Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (15 minutter siden):

Jeg tar ikke kommentarfelt så tungt. Det er en egen subkultur med folk som bare generelt er "mot" det som nyhetene rapporterer om. De finner vel glede i å være kontrære, kanskje de får bedre selvbilde av å føle at de har skjønt noe viktig som ikke andre folk har skjønt, jeg vet ikke. 

Så er det sikkert en drøss med bots og betalte folk også. 

Støy.

I utgangspunktet ikke jeg heller, men det er utviklingen som jeg mener er bekymringsfull. Russlands gasskrig/splittelseskrig er i ferd med å fungere delvis og fører flere av oss over på russiske talepunkter enn før. Man skal være forsiktig med å bruke Twitter og kommentarfelt på Facebook som målestokk, men jeg er helt overbevist om at flere mener høyt det samme som for eksempel Carl I. Hagen nå enn for tre måneder siden. Jeg synes også det er en utvikling å spore her inne på dette forumet hvor flere og flere tar til orde for å slutte å hjelpe Ukraina o.l.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, DukeNukem3d said:

Og igjen så står kirken klar til å holde porten åpen for barbarene.

Den russiske kirken ble jo nærmest opprettet av Stalin - sjovt nok siden han fant ut at ateister (som ham selv) ikke var patriotiske nok for hans krigsføring... Kirken og staten er altså enda tættere forbundet i Russland end de fleste andre lande og begge baserer sin eksistens på undertrykkelse av undersåttene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder atomvåpen så er det naturligvis en viss grad av frykt knyttet til dette, og det er forståelig. Men, som jeg har skrevet før, jeg tror ikke vi skal være så alt for bekymret enda.

Først og fremst tror jeg det skal mye til før Russland tar dette steget, ganske enkelt fordi effekten vil være veldig liten sammenlignet med den militære og politiske konsekvensen ved å gjøre det. Og, jeg tror selv Putin er i stand til å vurdere handling og konsekvens på et så overordnet nivå.

Men, hvem vet, folk har ranglet av før. Og, om Russland slås tilbake kan det være de like vel tyr til dette som et siste tiltak, eller som en hevn mot Kyiv etc. i det de trekker seg ut eller noe. Men, selv om atomvåpen tas i bruk så er ikke dette en sort hvitt sak der man går fra liv til total ødeleggelse. Taktiske atomvåpen er relativt små, og vi snakker om en effekt innenfor noen hundre meter til noen få km. Og, det radioaktive nedfallet er relativt begrenset da atombomber er bygget for å være så effektive som mulig, i motsetning til en nedsmelting i et kjernekraftverk. Den lokale ødeleggelsen vil naturligvis være betydelig.

Selv om Russland skulle bruke flere titalls slike, så har det ikke noen ødeleggende effekt om man ser på verden i sin helhet. Det blir ikke noen atom vinter osv. av dette.

Faren er naturligvis at andre svarer med tilsvarende våpen mot Russland, og/eller at Russland begynner å ta i bruk større strategiske våpen. Men, dette et enda et kjempehopp opp fra taktiske våpen, og er langt mer usannsynlig. Men, selv her er det ikke sånn at ett stridshode går av og verden går inn i atom vinter. Her er det mange meninger og forskningsrapporter, men i verste fall vil det være et sted mellom 50 og 1000 detonasjoner, avhengig av våpenets størrelse. Andre mener det må titusenvis av detonasjoner til, eller at det rett og slett ikke finnes nok våpen aktive i dag til at det kan skje.

Dette sier naturligvis ikke noe om den lokale ødeleggelsen og strålingen om så skulle skje, som vil være langt langt over noe vi kan forstå, og som i stor grad vil forandre verden slik vi kjenner den uansett. Men, jeg tror altså selv ikke Putin ønsker å gå ned den stien.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Video fra Uryupinsk i Volgograd oblast. En mann setter fyr på et vervings/mobiliseringskontor.

