Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (9 timer siden):

Tror Xpeng er inne på noe med sin Xcombo løsning. 

Sånn at man sette opp "når jeg klikker setebeltet" som trigger, og så gjøres innstillingene man liker automatisk.

Dette blir vel mer det samme som Teslas system med brukerprofiler, eller? Kan uansett ikke brukes for å bli kvitt ADAS ved oppstart. EØS-reglene krever at enkelte systemer slås på som default ved oppstart, og krever en aktiv, bevisst handling for å slås  av. Renault har enkelt og greit laget en knapp som slår av alle de ulike delsystemene med et klikk, slik at de som ikke ønsker å bruke ADAS slipper å lete gjennom menyer for å slå av alt. Dette regnes ikke som negativt ut fra et sikkerhetsperspektiv og er således fullt lovlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg for lovt å lade el biler her, blir det ikke xpeng.byd osv..

Vente på aluminium Ion Batterier. 

Håper de ikke koster flesk, eller jeg kan velge hvilket drivstoff bil i 28.

Nå får jeg ikke valget, alle er kun el ny bil. Lexus/toyota kun el. Merket jeg har brukt siden 99, ny bil(yaris 99 165000kr)

Jepp, er ikke happy at jeg ikke kan velge hvilken bil jeg kan kjøpe....

Skrevet
30 minutes ago, AL123 said:

Dette blir vel mer det samme som Teslas system med brukerprofiler, eller? Kan uansett ikke brukes for å bli kvitt ADAS ved oppstart. EØS-reglene krever at enkelte systemer slås på som default ved oppstart, og krever en aktiv, bevisst handling for å slås  av. Renault har enkelt og greit laget en knapp som slår av alle de ulike delsystemene med et klikk, slik at de som ikke ønsker å bruke ADAS slipper å lete gjennom menyer for å slå av alt. Dette regnes ikke som negativt ut fra et sikkerhetsperspektiv og er således fullt lovlig.

Virker som Xpeng lar deg automatisere det, men det popper opp en bekreftelse melding på skjermen, så da må man gjøre en aktiv handling som du sier

Skrevet
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Virker som Xpeng lar deg automatisere det, men det popper opp en bekreftelse melding på skjermen, så da må man gjøre en aktiv handling som du sier

Nei. Som tidligere eier av xpeng g6 2026 kan jeg avvise at man må bekrefte noe som helst for å få fjernet alt av fartsadvarsler osv. Det er en sensor i setebeltet som man kan trigge en makro etter. Egentlig kan man trigge makroer etter omtrent hva som helst. Og makroer er da ulike innstillinger man setter aktive..f.eks lys på,varme på,lyd av osv.. Alt dette settes opp fra app..og man kan dele ulike combos med andre. Hele konseptet er genialt i likhet med det meste av infotainment systemet. MEN bilene leveres med LFP...og min erfaring etter en vinter med dette er at det burde vært en advarsel mhp AC lading med dette batteriet. Du må regne med å holde batteriet godt og varmt under hele AC ladingen...og det koster til tider enormt med energi. Mye,mye mer enn på NMC..Det er greit nok om man ikke bor der kulden er streng..men for egen del fikk jeg nok av LFP..aldri igjen. Forøvrig leverer xpeng ekstremt mye bil for pengene..problemet er LFP og vanlig lading hjemme....ikke hurtiglading da det fungerer som bare det også i kulde..men sakte AC lading kan bli et helvete om kulden kommer...

• Liker 1
Skrevet
Kjetil Lura skrev (16 timer siden):

Når jeg for lovt å lade el biler her, blir det ikke xpeng.byd osv..

Håper de ikke koster flesk, eller jeg kan velge hvilket drivstoff bil i 28.

Nå får jeg ikke valget, alle er kun el ny bil. Lexus/toyota kun el. Merket jeg har brukt siden 99, ny bil(yaris 99 165000kr)

Du får tak i massevis av brukte elbiler nå om dagen da i prisklassen 150-300k med lav km.stand og som det t.o.m kan være gjenværende nybilgaranti på 😉 Du tenker på at du helst vil ha muligheten til å kjøpe fossilbil? 

Skrevet (endret)
Kjetil Lura skrev (20 timer siden):

Jeg forstår frustrasjonen. Hadde jeg ikke hatt muligheten til å lade hjemme, hadde jeg aldri i verden kjøpt EL-bil. EL-bil passer ikke for alle, så jeg synes det er overraskende at salgstallene på fossilbiler har gått ned til nesten 0%.

Men ettersom jeg både kan lade hjemme og (gratis) på jobben, så var valget lett sist jeg byttet bil. Og med de forutsetningene er jeg kjempefornøyd med EL-bil.

Men går det ikke an å be en forhandler om å spesialbestille en fossilbil? De selges vel fortsatt ellers rundt om i verden? Ikke sikkert de har noen eksemplarer du kan testkjøre da, så det er kanskje litt risikabelt.

Endret av Lenvar
Skrevet
20 hours ago, Kjetil Lura said:

Kan du dele med oss hvorfor det skal bli denne typen batteri for deg?

Skrevet
trikola skrev (2 timer siden):

Kan du dele med oss hvorfor det skal bli denne typen batteri for deg?

Jeg spurte AI, og konklusjonen er vel at alu-ion er en spennende teknologi, da alu-ion er har en veldig rimelig råvare, ekstremt lang levetid (som i antall oppladninger), tåler "røff bruk", ikke brennbart, miljøvennlig og mulig å lade ekstremt raskt.

Men den har mye lavere energitetthet enn faststoffbatterier, som gjør det uegnet å bruke i elektiske personbiler.

