Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Drev og tenkte jeg skulle ta BE, men da slipper jeg det nemlig

Vurderte det samme, men hadde vært flott å slippe! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Var innom Møller Skoda for å få pris på Peaq, som vi hadde forhåndsavtalt forrige lørdag. Men etter avduking på tirsdag mistet jeg litt interessen, mest pga trang 3 rad og "lite" hengervekt.
En ribbet Peaq bikker fort 720k ferdig levert, men jeg anser Sportline som den utgaven som gir mest for pengene uten å blande inn utstyrspakker.
Fikk dette tilbudet av selger:
image.png.168a5fdc1393f98ba440c62409f42041.png

image.png.8ceb40a44e7b3f3caf9f50b7d115a972.png

Så 810k per dags dato.
MEN selger informerte at importør får bare inn 200 biler i år (som de ikke kunne garantere ville rekke endringen av momsgrensen neste år), så det var en mellomstor sjanse på å få baksmell på 42k(?) ekstra moms, altså ender den på 850k.

Endret av Fantomtegningen
Skrevet
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

MEN selger informerte at importør får bare inn 200 biler i år (som de ikke kunne garantere ville rekke endringen av momsgrensen neste år), så det var en mellomstor sjanse på å få baksmell på 42k(?) ekstra moms, altså ender den på 850k.

Det må da være grunn god nok til å kunne terminere den kontrakten vederlagsfritt. Eller hva sier Møller? 🫣

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fiffig sak:

https://business.gov.nl/amendments/extra-tax-on-fossil-fueled-company-cars/

• fremmer elbiler som firmabiler
  • belaster ikke arbeidstaker (=velgerne) - er ikke lov å viderefakturere til arbeidstaker
  • sørger for mange brukte elbiler på markedet etter få år
  • gir inntekter til staten istedenfor utgifter til elbilsubsidiering

Jeg hørte det her 

og bare letet etter en ikke-tysk kilde til å poste her.

Endret av trikola
  • Hjerte 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (22 minutter siden):

Det må da være grunn god nok til å kunne terminere den kontrakten vederlagsfritt. Eller hva sier Møller? 🫣

Har brent meg på møller og avgifter før. Forhandler jeg handlet hos viste til en tekst i avtalen der de ikke tok økte avgifter..men at dette måtte kunden dekke. Så fikk en liten smekk på noen lapper på dette på en Audi ett år. Dette var mange år siden..men slik negativ erfaring glemmer man aldri.  Så jeg handler ALDRI uten å ha avklart dette mhp levering før nyttår.

• Liker 1
Skrevet
Fantomtegningen skrev (2 timer siden):

Var innom Møller Skoda for å få pris på Peaq, som vi hadde forhåndsavtalt forrige lørdag. Men etter avduking på tirsdag mistet jeg litt interessen, mest pga trang 3 rad og "lite" hengervekt.
En ribbet Peaq bikker fort 720k ferdig levert, men jeg anser Sportline som den utgaven som gir mest for pengene uten å blande inn utstyrspakker.

Så 810k per dags dato.

Var ikke hengervekten på 2 tonn?

Skrevet
2 hours ago, Fantomtegningen said:

Så 810k per dags dato.

At de bare får inn 200 i år så skjønner de sjøl med den prisen at den ikke blir en stor selger, i Danmark selger de 60 utgave for ca 100 000 dk mindre men mangel av awd og kort rekkevidde er nok en deal breaker her.

Skal man ha syv seter så gir xpeng x9 mer for penga, super rask lading og mer luksuriøst interiør.

Skrevet
1 hour ago, Hanhijnn said:

55 minutes ago, obygda said:

Forhandler jeg handlet hos viste til en tekst i avtalen der de ikke tok økte avgifter..men at dette måtte kunden dekke.

Samme her, selger var høflig nok til å henvise til kontrakten at Møller ikke kunne garantere levering i år og at kunden måtte eventuelt dekke dette. 

5 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Var ikke hengervekten på 2 tonn?

Jo, 1800kg på bakhjulsdrift og 2000kg på AWD. Noe jeg synes var rart siden de reklamerer Peaq som en elektrisk Kodiaq og at den nyeste Enyaq får 2200kg.

Skrevet
onkel_jon skrev (5 minutter siden):

Skal man ha syv seter så gir xpeng x9 mer for penga, super rask lading og mer luksuriøst interiør.

Den erfaringen jeg har med Xpeng, stammer fra en prøvetur jeg hadde med G9 i fjor sommer. Der var ACC-en så krisedårlig at jeg faktisk ikke hadde klart å leve med det, det var rykk og napp i hytt og pine, voldsomme retardasjoner og akselerasjoner inn og ut av svinger som ikke kunne justeres bort og nærmest bråbreminger i stop and go trafikk. Hadde ellers ikke så mye å utsette på bilen, men ACC er i det minste for meg en så viktig funksjon at det gjorde hele bilen uaktuell å kjøpe. Snakket med en selger om det, som lovet på tro og ære at det skulle komme en OTA-oppdatering for å fikse det, men ut fra det jeg leser, virker det som de fortsatt sliter med de samme problemene 😅. Prøvekjørte og Zeekr 7X i samme slengen som hadde nøyaktig samme problem med ACC+ en hau andre software bugs som til tider nesten var skremmende.

