økter like mye i år. 

Lenke til kommentar
Bumblebee1337 skrev (5 timer siden):

Jeg var i samme båt i 2022, hadde da 49,6 eller 48,6 også var kravet i Bodø 50.. Så økte jeg snittet til 51,1 i 2023 og de økte sitt til 51,4… Havnet på 11. plass på ventelisten. Kommer til å få hakeslepp om snittet økter like mye i år. 

Velkommen i gjengen😂 Jeg hadde 51,6 ifjor egentlig, men siden privatistkontoret ikke ville slette geografikarakteren min så dro det meg ned til 49. De har slettet den karakteren nå og jeg går på 23/5. Veldig rart at de ikke slettet den til å starte med men men.. 

 

Jeg blir overasket om snittet øker i år. Har en liten aning om at det øker, men man vet aldri! Kan jeg spørre hvor gammel du er?

Lenke til kommentar
Bumblebee1337 skrev (18 timer siden):

Bare pga alle vet det er vanskelig å komme inn og få jobb etter endt studie. Jeg blir overrasket hvis noen med for eks 46 i studiepoeng søker i år. At de fleste er såpass bestemt på hva de søker og hva det innebærer er det som får meg til å tro at det blir mye flere enn 500, 1000 var kanskje litt å ta i. Håper selvsagt på betraktelig mindre å konkurrere mot. Blir spennende ja :).

Ja skjønner :) Vi er jo to i denne tråden så langt som er på 4-skalaen og søker. Ikke at jeg på noen som helst måte regner med å komme inn med 44 konkurransepoeng, men går jo an å håpe😂

Lenke til kommentar
Bumblebee1337 skrev (18 timer siden):

Jeg var i samme båt i 2022, hadde da 49,6 eller 48,6 også var kravet i Bodø 50.. Så økte jeg snittet til 51,1 i 2023 og de økte sitt til 51,4… Havnet på 11. plass på ventelisten. Kommer til å få hakeslepp om snittet økter like mye i år. 

Var og i samme båt, både i 2022 og 2023 😅 etter en 6. plass på venteliste i 2022, forbedret jeg snittet for 2023, og trodde jeg kom til å komme inn. Ble veldig satt ut da snittet økte så mye. Nå ligger jeg akkurat på snittet til Bodø, og krysser fingrene for at det holder seg eller gå ned:)

Endret av Student-202X
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bumblebee1337 skrev (18 timer siden):

Bare pga alle vet det er vanskelig å komme inn og få jobb etter endt studie. Jeg blir overrasket hvis noen med for eks 46 i studiepoeng søker i år. At de fleste er såpass bestemt på hva de søker og hva det innebærer er det som får meg til å tro at det blir mye flere enn 500, 1000 var kanskje litt å ta i. Håper selvsagt på betraktelig mindre å konkurrere mot. Blir spennende ja :).

Jeg er litt enig i tankegangen her, men ser litt på det på denne måten også: Tenker at nå som det er så få søkere, kan det være at de med lavere snitt kanskje ser på det som en større mulighet for å komme inn, og derfor velger å fullføre søknadsprosessen? Samtidig er det kanskje mange med høyt snitt som har søkt phs, som kanskje har bra nok snitt til å f.eks komme inn på jussen eller andre studier med høyt snitt, som faller bort fordi de velger det andre studiet i stedet for phs pga fremtidige jobbmuligheter.
 

Samtidig er det mye som kan skje på de fysiske testene. I 2022 var det rekordhøy strykprosent, noe som kanskje kan forklare hvorfor snittet var så lavt det året. Og i 2021 var det jo ikke fysiske tester, så da var snittet veldig høyt igjen

Uansett så blir dette veldig spennende å følge med på fremover😃 Er umulig å spå noe mtp at snittet har gått i berg-og-dal-bane de siste årene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Akbo skrev (På 20.3.2024 den 11:14 PM):

Velkommen i gjengen😂 Jeg hadde 51,6 ifjor egentlig, men siden privatistkontoret ikke ville slette geografikarakteren min så dro det meg ned til 49. De har slettet den karakteren nå og jeg går på 23/5. Veldig rart at de ikke slettet den til å starte med men men.. 

 

Jeg blir overasket om snittet øker i år. Har en liten aning om at det øker, men man vet aldri! Kan jeg spørre hvor gammel du er?

Det er jo helt sinnsykt!!!!  29 er jeg, hva med deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...