Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

De siktet seg til øvre del av masse-markedet, ja. Der BMW, MB og Volvo bl.a. har siktet på å være. Altså der man skal tjene mest på å selge masse biler totalt sett, selv om de nok aldri siktet seg inn på den midtre eller lavere delen av masse-markedet som Ford, VW, Toyota, Nissan og en hel haug andre bilmerker kjemper om. Men helt klart, et segment av masse-markedet.

Nå skal de altså tilbake til "Upper Class", der de skal tjene godt nok på å selge luksus, og tjene godt på hver enkelt bil, slik at de ikke lengre vil være avhengig av å selge mange biler.

Lagde ikke Jaguar biler som egentlig var en ford mondeo for noen år siden. Det må vel kalles å gå inn i masse segment?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Lagde ikke Jaguar biler som egentlig var en ford mondeo for noen år siden. Det må vel kalles å gå inn i masse segment?

Ifølge denne Wiki-artikkelen, delte Jag. X-type plattform med Ford Mondeo! Visstnok er det gjort noen oppgraderinger, så de er ikke helt lik. Ogf resten er vel ikke Ford Mondeo, slik jeg forstod det.

Men ja, klart tegn på at den var beregnet for masse-markedet, men da mer mot øvre del av det segmentet, med tanker om å kjempe om salget med tilsvarende BMW'er, Audier og MBer!

https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_X-Type

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fantomtegningen skrev (9 timer siden):

Et kjapt spørsmål til dem med flush dørhåndtak (Som på KIA/Hyundai, TM Y/3, osv).

Hvordan opplever dere vinterstider med snø og is som har lagt seg på håndtakene, er det noen forhåndsregler?
Husker for en stund siden da slike dørhåndtak ble populært var løsningen å hamre løs på dørhåndtaket hvis det var is, noe som er ufullstendig uakseptabelt i 2026. Usikker på om de ulike merkene har implementert noe varmeløsning i dørhåndtakene på vinterstid.

Spør pga interessen for Skoda Peaq, men til min "fortvilelse" så har denne disse flush håndtakene.

Et vanlig dørhåndtak er mye bedre enn disse løsningene. Det er irriterende og idiotisk, men ingen dealbreaker for min del.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Snowleopard said:

Ifølge denne Wiki-artikkelen, delte Jag. X-type plattform med Ford Mondeo! Visstnok er det gjort noen oppgraderinger, så de er ikke helt lik. Ogf resten er vel ikke Ford Mondeo, slik jeg forstod det.

Men ja, klart tegn på at den var beregnet for masse-markedet, men da mer mot øvre del av det segmentet, med tanker om å kjempe om salget med tilsvarende BMW'er, Audier og MBer!

https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_X-Type

Er en del Ford Mondeo i Jaguar X-Type, og mye Jaguar i Ford Mondeo også som var litt morsomt. Står Jaguar stemplet på demperne til Mondeo blandt annet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (14 timer siden):

De får vel alle NYE batteri? De som de ikke ville bytte batteri på ble vel kjøpt opp og skrapet? Såvidt jeg har forstått.

Det er superkomfortable biler å kjøre. Men de kan vel ikke ha tilhengerfest TROR jeg.

Det stemmer. Alle bilene som ble omfattet av "LG-skandalen" fikk komplett nye batterier (i noen markeder fikk kundene tilbud om tilbakekjøp til gode priser). Meg bekjent er det bare Tesla som har brukt gamle/brukte batterier i reklamasjonssaker.

Skrevet
sverreb skrev (9 timer siden):

At jaguar endrer profil er forståelig. Den eksisterende kundegruppen deres var i ferd med å dø ut. De måtte uansett finne seg et nytt marked. 

