Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 6/23/2026 at 7:33 PM, bzzlink said:

Men det interiøret lot seg ikke velge på elbil versjonen virker det som. "Inkompatibel" kommer opp i konfiguratoren for meg.

Tipper det er noe feil med konfiguratoren, for bildet er tatt derfra, og i produktarket står det at de røde setene er standard. De eneste mulige tilvalgene er glasstak og lakk. 

Endret av Lord Britishface
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (13 timer siden):

Første jeg fant som illustrerer poenget mitt.

https://www.id3forums.co.uk/viewtopic.php?p=48499&sid=7f716c49b3f9fc0a41f279cb8ae2408f#p48499

3.8 is the latest version available for ID3s built up to autumn 2024. Cars built since then with the new infotainment hardware have been on 5.0, 5.2 or 5.4. The ID3 bypassed software 4.x which was on ID4, 5 and 7s built earlier in 2024.

You have a more modern system that most of our cars will never get because we're on old hardware and you can ignore posts about updates to 3.9 when it comes along. However you'll probably have some updates of your own to later 5.x versions at some point, I expect. Enjoy the car!

Dette har jo ingenting med fragmentert hardware å gjøre i det hele tatt. 

Skrevet
AL123 skrev (3 minutter siden):

Kommer vel ikke akkurat som noe sjokk. De fleste Kinesere vet ingenting om bilkjøring.

Nei, jeg er ikke akkurat overasket. 

Skrevet
Syar-2003 skrev (13 minutter siden):

Nei, jeg er ikke akkurat overasket. 

Jeg er overrasket over generaliseringen. Selvfølgelig gjelder ikke dette alle. Flere kina biler kjører stabilt i 200 km/t. Polestar 2 har jo mange nordmenn allerede kjørt i 200 km/t på Autobahn. 

Og Polestar 4 oppfører seg veldig bra ifølge flere..blant annet denne:

Som sagt..å generalisere alle biler fra Kina fremstår litt umodent.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (17 minutter siden):

Jeg er overrasket over generaliseringen. Selvfølgelig gjelder ikke dette alle. Flere kina biler kjører stabilt i 200 km/t. Polestar 2 har jo mange nordmenn allerede kjørt i 200 km/t på Autobahn. 

Og Polestar 4 oppfører seg veldig bra ifølge flere..blant annet denne:

Som sagt..å generalisere alle biler fra Kina fremstår litt umodent.

Polestar er et svensk bilmerke, og bilene er utviklet i Gøteborg, noen få mil fra norskegrensen. 

Skrevet
AL123 skrev (Akkurat nå):

Polestar er et svensk bilmerke, og bilene er utviklet i Gøteborg, noen få mil fra norskegrensen. 

Designet i Sverige ja. Også testet i Sverige av svensker. Men produseres i Kina,Sør Korea og USA.

Men det er flere rene Kina biler som også takler høy hastighet.  At noen feiler er ikke så overraskende. Selv Audi Q6 etron feilet på elgtesten. 

https://www.elbil24.no/nyheter/audi-skrell-i-elgtesten-verste-vi-har-sett/84010914

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (15 minutter siden):

Designet i Sverige ja. Også testet i Sverige av svensker. Men produseres i Kina,Sør Korea og USA.

Men det er flere rene Kina biler som også takler høy hastighet.  At noen feiler er ikke så overraskende. Selv Audi Q6 etron feilet på elgtesten. 

https://www.elbil24.no/nyheter/audi-skrell-i-elgtesten-verste-vi-har-sett/84010914

Det er ikke elgtest som gjelder her. Men ustabilitet rett frem i autobahn hastigheter over 200. Audien er dessuten en SUV.
Utsagnet kinesiske performance biler er rettet hel-kinesisk utvikede merker som Denza, BYD , Hongqi osv er.

Å trekke inn Polestar som opprinnelig var scandinavian racing team med Volvo som utgangspunkt føler jeg er litt skivebom i denne sammenhengen. Polestar 2 er dessuten en plattform utviklet av Volvo som ble arvet/gitt til selskapet Polestar ved oppstart.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Det er ikke elgtest som gjelder her . Men ustabilitet rett frem i autobahn hastigheter.
Utsagnet kinesiske performance biler er rettet hel-kinesisk utvikede merker som Denza, BYD , Hongqi osv er.

Å trekke inn Polestar som opprinnelig var scandinavuan racing team med Volvo som utgangspunkt føler jeg er litt skivebom i denne sammenhengen. Polestar 2 er dessuten en plattform utviklet av Volvo som ble arvet til selskapet Polestar.

La oss trekke inn Xiaomi da:

Ikke bare kjører den kjapt med sjåfør...den kan kjører greit uten også 

Liker ikke generalisering. Ikke heier jeg på kinserene heller. Men ingeniør kunnskapen for å levere har de definitivt.

Jeg tror faktisk de tyske merkene har litt av en utfordring...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (7 minutter siden):

Liker ikke generalisering. Ikke heier jeg på kinserene heller. Men ingeniør kunnskapen for å levere har de definitivt.

Hallå , jeg postet en Broom artikkel om flaggskipet denza Z9 GT som er ustabil i høye hastigheter.  Har hverken nevnt Polestar eller Xiaomi.

