Gå til innhold

Kvinnegruppa Ottar + SV, frihet for mennesket


Anbefalte innlegg

Ottar og SV har begge frontet at det å bære hijab er  en frihet for kvinnene, 

Er det egentlig en frihet. Vet dere hva hijaben står for?

Mange pikebarn må bære hijaben mot sin vilje. Om det tar den av seg offentlig og det blir kjent for slekt, familie så blir det represalier.

Jentene må følge visse regler for å hindre at hu skader familiens ære. 

Gutta kan gjøre som de vil....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at å bære hijab slett ikke er en frihet, men registrerer at endel innvandrerkvinner mener at det nettopp er det. De tenker kanskje på at det er en frihet til å velge, men er nok ganske mange som dette ikke er en frihet for, men som er tvang i forhold til det du sier om ære for slekt familie osv.

Jeg kjenner det knytter seg i magen når jeg ser en kvinne i hijab / burka på en badestrand i søreuropa, mens mannen selvsagt kan gå i korte klær. Jommen sa man frihet...

Så hvis kvinnegruppa Ottar og SV påstår at å bære hijab er frihet, så er jeg uenig med dem i det. Men jeg imøteser gjerne en link fra deg slik at jeg kan sette meg inn i saken. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

En ting er at kvinner skal få velge selv om de vil bruke hijab, en annen ting er at hijab innebærer en seksualisering av kvinnekroppen der de som glor ikke må ta noen konsekvenser, kanskje menn burde gå med bind for øynene istedetfor hvis de ikke kan se en kvinne uten å bli kåt.... 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
leticia skrev (På 15.4.2024 den 3:13 PM):

Jeg tenker at å bære hijab slett ikke er en frihet, men registrerer at endel innvandrerkvinner mener at det nettopp er det. De tenker kanskje på at det er en frihet til å velge, men er nok ganske mange som dette ikke er en frihet for, men som er tvang i forhold til det du sier om ære for slekt familie osv.

Jeg kjenner det knytter seg i magen når jeg ser en kvinne i hijab / burka på en badestrand i søreuropa, mens mannen selvsagt kan gå i korte klær. Jommen sa man frihet...

Så hvis kvinnegruppa Ottar og SV påstår at å bære hijab er frihet, så er jeg uenig med dem i det. Men jeg imøteser gjerne en link fra deg slik at jeg kan sette meg inn i saken. 

 

I programmet til Ottar kan du se hva de mener om hijab, sv har slåss for det, bare å google

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 15.4.2024 den 3:24 PM):

Kulturrelativisme er rasistisk og sexistisk og legitimerer ondskap.

Ottar og SV sier nærmest rett ut at kvinner fra andre kulturer og særlig de med en annen hudfarge ikke er like mye verdt og ikke er verdt bryet å forsvare.

At kvinner i Vesten "velger" å gå med hijab skjer ikke i et vakum. Det finnes også alskens sosialt press og forventninger. Det er også å klinke kvinner i muslimske land som ikke har noe valg midt i trynet. Personlig oppfatter jeg hijab som et ekstremistplagg, og et symbol på undertrykkelse, rasisme med mer, i strid med norsk lov. Men forstår at andre ikke oppfatter det på samme måte. Dog mener jeg, kun fordi det er så utbredt og akseptert.

En fugl født i et bur tror tross alt at det å fly er umulig.

Ja, de er å forstå slik når de har vedtatt at hijab  etc skal få være et frivillig valg her i norge. 

Det er ikke frivillig selv om religion er et fritt valg her i norge, da deres barn blir indoktrinert med islam  og hva det vil si om ikke reglene innen islam ikke følges.  For jentene kan dette få store konsekvenser og kan ende i æresdrap også. 

Iran td var  INNTIL ca  1970 et fritt land inntil Ayatollaen kuppet. se bilder fra iran

iran 1970 - Søk Bilder (bing.com)

Idag er bildet et annet,   OG FRIHETEN borte.

Jenter  må kle seg inn og gjemme seg. de som ikke gjør det eller fornekter islam havner i fengsel og torturers.

Dvs menn som er frafalne havner også i fengsel.

Islamistiske land praktisere dette om ikke så mye som Iran.

