Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bjerknez skrev (10 timer siden):

Kan hende eieren av bilen leser denne tråden og kan utdype dette selv angående lårstøtten. Men noe sier meg at den uansett var justert så langt ut som mulig siden han liker lårstøtte. 

Jada, informasjonen er tilgjengelig, men jeg vil gjerne ha den på hovedskjermen konstant slik jeg er vant med på BMW'en. Jeg vet ikke om det er noe mulighet for det? Merk at Teslaen var ganske ny både for eier og meg så det kan hende det finnes en løsning på dette.

Lårstøtten justeres elektrisk, har selv ganske korte ben så har den ikke fullt ute. Angående aks så lar ikke Tesla motorene slippe like mye som BMW gjør, virker nok litt mer leken når den spinner litt løs. Hentet min i midten av Mars og har egentlig ikke kjørt så veldig hardt, men man kan slå av stabilitetskontrollen og traction, blir kanskje litt mer livlig da😅

Skrevet
voidDraw() skrev (6 timer siden):
Simen1 skrev (7 timer siden):

Med e:Ny1 fra 259k og Renault 5 fra 269k så hadde jeg nok valgt sistnevnte. Med forbehold om at jeg ikke har satt meg inn i hva start-prisen inneholder og hvor mye ekstra jeg ville lagt på hver av de.

De opererer i praksis i forskjellige prisleier for min del. Hadde aldri kjøpt en lavt speccet Renault 5. En riktig speccet Renault 5 med største batteri, iconic five utstyrsnivå, tofarget lakk og med annet utstyr er fort 100k dyrere (listepris, vel og merke). 

Legg og til at R5 er en betydelig mindre bil, selv om Hondaen ikke er såååå stor. Så om pris og plass har noe å si, og = i taklast og ingen tilhengerkapasitet ikke betyr noe, så er Hondaen langt mer bil for pengene.

• Liker 1
Skrevet
Magnus Rydningen skrev (1 time siden):

Lårstøtten justeres elektrisk, har selv ganske korte ben så har den ikke fullt ute. Angående aks så lar ikke Tesla motorene slippe like mye som BMW gjør, virker nok litt mer leken når den spinner litt løs. Hentet min i midten av Mars og har egentlig ikke kjørt så veldig hardt, men man kan slå av stabilitetskontrollen og traction, blir kanskje litt mer livlig da😅

Det var vel egentlig vår konklusjon også. Det virker som om Tesla motoren går litt mer på "sparebluss" og det er sikkert også en av grunnene til at den bruker mindre strøm. Mulig den slipper motorene mer løs når man faktisk kjører en fullstendig kickdown fra stillestående? 

Legg til et litt mykere demperoppsett og litt mer krenging etc som også trolig kamuflerer kreftene noe så tror jeg kanskje vinahr svaret? 

Men for all del, her blir det mye flisespikkeri skal sies. Vis snakker som nevnt om aksellerasjoner på under 4 sekunder her. Det er jaggu meg bra nom uansett. Men ja, det er forskjeller i hvordan disse kreftene oppleves om ikke annet :) 

Gratulerer med ny bil forresten :) 

Skrevet
Bjerknez skrev (16 timer siden):

Når det kommer til Motor virker BMW'en kvikkere, selv om papiret viser noe annet.

Tesla sine tall på papiret er vel med rollout med hva anngår 0-100, så en kan plusse på 0,2 sekunder på den tiden sammenlignet med BMW sine tall, så er jo BMW og svært konservative med sine 0-100 tall. i4 M50en har oppgitt 0-100 tid på 3,9 sekunder fra produsent, men med launch controll på tørr vei er det ingen problem å klare det på 3,7 sekunder. 

Skrevet
Evil-Duck skrev (15 minutter siden):

Tesla sine tall på papiret er vel med rollout med hva anngår 0-100, så en kan plusse på 0,2 sekunder på den tiden sammenlignet med BMW sine tall, så er jo BMW og svært konservative med sine 0-100 tall. i4 M50en har oppgitt 0-100 tid på 3,9 sekunder fra produsent, men med launch controll på tørr vei er det ingen problem å klare det på 3,7 sekunder. 