Mannen skal ifølge lokale medier være 35 år gamle Mikhail Filatov. Han hadde med seg minst ti flasker drivstoff ifølge politiet, og har selv innrømmet handlingen og at han gjorde det for å vise sin avsky mot mobiliseringen.

Geolokasjon: https://goo.gl/maps/EG1gt11KtWJVLLWY8

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Følge DSB sine anbefalinger om egenberedskap. Altså ikke noe voldsomt prepper-opplegg - bare det vanlige. Mange som ikke vet eller har glemt helt av dette. De bør bare ta en liten sjekk og se om de har det som trengs. Kanskje også finne ut hvor det nærmeste bomberommet er om man ikke vet det fra før. Det bør egentlig være allmennkunnskap, men alltids kjekt med en påminnelse.

Er det ikke sånn at kapasiteten i tilgjengelige tilfluktsrom er omtrent en knapp brøkdel av befolkningen? Ifølge sivilforsvaret finnes det ca 600 offentlige tilfluktsrom med plass til tilsammen 300.000 mennesker. Ca. 50 kommuner har ikke tilfluktsrom i det hele tatt. Mange er i bruk som lager, eller er i dårlig stand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 minutt siden):

Er det ikke sånn at kapasiteten i tilgjengelige tilfluktsrom er omtrent en knapp brøkdel av befolkningen? Ifølge sivilforsvaret finnes det ca 600 offentlige tilfluktsrom med plass til tilsammen 300.000 mennesker. Ca. 50 kommuner har ikke tilfluktsrom i det hele tatt. Mange er i bruk som lager, eller er i dårlig stand.

Joda. Førstemann til mølla. Vi du ha plass der så bør du vite hvor det er og være raskere enn de 90% av befolkninga.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, bo1e said:

Er det ikke sånn at kapasiteten i tilgjengelige tilfluktsrom er omtrent en knapp brøkdel av befolkningen? Ifølge sivilforsvaret finnes det ca 600 offentlige tilfluktsrom med plass til tilsammen 300.000 mennesker. Ca. 50 kommuner har ikke tilfluktsrom i det hele tatt. Mange er i bruk som lager, eller er i dårlig stand.



Norge er så vidt vi vet ikke på listen over strategiske mål. Og det skal en del til før det smeller i storbyer, langt mindre i f.eks Norden.

Skulle strategiske russiske ICBM treffe Norge og en storby, så er det ikke noe vits i å søke tilflukt i en radius av flere titalls kilometer. De heldigste dør først. Den resterende befolkningen måtte uansett flyktet til sør for ekvator.

Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar

Mann åpnet ild på russisk vervekontor
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/3E68Bv/mann-aapnet-ild-paa-russisk-vervekontor

Sitat

En mann åpnet ild på et mobiliseringssentret i Sibir mandag. Det har vært sabotasjeaksjoner mot militære vervekontorer flere steder i Russland de siste dagene.

Det er guvernøren i Irkutsk fylke, Igor Kobzev, som bekrefter skytingen på et senter i byen Ust-Ilimsk. Lederen for kontoret er kritisk skadet, ifølge Kobzev, melder Meduza. Den skadde heter Aleksandr Elisejev og er krigskommisær for området.

En video fra senteret viser en person åpner ild - og flere menn som prøver å komme seg i sikkerhet. Den viser også at en person blir pågrepet. Guvernøren sier at den som skjøt, er arrestert. Videoen er publisert på Telegram-kanalen tayga.info.

Reuters har ikke klart å verifisere en video hvor skytteren identifiserer seg selv. Det finnes en rekke videoer som skal være fra hendelsen i sosiale medier. Ifølge Meduza er det en 25-åring fra området som sto bak skytingen.


