Nei, det mener jeg overhodet ikke. Tvert i mot så anser jeg bilteknisk utdannelse i Norge for å ha så lav verdi at man bør stille spøsmål ved poenget. Det gjelder forøvrig de andre yrkesfaglige utdannelsene også.
Det med vurderinger er et mer interessant spørsmål, for når man leser ut av en manual, og tror at det betyr at det nødvendigvis beyr smooth sailing, evt tror man får levert en reparasjonsløsning ved å lese ut feilkoder, så er det tydelig at man ikke har veldig mye praktisk erfaring på noensomhelst fagområde. Og da er vi ved litt av poenget mitt. Hver gang noen lenker til en artikkel om et kostbart Teslaproblem, så avviser denne brukeren det og forklarer at dette kan man fikse lett selv, siden det ligger litteratur på nett. Jeg har tatt i mot nok biler i bæreposer fra folk med overdreven selvtillit til å vite at det sjelden er helt slik.
Det som gjør det enda mer påfallende, er at for alle andre merker er det stikk motsatt At Audi har et potensiellt problem med en motor, betyr at bilen må hugges etter få år, det samme med div Jaguarproblemer.
Jeg har aldri skiftet girolje på en Model Y, men tipper de fleste kan klare det helt fint, bare de investerer i en løftebukk og noen tusenlapper i utstyr. Den saken er imidlertid en av ganske mange.