Kundegruppen er selvfølgelig ikke i ferd med å dø ut. Jaguar laget moderne, velkjørende biler med nydelig design. Den myten baserer seg nok på at Jaguar en kort periode på 90-tallet satte sin lit til et veldig retro design (under designer Geof Lawson, så vidt jeg husker) for å spille på suksessen fra 50-60-tallet. Jaguar endrer strategien sin tilbake til hva den var fra oppstarten og frem til slutten av 90-tallet, da Ford bestemte seg for at man skulle konkurere i premiumsegmentet mot Audi, BMW og Mercedes. Det klarte de også, teknisk sett. Problemet var bare at de tyske merkene solgte ca 10 ganger så mange biler og fikk betydelige stordriftsfordeler av det. Marginene til Jaguar har av den grunn liggetbetydelig lavere pr bil, noe som ikke er bærekraftig i lengden. 

Planen nå er at man bilene skal ligge i prisområdet fra S-klasse og opp til Bentley. Mao fra øvre premium og inn i luksussegmentet, og Type 01 får en startpris på noe over millionen. Det er i utgangspunktet en fornuftig strategi, men den ble desverre utformet før man oppdaget hvor lite markedet er interessert i dyre elbiler.

Skrevet
Snowleopard skrev (15 timer siden):

Så, er nok ikke helt ferdig med batteri-problemer på I-Pace...!

Nei for all del. Er nok lenge til alle I-Peisane har fått det nye batteriet sitt. De har tross alt solgt veldig bra.

Skrevet
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Nei for all del. Er nok lenge til alle I-Peisane har fått det nye batteriet sitt. De har tross alt solgt veldig bra.

Totalt 7766 solgt, ifølge elbilstatistikk.no, så burde ikke ta så veldig lang tid...

Tror det som har tatt lengst tid har vært å skjønne at det gjaldt også for Jaguars større batteripakker, selv om de bestod av samme moduler som Kona og Ampera-E/Chevy Bolt md flere. inkludert Audi e-Tron.

Dermed har de startet senere og kommet bak Hyundai/Kia og Opel/Chevy i køen, samt tatt mer tid for å ha fått aksept for at det er samme problemene, og få på plass avtale om bytte av defekte/påvirkede moduler/batteripakker.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Da har nye BMW i3 50 First Edition blitt lansert. 900 km rekkevidde WLTP og startpris på 790k. Vet ikke helt hva jeg synes om disse nye frontlyktene BMW har kommet med på denne og IX3 altså. I forhold til de gromme front-og baklyktene på I4M50/60…

• Liker 1
Skrevet

Driving 4 Answares har en fin rant mot allskens piping og alarmer som invaderer oss i biler fra 2023 og nyere. Jeg er helt enig og ville bare dele den.

• Liker 3
Skrevet
Iterion skrev (3 timer siden):

Da har nye BMW i3 50 First Edition blitt lansert. 900 km rekkevidde WLTP og startpris på 790k. Vet ikke helt hva jeg synes om disse nye frontlyktene BMW har kommet med på denne og IX3 altså. I forhold til de gromme front-og baklyktene på I4M50/60…

Helt greie i mine øyne, og i alle fall mye bedre enn fronten på nye elektriske MB C-klasse som også fikk pris nå. C 400 4Matic koster fra 689.900 kroner med rekkevidde på 762km. De fleste skal nok legge til ganske mange kroner i utstyr før de kjører en slik hjem.

Skrevet
Simen1 skrev (4 timer siden):

Driving 4 Answares har en fin rant mot allskens piping og alarmer som invaderer oss i biler fra 2023 og nyere. Jeg er helt enig og ville bare dele den.

Toyota (som han kjører) er kanskje blant de verste på varslinger og piping. Mine foreldre har en nyere Toyota, og den piper og klager for alt mulig. Når de skal kjøre ned sin egen vei, så får bilen fullstendig panikk og tror den skal dø bare de passerer avfallstønnene som da vel kommer nærmere enn en bil på veien normalt gjør. Pip her, og pip der, og varsler og jeg vet ikke hva.

