Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronavirus: Hvordan forbereder du deg på evt. karantene, og hvilken mat kjøper du?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er fylt opp til ukeshandelen jeg bruker å ha på fredag eller om jeg må tråle rundt for å finne alt.
Grossistene er i hvertfall ikke tomme for mat og skulle det bli lite kjøttmat er det vel bare å produsere av berget med nedfråset sauekjøtt som ligger på lager og kun taes fram til fårikålsesongen.

 

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, perpyro said:

Jeg lurer på om det er fylt opp til ukeshandelen jeg bruker å ha på fredag eller om jeg må tråle rundt for å finne alt.
Grossistene er i hvertfall ikke tomme for mat og skulle det bli lite kjøttmat er det vel bare å produsere av berget med nedfråset sauekjøtt som ligger på lager og kun taes fram til fårikålsesongen.

 

Ja, det skulle vel være nok overskuddslagre i norsk produksjon så tviler på at noen trenger å sulte. Varer vi ikke produserer selv er noe annet.

Lenke til kommentar

Enkelte hobbydyrkere som er bedre stelt enn andre nå kanskje, men det loves jo god tilgang på mat fremover. Vi får stole på det og vise edruelighet, da blir det nok til alle til enhver tid.

Jeg dyrker litt smått, fjorårets potetavling er fortært, men diverse bær og slikt i fryseren. Jeg vil anta at frysekapasiteten på landet ofte er høyere per person enn i byene, jeg / vi har egentlig et brukbart lager uansett. Rart med det, man spiser ikke tomt før man kjøper nytt.

Fikk nylig en 50-60 kg torsk som er prekivert og venter inn litt til, på matfronten blir det i alle fall same procedure as last year. Kjøpt inn litt mer mel enn vanlig, baker litt til husbruk. Vet ikke, kanskje har en 20 kg mel nå, men det er bare litt mer enn vanlig.

Jeg ville følt med litt kneblet med bare en fryser på la oss si 100 liter, helt uavhengig av dette viruset.

Har sendt bud etter litt medisiner og slikt, ingenting livsnødvendig, men ting som bør ha tilgjengelig.

Ingen bekreftet smittet i min kommune så langt, Nord-Norge har svært få bekreftede tilfeller.

Lenke til kommentar
Crayonz skrev (5 timer siden):

hvorfor oppfører folk seg som om de blir nødt til å bo i bunkers i 2 år? hamstring av hermetikk når de har helt fungerende kjøkken... frossenpizza, brød osv er urørt f.eks. jeg skjønner at holbarhet kan være fint, men folk har da fryser? virker som folk ikke tenker lengre enn til forrige facebook post og forbereder seg på dommedagstilstander... jeg sier det nå; den dagen det blir kaos i gatene, riots og lovløse tilstander, så tipper jeg det er på grunn av overreagering som vi ser smått av nå, og ikke den opprinnelige årsaken i seg selv.. 

 

Per i dag har folks oppførsel vist seg å være et langt større problem enn selve sykdommen. Helt unødvendig at det skulle være mangel på noe som helst i butikkhyllene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg hamstret i går fordi andre hamstret. Det var ikke så mye å tenke på da jeg var i butikken. Mange hyller var tomme.

Gikk hjem med nok bagetter og rundstykker, dasspapir, pasta og poser med frosne grønnsaker til å vare meg 14 dager framover.

De sier det er helt unødvendig. Men denne hamstringen fører jo engang til at butikkene i perioder går tomme for en del varer.

Da må man enten være den som går uten det man trenger i en periode eller så får man handle mens man har sjansen. 

Lenke til kommentar

Du blir ikke uten lengre en det tar fristene å fylle etter i hyllene for sentrallagrene er ikke tomme og når det er etterfulgt etter de som hamstret blir ting litt mere normale.

Blir spennende å se hva folk gjør med alt de har hamstret når dette er over..

Mistenker at noe av det kan ende opp med å bli kastet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (8 timer siden):

Grossistene er i hvertfall ikke tomme for mat og skulle det bli lite kjøttmat er det vel bare å produsere av berget med nedfråset sauekjøtt som ligger på lager og kun taes fram til fårikålsesongen.

