Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AL123 skrev (13 minutter siden):

Har ikke vært borti den, annet at jeg har en kollega som har en og som er veldig fornøyd. Uansett, ut fra specs så høres det ut som en relativt enkel bil med veldig god pris i forhold til størrelse. Og fra et veletablert merke, ikke minst.

Nettopp, det er jo selveste Honda, som er i toppskjiktet, både når det gjelder, motorsykler, påhengser og biler. Den Japanske Mercedesen, blir de jo kalt.

Legger du på 15 000 kr, modellen Advance, så har du det viktigste, varmt ratt, seter, autoviskere osv, det eneste som ikke er mulig, det er varmepumpe.

41 mil, rekkevidde og greier.

Endret av Karltorbj
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hondan er nok ett knall kjøp til den prisen ja.

Men det er vel egentlig en Dongfeng da så er man motstander av kinesiske biler er det jo greit å vite.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
15 minutes ago, AL123 said:

veletablert merke

Det er vel nærmest badge-engineering så jeg vil tro det kan diskuteres. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (2 timer siden):

Men det er vel egentlig en Dongfeng da så er man motstander av kinesiske biler er det jo greit å vite.

kremt skrev (2 timer siden):

Det har jeg ikke tenkt på, alt er China produsert?

Den Mercury påhengsen jeg hadde, var det visst Suzuki som produserte. er det ikke mye sånt i dag?

Da er det vel en trygghet, at et så veletablert merke, er de som står for det?

Endret av Karltorbj
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Karltorbj said:

Det har jeg ikke tenkt på, alt er China produsert?

Den Mercury påhengsen jeg hadde, var det visst Suzuki som produserte. er det ikke mye sånt i dag?

Da er det vel en trygghet at et så veletablert merke, er de som står for det?

Nja, Det er en Honda HR-V ombygd til elektrisk av Dongfeng i Kina.
Så er vel en del Honda i den selv om den lages i kina.

At det er en ombygd fossibil har litt ulemper dog. Batteriet er bare boltet i under bilen så blir ganske lav bakkeklaring.

honda-ev-3-800x518.webp.f979111445da8c9013fa8f6cd3afa0ec.webphonda-ev-1-800x372.webp.4cc24d878de0a4c7df9cc75ddfd6448b.webp

Men for den prisen er det nok uansett ett bra kjøp.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (57 minutter siden):

Er vel egentlig en Honda, som er bygget i samarbeid med Dongfeng. Nå er vel jeg omtrent den eneste her inne som er i mot biler bygget av forferdelige folk, uansett om de er kinesiske eller amerikanske, så det går nok greit.

• Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (38 minutter siden):

At det er en ombygd fossibil har litt ulemper dog. Batteriet er bare boltet i under bilen så blir ganske lav bakkeklaring.

Det er en bil full av kompromisser, men det er alle biler bygget med lav pris som høy prioritet, uansett om de er basert på fosilbil eller konstruert som elbil fra grunnen av. Uansett er nok dette en av norges beste bilkjøp akkurat nå.

Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke badge enginering. Men det var uansett ikke poenget mitt, men at bilen kommer fra en leverandør som har eksistert en stund, som har et logistikknettverk og en tyngde som gjør at den kan repareres i morgen. Det kan man hverken si om Dongfeng, Xpeng, Pingpong eller de fleste andre kinesiske elbiler.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Nja, Det er en Honda HR-V ombygd til elektrisk av Dongfeng i Kina.
Så er vel en del Honda i den selv om den lages i kina.

honda-ev-3-800x518.webp.f979111445da8c9013fa8f6cd3afa0ec.webphonda-ev-1-800x372.webp.4cc24d878de0a4c7df9cc75ddfd6448b.webp

Men for den prisen er det nok uansett ett bra kjøp.

Den ser lav ut, men må vel takle vanlig kjøring over fartshumper ol.

Kommer ikke til å kjøre trail med den ihvertfall.

Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (35 minutter siden):

Den ser lav ut, men må vel takle vanlig kjøring over fartshumper ol.

Kommer ikke til å kjøre trail med den ihvertfall.

Fungerer nok bra til vanlig kjøring. 👍 😅

Kjentfolk av meg kjøpte en, deres første elbil, og så la de ut på langtur uten planlegging til Italia. De solgte sin relativt kjappt, men det var jo slettes ikke bilen sin feil. 😁 

Komfortabel bil, største ankepunkt er vel ladehastighet på hurtiglading.

https://elbil.no/test-av-honda-e-ny1/

Edit* Test i link er fra før de satte ned prisen. 

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
2 hours ago, Karltorbj said:

Har dere vært borti Honda E-NY1 her?

Er kanskje ikke så verst, når de har satt ned prisen 150 000 kr?

Ny Honda e:Ny1 BEV | Elektrisk familie-SUV | Honda NO

"Honda har tidligere bekreftet at deaktivering eller endringer i oppførselen til Honda e:Ny1 delvis skyldes nye, strenge EU-reguleringer.

Derfor er den billig. Min svoger her kjøpt den og er fornøyd.. Betalte 265k for for sin.

Endret av Kjetil Lura
Skrevet
Kjetil Lura skrev (5 minutter siden):

Honda har tidligere bekreftet at deaktivering eller endringer i oppførselen til Honda e:Ny1 delvis skyldes nye, strenge EU-reguleringer.

Hvilken endring? 🙂

• Liker 1
Skrevet
Kjetil Lura skrev (5 minutter siden):

Vet ikke. Men kan du finne svaret på det?

Kjapp runde med KI ga som svar at det har med førerassistansesystemene å gjøre, og at de må slåes av hver gang bilen slåes av/på. Da vet vi det. 😅 (Er vel standard på de fleste biler nå?🤷‍♂️)

Skrevet
5 minutes ago, Duriello said:

Kjapp runde med KI ga som svar at det har med førerassistansesystemene å gjøre, og at de må slåes av hver gang bilen slåes av/på. Da vet vi det. 😅 (Er vel standard på de fleste biler nå?🤷‍♂️)

Dette stemmer. Produsenten har tidligere bekreftet at deaktiveringen og endringer i ladeoppførselen (særlig at ladeeffekten begrenses kraftig ved gjentatte hurtigladinger i løpet av kort tid) skyldes strenge EU-reguleringer.

Søke svar..

To forskjellige svar. jaja..

Skrevet

Søker du på det jeg søkte på. Får du dette svaret: 

Strenge EUs batteriforordning og tilhørende krav krever at produsenter garanterer batteriets helse og levetid over en viss periode. For å forhindre rask degradering og unngå at batteriet overopphetes, blir ladeeffekten (kW) derfor strupet ned ved gjentatte hurtigladinger i løpet av kort tid. [1, 2]

Dette er en konsekvens av at produsenter må tilpasse seg de nye, strenge juridiske rammene for batterigaranti i Europa, og det er en trend som også påvirkes av nylige nye EU-regler om lading av elbil og ladeinfrastruktur som er innført i Norge og resten av EU

Skrevet

Honda e:Ny1 er en av de rareste bilene jeg har kjørt, på tørr og varm asfalt spinner den ut av kryss med helt minimalt gasspådrag, må virkelig kjøre som en fjær på gasspedalen om en vil unngå å spinne og trigge TC. Forstår ikke helt hva som har skjedd her, det var og ett par år siden når den var ganske ny denne prøvekjøren ble gjort so mulig det har kommet endring i software som forberedet dette. Men var virkelig noe jeg ikke ble klok på der og da.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...