Min Audi, litt nyere enn deres Toyota, er av den litt mer avbalanserte typen. Den piper imidlertid ganske skarpt hvis den mener jeg ikke har holdt i rattet på en stund. Joda, jeg har holdt i rattet, men det har vært så svake svinger at bilen har svingt samtidig med meg, uten at den har fått med seg at jeg også har styrt. Og en sjelden gang i blant at jeg må kjøre midt i kjørefeltet... selv om jeg har ligget så midt i feltet jeg kan.

Og hvis jeg rygger bakover, og det kommer passerende trafikk bak så piper den. Men det er helt greit, og det er bare å stoppe og vente til passerende trafikk har passert, slik man skal. Hvis jeg skal skifte fil, og det er en bil på siden av meg, så varsler den kun med et lys på sidespeilet, og hvis jeg likevel prøver å skifte fil, så får jeg økt motstand i rattet. I motsetning til masse piping på Toyota, der man må skifte oppmerksomhet til skjermen for å få med seg hva som skjer og fordi man er distrahert kanskje fortsetter å skifte fil, til det sier dunk.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (12 timer siden):

🙄

Skrevet
Lenvar skrev (1 time siden):

Toyota (som han kjører) er kanskje blant de verste på varslinger og piping. Mine foreldre har en nyere Toyota, og den piper og klager for alt mulig. Når de skal kjøre ned sin egen vei, så får bilen fullstendig panikk og tror den skal dø bare de passerer avfallstønnene som da vel kommer nærmere enn en bil på veien normalt gjør. Pip her, og pip der, og varsler og jeg vet ikke hva.

Min Audi, litt nyere enn deres Toyota, er av den litt mer avbalanserte typen. Den piper imidlertid ganske skarpt hvis den mener jeg ikke har holdt i rattet på en stund. Joda, jeg har holdt i rattet, men det har vært så svake svinger at bilen har svingt samtidig med meg, uten at den har fått med seg at jeg også har styrt. Og en sjelden gang i blant at jeg må kjøre midt i kjørefeltet... selv om jeg har ligget så midt i feltet jeg kan.

Og hvis jeg rygger bakover, og det kommer passerende trafikk bak så piper den. Men det er helt greit, og det er bare å stoppe og vente til passerende trafikk har passert, slik man skal. Hvis jeg skal skifte fil, og det er en bil på siden av meg, så varsler den kun med et lys på sidespeilet, og hvis jeg likevel prøver å skifte fil, så får jeg økt motstand i rattet. I motsetning til masse piping på Toyota, der man må skifte oppmerksomhet til skjermen for å få med seg hva som skjer og fordi man er distrahert kanskje fortsetter å skifte fil, til det sier dunk.

Her har Renault gjort en god jobb. Til tross for at nyere biler ikke akkurat sløser med knappene, så har Renault en dedikert knap for å slå av all ADAS umiddelbart, slik at man slipper å skrolle gjennom flere menyer for å slå av dritten.

Skrevet (endret)
31 minutes ago, AL123 said:

Her har Renault gjort en god jobb. Til tross for at nyere biler ikke akkurat sløser med knappene, så har Renault en dedikert knap for å slå av all ADAS umiddelbart, slik at man slipper å skrolle gjennom flere menyer for å slå av dritten.

Kudos til dem for å tenke på det ja. Men blir sikkert ulovelig å gjøre det lettvindt etterhvert..

Og slike "hacke" dingser man får kjøpt som deaktiverer lydene blir nok enda mere populært.

Får vist tak i det til VAG og Toyota/Lexus blandt annet. Plugger i OBD porten og stille blir det.

Endret av Complexity
Skrevet
12 hours ago, Complexity said:

Kudos til dem for å tenke på det ja. Men blir sikkert ulovelig å gjøre det lettvindt etterhvert..

Og slike "hacke" dingser man får kjøpt som deaktiverer lydene blir nok enda mere populært.

Får vist tak i det til VAG og Toyota/Lexus blandt annet. Plugger i OBD porten og stille blir det.

Tror Xpeng er inne på noe med sin Xcombo løsning. 

Sånn at man sette opp "når jeg klikker setebeltet" som trigger, og så gjøres innstillingene man liker automatisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...