Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
4 hours ago, Bjerknez said:

Selv Kia gir større utvalg der enn Tesla. Jeg skjønner at alt har med effektivitet og pris og gjøre, men noen ganger skinner det bare litt vel mye igjennom mener jeg. 

Tesla har vel solgt 7 ganger så mange biler som Kia hittil i år i Norge.
Hjelper godt på salget at man bare har par dager\uker leveringstid.

Men blir litt kompromisser ja.

Kia leverer vel alt fra manuelle stoffseter til skinnseter med ventilasjon. Men sistnevnte koster vel en del ekstra.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg synes det er rart at ikke nye Kinesiske produsenter har gjort slik i det Norske markedet. Kanskje det er noe regelverk her som gjør det vanskelig. 

Leasing dealene jeg ser fra BYD og Xpeng er ikke veldig bra. 

Det er vel mest at rentenivået på britiske pund er vesentlig lavere enn norske kroner. Leasing er i bunn og grunn et lån, og renter er en vesentlig del av totalkostnaden.

Skrevet
1 hour ago, sverreb said:

Det er vel mest at rentenivået på britiske pund er vesentlig lavere enn norske kroner. Leasing er i bunn og grunn et lån, og renter er en vesentlig del av totalkostnaden.

Joa, men det er uansett veldig billig selv med nullrente. 
totalleasing kost på 190 000 nok, inkl. forsikring, service og hjemmelader er ganske insane deal.
Ikke minst med 60k km kjørelengde.

Skrevet
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Joa, men det er uansett veldig billig selv med nullrente. 
totalleasing kost på 190 000 nok, inkl. forsikring, service og hjemmelader er ganske insane deal.
Ikke minst med 60k km kjørelengde.

Kanskje problemet er at den norske importøren presser opp prisene, fordi de tror de kan ta seg en større fortjeneste i vårt marked? Og det er vel så forlokkende for den kinesiske produsenten, som uansett tenker de må ha en norsk forhandler i ryggen i starten!

Mistenker det og er grunnen til de høye prisene på f.eks. de Koreanske bilene. Synes både Kia og Hyundai er temmelig dyre i Norge, og de kunne solgt bedre om ikke forhandlerne var så griske. Produsentene vil kanskje ikke gå lavt nok til at miksen blir akseptabel for importørene og i siste instans kundene.

Skrevet
On 6/15/2026 at 12:53 AM, Evil-Duck said:

Honda e:Ny1 er en av de rareste bilene jeg har kjørt, på tørr og varm asfalt spinner den ut av kryss med helt minimalt gasspådrag, må virkelig kjøre som en fjær på gasspedalen om en vil unngå å spinne og trigge TC. Forstår ikke helt hva som har skjedd her, det var og ett par år siden når den var ganske ny denne prøvekjøren ble gjort so mulig det har kommet endring i software som forberedet dette. Men var virkelig noe jeg ikke ble klok på der og da.

Par år siden? Skal ikke mye på gassen på en bil med drift på fram hjulene å gjøre det?

Skrevet

Elbil med mye krefter og kun fremhjulsdrift er jo bare tullete synes jeg. Er vel en grunn til at de fleste performance elbilene blir levert med AWD. De treigeste elbilene trenger nok ikke dette, selv om også disse har mye krefter i forhold til en fosilt drevet bil. 

Jegnhadde en VW Touran 2.0TDI som var chippet. 220 hester og 410NM. Dette var ketchup effekt og det var nesten umulig og dra på litt fra stillestående uten at fremhjulene spant. 

Jeg skal vertfall aldri ha en elbil med kun drift på en aksel. 

Skrevet

Jeg er ikke ukjent med elbiler biler med FWD, kjørte Nissan Leaf med 150 hester på fremhjulene i 2 og Kia E-Soul med 200 hester på fremhjulene i 3 år. Ingen problemer å få bilene til å spinne, men du forstor hvorfor du spant, enten fordi du var dust og hadde for stort gasspådrag med vinkel på hjulene eller fordi underlaget var sleipt. På Honda e:Ny1 forsto jeg ikke hvordan bilen kunne spinne så lett, selv på perfekt underlag.

Skrevet
Bjerknez skrev (13 timer siden):

Da har jeg bestillt prøvekjøring av Tesla Model 3 Performance førstkommende lørdag. Bare for morroskyld og for å teste den. Jeg regner med det er ganske bra futt i den med oppgitt 0-100 tid på rundt 3 sekunder. 

Også er jeg spent på hvordan understell etc. er i forhold til den jeg har. :) 

Dem ringte meg fra Tesla i dag sa at dem ikke hadde Performance modellen inne og at jeg måtte helt til Oslo for å prøvekjøre denne. Nei takk. Timen ble avlyst. 

Skrevet

Er det noen her som har erfaring/prøvd/hatt Jaguar I-PACE (EV400 AWD) ?
Er det noen vesentlige ting som trekker ned?
Ser det ligger noen ute nå til under 250.000 selv om de har få km.. 
Er det pga at det er en "problematisk" bil eller hva er grunnen til det?

Skrevet (endret)
9 minutes ago, wampster said:

Ja. De har enormt med problemer.
Burde vel gå for 2022-23 modell om du vil ha noe som fungerer litt.

Batteriene kollapser. Og de som ikke har kollapset er vel gjerne låst til å lade max 70% grunnet brannfare..

