Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fantomtegningen skrev (38 minutter siden):

Et kjapt spørsmål til dem med flush dørhåndtak (Som på KIA/Hyundai, TM Y/3, osv).

Hvordan opplever dere vinterstider med snø og is som har lagt seg på håndtakene, er det noen forhåndsregler?
Husker for en stund siden da slike dørhåndtak ble populært var løsningen å hamre løs på dørhåndtaket hvis det var is, noe som er ufullstendig uakseptabelt i 2026. Usikker på om de ulike merkene har implementert noe varmeløsning i dørhåndtakene på vinterstid.

Spør pga interessen for Skoda Peaq, men til min "fortvilelse" så har denne disse flush håndtakene.

Det mest irriterende med dette er at det handler mer om image, og opplevelsen av at bilen er aerodynamisk, enn at den faktisk er det. Dørhåndtak utgjør ekstremt lite fra eller til i faktisk rekkevidde, og grep rundt speil, hjul og undersiden har MYE større betydning. Men det har blitt en EV trend, og da skal "alle" gjøre det...

I min erfaring er rammeløse dører verre for Norsk vinter enn dørhåndtakene, men begge passer dårlig i forhold hvor det iser mye!

Dog det kommer an på implementasjonen, hvor man bor, om bilen står i garasje, osv selvfølgelig. Så det vil variere mye om eierne opplever det som problematisk.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fantomtegningen skrev (5 minutter siden):

Gjelder det uansett tykkelse på isen?
Tenker mest på tykk is som har lagt seg over bilen. Gjerne problemstillingen er litt usannsynlig, men det er en situasjon som kan skje på fjellet.

Det kan jeg ikke svare på. Har ikke opplevd særlig tykk is her på vestlandet. Men man forvarmer alltid en Tesla før kjøretur på vinteren. Der har du to funksjoner. Forvarming som er litt "mildere" og tining som er litt heftigere. Begge deler vil nok bidra til å løsne isen også rundt dørhåntakene.

Jeg har aldri turt å bruke "tinefunksjonen", for da kan i verste fall frontruta ryke pga stor og rask temperaturforskjell innside/utside. Ikke vært behov for det heller her som sagt.

• Liker 1
Skrevet
39 minutes ago, Fantomtegningen said:

Gjelder det uansett tykkelse på isen?
Tenker mest på tykk is som har lagt seg over bilen. Gjerne problemstillingen er litt usannsynlig, men det er en situasjon som kan skje på fjellet.

Slå på varmen i bilen fra appen før du kommer til den så er det ikke noe problem.

Skrevet (endret)

Har aldri hatt behov. Bilen - TM3 - står normalt i garasjen, tilkoblet strøm.

Men siden de er billige har jeg lagt slike håndvarmere både i frunken og trunken, bare i tilfelle. At alle luker/dører skulle være frosset samtidig er svært usannsynlig.

Endret av trikola
Skrevet (endret)
1 hour ago, Hanhijnn said:

De får vel alle NYE batteri? De som de ikke ville bytte batteri på ble vel kjøpt opp og skrapet? Såvidt jeg har forstått.

Det er superkomfortable biler å kjøre. Men de kan vel ikke ha tilhengerfest TROR jeg.

Isåfall mange som ikke har fått enda.

Virker som de alltid prøver å bytte celler først. Og etter runde 3 eller 4 med bytting av celler og måneder uten bil klarer folk å mase seg til nytt batteri.

Per nå driver de med en recall på 19-20 modellene hvor man må inn å få en oppdatering som begrenser ladingen til max 90%. Er vel bedre enn 72% om ikke annet.

Endret av Complexity
Skrevet
2 hours ago, Fantomtegningen said:

Et kjapt spørsmål til dem med flush dørhåndtak (Som på KIA/Hyundai, TM Y/3, osv).

Hvordan opplever dere vinterstider med snø og is som har lagt seg på håndtakene, er det noen forhåndsregler?
Husker for en stund siden da slike dørhåndtak ble populært var løsningen å hamre løs på dørhåndtaket hvis det var is, noe som er ufullstendig uakseptabelt i 2026. Usikker på om de ulike merkene har implementert noe varmeløsning i dørhåndtakene på vinterstid.

Spør pga interessen for Skoda Peaq, men til min "fortvilelse" så har denne disse flush håndtakene.

Jeg parkerer ute hele vinteren, og bor et sted det er kaldt og mye snø. Har kjørt TM3 og Y siste 7 vintre.

