Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronavirus: Hvordan forbereder du deg på evt. karantene, og hvilken mat kjøper du?


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (På 11.3.2020 den 11.47):

I verste fall kan jeg overleve på havregryn og vann ganske lenge. Rosiner har jeg også mye av som er godt i havregrøt :D

hqdefault.jpg

Jeg kjøpte idag et par pakker rosiner og en dertil egnet bananklase nettopp tiltenkt havregrøt skulle muligheten for åpen handel frafalle helt i de kommende månedene (det spås jo å være i praksis Resident Evil filmserien som vil komme - vi nærmer oss den andre filmen nå).

Jeg kjøpte også noen bokser med "mørk lapskaus" skulle begge fryserene og begge kjøleskapene miste strømmen. Så det vil da ihvertfall være 2 dager med mat. Ellers har vi allerede noen pakker med mel, sukker, gjær, melk, egg og hva enn annet som trengs til hjemmebakst. ~50 liter med parafin og 4 paller med ved (det gikk for seg med trefelling i hagen i fjor sommer) har vi også til fyring.

Anti-Bac er visstnok bare å glemme (er ikke interessert i det likevel), så jeg nøyde med noen ekstra flasker med hånd såpe, samt noen ekstra pakker med toalettpapir hva sanitære løsninger angår. Vann blir pumpet fra en lokal kilde og jeg har allerede ørten lykter og 78(!) batterier, så vi er ute i Resident Evil 4 før det skulle bli noen kritiske problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stor forskjell på å storhandle og å hamstre
Jeg handlet mer enn vanlig i dag, så istedet for å kjøpe 1 produkt, kjøpte jeg 2, og jeg kjøpt hele ukens varer på samme dag, vanligvis drar jeg 2 ganger, så nå kan jeg berge ut måneden, og enda lengre på brød, så det blir ingen katastrofe om butikkene blir utsolgt av noen varer.

Glemte å hente pakken på posten, så blir en tur til, så da kan jeg likeså handle litt med det samme (Annen butikk)

Lenke til kommentar

Folk finner fort ut av smertegrensen for kjøleskap og frysere og må begynne på jobben med å spise mengdene med mat som nærmer seg dato.

Jeg mener jeg har hamstret moderat / storhandlet (mandag) og valgt varer som utfyller det jeg har i fryseren slik at jeg for bunket ned litt på det. Jeg har til sammen ~20 kg fisk og kjøtt fra før som bare trenger tilbehør, samt litt påfyll av bakevarer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
4 hours ago, perpyro said:

... mens taperne er alle de som har handlet mat de senere kommer til å kaste.

Hvorfor skulle noen begynne å kaste mat? Tviler noen har kjøpt mer enn de klarer å spise, likevel.

Det fører vel bare til at folk handler mindre fremover. Mange hamstrer fordi de ønsker å gå sjeldnere i butikken, også.

Lenke til kommentar

image.png.f279e24318b57c10c4a86bb634743e9b.png

I går kl. 18. Er ren skjær galskap vi er vitne til nå, ikke så mye annet å si. Tipper også noen av hamstrerne var på vei til hytta senest i går på tross av nyheter.

Ellers i andre butikker:
Butikkmedarbeider ************* forteller om tomme butikkhyller. Her viser han fram Antibac og plasthansker som er satt fram til kundene

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2020/03/14/Vi-risikerer-at-de-som-virkelig-er-syke-ikke-får-hjelp-21339044.ece

Tipper at det er de samme personene som ringer legevakten unødvendig, som de som hamstrer mat

Jepp eller som har sørget for at man ikke kom igjennom på telefon til fastlegen på 3-4 dager.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (6 timer siden):

Hvorfor skulle noen begynne å kaste mat? Tviler noen har kjøpt mer enn de klarer å spise, likevel.

Det fører vel bare til at folk handler mindre fremover. Mange hamstrer fordi de ønsker å gå sjeldnere i butikken, også.

En del av overskuddsmat som ikke er spist vil bli kastet fordi vi har blitt et folk som har lett for å kaste mat av forskjellige grunner.

Det er et umiskjennelig faktum allerede under normale forhold.

Når da folk sitter med et berg av overskytende mat de kjøpte i panikk etter at ting har normalisert seg igjen og all hermetikken, fråsne meierivarer og kjøttmat som har gått ut på dato bare ligger i veien for ny og mere spennende mat, ja da er veien til søppelbøtta kort.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Dubious said:

Alt en kjøper i dag bør en lagre i noen dager før man spiser eller rører det, om man skal være på den sikre siden

Smart. Jeg kan kjøpe inn lørdagsgodtet for neste uke i dag og så neste uke kjøper jeg inn godtet for uken etter der igjen slik at det alltid har ligget 7 dager hjemme.

Lenke til kommentar

Virusets overlevelse er bare vitenskapelig testet på tørre overflater.

https://forskning.no/sykdommer/sa-lenge-overlever-koronaviruset-i-lufta-pa-plast-metall-og-papp/1654346

Det gjelder altså ikke for virus på smågodt, fersk frukt etc. Nå kan vi bare spekulere i hvor lenge det overlever på andre overflater, men det skulle ikke forundre meg om overlevelsen på smågodt og frukt var vesentlig lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...