Gå til innhold

AL123

Medlemmer
  • Innlegg

    2 673
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

AL123 vant dagen sist 13. januar 2022

AL123 hadde mest likt innhold!

Nylige profilbesøk

19 314 profilvisninger

AL123 sine prestasjoner

4k

Nettsamfunnsomdømme

  1. AL123

    Elbil-tråden

    Jeg også, Jeg skur av mest mulig førerstøtte når jeg kjører bil, og derfor aner jeg heller ikke hvilke biler som har de beste systemene. Årsaken til at jeg synes "autopilot" er meningsløst er 3 delt. 1. Jeg liker å kjøre selv. 2. Jeg ser ikke poenget dersom man alikevel må være 100% konsentrert om trafikken og man må ha begge hendene på rattet. Hva gjør egentlig slike system for deg? 3. En hviken som helst autopilot er elendig til å kjøre bil. Det jeg irriterer meg mest over når jeg er passasjer i en bil er sjåfører som ikke klarer å følge idealsporet i veibanen. En Autopilot som er fornøyd med å holde seg mellom stripene viller irritert vettet av meg. Det samme gjelder fremtidig fsd. Det jeg har sett til nå av selvkjørende biler er 100% patetisk. Biler som snirkler seg forsiktig gjennom trafikken som en bestemor på 90 år er fullstendig uinteressant. Jeg råkjører så og si aldri, men har en relativt offansiv kjørestil, og det beste argumentet for å kjøre elbil for meg er at man alltid er først ut av lyskyss, så jeg skal stille meg i kø for å kjøpe bil med FSD når den kommer med "Tempramentfull-italiener-i-liten- Fiat-med-sugemotor-i -sentrum-av-Roma"-modus.
  2. AL123

    Elbil-tråden

    Hva om det er ment som kritikk, og hva om det er lett gjennomsiktigg. Det mest pinlige her er faktisk innlegget ditt. For de som synes de tekniske aspektene med kjøreassistansesytemer er interessante, så må jo dette være en veldig spennende problemstilling å diskutere? Dette er jo tross alt et bilforum. Tesla har jo fremdeles ikke gått tilbake på at alt fra og med HW3 skal kunne få FSD, og da snakker vi level 4, minst. Da kan de neppe si at "joda den har FSD, men litt dårligere FSD enn nyeste modell" ? Og hvis HW3 skal kunne få FSD level 4, så bør vel en toppfungerende autopilot være pice of cake? I tillegg kommer jo påstanden fra Musk om at første skikkelige FSD skal ha en helt ny softwarearkitektur basert på AI. Hvordan kan den fungere godt nok på den mye tregere HW3, eller skal de utvikle 2 forskjellige FSD? Et annet aspekt med den diskusjonen er selvsagt at om en 2019 model Tesla Model 3 får level 4 selvkjøring, så vil prisen på en slik bil ta seg kraftig opp, eller iallefall aldri synke en krone mer.
  3. De har det, men på enkelte modeller er det ekstrautstyr. Men enig, ABS basert er mindre styr, billigere og mer driftssikkert, med mindre en punkterer da, hvilket jeg iallefall aldri har gjort. Og kryss i taket, er også enig med deg vedr. leasing. Når leasing fremstår mye billigere enn kjøp, blir jeg skeptisk.
  4. AL123

    Tesla - kaféen

    Nei , den er noe helt annet enn det som ble vist, bla hadde den en totalt annerledes dørløsning. Dørene på bilen som ble lansert forsterket inntrykket av at dette bare var en mockup. I ettertid ser det forøvrig ut for at både børs marked og presse var enig med meg og at det som ble vist ikke var mer enn det man kan ser grundere lansere på CES hvert eneste år. Da vil det jo ikke bli noen billigbil. Det finnes jo et dusin elektriske småbiler som er billigere enn det, Poenget mitt gjaldt den Model 2 som opprinnelig v ble presentert, og den er jeg rimelig sikker på har blitt stoppet på ubestemt tid lenger før den forlot tegnebordet. Virkelig? Er ikke det poenget med et bilforum? Å kommentere teknikk, lanseringer, tester og rykter? Blir vel litt kjedelig om alle bare skal prete om bilshampo eller hvor man får kjøpt sexybuttons og manpurse med Teslalogo...
  5. Grunnen til at jeg stillte spørsmålstegn var at definisjonen på AI kan være litt flytende. Citroen brukte feks maskinlæring i adaptive styreenheter på slutten av 90-tallet, og selv om prinsippene er det samme som for moderne AI, så er det en far stretch å kalle en liten embedded computer for AI. Å tolke bildedata krever ikke nødvendigvis AI og Tesla bruker så vidt jeg vet ikke AI i sine biler og ikke nevrale nettverk. Det er imidlertid annonsert AI-basert FSD i senere versjoner.
  6. Ser fremdeles ingen dokumentasjon på bekreftede akselerasjoner hos Volvo.
  7. Du linker til budstikka, som attpåtil ligger bak betalingsmur, ikke til noen dokumentasjon. Har både søkt på kampanjenr. Uten å finne noe og lest Volvos tekniske dokumentasjon om problemet uten å finne noe konkrete tilfeller, så vil sette pris på dokumentasjon fra en som er flink til å google
  8. AL123