Også dette fra Irkutsk: protester i sentrum, i hovedsak kvinner. De roper "nei til folkemord" ifølge han som har lagt ut videoen.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):

Norge er så vidt vi vet ikke på listen over strategiske mål. Og det skal en del til før det smeller i storbyer, langt mindre i f.eks Norden.

Skulle strategiske russiske ICBM treffe Norge og en storby, så er det ikke noe vits i å søke tilflukt i en radius av flere titalls kilometer. De heldigste dør først.

Det er kjent at Russland (eller var det Sovjet?) har hatt simulerte øvelser der Tromsø har vært et atombombemål..

Joda, det er vits å søke tilflukt i tilfluktsrom også med strategiske ICBM. Det øker overlevelsessjansene dramatisk. Dvs. man overlever mye nærmere episenteret enn å ikke være i et tilfluktsrom. Dessuten er det forskjell på tilfluktsrommene. Noen er bedre beskyttet enn andre. Mitt aller nærmeste tåler nok minst 10 ganger mer enn boligen min. Et som ligger litt lengre unna tåler nok 10 ganger mer enn det igjen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Joda. Førstemann til mølla. Vi du ha plass der så bør du vite hvor det er og være raskere enn de 90% av befolkninga.

Det er vel sånn at tilfluktsrommene er flest i nærheten av strategisk viktige installasjoner så som militære baser, regjeringskontorer osv.? Det er lite trolig at man trenger tilfluktsrom i Brønnøysund for en trussel mot Håkonsvern i Bergen, for å si det sånn.
Men ja, det er vel ca 30 år siden man besluttet å slutte å bygge tilfluktsrom her i landet, og det er ikke bra.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Det er kjent at Russland (eller var det Sovjet?) har hatt simulerte øvelser der Tromsø har vært et atombombemål..

Joda, det er vits å søke tilflukt i tilfluktsrom også med strategiske ICBM. Det øker overlevelsessjansene dramatisk. Dvs. man overlever mye nærmere episenteret enn å ikke være i et tilfluktsrom. Dessuten er det forskjell på tilfluktsrommene. Noen er bedre beskyttet enn andre. Mitt aller nærmeste tåler nok minst 10 ganger mer enn boligen min. Et som ligger litt lengre unna tåler nok 10 ganger mer enn det igjen.


Jeg bor ca 5km fra Oslo sentrum. Bak en fjellknaus. I et hardnet stål og betongbygg fra 1970-tallet. Med bomberom og sivilberedskap. Men problemene er flerfoldige.

  • Det ville ikke bli droppet bare ett atomvåpen over f.eks Oslo, men mange. Og de ville truffet forskjellige steder.
  • Radioaktivt nedfall ville forekommet i flere dager etterpå og være dødelig. Man ville måttet holde seg under bakken i minst 4 dager så vidt jeg vet.
  • På det tidspunktet hvor norske storbyer er mål i en strategisk eskalering, så snakker vi om en nærmest full eller full utveksling.
  • Radioaktivt nedfall blir nesten overalt og temperaturer kan da droppe ekstremt dramatisk på den nordlige halvkule. Overlevelse blir svært usansynelig, selv for de som ikke bor i nærheten av noe nedslag. Det er de heldige som dør først. De som ikke dør av kulde om vinteren, eller sykdom, vil dø av matmangel i årene som følger.
Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):



Norge er så vidt vi vet ikke på listen over strategiske mål. Og det skal en del til før det smeller i storbyer, langt mindre i f.eks Norden.

Skulle strategiske russiske ICBM treffe Norge og en storby, så er det ikke noe vits i å søke tilflukt i en radius av flere titalls kilometer. De heldigste dør først. Den resterende befolkningen måtte uansett flyktet til sør for ekvator.

