Gå til innhold

Penny

Medlemmer
  • Innlegg

    979
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Penny sine prestasjoner

1,7k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Aktiv støtte tror jeg ikke det er noen fare for, men et fullstendig fravær av amerikansk støtte til Ukraina, og dominoeffekten det vil ha på vesteuropeiske lands entusiasme for å støtte Ukraina, vil i seg selv være nok til å ødelegge alt. For Ukrainas egen del sitter vi i beste fall igjen med noe Afghanistanlignende med en bitter motstandskamp i et okkupert land. For verdens del sitter vi igjen med at diverse røverstater får et klart og tydelig signal om at de kan ta seg til rette mot naboer uten at vesten vil stanse dem.
  2. Har en i familien som tok siviløkonomutdannelsen i et annet nordisk land, ved det landets mest prestisjefylte handelshøyskole, med glitrende karakterer. Møtet med norske arbeidsgivere ble absurd, hvor flere ikke la skjul på sin skepsis til den utenlandske utdannelsen og at de ville foretrukket en norsk grad. Han endte med å dra tilbake til studielandet, umiddelbart få et godt tilbud der, og har siden gjort god karriere der. Så det kan virke som at enkelte arbeidsgivere har merkelige nykker når de ansetter siviløkonomer. Man finner alltid noen med merkelige nykker, uansett bransje og fag. Selv opplevde jeg som teknolog at en arbeidsgiver ansatte meg under uttalt tvil siden ingen av mine mastere var fra NTH/NTNU, som i hans øyne var det eneste akseptable lærestedet for teknologer i Norge. Jeg ble bare "godtatt" av sjefen siden folkene jeg faktisk skulle jobbe sammen med, som kjente meg fra tidligere, tryglet sjefen om å få meg. Han viste seg fort å være en skrekkelig sjef generelt, og i ettertid er det et arbeidsforhold jeg helst skulle vært uten.
  3. Først et par rent praktiske saker: 1. Det amerikanske forsvaret anerkjenner ikke samboere. Soldaten er enten gift eller ugift, og en ugift soldat har ingen av de rettighetene en gift soldat har når det gjelder å få fri slik at det passer med å treffe partneren. Ditto har partneren ingen av de rettighetene en ektefelle ville hatt som nærmeste pårørende. Å gifte seg for å sikre henne rettigheter gjør deg mindre attraktiv for rekruttering, og utelukker deg fra visse typer tjeneste. 2. Dobbelt statsborgerskap utelukker deg også fra visse typer tjeneste. Drømmetjenesten ville kanskje vært å vokte den amerikanske ambassaden i Oslo (eller til nøds et annet sted i Europa), men det er utelukket med dobbelt statsborgerskap. 3. Perm/ferie innvilges når det passer avdelingen, ikke når det passer soldaten. Du må regne med at mye av permen vil være så korte perioder (3-4 døgn) at du knapt rekker å snu i døren hvis du bruker den til å fly til Norge, slik at du realistisk er innom Norge 1-2 ganger i året, totalt kanskje 10-20 døgn. Ingen av idrettsutøverne som er borte "nesten hele året" er så mye borte. Og så den personlige meningen til en som har vært lenge i forsvaret og reist svært mye i jobben: Forholdet deres vil gå i knas hvis du gjør dette. Ditt forslag går ut på å låse deg til 4 år hvor dere møtes 1-2 ganger i året, og hvor dere i perioder knapt vil ha kontakt overhodet, ikke så mye som en tekstmelding. Det er fullt forståelig at samboeren din blir sint når du foreslår at hun skal tilbringe de neste 4 årene med å sitte hjemme og vente på at du skal stikke innom full av jet-lag, for så å flytte tilbake til Norge med kvalifikasjoner som ikke nødvendigvis er relevante for en sivil arbeidsgiver, eller passer inn i det norske systemet. Så du må velge mellom forhold og forsvar, og hvis du velger forsvaret og respekterer samboeren din, gjør det slutt på en ryddig måte før du reiser.
  4. Minstefradrag er låst til personen og kan ikke flyttes til en ektefelle som tjener mer penger. Du har ditt minstefradrag, din kone har sitt minstefradrag, og dere kan ikke overføre mellom dere. Det tyskerne kaller for "married couples who file their taxes jointly" finnes nesten ikke i norsk skattesystem etter 2018.
  5. Så vidt jeg vet vil man med sikkerhet i bil vanligvis være nødt til å ha kasko på bilen, mens man uten sikkerhet i bil står fritt til å velge delkasko/kun ansvar. De færreste vil ha noe annet enn kasko på fabrikkny bil, men hvis "nybilen" er en rimelig bruktbil (eller en ny bil og man er ekstremt risikovillig) kan det være betydelige besparelse. Noen banker tilbyr også "kaskofritt billån" for slike, hvor man slipper kasko, men til gjengjeld er renten så brutalt mye høyere at dette for meg fremstår som et produkt for de desperate & dumme.
