Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronavirus: Hvordan forbereder du deg på evt. karantene, og hvilken mat kjøper du?


Anbefalte innlegg

1 minute ago, nightowl said:

I utgangspunket skal de ikke det.

Hvis kommunen ikke leverer mat til dem, så er det nettopp hva som vil skje i de aller fleste tilfeller.

Teknisk sett så kan de få noen til å kjøpe inn varer for dem, men det kan man også gjøre om man skal dra til hytta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (2 minutter siden):

Hvis kommunen ikke leverer mat til dem, så er det nettopp hva som vil skje i de aller fleste tilfeller.

Teknisk sett så kan de få noen til å kjøpe inn varer for dem, men det kan man også gjøre om man skal dra til hytta.

Her i huset har vi allerede en halv deal med venner om å komme med varer til hverandre om noen skulle havne i karantene. Ellers har man også Kolonial.no og lignende tjenester, selv om jeg vil tro Kolonial allerede opplever veldig stor pågang nå.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Hvis kommunen ikke leverer mat til dem, så er det nettopp hva som vil skje i de aller fleste tilfeller.

Teknisk sett så kan de få noen til å kjøpe inn varer for dem, men det kan man også gjøre om man skal dra til hytta.

Folk flest har da vanligvis litt mat i kjøleskap og fryser. I verste tilfelle må kommune, slekt eller naboer handle litt. Men tror de ville stusse om man bes kjøpe inn minst 14 dager med mat, eventuelt også drivstoff og annet utstyr.

Lenke til kommentar

Et kjøpesenter (som vanligvis ikke kjører ut varer), sier at de vil kjøre ut mat og medisiner hvis noen som sitter i karantene har behov for det. Men at det må være til personer som er i nærheten, og som har reelle behov. De kjører ikke ut hvis noen har behov for en BH... Hmm, dette er lite forståelse for dem som har bryster som veier mange kilo, og som desperat trenger en BH. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Camlon said:

Så hvordan går det med matvarer som melk og brød?

Jeg har ganske mye av ris, havregryn, egg, poteter, grønnsaker, vann, rett i koppen, posesupper ol. Mulighet til å bake brød med godt av mel og nødvendige ingredienser etc. i skapene også. Kjøleskap og skap er normalt fylt som de ellers ville vært.

Ellers drikker jeg ikke melk og brød spiser jeg lite av men har godt med knekkebrød fra gammelt av. Har også en del hermetikk fra gammelt av da spisskammereset mer eller mindre alltid har litt ekstra så man slipper å løpe i butikken for alt hele tiden.

I verste fall kan jeg overleve på havregryn og vann ganske lenge. Rosiner har jeg også mye av som er godt i havregrøt :D

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Så hvordan går det med matvarer som melk og brød?

Brød i fryseren - til mel og tørrgjer tar over og det har god holdbarhet

Melk har dato ca 10 dager frem i tid, men holder gjerne noen dager til, særlig til matlaging. Etter det kan man gå over på soyamelk, kokosmelk, saft, vann etc.

Jeg har i hvert fall handlet for siste gang denne måneden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Brød i fryseren - til mel og tørrgjer tar over og det har god holdbarhet

Melk har dato ca 10 dager frem i tid, men holder gjerne noen dager til, særlig til matlaging. Etter det kan man gå over på soyamelk, kokosmelk, saft, vann etc.

Jeg har i hvert fall handlet for siste gang denne måneden.

https://kolonial.no/

Handle dagligvarer på nett med levering

1 minute ago, Theo343 said:

Jeg har ganske mye av ris, havregryn, egg, poteter, grønnsaker, vann, rett i koppen, posesupper ol. Mulighet til å bake brød med godt av mel og slik i skapene også. Kjøleskap og skap er normalt fylt som de ellers ville vært.

Ellers drikker jeg ikke melk og brød spiser jeg lite av men har godt med knekkebrød fra gammelt av. Har også en del hermetikk fra gammelt av da spisskammereset mer eller mindre alltid har litt ekstra så man slipper å løpe i butikken for alt hele tiden.

https://kolonial.no/

Handle dagligvarer på nett med levering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Brød i fryseren - til mel og tørrgjer tar over og det har god holdbarhet

Melk har dato ca 10 dager frem i tid, men holder gjerne noen dager til, særlig til matlaging. Etter det kan man gå over på soyamelk, kokosmelk, saft, vann etc.