Norge er strategisk viktig for Russland da de er avhengige av å kontrollere kysten og flybasene i Finnmark og Troms for å sikre adgang til Atlanterhavet for fly, ubåter og skip i den russiske Nordflåten. Denne adgangen trenger de for å kunne blokkere for forsyninger fra USA og Canada som vil måtte komme sjøveien.
At Russland skal kunne klare å ta kontroll over denne kyststripen og flybasene bare ved å angripe norsk territorium er lite trolig. Derfor er det sannsynlig at de vil gå gjennom Lappland i Finland og Sverige og dermed flankere norske forsvarslinjer. Denne øvelsen er nå mye mer komplisert og ressurskrevende enn den ville ha vært om Sverige og Finland hadde beholdt sitt nøytralitetstandpunkt. Dog er behovet for kontroll av denne kyststripen og flybasene like stort, så faren for en større krigscene på nordkalotten er like stor, om ikke større. Dog vil russerne få grisebank om de forsøker seg på noe så dumt. De har ikke menneskelige eller militære ressurser, ei heller har de teknologi og kunnskap nok til å skulle kunne slå ut de samlede styrkene fra de tre landene. I tillegg må de møte Royal Navy og US Navy i Nordishavet. Det blir stygt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

Strategisk, absolutt! Men ikke mål for strategiske våpen i en utveksling, hvert fall ikke i de fleste scenarier. Norge og Norden har bevisst policy mot ustasjonering av NATO atomvåpen, for å hindre å bli mål. Men det er klart at om ting går helt bananas, så avfyrer kanskje begge sider alt de har, selv om de vet hva det gjør med verden.

Eg kan garantere deg at alle større norske byer og militærbaser er mål for russiske stridshoder. Dersom du tror noe annet er du litt vel naiv.

Lenke til kommentar
Just now, Dragavon said:

Eg kan garantere deg at alle større norske byer og militærbaser er mål for russiske stridshoder. Dersom du tror noe annet er du litt vel naiv.


Det spørs som sagt på eskaleringsscenario. I de fleste simulasjoner er det mange steder som ikke er mål, og ikke blir truffet, inkludert Norden og Kina. Kina har ingen interesse av å involvere seg i en atomkrig mellom USA/NATO og Russland.

Lenke til kommentar

Mange såkallte tilfluktsrom består av kjeller-rom på skoler o.l. og er fulle av utrangerte møbler og annet skrot. De har ikke vært vedlikeholdt, har ingen fasiliteter, elendig ventilasjon med null effekt mot nedfall og vil kun være delvis vern mot en treffer. Slik er det også i "mitt" tilfluktsrom, så det er ikke særlig oppmuntrende. Nærmeste vei-tunnel hadde sannsynligvis vært et bedre alternativ. Hvis det skulle komme til et punkt hvor den norske befolkningen trenger vern, står vi omtrent på bar bakke.

Lenke til kommentar

17.000 russere krysset grensa til Finland i helgen
https://www.nrk.no/nyheter/russland-1.14838354 

Sitat

Rundt 17.000 russiske statsborgere kom til Finland over grenseovergangene i helgen, ifølge den finske grensekontrollen.

I morges var det om lag 5 kilometer lange køer på den russiske siden, skriver Svenska Yle.

De fleste krysset grensen i sørøst, nærmest St. Petersburg. Til sammen krysset det 38.444 russiske statsborgere over grensa i sørøst gjennom hele uka, en økning på 64 prosent fra uka før. 24 har søkt asyl og 199 midlertidig beskyttelse.

Det er fortsatt relativt lave tall sammenlignet med situasjonen før koronapandemien. Mange russere som kommer til Finland er i transitt, og skal videre til andre land. 5.068 russere forlot Finland søndag.

Trafikken ventes å øke videre de nærmeste dagene. Russlands president Vladimir Putin beordret delvis mobilisering forrige onsdag, og mange menn i alderen som kan kalles inn forsøker nå å forlate landet.

Finland har varslet at det snart blir innstramming av visumreglene for russiske borgere, og i tillegg ryktes det at Russland snart vil innføre utreiseforbud for menn i militær alder.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...