    Tesla - kaféen

    Jo, takk den er veldig bra. Har vært aktiv på iallefall 12-13 bilforum både i Norge og i utlandet siden starten av årtusenet, samt noen IRC chats om bil før den tid, og har aldri opplev lignende en opplever her inne. Med andre ord. Dersom man kritiserer Tesla, kommer med faktaopplysninger som kan tolkes som negative for Tesla eller påpeker feil i innlegg fra Teslaentusiastene, så er man et troll som fortjener både usaklig hets og utestengelse. Takke for bekreftelse.... Hvorfor skal jeg lage min egen tråd? Har du noen rettigheter på forumet som andre ikke har? Snakker om selvinnsikt...
  9. Det er litt viktig å ikke blande førerstøttesystemer inn i det som tråden egentlig handler om. Det er ikke veldig stor forskjell på basissystemene i en bil i dag kontra for 20-25 år siden. Ja, førerstøttesystemer er fremdeles rimelig upålitelige og har sikkerhetsutfordringer, både pga at de utfører komplekse operasjoner, fordi de er online og fordi de ligger på kraftige computere med flere lag software. Det er imidlertid ikke førerstøttecomputere som kontrollerer bilen. Motor, bremser, styring, fjæring, ESP etc er fremdeles ivaretatt av desentraliserte embedded systemer med begrenset softwaremengde. Førerstøttesystemene kan sende en begrenset mengde og type kommandoer til disse embeddedsystemene, men de kan ikke overta bilen på noen måte.
  10. Da vet du ikke helt hvordan Volvo og vegmyndighetene jobber. For det første vil Volvo neppe være en aktiv del av en slik etterforskning i Norge, og de vil trolig heller ikke få tilgang til dataene fra bilen. For det andre, Volvo har et egen døgnbemannet etterforskningsteam som inneholder leger, ingeniører kirurger etc som sendes ut til alle alvorlige ulykker dersom de skjer i Sverige. Det har de gjort siden tidlig 70-tall, og de har bygget opp en database med over 40.000 real life ulykker. Det er en av grunnene til at Volvo trolig er verdens sikreste biler, og tanken at disse folkene skulle på noen måte forsøke å fuske med disse dataene er helt absurd.
  11. Hva er greia med å betegner alle svar du ikke like som trolling? Dersom dette skulle kunne kategoriseres som trolling, så burdeiallfal et par av følgende faktorer være tilstede: 1. Vedkommende måtte ha kommet med påstander som er beviselig feilaktige. 2 Brukeren måtte ha skjønt selv at de var feilaktige. 3. Intensjoner om å ødelegge flyten idebatten ved å komme med tullekommentarer. Dersom du skal kunne kalle motdebattanter for troll, så bør du som et minimum ha såpass kunnskap at du kan forklare hvorfor det de sier er feil. Slik argumentene er her, så fremstår du fktisk mer som et troll enn motdebatanten da han har rett i at elbil kommer med en del nye problemstillinger.
  12. Det tror jeg faktisk ikke er riktig. Jeg kjenner iallefall ikke til at det har vært noen faktiske hendelser med uønsket akselerasjon på Volvo XC/C40. Odsen for at det skal kunne skje er utrolig lav, omtrnt på linje med det man ser av sikkeretstenkning i flyindustrien, hvilket sier litt om Volvos ekstreme tilnærming til sikkerhet. Jeg vil faktisk påstå at det er mindre sjangs for uønsket akselerasjon fra en XC/C40 enn fra hvilken som helst bilmodell som eksisterte for 20 år siden. Hva gjelder Teslasakene så er jeg ikke helt oppdatert, men jeg kjenner ikke til noen saker med noen biler der man har kunnet dokumentere uønsket akselerasjon. I dag er det heller ikke spesiellt vanskelig for vegmyndigheter å etterforske slike saker, da kjøretøyenes sorte bokser dokumenterer de fleste av bilens driftsparametre.
×
×
  • Opprett ny...