Skrevet
23 hours ago, bzzlink said:

"automatisere" er da å ta i, når visse handlinger i Xcombo krever en bekreftelsesboks begge veier.
Og du må uansett endre default advarselsavskruingen, da "fører setter seg i sete" og "set gir i d" gjør bare at du får en popup når du prøver å ta av. Og så har de også en av-trigger som er nødvendig, og det er et rot å finne alternativet for sesjon avsluttes så du ikke for konstante popups. 

Xcomboene følger heller ikke brukerprofil. Ikke ille å legge til, men ingen grunn til at det ikke automatisk skulle følge med brukerprofilen.
Liker helle ikke den kinesiske Uilogikken. Du KAN endre kjøreprofil fra øvre venstre, men du MÅ inn i neste meny for at den SKAL skifte over speil og alt det endre. Du har heller ikke mulighet for at bilen automatisk settes i gjestemodus eller kjøreprofil #2 eller #3 vis du låner ut nøkkelen eller skal ha den inn på service, selv om de i det minst har vært flinke nok til å begrave "lagre kjøreprofil" knappen dypt dypt i menyene sammen med blant annet massasjesete. 

Skrevet
1 hour ago, Lenvar said:

Men den har mye lavere energitetthet enn faststoffbatterier, som gjør det uegnet å bruke i elektiske personbiler.

Jada, men nettopp derfor lurer jeg på hvorfor @Kjetil Lura akkurat venter på DENNE teknologien. Na-ion kan du kjøpe nå, og jeg mistenker at Na er rimeligere enn Al

Skrevet
5 hours ago, Lenvar said:

overraskende at salgstallene på fossilbiler har gått ned til nesten 0%.

Billigste dieselbil koster nå angivelig over 750 tusen leste jeg i en artikkel. Så det har vel en del med pris å gjøre, samt snakk om forbud mot bil i visse områder etc. 

Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Billigste dieselbil koster nå angivelig over 750 tusen leste jeg i en artikkel. Så det har vel en del med pris å gjøre, samt snakk om forbud mot bil i visse områder etc. 

Og det er nok en Isuzu D-max

Skrevet

En ny bmw 3 serie touring diesel (320d/2.0 l) har en startpris på 900.000,- for basis utgave.
5 serie basis utgave med samme motorisering (520d) starter på 1.019.000,-

Hybrid/bensin har ikke noe signifikant avvik i pris.

5 serie elektrisk (i5) fra 677.000,-

• Liker 1
Skrevet (endret)
Elgen-Hansi skrev (15 minutter siden):

Og snart skal elbil bli nesten like dyrt

I eksempelet over er det vel 75.000,- fritak i mva for elektrisk 5 serie (300k grensen).
Så med lik mva er det fremdeles en stor forskjell i favør elbilen (godt over 200k).

Endret av Syar-2003
Skrevet
Syar-2003 skrev (25 minutter siden):

En ny bmw 3 serie touring diesel (320d/2.0 l) har en startpris på 900.000,- for basis utgave.

Og hvordan kommer du frem til det. BMW Norge selger ingen slik bil lengre etter det jeg kan se.

Skrevet
Jalla21 skrev (3 minutter siden):

Og hvordan kommer du frem til det. BMW Norge selger ingen slik bil lengre etter det jeg kan se.

Det var da ikke vanskelig...

Bare gå inn på BMW.no, gå på "Modeller".

Så klikker du på Diesel, Stasjonsvogn og så dukker 3 og 5-serie opp. Klikk på 3-serie, klikk så på "Bygg og pris", så er du i konfiguratoren.

Da finner du dette oppe til høyre i vinduet:

image.png.26e0cfcc3ffb0307301930094727e594.png

Skrevet
Jalla21 skrev (5 minutter siden):

Selvsagt selges diesel, bensin og hybid versjoner av både 3 og 5 serie mfl.
20 modeller med bensin og 6 med dielsel og 10 modellerer med hybris/bensin , ref:https://www.bmw.no/no/bygg-din-bmw.html?fuelType=o,d,h

Kilde BMW Norge
Ops , ble visst 925.000,- for en 320D Touring basis utgave.

bmw-320d.thumb.jpg.b295d4fa518dcd87ee3d87a599c30940.jpg

bmw-320d-2.thumb.jpg.d394e9367107f5310a2b03c5b27ba124.jpg

https://configure.bmw.no/no_NO/configid/i1q6bcy6

• Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (19 minutter siden):

I eksempelet over er det vel 75.000,- fritak i mva for elektrisk 5 serie (300k grensen).
Så med lik mva er det fremdeles en stor forskjell i favør elbilen (godt over 200k).

Joda, men tror engangsavgiften ikke er langt etter. Skal nok opp på gammelt nivå den og.

Skrevet
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Selvsagt selges diesel, bensin og hybid versjoner av både 3 og 5 serie mfl.
20 modeller med bensin og 6 med dielsel og 10 modellerer med hybris/bensin , ref:https://www.bmw.no/no/bygg-din-bmw.html?fuelType=o,d,h

Kilde BMW Norge
Ops , ble visst 925.000,- for en 320D Touring basis utgave.

bmw-320d.thumb.jpg.b295d4fa518dcd87ee3d87a599c30940.jpg

bmw-320d-2.thumb.jpg.d394e9367107f5310a2b03c5b27ba124.jpg

https://configure.bmw.no/no_NO/configid/i1q6bcy6

Det er det samme på andre modeller. Ix1 jeg kjøpte flr et halvt år siden for 500tusen med vinterhjul koster som hybrid med tilsvarende utstyr ca 900 tusen. Sikkert en bedre bil men til vårt bruk var det totalt bortkastede penger 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...