Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

Torturert med ABBA
Overfor tabloidavisa forteller Pinner at han i fangenskap ble tvunget til å lytte til ABBA på repeat, i tillegg til å bli knivstukket og utsatt for elektrosjokk. Han forteller videre at han bare fikk servert gammelt brød og skittent vann.

Tenk å utsette noen for månedsvis med ABBA. Syke jævler!

https://www.dagbladet.no/nyheter/verste-manedene-i-mitt-liv/77270605

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA har vist seg å ha øyne og ører i Kreml og hadde neppe gått så kraftig ut med advarsel mot Russland om å bruke atomvåpen, om det ikke var noe russerne faktisk diskuterte.

Putin har undervurdert Vesten gang på gang. Ikke bare vil ikke Vesten slutte å støtte Ukraina om det smeller atomvåpen, men NATO og USA vil involvere seg direkte. Ikke minst fordi dersom USA og NATO ble sittende i båten og ikke foreta seg noe, så ville DET skape splid innad i NATO.

At USA kunne finne på å senke den russiske Svartehavsflåten slik Ben Hodges foreslo (sansyneligvis i rollen som proxy for USAs militære), virker dermed som et svært realistisk alternativ. Det er mulig USA også ville gjøre dette alene, eller sammen med Storbritannia, uten militær involvering fra de andre NATO-statene, eller hvert fall ikke de i Øst-Europa, Balkan eller Norden. Ikke bare fordi det er de som har kapasiteten, men også fordi de lenger "lengst unna" Russland, og gjør det retorisk vanskeligere for Russland å svare på angrep ved å angripe andre NATO-land. Men heller ikke det er en noen umulighet.

Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar

 

Jeg har den siste tiden fulgt litt med på ting som skjer i verden, og det har de siste månedene vært ekstremt mange branner i vestlige anlegg for produksjon, prosessering, lagring og distribusjon av mat. Det er nesten så det begynner å bli usannsynlig at det er tilfeldig. Det er nå snakk om flere titalls anlegg, men enn så lenge er det ikke noe offisiell konklusjon eller spekulasjon ute, det er faktisk forholdsvis lite som sies eller skrives om dette i det hele tatt.

Er det relatert til krigen i Ukraina, vel, kanskje, kanskje ikke. Men timingen er betimelig. Tenkte at jeg skulle nevne det uten av vi bruker alt for mange poster på å diskutere det i denne tråden før noe mer konkret foreligger.

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Brother Ursus said:

USA har vist seg å ha øyne og ører i Kreml og hadde nettopp gått så kraftig ut med advarsel mot Russland om å bruke atomvåpen, om det ikke var noe russerne faktisk diskuterte.

Putin har undervurdert Vesten gang på gang. Ikke bare vil ikke Vesten slutte å støtte Ukraina om det smeller atomvåpen, men NATO og USA vil involvere seg direkte. Ikke minst fordi dersom USA og NATO ble sittende i båten og ikke foreta seg noe, så ville DET skape splid innad i NATO.

At USA kunne finne på å senke den russiske Svartehavsflåten slik Ben Hodges foreslo (sansyneligvis i rollen som proxy for USAs militære), virker dermed som et svært realistisk alternativ. Det er mulig USA også ville gjøre dette alene, eller sammen med Storbritannia, uten militær involvering fra de andre NATO-statene, eller hvert fall ikke de i Øst-Europa, Balkan eller Norden. Ikke bare fordi det er de som har kapasiteten, men også fordi de lenger "lengst unna" Russland, og gjør det retorisk vanskeligere for Russland å svare på angrep ved å angripe andre NATO-land. Men heller ikke det er en noen umulighet.

Tror aldri jeg har sett USA så tydelig på konsekvenser av atomvåpenbruk i Ukraina som dette:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WRqGrG/varsler-katastrofale-konsekvenser-om-russland-bruker-atomvaapen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som har merket stadig flere nordmenn i sosiale medier som er mot å hjelpe Ukraina i det siste? Flere som så godt som gir uttrykk for at de er på Russlands side. Flere som argumenterer for at disse "folkeavstemningene" er legitime. Mange flere enn før.

Dette kommentarfeltet under denne saken er jo til eksempel helt vanvittig. Ser også at aktiviteten mot Ukraina (og Norge) på Twitter øker kraftig. Vanskelig å fastslå hvor mange som er bots.

Fdji07AXkAETupL?format=jpg&name=large

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så også 30 personer som valgte "haha" som respons på de mishandlede krigsfangene som ble utvekslet og kom tilbake til Ukraina. Jeg hadde seriøst gitt dem alle en ørefik. Det eneste lyspunktet jeg kan finne med disse femtekolonnistene er at de virker som samfunnstapere. De fleste tror på enhver konspirasjonsteori de kommer over, og de har ingen formell utdanning, og de fleste ser ikke ut til å være i jobb eller ha noe verv av noe slag. Så jeg velger å tro at det dreier seg om en veldig vokal minoritet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

Er det bare jeg som har merket stadig flere nordmenn i sosiale medier som er mot å hjelpe Ukraina i det siste? Flere som så godt som gir uttrykk for at de er på Russlands side. Flere som argumenterer for at disse "folkeavstemningene" er legitime. Mange flere enn før.

