Gå til innhold

Penny

Medlemmer
  • Innlegg

    965
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Penny sine prestasjoner

1,7k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Kan legge til litt her: Huskeregelen jeg fikk servert var at gitt at alt annet (båndbredde, frekvens og effekt, kort fortalt) var likt ville man med 5G kunne hente ut grovt regnet 25 % mer enn med 4G. Dette kunne da feks være 25 % høyere datarate på samme avstand, eller samme datarate 25 % lengre ut fra basen. Det virkelig store løftet i kapasitet er som du sier nye frekvensbånd, fint å kunne kline til med 400 MHz kanalbredde istedenfor 5 eller 10 MHz. ... Dette er en effekt man i dag opplever på Starlink. Først var det superduperfantastisk, men nå begynner man virkelig å merke trengsel i enkelte områder. Omtrent enhver trådløsteknologi for massemarkedet vil lide under det samme. ... Jeg vet det i vesentlig fattigere områder enn Norge finnes 3G-nett med mye høyere ytelse enn vi noensinne hadde i Norge. 3G-utviklingen opphørte ikke da 4G ble lansert, og i markeder hvor folk flest rett og slett ikke tar seg råd til å kjøpe ny mobil med støtte for det nyeste nettverket vil det for operatøren gi mer mening å oppgradere innenfor den etablerte standarden folk faktisk har i lommene enn å rulle ut en ny standard folk flest ikke kan benytte.
  2. De er kjent for jamming i Nord-Norge og Østersjøen, men i Svartehavet har de bedrevet utstrakt spoofing, og vi må anta at de også kan spoofe i nord om de ønsker. Det som gjør spoofing mer skummelt enn jamming er at man ikke nødvendigvis legger merke til at man blir spoofet. Jamming er sånn sett mye greiere å forholde seg til, man ser at GPS faller helt ut eller gir åpenbart urimelige opplysninger, og så tar man en beslutning om å ikke tro på det GPS viser. Hvis spoofing er godt utført legger man ikke nødvendigvis merke til at noe er galt, eller man blir i tvil om det er GPS eller den andre navigasjonen som er feil. Heading er greit nok, vanskelig å gjøre noe med utenfra enten det er magnetisk eller gyro, men det viser flyets pekeretning, ikke flyets bevegelsesretning. Sidevind vil påvirke bevegelsesretning. Tilsvarende for hastighet (IAS), som er relativ til luften rundt flyet, ikke bakken, og dermed påvirkes av medvind/motvind. Hvis spoofingen skal fungere vil man legge seg på å gradvis trekke posisjonen i ønsket retning ikke raskere enn hva som realistisk kunne skyldes vind. Flyplassene i Finnmark har inntil videre stasjoner for bakkebasert radionavigasjon, så får vi håpe at den planlagte/forventede nedstengning av disse ikke blir gjennomført nå som det er tydelig for alle hvordan Russland holder på.
  3. Mener den var ukrainsk ja, men den ble jo avfyrt for å stanse et russisk angrep. Hadde ikke russerne avfyrt sin SSM/SSM ville ikke Ukraina trengt å avfyre sin SAM.
  4. I informasjonsteori har vi Shannon-Hartleys teorem som på sitt vis forklarer hvorfor fiber > kobber > trådløs, når det kommer til teoretisk kapasitet. Fiber har enestående signal-/støyforhold blant annet fordi det er så godt som umulig for ulike fibere å støye inn på hverandre, mens det med kobber er mulig, og for trådløst er det ikke bare mulig, men en selvfølge. I tillegg kommer båndbredden (som er korrekt å angi i Hz, bps er nemlig ikke båndbredde, men datarate), som normalt vil være enormt mye større på fiber enn i noe basert på elektro. Det er selvfølgelig også mange andre faktorer, men også disse favoriserer ofte fiber over kobber, og kobber over trådløst. Dersom man finner et tilfelle hvor en fiberforbindelse har lavere tilgjengelig datarate enn en basert på kobber/trådløst vil man omtrent alltid finne en faktor som gjør "konkurransen" meningsløs, som at den er basert på vesentlig eldre teknologi, eller er konstruert for å være vesentlig billigere. Det er ikke er brudd med Shannon-Hartley at en budsjett-fiberlink for EIA422 til noen hundrelapper har lavere datarate enn det en ny 5G-telefon til noen tusen oppnår mot en 5G-base til hundre tusen.
  5. Dette minner meg om Lady MacRobert under WW2. Mannen døde allerede i 1922, og hun satt igjen med tre sønner. Alle tre sønnene ble piloter i Royal Air Force, og alle tre døde i tjenesten, den siste i juni 1941. Så da satt hun der med en stor formue, ingen arvinger, og et sterkt ønske om å kommunisere til tyskere nøyaktig hva hun følte om dem og deres påvirkning på hennes familie. Hun betalte da for fire Hawker Hurricane, og for å sikre at budskapet hennes nådde frem også til den jevne tysker i Tyskland og ikke bare flyvere som sporadisk befant seg i luften over Storbritannia, så betalte hun like greit for et Short Stirling til å ta oppdraget som en slags tidlig og hissig variant av Helthjem, og det fikk navnet "MacRobert's Reply" og MacRobert-våpenskjoldet på nesen. I moderne tid har RAF opprettholdt tradisjonen med å ha et bombefly i XV Squadron med dette navnet og skjoldet, det har vært én Buccaneer og totalt fire Tornado GR frem til XV ble lagt ned. Alltid like populært på NATO-øvelser å forklare nysgjerrige tyske soldater hvorfor det ene flyet på XVs oppstillingsplass har annerledes dekor enn alle de andre.