Uansett greit å ha i bakhodet når man prøvekjører, spesielt om man er vant til den suverene ACC-en tyskerne har hatt i en årrekke.

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Den erfaringen jeg har med Xpeng, stammer fra en prøvetur jeg hadde med G9 i fjor sommer. Der var ACC-en så krisedårlig at jeg faktisk ikke hadde klart å leve med det, det var rykk og napp i hytt og pine, voldsomme retardasjoner og akselerasjoner inn og ut av svinger som ikke kunne justeres bort og nærmest bråbreminger i stop and go trafikk. Hadde ellers ikke så mye å utsette på bilen, men ACC er i det minste for meg en så viktig funksjon at det gjorde hele bilen uaktuell å kjøpe. Snakket med en selger om det, som lovet på tro og ære at det skulle komme en OTA-oppdatering for å fikse det, men ut fra det jeg leser, virker det som de fortsatt sliter med de samme problemene 😅. Prøvekjørte og Zeekr 7X i samme slengen som hadde nøyaktig samme problem med ACC+ en hau andre software bugs som til tider nesten var skremmende.

Uansett greit å ha i bakhodet når man prøvekjører, spesielt om man er vant til den suverene ACC-en tyskerne har hatt i en årrekke.

Eneste problemet med Xpeng, slik jeg ser det, er LFP batteri og AC lading i kulde. Som tidligere eier av xpeng G6 2026 facelift performance var dette med AC lading og disse plastdekslene over løftepunktene de to tingene som jeg slet med å leve med. Ingen gidder å teste AC lading merkelig nok når man vet at det meste av energien man dytter inn på elbilen gjennom sitt eierskap er AC lading. Noen ombordladere er mye mer effektive enn andre også. Dessverre må man eie bilene selv for å finne svakheter.

Skrevet
Jotun skrev (5 minutter siden):

Svigerfar bestilte ex60. Der blir nomsen dekket om de ikke får den før nyttår 

Flott bil. Hvorfor de måtte tukle med en spesial variant av dørhåndtak må gudene vite. 

Skrevet

Elsker den. Ser på samme selv på sikt men kjøper nok ikke før den har vært på markedet en stund

Håndtaket er spesielt ja men tror det kan funke bra.

Vil hvertfall ikke ha problem med frosne håndtak som "alle" klager på med innfelte håndtak.

Skrevet
obygda skrev (44 minutter siden):

Eneste problemet med Xpeng, slik jeg ser det, er LFP batteri og AC lading i kulde. .

Er nok litt flere problemer enn det. Ikke mange andre produsenter der nyere bulkefrie , eller nesten bulkefrie biler ender hos huggeren.

Skrevet
AL123 skrev (35 minutter siden):

Er nok litt flere problemer enn det. Ikke mange andre produsenter der nyere bulkefrie , eller nesten bulkefrie biler ender hos huggeren.

Merkelig..er 7 års garanti på Xpeng. Så om det du sier er korrekt...så forstår jeg rett og slett ikke logikken til Xpeng her. Kom gjerne med dokumentasjon for jeg har litt vanskelig for å svelge påstanden om at xpeng er overrepresentert på huggern med bulkefrie biler.

Skrevet
33 minutes ago, obygda said:

Merkelig..er 7 års garanti på Xpeng. Så om det du sier er korrekt...så forstår jeg rett og slett ikke logikken til Xpeng her. Kom gjerne med dokumentasjon for jeg har litt vanskelig for å svelge påstanden om at xpeng er overrepresentert på huggern med bulkefrie biler.

Søkte på dette; eller nesten bulkefrie el biler ender hos huggeren

Mange elbiler med små eller ingen synlige skader ender hos bilopphoggeria fordi batteripakken blir definert som totalskadet. Selv en liten bulk i understellet kan punktere eller skade batteriet.

Skrevet
Kjetil Lura skrev (26 minutter siden):

Søkte på dette; eller nesten bulkefrie el biler ender hos huggeren

Mange elbiler med små eller ingen synlige skader ender hos bilopphoggeria fordi batteripakken blir definert som totalskadet. Selv en liten bulk i understellet kan punktere eller skade batteriet.

Det er godt kjent. Alle vet dette. Men hva med Xpeng...er de overrepresentert? 

Skrevet (endret)
12 minutes ago, obygda said:

Det er godt kjent. Alle vet dette. Men hva med Xpeng...er de overrepresentert? 

Vet ikke, er xpeng gammelt merke?

Du kan jo søke selv min venn, hehe.

Søk: eller nesten bulkefrie el biler ender hos huggeren. xpeng

Endret av Kjetil Lura
Skrevet
Kjetil Lura skrev (59 minutter siden):

Rart vi ikke greier som mange andre land og reparere disse batteriene, dette er jo ikke magi, det er bare batterier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...