Det er ikke et stort problem, men irriterende nok. Krever god og lang forvarming. Vanlige dørhåndtak er å foretrekke. 

Det som irriterer meg mer enn at de fryser fast er at det er klønete å åpne med "feil" hånd. Tesla sine er helt manuelle, og de på førersiden er veldig enkle å åpne med venstre hånd. Når man har en krakilsk 3 åring som ikke vil i barnehagen i venstre hånd, så er det ganske irriterende.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Takker for svar. :) 
Må nesten forhøre meg med forhandleren neste uke angående håndtakene og hva planen deres er, hadde håpet på mye deling av karosseri til Kodiaq. 
Som du sier @bzzlink så engster jeg meg mye for det du skriver om klønete åpning av døren, har en 4 åring og snart en 2 åring som skal rive og slite i dørene. 🫥

Skrevet
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

De får vel alle NYE batteri? De som de ikke ville bytte batteri på ble vel kjøpt opp og skrapet? Såvidt jeg har forstått.

Det er superkomfortable biler å kjøre. Men de kan vel ikke ha tilhengerfest TROR jeg.

Jaguar I-Pace har mulighet for å dra tilhenger, men bare 750 kg max aktuell totalvekt. Får ihvertfall fraktet med deg noen (el) sykler på hengerfestet ihvertfall, eller en lett camper type tear drop eller en combicamp.

Skrevet
18 hours ago, Complexity said:

Ja det har virkelig vært problem biler.

Ikke beste tiden for Jaguar på flere måter

Jaguar-logo-2024.jpg

At jaguar endrer profil er forståelig. Den eksisterende kundegruppen deres var i ferd med å dø ut. De måtte uansett finne seg et nytt marked. 

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (20 minutter siden):

Jaguar I-Pace har mulighet for å dra tilhenger, men bare 750 kg max aktuell totalvekt. Får ihvertfall fraktet med deg noen (el) sykler på hengerfestet ihvertfall, eller en lett camper type tear drop eller en combicamp.

OK, jeg bare mintes en samtale med en fersk I-Peis eier. Han hadde ikke tenkt på tilhengerfeste, trodde tydeligvis at ALLE biler har det. Men han oppdaget til sin store overraskelse når han skulle koble på henger, at nei, det fantes ikke på den nyinnkjøpte (brukte) Jaguaren. 🤭

• Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (17 minutter siden):

At jaguar endrer profil er forståelig. Den eksisterende kundegruppen deres var i ferd med å dø ut. De måtte uansett finne seg et nytt marked. 

Men nå har de konvertert tilbake fra masse-markedet til high-end luksusmarkedet igjen.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

OK, jeg bare mintes en samtale med en fersk I-Peis eier. Han hadde ikke tenkt på tilhengerfeste, trodde tydeligvis at ALLE biler har det. Men han oppdaget til sin store overraskelse når han skulle koble på henger, at nei, det fantes ikke på den nyinnkjøpte (brukte) Jaguaren. 🤭

De fleste bilmerker har vel tilhengerfeste som ekstra-utstyr, eller som en del av en pakke. Rimelig talentløst MHO å ikke sjekke slikt før man signerer kontrakt! Helt klart brukerfeil! 😎

Greit nmok, vært noen elbiler i starten der man ikke fikk det, bl.a. min Kona, selv om de tilbød dette som ettermonterbart dog uten lov å trekke noe på tidligere utgaver, og de nye hadde knapt nok nyttelast igjen om ikke tilhngeren var laget av fjær og englestøv! 😁

Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Men nå har de konvertert tilbake fra masse-markedet til high-end luksusmarkedet igjen.

En talentløs avgjørelse, blant mange fra det konsernet i det siste IMHO!

Så gjenstår det å se om det finnes nok rike idioter til at det blir lønnsomt for de, eller de må gjennom en ny omveltning av "busynisse"-strategien sin... 

• Liker 1
Skrevet (endret)
24 minutes ago, Hanhijnn said:

Jeg har ikke sett noe som tilsa at de hadde tenkt å sikte på noe massemarked. Mer mot et volum premium segment ja, men ikke egentlig massemarked. 

Markedssekgmentet som var i ferd med å dø ut var (enkelt sagt) eldre golfspillere med høy sigarføring. 

At de så siktet seg inn på unge progressive bilkjøpere og bort fra homofobe techbros var ikke urimelig, da ikke så mange andre betjente det segmentet. Da er det vel gjerne enklere å bygge opp igjen i det små med luksusbiler før man igjen prøve å øke volumene.

