Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronavirus: Hvordan forbereder du deg på evt. karantene, og hvilken mat kjøper du?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Kirikovski said:

Hamstrer folk så mye kjøtt/mat med kort holdbarhet egentlig? Har sett folk kjøpe enormt med dopapir, hermetikk, mel, sukker og matolje men sånt går ikke akkurat ut på dato om to uker.

I butikkene her var alle kjøttvarer borte. Kompis fikk rasket til seg siste pakka med wienerpølsa ellers var hele kjøttdisken tom. Det står også andre steder uten at jeg har linkene.

Det samme med melkevarer, alt var borte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert irriterende, men de fleste av oss har noe alternativt i frysere og kjøkkenskap, så det er jo ikke noe stort problem. Dette løser seg uansett de nærmeste dagene når folk har fylt opp kjøleskap, skap og frysere til randen, og butikkpersonalet får fylt opp hyllene igjen.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

I butikkene her var alle kjøttvarer borte. Kompis fikk rasket til seg siste pakka med wienerpølsa ellers var hele kjøttdisken tom. Det står også andre steder uten at jeg har linkene.

Det samme med melkevarer, alt var borte.

Kom nettop hjem etter ukeshandelen på den lokale Rema butikken og det var visse typer varer som det var lite eller helt tomt for men betjeninga sa at de fikk inn ekstraleveranse i morgen med alt som manglet.
De lokale rundt her skal altså lage mye bakverk fordi alle meltypene var borte inkludert pallen med melange som vanligvis står i kjøledisken, spise ris og drite en hel masse.

Det er hverken krig matmangel eller hungersnød så dette går nok bra, selv for det paret som gikk med skjerf forran munnen med hodeskalle på.
Men godt å få bekreftet at befolkningen er rape hakke gal og egoister av værste sort som ikke tenker på andre en seg selv.
Utpå vårparten kommer det vel avisartikler om all maten folk kaster på grunn av all hamstringen nå.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kirikovski skrev (4 timer siden):

Hamstrer folk så mye kjøtt/mat med kort holdbarhet egentlig? Har sett folk kjøpe enormt med dopapir, hermetikk, mel, sukker og matolje men sånt går ikke akkurat ut på dato om to uker.

Hamstre er ikke nødvendig for oss. Vi har 3 frysere hvor det er ganske greit med mat i. Ja, kjøtt med kort holdbarhets dato er ingen problem. Nå kjøpte vi inn ett par hvitoster samt litt kjøttpålegg å kastet i frysen. Ligger ett par smør bokser på forskudd. Hvetemel og alt annet mel har vi, men ikke hamstret. Havregryn, sukker og noen få suppe poser har vi selvsagt. 
 

Er det slik at det blir absolutt krise og at en skulle spise opp all maten en har før det blir noe særlig i butikken, tviler jeg på at bestefar til mine barn er villige til å la de sulte ihjel, han er jo bonde med ferskt kjøtt på 4 ben til enhver tid..

Men det er jo ingen dommedag heller.. 

Lenke til kommentar

De som var innom butikkene her i dag spurte personalet hvorfor butikken var helt ribbet i 17 tiden hvis de hadde fylt opp alt før stengetid i går og i dag tidlig. De trodde kanskje de ikke hadde varer å fylle på med, men neida...

Svaret var at de hadde fått alt fult igjen men at det kom nye bølger av hamstrere fra formiddagen frem til 16ish og rensket hyller og skap. Kl. 17 i dag så bytikkhyllene ut som utenfor turistområder på Cuba. Dessverre tok de ingen bilder.

Helt ribbet, nesten uvirkelig.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

De som var innom butikkene her i dag spurte personalet hvorfor butikken var helt ribbet i 17 tiden hvis de hadde fylt opp alt før stengetid i går og i dag tidlig. De trodde kanskje de ikke hadde varer å fylle på med, men neida...

Svaret var at de hadde fått alt fult igjen men at det kom nye bølger av hamstrere fra formiddagen frem til 16ish og rensket hyller og skap. Kl. 17 i dag så bytikkhyllene ut som utenfor turistområder på Cuba. Dessverre tok de ingen bilder.

Helt ribbet, nesten uvirkelig.

De eneste som gnir seg i hendene og ler hele veien til banken er matvarebransjen som på kort sikt aldri har hatt så god omsetning som nå mens taperne er alle de som har handlet mat de senere kommer til å kaste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Szeth skrev (På 12.3.2020 den 15.05):

Dere er syke i hodet dere som hamstrer mat.

Helt enig. 