  6. Trenger ikke handle om gradering, kan like gjerne være kommersielle betingelser: Det er billigere å kjøpe bilder for intern bruk enn å kjøpe dem med rettigheter for republisering. Har faktisk et familiemedlem som måtte punge ut etter å ha publisert bilder på nett som han hadde i sin lovlige besittelse, men ikke hadde kjøpt retten til å republisere.
  7. Hvordan tenkte du de skulle komme til Odesa? Over land må de ta enormt store areal for å komme seg til utkanten av byen, det vil ta mye tid og kreve mange liv å komme dit. Sjøveien tar ikke mye tid, men de vil dø før de overhodet setter føttene på tørt land.
  8. Hvis du skal klare 4200 km med F-16 er det én vei, med de aller største dropptankene du klarer å løfte, og det eneste du har å fyre av mot fienden er et stygt blikk. Om du derimot planlegger å fly tur-retur, med en meningsfull våpenlast mot bakkemål på det første strekket, så må du ha godt under 1000 km mellom base og mål. Det er tilfeldigvis rimelig nøyaktig 1000 km mellom Lviv og den pokkers broen, for å gi et inntrykk av Ukrainas størrelse.
  9. Er det noen grunn til å tro at lånene var innom Bull Årstads regnskap? Dokumentene var med Bull Årstads brevhode, men det beviser ingenting. Jeg forestiller meg videre at kontoene som ble brukt var kjent kun for Ousdal, gjerne i en annen bank enn den som faktisk ble benyttet av BA, men Ousdal kan potensielt ha fremstilt disse som "offisielle BA-konti" overfor banken, med seg selv som kontaktperson for BA, slik at brev fra banken aldri kom til andre partnere hos BA.
  10. Ja, her antok jeg nok litt for fort at det var snakk om å bytte ut en dårlig designet komponent med en oppgradert versjon, siden det er den eneste erfaringen jeg personlig har med en nybil som blir holdt tilbake. Hvis dette derimot handler om å bytte noe med samme versjon fordi en skade inntraff på vei til levering er jeg enig i at det vil telle negativt.
  11. Her kan det også diskuteres hvor mye penger som faktisk er tapt, og hva som av mangel på et bedre uttrykk er et "gyldig tap". Hvis man lånte ut 10 millioner over svært lang tid, fikk tilbake 11 millioner etter hvert som renter og avdrag ble betalt, men i henhold til avtalen skulle fått totalt 15 millioner, har man da faktisk tapt 4 millioner når man har fått tilbake hele lånesummen og en rente som matcher vanlig bankinnskudd snarere enn advokatens vanvittige sats? En annen ting er hvordan situasjonen stiller seg for tidligere deltakere ("ofre") i svindelen som har fått alt de skulle. Skal en tidligere deltaker som fikk ut sin siste krone i høst leve i frykt for at deltakerne som fortsatt var i systemet da det raste kommer med krav? Og hvordan stiller det seg for deltakere som har gitt flere lån, hvorav noen rakk å bli tilbakebetalt i sin helhet og andre fortsatt var utestående da det smalt? Jeg kan levende forestille meg at flere hundre millioner av de "savnede" pengene er i god behold hos deltakere som har fått utbetalinger underveis, og ikke kan sies å mangle annet enn i form av manglende ekstreme renter som aldri var realistiske. Advokaten selv har bare svidd av en mindre del på å berike seg selv.
  12. Jeg ser ikke helt bekymringene rundt verditap knyttet til en bil hvor en vital del byttes rett før utlevering. Jeg ser for meg en motor, revisjon A, hvor man etter hvert finner ut at en komponent inni er svak og kan utløse totalhavari etter et par år. Innenfor reklamasjonstiden er det selgers/produsents kostnad, etterpå er det kjøpers kostnad, men uansett er det et omdømmeproblem for produsenten. Hvis produsenten da tilbyr å sende ut en ny motor, revisjon B, hvor denne komponenten er byttet til noe mer holdbart, med lavere risiko for totalhavari "til evig tid", så ville jeg tro det var å foretrekke for kunden som en gang i fremtiden skal selge bilen. Når det er sagt har jeg forståelse for at det er irriterende både med selve forsinkelsen og at bilen tydeligvis lagres under utilfredsstillende forhold mens den venter på nye deler.
  13. Så er den bare én Javelin fra å bli en LGBBQ...
×
×
  • Opprett ny...