Men utenom det er det vistnok biler som er gode å kjøre.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ja. De har enormt med problemer.
Burde vel gå for 2022-23 modell om du vil ha noe som fungerer litt.

Batteriene kollapser. Og de som ikke har kollapset er vel gjerne låst til å lade max 70% grunnet brannfare..

Really? Dæven, og det (batteriene) er ikke noe Jaguar er "tvunget" til å bytte på garanti?

Skrevet (endret)
6 minutes ago, wampster said:

Really? Dæven, og det (batteriene) er ikke noe Jaguar er "tvunget" til å bytte på garanti?

Joda, inn å bytte en celle, så dør bilen neste uke med ny gåen celle.. Så inn å bytte den, så ryker enda en 3 uker etterpå.
Og bytting av celler tar fort uker\måneder.

Noen har vel fått nye batteripakker. Om du skal ha i-pace så er det stort pluss om den er byttet.

Men det er en "millionbil" på billgsalg, så deler og verkstedtimer koster ikke småpenger om noe annet skulle ryke..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Har en kompis som jobber på en kyst terminal, var perioder han ikke gjorde annet enn å laste Jaguar I-Pace av og på kystrutene fordi de skulle på verksted i Bergen, da det ikke var noen lokale verksted i nærheten som kunne jobbe på de 🫣

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Evil-Duck said:

Har en kompis som jobber på en kyst terminal, var perioder han ikke gjorde annet enn å laste Jaguar I-Pace av og på kystrutene fordi de skulle på verksted i Bergen, da det ikke var noen lokale verksted i nærheten som kunne jobbe på de 🫣

Ja det har virkelig vært problem biler.

Ikke beste tiden for Jaguar på flere måter

Jaguar-logo-2024.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
wampster skrev (10 timer siden):

Har ikke eid modellen, men har jobbet en del på den,og kjørt den en del. Synes det er en veldig fin bil som er veldig solig bygget og som en kan få til en god pris. Det blir nevnt batterieproblemer her, men dette er for det aller meste løst. Hovedproblemet, som ble blåst opp stort i media, skyldtes produskjonfeil på battericeller fra LG som ble laget i en 3mnd periode i 2018. Dette gjaldt relativt få biler hos jaguar, (Audi, Hyundai, Kia og GM ble veldig hardt rammet) og er nå løst ved at bilene har fått komplett nye batteripakker eller at bilene har blitt tilbakekjøpt av Jaguar. Det har også en senere kampanje på software og skifte av enkeltceller, men problemet gjelder hovedsaklig opp til og med 2020. Etter det har ikke Jaguar mer batteriproblemer enn de fleste andre merker.

Det en må være klar over er at en elbil alltid er en betydelig risiko etter at garantien har gått ut, da mange reparasjoner er dyre. Det viktigste i så måte er å ta en bruktbiltest, sjekk om bilen har hatt jevnlig service og om alle eventuelle kampanjer er utført og sjekk om det finnes verksteder i nærheten som er flinke på den bilmodellen du ønsker deg.

Skrevet

Et kjapt spørsmål til dem med flush dørhåndtak (Som på KIA/Hyundai, TM Y/3, osv).

Hvordan opplever dere vinterstider med snø og is som har lagt seg på håndtakene, er det noen forhåndsregler?
Husker for en stund siden da slike dørhåndtak ble populært var løsningen å hamre løs på dørhåndtaket hvis det var is, noe som er ufullstendig uakseptabelt i 2026. Usikker på om de ulike merkene har implementert noe varmeløsning i dørhåndtakene på vinterstid.

Spør pga interessen for Skoda Peaq, men til min "fortvilelse" så har denne disse flush håndtakene.

Skrevet
Complexity skrev (18 timer siden):

De får vel alle NYE batteri? De som de ikke ville bytte batteri på ble vel kjøpt opp og skrapet? Såvidt jeg har forstått.

Det er superkomfortable biler å kjøre. Men de kan vel ikke ha tilhengerfest TROR jeg.

Skrevet
Fantomtegningen skrev (35 minutter siden):

Et kjapt spørsmål til dem med flush dørhåndtak (Som på KIA/Hyundai, TM Y/3, osv).

Hvordan opplever dere vinterstider med snø og is som har lagt seg på håndtakene, er det noen forhåndsregler?
Husker for en stund siden da slike dørhåndtak ble populært var løsningen å hamre løs på dørhåndtaket hvis det var is, noe som er ufullstendig uakseptabelt i 2026. Usikker på om de ulike merkene har implementert noe varmeløsning i dørhåndtakene på vinterstid.

Spør pga interessen for Skoda Peaq, men til min "fortvilelse" så har denne disse flush håndtakene.

På Tesla så er det bare å trykke på fremre delen av dørhåndtaket, så "slipper" isen taket, og døren kan åpnes på normalt vis. Eller man kan trykke på "åpne døren" i appen.

Vet ikke hvordan det er med andre biler. Noe er det vel der også.

Skrevet
4 minutes ago, Hanhijnn said:

På Tesla så er det bare å trykke på fremre delen av dørhåndtaket, så "slipper" isen taket, og døren kan åpnes på normalt vis. Eller man kan trykke på "åpne døren" i appen.

Vet ikke hvordan det er med andre biler. Noe er det vel der også.

Gjelder det uansett tykkelse på isen?
Tenker mest på tykk is som har lagt seg over bilen. Gjerne problemstillingen er litt usannsynlig, men det er en situasjon som kan skje på fjellet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...