I 2023 vart nær 900 mennesker henrettet pga de ikke fulgte islams vanvittige regler. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 15.4.2024 den 3:18 PM):

En ting er at kvinner skal få velge selv om de vil bruke hijab, en annen ting er at hijab innebærer en seksualisering av kvinnekroppen der de som glor ikke må ta noen konsekvenser, kanskje menn burde gå med bind for øynene istedetfor hvis de ikke kan se en kvinne uten å bli kåt.... 

 

Der verste er når små barn går i hijab, når jeg veldig sjeldent ser dette, så blir jeg uvell. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (3 minutter siden):

Som i kristendommen også? Eva ble til av ribbenet til Adam?

I kristendommen NT har kvinner og menn like rettigheter i motsetning til islam der kvinner skal gjøre seg tilgjengelige for sin ektemann når han krever det. 

muslimske kvinner kan heller ikke ha sex med andre enn sin mann og sex utenfor ekteskap er en æresak der ho må straffes. 

En muslimsk kvinne har kun halv verdi. Hennes sønner bestemmer over henne om hennes mann ikke er tilstede. Uansett sønnens alder. 

Hennes datter må følge ektemannens regler når hun giftes uansett hva hu selv vil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Muslimske kvinner er under religiøst, sosialt og kulturelt press til å gå med burka/niqab. Og siden de tror på denne religionen og tilhører denne kulturen, ønsker mange av dem å oppfylle kravene som stilles til dem. Det er ikke sikkert de ville tatt den av om ektemannen ikke tvang dem.

De er ikke fri, og forstår det ikke selv. De tror det er normalt.

I stedet ønsker de at samfunnet vårt tillater at de kler seg slik som religionen deres pålegger dem. Da har de "frihet" til å kle seg som de "vil". Og de "velger" å kle seg slik som religionen pålegger dem.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Muslimske kvinner er under religiøst, sosialt og kulturelt press til å gå med burka/niqab. Og siden de tror på denne religionen og tilhører denne kulturen, ønsker mange av dem å oppfylle kravene som stilles til dem. Det er ikke sikkert de ville tatt den av om ektemannen ikke tvang dem.

De er ikke fri, og forstår det ikke selv. De tror det er normalt.

I stedet ønsket de at samfunnet vårt tillater at de kler seg slik som religionen deres pålegger dem. Da har de "frihet" til å kle seg som de "vil". Og de "velger" å kle seg slik som religionen pålegger dem.

Du faller ikke for mansplaining nå?

Hvor mange muslimske kvinner har du snakket med uten å trekke inn dine fordommer og søke etter den svarene som nettopp bekrefter fordommene dine?

Ikke ta kommentaren min som kritikk rettet mot deg. Det jeg snakker om er hvordan vi med våre fordommer kun ser det vi ønsker å se. Det er når vi blir kjent med folk at vi skjønner mer og merkunnskapen utfordrer tankesettet vårt.

Hva tenker den personen?
Hvordan ser verden ut for vedkommende?
Hvem er du? 
Hvor er vi like og hvor er vi forskjellige?

Alle slike spørsmål får en svar på når vi snakker med folk. Så må vi noen ganger bare akseptere at vi tenker ulikt og at det ikke er noe fasitsvar.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (48 minutter siden):

Som i kristendommen også? Eva ble til av ribbenet til Adam?

Mange muslimer som er kommet til norge burde være glad de kom til et kristent land.

Det var faktisk mange som satt i kirkeasyl før de fikk opphold. 

Der fikk de mat og opphold fra kirken

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (12 minutter siden):

Du faller ikke for mansplaining nå?

Hvor mange muslimske kvinner har du snakket med uten å trekke inn dine fordommer og søke etter den svarene som nettopp bekrefter fordommene dine?

Ikke ta kommentaren min som kritikk rettet mot deg. Det jeg snakker om er hvordan vi med våre fordommer kun ser det vi ønsker å se. Det er når vi blir kjent med folk at vi skjønner mer og merkunnskapen utfordrer tankesettet vårt.

Hva tenker den personen?
Hvordan ser verden ut for vedkommende?
Hvem er du? 
Hvor er vi like og hvor er vi forskjellige?

Alle slike spørsmål får en svar på når vi snakker med folk. Så må vi noen ganger bare akseptere at vi tenker ulikt og at det ikke er noe fasitsvar.

Flykter fra hijab-tvang – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Kunne du forklare??

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...