Norge har noe sånt som 2 års fårikål-forbruk på lager. Det skyldes synkende etterspørsel etter sauekjøtt kombinert med stabil produksjon. Overskuddet bare fryses i påvente av "bedre tider". I Corona-sammenheng tror jeg ikke det er særlig lurt å påføre seg selv og familien diabetes og høyt blodtrykk. Norge har mer enn nok sunn norsk laks (det er sunt selv om det forurenser fjorder), som bidrar til normalt blodtrykk og normal vekt. Vi har så mye laks at det nærmest tyter over om eksporten rammes så det kan godt hende vi får lavere laksepriser fremover. Også er det fortsatt mye god skrei selv om sesongen er på hell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående innkjøpsmønster kan det være lurt å lage en lang handleliste for både seg selv og naboer/familie som bor i nærheten og handle inn samlet og sjeldent:

- Færre som handler (lever utenfor døra til venner/familie og få vipps etc)

- De få som handler, går sjeldnere i butikken

Begge deler reduserer trengsel og dermed smittefare. Jeg drar den kanskje litt langt og tar sikte på innkjøp 1 gang per måned fremover og handler for både meg, mor og kanskje et nabopar og en venn (har ikke spurt de ennå).

Lenke til kommentar

Har merka her oppe i fjellet nå at ekstremt mange reiser til hytta, og de rensker butikkene her for varer. Heldigvis er butikkene her vandt til variable salgsvolum og er tilbake til normalen fra mandag av. Men folk hører ikke på oppfordringer om å ikke komme til hytta da vi ikke har nok helsepersonell her til å ta seg av alle turister, så man må ha god helse for å bli syk nå.

Lenke til kommentar

Hamstringen skjer akkurat nå som tiltakene starter omtrent som julekvelden kommer på kjerringa, med lillejulaften-tilstander, men siden folk holder ut ulik tid før de storhandler neste gang så vil nok situasjonen for butikkene normalisere seg. Dvs. de får mye færre kunder, men hver kunde handler toppede vogner når de først handler.

Varevolumet som går ut hver dag vil normaliseres, men fordeles på et færre antall kunder.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 timer siden):

Skal man på butikken "nå" er det nok lurest å ta turen en halvtime før stengetid hos de som har oppe til 23.

Nei, det er ikke det!     Da skal jeg handle og jeg vil se minst mulig folk!

0laf skrev (9 timer siden):

  

Sannsynligvis i fryseren ?

Ikke ubegrenset holdbarhet på kjøtt i fryseren
En generell tommelregel er opp til 6 måneder, noe kan fryses lengre, og noe kortere

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Norge har noe sånt som 2 års fårikål-forbruk på lager. Det skyldes synkende etterspørsel etter sauekjøtt kombinert med stabil produksjon. Overskuddet bare fryses i påvente av "bedre tider". I Corona-sammenheng tror jeg ikke det er særlig lurt å påføre seg selv og familien diabetes og høyt blodtrykk. Norge har mer enn nok sunn norsk laks (det er sunt selv om det forurenser fjorder), som bidrar til normalt blodtrykk og normal vekt. Vi har så mye laks at det nærmest tyter over om eksporten rammes så det kan godt hende vi får lavere laksepriser fremover. Også er det fortsatt mye god skrei selv om sesongen er på hell.

Trodde de som hamstret var redde for å gå tomme for mat på lengre sikt eller stakk ikke denne frykten så dypt alikavel.

Når du har lite tilgang på mat er ikke høyt blodtrykk utfordringen men underernæring og da kommer sauekjøtt et til sin rett.

Fram til nå der overvekt var et problem er det ikke om å gjøre å stappe i seg feit mat men det har da aldri hindret en nordmann å velte seg i nettopp feit mat i Juletiden.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Dubious said:

Ikke ubegrenset holdbarhet på kjøtt i fryseren
En generell tommelregel er opp til 6 måneder, noe kan fryses lengre, og noe kortere

Tommelregelen er for kvaliteten på kjøttet. Ikke noe problem å ha kjøtt i fryseren lengere enn det hvis du ikke er så kresen.

Endret av Kirikovski
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hel uproblematisk med magert kjøtt flere år i fryseren, korrekt pakkemåte vil også redusere frostskader. Frostskader er ikke farlig, men mindre appetitelig, jeg skjærer det bare bort.

Saltet fett kjøtt, salt fårekjøtt for eksempel, det er vel noe av det som forringes raskest. Harskt fett kan man fint skjære bort, ikke noe godt å spise.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Har folk flest så god kapasitet i frysere da?

Jeg tipper søppelkjørere får kapasitetsproblener fremover.

"Corona panikk gir utfordringer for sanitære tjenester i samfunnet"

Hamstrer folk så mye kjøtt/mat med kort holdbarhet egentlig? Har sett folk kjøpe enormt med dopapir, hermetikk, mel, sukker og matolje men sånt går ikke akkurat ut på dato om to uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...