Jeg har i hvert fall handlet for siste gang denne måneden.

Nå var ikke spørsmålet mitt til han hvordan man skal planlegge for karante, men hva han har planlagt.

 

1 minute ago, Theo343 said:

Jeg har ganske mye av ris, havregryn, egg, poteter, grønnsaker, vann, rett i koppen, kokesupper ol. Mulighet til å bake brød med godt av mel og slik i skapene også. Kjøleskap og skap er normalt fylt som de ellers ville vært.

Ellers drikker jeg ikke melk og brød spiser jeg lite av men har godt med knekkebrød fra gammelt av. Har også en del hermetikk fra gammelt av da spisskammereset mer eller mindre alltid har litt ekstra så man slipper å løpe i butikken for alt hele tiden.

Du drikker ikke melk, spiser nesten ikke brød og har et lager med masse mat. Da forstår jeg hvordan du klarer det.

Men hva med en familie på 4 hvor det går 1 brød om dagen og 1 melk? Da tar det ikke mange dagene før det går tomt og da vil ta seg en tur til butikken.

Skal man unngå det så må kommunen levere mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Men hva med en familie på 4 hvor det går 1 brød om dagen og 1 melk? Da tar det ikke mange dagene før det går tomt og da vil ta seg en tur til butikken.

Skal man unngå det så må kommunen levere mat.

Tror du folk vil risikere å bli smittet for melk og brød (kontra vann og knekkebrød/havregrøt etc).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Camlon said:

Nå var ikke spørsmålet mitt til han hvordan man skal planlegge for karante, men hva han har planlagt.

 

Du drikker ikke melk, spiser nesten ikke brød og har et lager med masse mat. Da forstår jeg hvordan du klarer det.

Men hva med en familie på 4 hvor det går 1 brød om dagen og 1 melk? Da tar det ikke mange dagene før det går tomt og da vil ta seg en tur til butikken.

Skal man unngå det så må kommunen levere mat.

Vi er en familie på 3 voksne mennesker, men vi klarer oss med det vi har. Vi er 2 som nå er hjemme (etter avtale med arbeidsgiver på samboer), den tredje får instrukser fra sykehuset vedkommende jobber  på og vi retter oss etter det.

Den tredje er dog ikke ute av huset ellers og går kun på jobb ved beskjed om det. Alt om vår situasjon er selvsagt delt med sykehuset.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Tror du folk vil risikere å bli smittet for melk og brød (kontra vann og knekkebrød/havregrøt etc).

Selv i Wuhan dro folk til butikkene for å handle varer som de egentlig ikke trengte. Det stoppet når staten innførte lockdown og leverte mat på døren.

Så ja, det tror jeg.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (10 minutter siden):

Så hvordan går det med matvarer som melk og brød?

Salt, mel, tørrgjær, vann og eventuelt olje/frø/korn har lang holdbar og du kan ha det varmt og ferskt når du vil.
Melk er det verre med men det er vel strengt tatt ikke en nødvendighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

De er ikke tilgjengelig over hele landet, deriblant hos meg. I tillegg opplever de forståelig nok store kapasitetsproblemer hos de som har det tilgjengelig.

Ouch ja, sant nok, jeg bor i en større by så er tilgjengelig for meg. Tenkte ikke at ikke alle gjør det

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

jeg bor også i en større by

Uten at de leverer hjem til deg? Uten å si nøyaktig hvor jeg bor så kan jeg vertfall si at befolkningen her er innenfor "top 10" av Norges største byer. Personlig bor jeg et godt stykke fra sentrum, men de leverer fordeom.

Lenke til kommentar

Disse lever-på-døren firmaene kan fort gå tomme for matvarer grunnet mange som går over til dette siden de sitter i karantene eller bare ikke ønsker å gå på butikken. En annen sak er leverandørene som leverer mat til kolonial osv også kan få leveringsproblemer.

Men det er et utrolig godt alternativ for å redusere smitte i denne tiden vi nå møter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...