Jump to content

AL123

Medlemmer
  • Content Count

    288
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

420 :)

Recent Profile Visitors

595 profile views
  1. Tror kanskje ikke du har forstått artikkelen. Snittet av de bilmodellene som selges på det norske markedet i dag har sannsynligvis mellom 3 og 400km wltp rekkevidde, i praksis en del lavere. Disse modellene vil være med oss i mange år ennå, og da trengs mange hurtigladere for å stimulere fortsatt elbilsalg.
  2. Synes vel ikke Tresteins bemerkniner her er helt urimelige. Små sedaner utenfor premiumsegmentet og biler med amerikansk finnish har tradisjonellt vært helt uselgelige i Europa, så han er ikke alene om den oppfatningen i såfall.
  3. Jeg har ikke lest den artikkelen, men har flere venner og bekjente som har vært på Europaferie med Tesla S/X ( til og med med campingvogn)helt ned til Italia og Balkan uten å oppleve noen store ulemper i forhold til med tidligere biler, faktisk tvert i mot. Betydelig flere hestekrefter og gratis lading økte komforten i forhold til dieselbil.
  4. Jeg hadde lett valgt Volvoen i dette selskapet. Den har god nok rekkevidde til å nå de 4 nærmeste flyplassene her jeg bor t/r, og da har jeg ikke bruk for noe mer. I steden prioriterer jeg kvalitet, sikkerhet, skandinavisk design og finnish.
  5. Det viser vel litt hvor rett du hadde når en bruker de neste 40 innleggene til å krangle om temaet, og det viser seg at de fleste ikke engang skjønte kommentaren de diskuterer. Det handler ikke om å ignorere alle tall, men omat en biljournalist skal formidle hele bildet av hvordan en bil er. Jeg er også interessert i rekkevidde og ladetid ved ulike temperaturer og hvor bra en bil akselererer, men det forteller forsvinnende lite om bilen. Det er jo litt ironisk, at dersom man ønsker å få vite noe om en ny elbil, så må man henvende seg til de "gamle" mediene og de tradisjonelle biljournalistene, da den "nye" generasjonen stort sett lirer fra seg uvitende, ubrukelig tull.
  6. Aboslutt ingen interesse i det hele tatt. Aldri vært på et idrettsarangement bortsett fra et rallycrossløp på lyngås på 90-tallet, og ser ingen sportsendinger på TV.
  7. Da vil jeg si at du ikke bare mangler bilinteresse, men også allmennkunnskap. Mercedes har vunnet VM 7 år på rad. Selv er jeg hverken interessert i bilsport eller annen sport, men jeg vet jo navnet på de sørste fortballagene i PL. Serie A , Laliga og Bundesliga...
  8. Vel mora mi på 70 som ikke har sertifikat kan iallefall nevne et par. Hvis en ikke har hørt om Mercedes, McLaren, Ferrari og Williams, så er en ikke mye interessert i bil, nei. Da har man sertifikat. Det er noe annet...
  9. Det har jo ingenting med hverken nerd eller føleri å gjøre, men om å formidle ha en bil er. Rekkevidde, antall feil i snitt pr EU-kontroll, hvordan og hvor ofte software oppdateres forteller jo ingenting om hvordan en bil er å kjøre. Jeg har kjørt flere biler med over 600hk fra fabrikk, men den beste bilen jeg noengang har kjørt hadde 126hk og jeg har iallfall en bil med under 100hk på topp 5, så det har ingenting med snobberi eller dyre superbiler å gjøre. Hverdagsbilen er tross alt den en bruker mest, og den kjøres først og fremst lokalt.
  10. Det er mange store innen testpilotyrket og Ziegler definitivt er en av dem. Otto Lilienthal og Wrightbrødrene var også ekstremt viktige pionerer, selv om de fløy svært få flytyper. Eric Brown fløy forøvrig 487 forskjellige flytyper, inkludert jagerfly, bombefly, seilfly og helikopter, og det talle inkluderer IKKE varianter på samme modellda ville han trolig vært oppe i over 1000. Feks fløy han 14 varianter av Spitfire.
  11. Amen til det. For oss som er vant med at journalistene i CAR og EVO bruker en halv side i et magasin på å diskutere nyansene i hvordan styringen på en bil føles, fremstår disse "testene" og påfølgende diskusjonene rimelig infantile....
  12. Først og fremst ISO-stadard, men også definert i ICE, SAE, FMVSS, Road Vehicles Act og DIN. I motsetning til IEC, så er denne standarden lik i hele verden.
  13. Ikke riktig. I bil defineres høysepenning som 60-1500V DC og 30-1000V AC. Forskjellige industrier, produktområder, organisasjoner og geografiske områder har forskjellige definisjoner, i tillegg til at AC og DC vanligvis defineres ulikt
  14. Du skrev ikke det, men at det er vanskelig å finne gode programmerere i Europa. At det tar tid å bygge opp en helt ny softwareavdeling med 5000 ansatte, sier seg selv. Det hadde du ikke klart på 7-8 måneder i Silicon Valley heller.
  15. Da er ikke du særlig interessert i bil, nei. Faktisk langt under gjennomsnittet.
×
×
  • Create New...