Dette kommentarfeltet under denne saken er jo til eksempel helt vanvittig. Ser også at aktiviteten mot Ukraina (og Norge) på Twitter øker kraftig. Vanskelig å fastslå hvor mange som er bots.

Tenkte det samme da jeg var på FNs youtube-kanal, der de sender alle talene. Den siste talen til Klovnen Lavrov hadde en lang rekke kommentarer om at dette er den eneste fornuftige, sanntalende, flinke diplomaten osv. Kan bare håpe det er bots, og ikke så mange reelle hjernevaskede idioter som følger FNs sammenkomster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, iblazeqt said:

Helt surrealistisk at vi kan være nært forestående atomkrig. 

Jeg tror ikke du skal tenke for mye på dette. Sjansen for atomkrig er fremdeles veldig liten, selv om den selvfølgelig er der. Putin forsøker stadig å skremme vesten, men atomkrig er nok ikke nært forestående.

USA er fremdeles "bare" på defcon 3, og det har de vært siden 28.februar.

Endret av iMarius
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tar ikke kommentarfelt så tungt. Det er en egen subkultur med folk som bare generelt er "mot" det som nyhetene rapporterer om. De finner vel glede i å være kontrære, kanskje de får bedre selvbilde av å føle at de har skjønt noe viktig som ikke andre folk har skjønt, jeg vet ikke. 

Så er det sikkert en drøss med bots og betalte folk også. 

Støy.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (22 minutter siden):

Putin har undervurdert Vesten gang på gang. Ikke bare vil ikke Vesten slutte å støtte Ukraina om det smeller atomvåpen, men NATO og USA vil involvere seg direkte. Ikke minst fordi dersom USA og NATO ble sittende i båten og ikke foreta seg noe, så ville DET skape splid innad i NATO.

Å spekulere i eksakt hva USA vil gjøre i tilfelle RuSSland bruker atomvåpen, er nytteløst. Det som er sikkert, er at USA har en plan klar, og at de har "private contact"vmed Kreml. Men jeg tror også på konvensjonelle våpen, og på at det ikke nødvendigvis vil involvere NATO.

Her er et intervju 60 Minutes har gjort med innenriksminister Antony Blinken. Han er klar på at USA's svar på eventuell atomvåpen-bruk blir "horrific", at støtten til Ukraina må fortsette og at RuSSland må stilles til ansvar. Han gjentar : "If Russia stops fighting, the war ends. If Ukraine stops fighting, Ukraine ends". 

Secretary of State Antony Blinken on 60 Minutes

Lenke til kommentar
iMarius skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke du skal tenke for mye på dette. Sjansen for atomkrig er fremdeles veldig liten, selv om den selvfølgelig er der. Putin forsøker stadig å skremme vesten, men atomkrig er nok ikke nært forestående.

USA er fremdeles "bare" på defcon 3, og det har de vært siden 28.februar.

Jeg synes man bør finne en balanse mellom sykelige bekymringer og naiv ignoranse og hjelpe andre med å finne den balansen. Vi bør ta fornuftige forholdsregler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (11 minutter siden):

Russland og Kina har vunnet store deler av propagandakrigen i fattige land, det er et stort vestlig hat rundt om i verden. Også samtidig er det jævlig mange bots som er på alle plattformer.

Propagandaen var nok undervurdert fra vestlig side. Det sitter en drøss med betalte propagandister og registrerer kontoer i sosiale media i andre land, via google translate. Inkludert her på diskusjon.no. Da mener jeg ikke de som frekventerer tråden med litt kontroversielle meninger, men de som har noen få innlegg, sjekkes ut og kastes ut av forumet og får slettet innleggene sine. Jeg vet om flere slike episoder og synes moderatorene gjør en strålende jobb med å fjerne disse. Men moderatorene trenger selvsagt tips, som kan sjekkes nærmere ut. Ikke alle pro-russiske uttalelser har opprinnelse/IP i russiske propagandafabrikker.

:utakt skrev (8 minutter siden):

Jeg tar ikke kommentarfelt så tungt. Det er en egen subkultur med folk som bare generelt er "mot" det som nyhetene rapporterer om. De finner vel glede i å være kontrære, kanskje de får bedre selvbilde av å føle at de har skjønt noe viktig som ikke andre folk har skjønt, jeg vet ikke. 

Så er det sikkert en drøss med bots og betalte folk også. 

Støy.

Jeg synes det er bekymringsfullt siden det sier noe om hvem som eier sannheten. Det pågår helt klart en krig om overtaket på hvem som eier sannheten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (11 minutter siden):

Hva tenker du er fornuftige forholdsregler per d.d? 

Følge DSB sine anbefalinger om egenberedskap. Altså ikke noe voldsomt prepper-opplegg - bare det vanlige. Mange som ikke vet eller har glemt helt av dette. De bør bare ta en liten sjekk og se om de har det som trengs. Kanskje også finne ut hvor det nærmeste bomberommet er om man ikke vet det fra før. Det bør egentlig være allmennkunnskap, men alltids kjekt med en påminnelse.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...