Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronavirus: Hvordan forbereder du deg på evt. karantene, og hvilken mat kjøper du?


Anbefalte innlegg

Noxhaven skrev (På 11.3.2020 den 12.36):

Disse lever-på-døren firmaene kan fort gå tomme for matvarer grunnet mange som går over til dette siden de sitter i karantene eller bare ikke ønsker å gå på butikken. En annen sak er leverandørene som leverer mat til kolonial osv også kan få leveringsproblemer.

Men det er et utrolig godt alternativ for å redusere smitte i denne tiden vi nå møter.

Til neste pandemi, her er et tips:
Kjøp inn det du trenger lenge før resten av gjengen gjør det (de som bagatelliserte det i starten) og også før pandemien kommer til Norge. Da slipper du å handle i store køer og risikere smitte, samt at du finner alt du trenger. Januar var tidspunktet for å begynne å hamstre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Allinuse said:

Til neste pandemi, her er et tips:
Kjøp inn det du trenger lenge før resten av gjengen gjør det (de som bagatelliserte det i starten) og også før pandemien kommer til Norge. Da slipper du å handle i store køer og risikere smitte, samt at du finner alt du trenger. Januar var tidspunktet for å begynne å hamstre.

Eller generelt, ikke gå i hamstremodus men sørg for at du alltid har noe som gjør at du kan klare deg noen uker selv om det er "vassgraut".

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Folk ble advart mot å dra på hytta, og nå vil de ha hjelp til å komme seg hjem, fordi de er syke

Kanskje man finner folk som har avlidd av forstoppelse da de tygger hermetikk og tørrfor med 2 hender samtidig og jobber seg gjennom hauger av dasspapir?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
5 hours ago, Allinuse said:

Kjøp inn det du trenger lenge før resten av gjengen gjør det

Noen av oss liker å primært spise mat som er ferskvare og har derfor ikke mat til flere måneder i fryseren; har iøvrig vanskelig ved å tro at den jevne personen i leilighet har en fryser utover du finner i et typisk kombiskap og der vil man bare kunne ha mat til ~2 uker for én person. 

Jeg har nå et 1,5-bred amerikanerskap og fryserdelen inneholder nå nok mat til 3 uker (ett måltil per dag).  Jeg vurderer så smått et ekstra fryseskap, kanskje i halv høyde, som jeg kan ha i vaskerommet, men utover det måtte jeg begynne med hermetikk og det har jeg sålangt unngått. 

Lenke til kommentar
On 3/14/2020 at 11:58 AM, perpyro said:

En del av overskuddsmat som ikke er spist vil bli kastet fordi vi har blitt et folk som har lett for å kaste mat av forskjellige grunner.

Det er et umiskjennelig faktum allerede under normale forhold.

Når da folk sitter med et berg av overskytende mat de kjøpte i panikk etter at ting har normalisert seg igjen og all hermetikken, fråsne meierivarer og kjøttmat som har gått ut på dato bare ligger i veien for ny og mere spennende mat, ja da er veien til søppelbøtta kort.

Som sagt så tviler jeg temmelig sterkt på at folk plutselig har begynt å kjøpe mye mer mat enn de faktisk klarer å spise opp bare pga coronaviruset. Det blir nok bare slik at folk handler mindre fremover.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (5 timer siden):

....  typisk kombiskap og der vil man bare kunne ha mat til ~2 uker for én person. 

Jeg har nå et 1,5-bred amerikanerskap og fryserdelen inneholder nå nok mat til 3 uker (ett måltil per dag)....


Hva er det du kjøper som tar opp så mye plass?

Dersom man har lite plass i fryseren, så pakker man ting selv i plastposer, kjøttdeig, strimlet kjøtt og lignende klemmes ganske flatt, så er det lettere å stable det, samt at det tiner mye raskere, ting i pappesker, som pizza o.l. tas ut av esken osv.

Det er null problem å få mat til 4+ uker for to personer i en vanlig fryser i et kombiskap med tre-fire passe store skuffer, men det blir åpenbart ingen festmåltid med alt av ferske grønnsaker, store salater og lignende.

Mange grønnsaker får man på boks, som mais, erter, asparges o.l. i tillegg til at man kan bruke ris eller pakker med potetmos i stedet for poteter og ferske grønnsaker.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (10 minutter siden):

Som sagt så tviler jeg temmelig sterkt på at folk plutselig har begynt å kjøpe mye mer mat enn de faktisk klarer å spise opp bare pga coronaviruset. Det blir nok bare slik at folk handler mindre fremover.

Sant nok. Folk i Norge har alltid kjøpt mere mat enn de greier å spise opp.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Rema driter i søndagsreglene og åpner hele butikker ser jeg her lokalt. De satser vel på bedre å be om tilgivelse enn tillatelse. Men Rema er altså noen hardbarkede kapitalister og gjør hva som helst for noen skarve kroner.

I motsetning til idealistene i Norgesgruppen. ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (På 15.3.2020 den 12.31):

Noen av oss liker å primært spise mat som er ferskvare og har derfor ikke mat til flere måneder i fryseren; har iøvrig vanskelig ved å tro at den jevne personen i leilighet har en fryser utover du finner i et typisk kombiskap og der vil man bare kunne ha mat til ~2 uker for én person. 

Jeg har nå et 1,5-bred amerikanerskap og fryserdelen inneholder nå nok mat til 3 uker (ett måltil per dag).  Jeg vurderer så smått et ekstra fryseskap, kanskje i halv høyde, som jeg kan ha i vaskerommet, men utover det måtte jeg begynne med hermetikk og det har jeg sålangt unngått. 

Har noen hundre kilo i frosenvarer, holder nok en god stund. Hermetikken er der hvis dette blir skikkelig langvarig. Kan ende opp med å bli hjemme 2 år næ.

Lenke til kommentar
jallajall skrev (54 minutter siden):

Hvorfor hamstrer folk dopapir egentlig?

Tipper det er fordi folk leser at andre folk gjør det, så får enkelte panikk å gjør det samme. 

Eller kanskje det er nervøsitet nå som gjør at folk må mye på dass. 

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...