Hvis du tolker posten og kommenteren som generalisering og barnslig får være opp til deg. 
Poenget (som også broom påpeker) er at landet som er bilprodusent og også har autobahn har prosedyrer og rutiner for at dette ikke skjer på dere top performace kjøretøyer.

Kineserene er også kjent for å ta snarveier.

Endret av Syar-2003
Skrevet
obygda skrev (34 minutter siden):

Akkurat, bortsett fra nye Polstar 5 som er utviklet og bygges i England. Mao konstruert av folk medover 100års erfaring og ingenting med kinerere å gjøre.

Skrevet
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Hallå , jeg postet en Broom artikkel om flaggskipet denza Z9 GT som er ustabil i høye hastigheter.  Har hverken nevnt Polestar eller Xiaomi.

Når det gjelder generalisering så skriver du vel :

Syar-2003 skrev (1 time siden):

Kinesiske "performance" biler mangler tydligvis noe de tyske premiumbilene har i høy fart og som de tyske produsentene lenge har hatt fokus på (Tyskland og autobahn , høye hastigheter + 200km/t og stabilitet)

https://www.tv2.no/broom/kinesisk-bil-i-200-km/t-sa-skjer-dette/18938113

Etterfulgt av Al sin kommentar om at de fleste kinesere ikke har peiling på bilkjøring.
Begge disse er jo litt generaliserende vel? 

Hvertfall hvis de ikke stemmer, noe eg ikke har sykt grunnlag for å mene så mye om.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (21 minutter siden):

Etterfulgt av Al sin kommentar om at de fleste kinesere ikke har peiling på bilkjøring.

Hvertfall hvis de ikke stemmer, noe eg ikke har sykt grunnlag for å mene så mye om.

Jeg skrev "jeg er ikke overrasket". Det var ingen  bekreftelse fra meg til AL123 (som er hans egentlige alias) i at "kinesere ikke har peiling på bilkjøring ". Men respons til broom sine opplysninger.
Man må tydeligvis skrive/svare med omhu for ikke å bli angrepet av forumpoliti og voktere av elbiltråden her inne.

Hvordan tolker du artikkelen fra Broom om Denza Z9GT ?

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
obygda skrev (18 minutter siden):

Legg merke til at GTen har tyske skilt og Ultraen har engelske skilt. GTen sitt chassis er utviklet av Xiaomis utviklingssenter i Munchen som også stord bak testen i klippet. Den enda raskere YU7 Ultra prototypen som kjørte på under 7 minutt er utviklet av Prodrive i England, som også stod bak rekordforsøket. Samme firma som bla stod bak alle rallyseierene til Mitsubishi og Subaru tildlig på totusentallet. Skal man lage noe som går fort og funker, så kommer man ikke utenom Europa. Japanere og Amerikanere har forsøkt i mange tiår uten å lykkes, og de har, i motsetning til Kina, en bilkultur. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Jeg skrev "jeg er ikke overrasket". Det var ingen  bekreftelse fra meg til AL123 (som er hans egentlige alias) i at "kinesere ikke har peiling på bilkjøring ". Men respons til broom sine opplysninger.
Man må tydeligvis skrive/svare med omhu for ikke å bli angrepet av forumpoliti og voktere av elbiltråden her inne.

Neida. Refererte ikke til den kommentaren din syar. 

Og eg bare forklarte at eg kunne forstå kommentaren om generalisering basert kun på de to sitatene.

Som sagt, tok ikke stilling til påstandene. Men når det er sagt så har det jo vært en del saker med disse raske kineserne som har vært grelle. Var vel en xiaomi som krasja så det ljomet etter nettopp også? 

Eg håper ikke kineserne får det til eg....

Edit: Syar-2003.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (21 minutter siden):

Akkurat. Det var typisk generalisering vil jeg mene.

Forøvrig er bilbransjen egentlig internasjonal. Kineserne har mange folk fra hele verden på sine lønningslister. Tesla har mange Kinesere på sine lønningslister osv.

Jeg tror også kinesiske merker er veldig bevisst på å prøve å få frem unike modeller til ulike markeder..og de henter gjerne inn kompetanse hvor enn den måtte finnes.

Så derfor mener jeg vi bør være forsiktige med å generalisere biler etter opprinnelsesland

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Fakta er at Denza (BYD) sitt performance merke og Z9 GT er konstatert ustabil i høye hastigheter. 

• BYD vil utfordre europeiske premiummerker som BMW, Porsche og Mercedes med merket Denza.
  • Modellen Z9 GT ble testet av Automotive News i 200 km/t på Autobahn, og journalisten følte at bilen vinglet.
  • BYD sier de tar opplevelsene fra testen på største alvor.

Kanskje man kan diskutere det.

Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Jeg tror også kinesiske merker er veldig bevisst på å prøve å få frem unike modeller til ulike markeder..og de henter gjerne inn kompetanse hvor enn den måtte finnes.

Det er nok helt riktig. Nesten alle, eller iallfall de 10-20 fremste kinesiske merkene som selges i Europa har europeiske evt amerikanske sjefsdesignere og teknisk ledelse fra europa. Og så og si alt det de gjør av performancegreier er utført av europeiske konsulentselskap. Kineserene har blitt relativt flinke på mye på relativt kort tid. For 15 år siden laget de kun søppel, og i dag er en del av de iallfall sånn middels, hvilket er et kjempesprang. Derfra til å påsta at Porsche bør passe seg er direkte latterlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...