Endret av sverreb
Skrevet
sverreb skrev (4 minutter siden):
Hanhijnn skrev (24 minutter siden):

Jeg har ikke sett noe som tilsa at de hadde tenkt å sikte på noe massemarked.

Men så skrev han ikke det da. Han skrev visserlig "...nå har de konvertert tilbake fra masse-markedet til high-end luksusmarkedet igjen."

Altså, Jaguar var for High-End-markedet tidligere, men beveget seg mot massemarkedet på ihvertfall 80-tallet. Så "tilbake" pekte altså til "High End luksusmarkedet", som er det de prøver på nå vd å ha kuttet alle tidligere biler, og skal sikte mot mange-millionærene og milliardærene... I et håp om at de kan ta betalt usannsynlig mye for ting som skal være nisje og eksklusivt.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, Snowleopard said:

Men så skrev han ikke det da. Han skrev visserlig "...nå har de konvertert tilbake fra masse-markedet til high-end luksusmarkedet igjen."

Da har vi en noe anneledes forståelse av hva massemarked er. Jeg ser ikke at jaguar noen gang i nyere tid har vært eller har tatt sikte på å være et massemarkedmerke. Høyere volum enn hva de nå tar sikte på ja, men i retning Mercedes og BMWs øvre segmenter, men ikke noe som kan sammenlignes med et virkelig massemargedssegment.

Skrevet
Fantomtegningen skrev (6 timer siden):

Hadde dette på min Model 3 og på nåværende Ioniq 5. Har ikke opplevd det som noe stort problem egentlig, så lenge du forvarmer bilen og gjerne smører fjærene på innsiden av dørhåndtakene før vinteren på Model/Y. Ikke noen problemer med dørhåndtakene på min Ioniq 5 enn så lenge også.

Husker jeg hadde mer problemer med de rammeløse vinduene noen ganger på Teslaen. Men som andre skrev over så går det an å åpne førerdøra via appen også. Det sagt så er Teslas dørhåndtak noe klønete designet, selv om man vender seg til det som det meste annet. 

• Liker 2
Skrevet
sverreb skrev (1 minutt siden):

Da har vi en noe anneledes forståelse av hva massemarked er. Jeg ser ikke at jaguar noen gang i nyere tid har vært eller har tatt sikte på å være et massemarkedmerke. Høyere volum enn hva de nå tar sikte på ja, men i retning Mercedes og BMWs øvre segmenter, men ikke noe som kan sammenlignes med et virkelig massemargedssegment.

De siktet seg til øvre del av masse-markedet, ja. Der BMW, MB og Volvo bl.a. har siktet på å være. Altså der man skal tjene mest på å selge masse biler totalt sett, selv om de nok aldri siktet seg inn på den midtre eller lavere delen av masse-markedet som Ford, VW, Toyota, Nissan og en hel haug andre bilmerker kjemper om. Men helt klart, et segment av masse-markedet.

Nå skal de altså tilbake til "Upper Class", der de skal tjene godt nok på å selge luksus, og tjene godt på hver enkelt bil, slik at de ikke lengre vil være avhengig av å selge mange biler.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Altså, Jaguar var for High-End-markedet tidligere, men beveget seg mot massemarkedet på ihvertfall 80-tallet. Så "tilbake" pekte altså til "High End luksusmarkedet", som er det de prøver på nå vd å ha kuttet alle tidligere biler, og skal sikte mot mange-millionærene og milliardærene... I et håp om at de kan ta betalt usannsynlig mye for ting som skal være nisje og eksklusivt.

Takk for god presisering! 😊👍

• Liker 1
Skrevet

Fikk akkurat lest denne på elbilforum:

Da kom brevet igår fra Jaguar Norge med info om H570 tilbakekallingskampanje.
Har ikke helt bestemt meg enda hvor mye hastverk jeg skal lage ut av dette....

Så, er nok ikke helt ferdig med batteri-problemer på I-Pace...!

Og er man ennå ikke helt skremt fra å kjøpe en, så legg merke til at den lader like sakte som en "pre 24"-Kona (10-80% på ca 45-60 min), men (i praksis) går kortere tross større batteri... 😎 WLTP City som de brukte først i markedsføringen sin på 470 km (få som klarte dette i praksis, var vel mer mot 408 ved blanda kjøring...), mot 484 i WLTP Combined på Konaer fra 2020 og nyere (448 på de tidligste).

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...