  6. Siden Putin tydeligvis er i gang med latterlige forslag uten den minste kontakt med virkeligheten vil jeg gjerne legge frem mitt fredsforslag: Russland trekker ut alle styrker fra Ukraina, overleverer til ICC alle som ICC måtte ønske, betaler 5000 milliarder dollar i erstatning til Ukraina (og $3.50 til meg personlig), gir avkall på Königsberg og Karelen, og de neste 100 årene vil et ufravikelig krav for å stille som presidentkandidat i Russland, eller bli utnevnt som statsråd eller general/admiral, være at man er en transperson født med liberisk statsborgerskap. Det forslaget burde være omtrent likeverdig med Putins.
  7. Jeg har jobbet med trådløs dataoverføring i nokså mange år, og min konklusjon er at jeg velger kabel der dette er mulig og det ikke er snakk om en utpreget råtten kabelløsning som ligger generasjoner bak det trådløse alternativet, som feks TV-coax.
  8. Fordi Argentina fortsetter med sine dumheter om Falklandsøyene. Jeg har tillit til at Storbritannia vil åpne opp for Argentina så snart sistnevnte begynner å leve i den virkelige verden, erkjenner at falklendere har rett til å styre seg selv, og beklager at de har vært naboen fra helvete i 40 år. Vi hadde neppe vært spesielt interessert i å handle med Tyskland hvis de i 1985 fortsatt underviste sine barn om den ariske rases overlegenhet og at diverse etnisiteter, legninger og lidelser ikke kvalifiserer til annet enn å bli utryddet.
  9. Påbegynt i 1982, sjøsatt i 1985, operativt fra 1988... Og i 2024 et av de nyeste store overflatefartøyene i den russiske flåten. Så vidt jeg kan se er det 3 destroyere i Sovremenny-klassen og 3 i Udaloy/Udaloy II-klassen som er yngre (dvs også disse ble påbegynt under Sovjetunionen, så de er ikke akkurat nye de heller, og et par av dem er i praksis skrot da de ligger inne til evig oppgradering som aldri kommer videre), dessuten 2 kryssere i Kirov-klassen som også ble påbegynt litt nærmere Sovjetunionens kollaps (hvorav det ene har vært "til reparasjon" siden 1999), og ikke minst "hangarskipet" Kuznetsov som ligger ubrukelig på sjette året. Alle andre overflatefartøy av betydning i Russlands marine er mindre og/eller enda eldre.
  10. Her tenker jeg EU med fordel kunne vært like brutale som da USB-C ble standardlader for alle mobiler. Fra x dato skal alle nye modeller som introduseres på det europeiske markedet med telematikkmodul benytte y standard for tilkobling mellom telematikkmodul og bil. EU pålegger seg selv å revurdere hvilken standard som skal brukes med z år mellomrom, hvorpå bilprodusentene får fortsette å lansere nye modeller med forrige standard i 1 år, deretter er den nye standarden den eneste lovlige. Telematikkmodulen får ikke kreve tilpasning til den enkelte bilmodell utover flashing av firmware og konfigurasjon som skal være åpent og gratis tilgjengelig fra enhver bilprodusent som benytter disse. For alle bilmodeller introdusert etter x dato plikter bilprodusenten å tilby telematikkmoduler som støtter dagsaktuelle mobilnett helt til det er 15 år siden bilmodellen gikk ut av salg. Skal se dette til og med hadde lønnet seg for bilprodusentene, ved at telematikkmoduler ble billigere og enklere å forholde seg til gjennom massiv standardisering.
  11. Jeg har ikke jobbet med mobilnett de siste årene, men så vidt jeg vet står Telenor fast ved å slukke "i løpet av 2025" og Telia "begynner slukking 2025" (og skal holde på hvor lenge?). Endringer kan skje, men jeg ville ikke basert meg på å vente.
  12. Man får håpe statsråden i forsvarsdepartementet er smartere enn sin unge kollega i justisdepartementet/kinesisk etterretning, og opprettholder et klart skille mellom jobb og fritid hva angår datasystemer. Generelt hva angår Facebook og andre løsninger for online lagring og kommunikasjon man ikke drifter selv må man ta for gitt at absolutt alt man laster opp/sender i praksis er delt offentlig, uansett hvilke innstillinger man tror man setter for deling. Ting som ikke tåler å stå på forsiden av VG neste dag skal ikke legges på Facebook selv med de strengeste innstillingene for deling, ei heller sendes over Facebook Messenger.
×
×
  • Opprett ny...