Usolidariske drittsekker. 

Da jeg kjørte til jobb i morrest like før 07.00 stod to karer med poser i hendene klar til å gå inn i butikken. På vei hjem var parkeringsplassen utenfor apoteket stappfull. Smittefaren på det lille apoteket må ha vært svært farlig når så mange mennesker skal inn der samtidig. 

Vi handlet 3 liter melk, kjøttboller, bananer, epler og pizza deig i dag. Butikken er åpen i morgen også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (1 minutt siden):

Helt enig. 

Usolidariske drittsekker. 

Da jeg kjørte til jobb i morrest like før 07.00 stod to karer med poser i hendene klar til å gå inn i butikken. På vei hjem var parkeringsplassen utenfor apoteket stappfull. Smittefaren på det lille apoteket må ha vært svært farlig når så mange mennesker skal inn der samtidig. 

Vi handlet 3 liter melk, kjøttboller, bananer, epler og pizza deig i dag. Butikken er åpen i morgen også. 

Har du planer om daglige handleturer og dermed øke smittefaren?

Er det ikke bedre å hamstre litt og unngå butikkbesøk et par uker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (5 minutter siden):

Usolidariske drittsekker. 

Da jeg kjørte til jobb i morrest like før 07.00 stod to karer med poser i hendene klar til å gå inn i butikken. På vei hjem var parkeringsplassen utenfor apoteket stappfull. Smittefaren på det lille apoteket må ha vært svært farlig når så mange mennesker skal inn der samtidig. 

Vi handlet 3 liter melk, kjøttboller, bananer, epler og pizza deig i dag. Butikken er åpen i morgen også. 

Jeg synes det er temmelig usolidarisk å gå og vase rundt i butikkene hver dag og fungere som smittespreder.

https://www.dagbladet.no/kultur/skal-jeg-do-na-mamma/72239260

Handle stort og bli ferdig med det! Så lenge folk storhandler på ulike dager så skal det ikke bli noe problem for butikkene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sitter ikke hjemme hele dagen. Jeg jobber. 

 

Handle stort slik vi har sett de siste to dagene der 30 mennesker står i kø? Vill panikk i butikkene der folk glemmer seg selv og kun tenker på seg selv og hva de må hive ned i handlevognen? De hoster i handa, tar på ting og tenker ikke på at det er masse folk rundt som gjør akkurat det samme. 

 

Nei takk! Jeg stikker kjapt innom butikken når det er lite folk og handler det jeg trenger. Har ikke behov for en palle med dasspapir, antibac, suppeposer og hermetikk.

 

Endret av DiskusDød
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (9 minutter siden):

Jeg sitter ikke hjemme hele dagen. Jeg jobber. 

Flink gutt! Men er det noen unnskyldning for å være unødvendig smittespreder i butikkene hver dag?

Rakk du å lese hele artikkelen på det minuttet det tok før du svarte? Enhver unødvendig bevegelse ute blant folk skaper unødvendig risiko for andres liv og helse.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke spill så dum da. Ungene er jo ikke "bubbleboys" som er totalt avskjært fra fysisk kontakt med foreldrene eller andre.

Og nei - det spiller ingen rolle for butikkhyllene om hus A storhandler for to uker på mandag, hus B på tirsdag osv til hus N på søndag den andre uka, eller om hver av de handler litt hver dag. Eneste forskjellen er at man får unødvendig mye smittefare ved å gjøre det på sistnevnte måte.

Problemet denne uka var at hvermansen ikke skjønte hva vi gikk i møte før statsministerens tale på torsdag. Da gikk alle synkront mann av huse og tømte butikkene. Det samme på fredagen. Synkront. Her ligger problemet. Synkroniseringen. Men dette løser seg heldigvis av seg selv i tida framover. Noen hamstret for 4 dager, noen for 11, andre for 29 dager osv. Neste hamstring skjer usynkront og det løser hele problemet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får håpe det skjer usynkront snart for nå er det enkelte som ikke får tak i det de trenger. Dvs. de har kommet til butikken 2 ganger uten at de har varene. Et resultat av at de ikke hamstret som alle andre tidlig på torsdag.

De klarer seg selvsagt, men de ønsker heller ikke dra unødvendig i butikken til tomme hyller.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å kritisere folk for dette merker jeg. Dette er urinstinktet som slår inn, selve overlevelsesevnen som er veldig sterk, den sterkestes rett. Jeg skjønner folk, faktisk. Man må klare å se andres synspunkter, ikke bare "nei da det går jo sikkert bra fordi om".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...