Det skal sies at det ikke handler så mye om disse 0-100 tidene her, men hvordan motorene føltes generelt. Begge er så klart kvikke biler, men Tesla Model Y Performance virket vesentlig "softere" i avtrekkeren. Uten at det har noen spesiell betydning skal sies. Det var bare en observasjon. Uansett ikke avgjørende overhodet for hvilken bil som velges. Blir mest flisespikkeri. :)

Skrevet
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Det skal sies at det ikke handler så mye om disse 0-100 tidene her, men hvordan motorene føltes generelt. Begge er så klart kvikke biler, men Tesla Model Y Performance virket vesentlig "softere" i avtrekkeren. Uten at det har noen spesiell betydning skal sies. Det var bare en observasjon. Uansett ikke avgjørende overhodet for hvilken bil som velges. Blir mest flisespikkeri. :)

BMW har en veldig brutal og direkte motor respons så jeg forstår hva du mener, er ikke mange biler som har klart å gjort meg bilsyk når jeg selv sitter bak rattet, men M50en var en av de 😅

Skrevet
Bjerknez skrev (17 timer siden):

-lang tekst-

Kan bekrefte at du setter deg ned i Tesla Model 3 og setene i M3 LR er veldig middelmådige. Hadde det vært et valg å ta Performance-setene som et alternativ i LR AWD hadde jeg lett valgt det. 

• Liker 2
Skrevet
Evil-Duck skrev (1 time siden):

BMW har en veldig brutal og direkte motor respons så jeg forstår hva du mener, er ikke mange biler som har klart å gjort meg bilsyk når jeg selv sitter bak rattet, men M50en var en av de 😅

Ja det er mitt intrykk også. BMW i4 M50 er ren performance, men Tesla Model Y Performance er mer soft og familierelatert. 

Men igjen…. Dette er som nevnt to biler til to forskjellige brukergrupper. 

Skrevet
oOF skrev (1 time siden):

Kan bekrefte at du setter deg ned i Tesla Model 3 og setene i M3 LR er veldig middelmådige. Hadde det vært et valg å ta Performance-setene som et alternativ i LR AWD hadde jeg lett valgt det. 

Enig. Helt håpløst at det er sånn. Man må liksom velge en modell som er 140 tusen dyrere for å få de beste setene. Dette gjelder felgene også ser det ut til. 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Bjerknez said:

Enig. Helt håpløst at det er sånn. Man må liksom velge en modell som er 140 tusen dyrere for å få de beste setene. Dette gjelder felgene også ser det ut til. 

Kan kjøpe performance seter å flytte over. Men skulle vært valg ja. De er veldig mye bedre enn de andre setene.

Får noen feilmeldinger om man tar 2026 setet å setter i en 2019 modell f.eks da nyere biler har radar istedenfor setesensor som de gamle, men blandt nyere biler burde swapping gå fint.

Og spenstige felger er det da vel flust av både på finn og på hos dekksjapper.

Er jo kjedelig å ha samme hjul som alle andre.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (13 minutter siden):

Kan kjøpe performance seter å flytte over. Men skulle vært valg ja. De er veldig mye bedre enn de andre setene.

Får noen feilmeldinger om man tar 2026 setet å setter i en 2019 modell f.eks da nyere biler har radar istedenfor setesensor som de gamle, men blandt nyere biler burde swapping gå fint.

Seter har jo med komfort og funksjon å gjøre, felger er jo mest et design-valg og smak og behag!

Men hadde klart vært bedre med noen valgmuligheter...

Skrevet
Complexity skrev (8 timer siden):

Joda, men jeg mener det skulle vært noen flere valg på felger og at man kunne kjøpe performance setene eller evt. vertfall bedre seter når man bestillte. Selv Kia gir større utvalg der enn Tesla. Jeg skjønner at alt har med effektivitet og pris og gjøre, men noen ganger skinner det bare litt vel mye igjennom mener jeg. 

Skrevet

Da har jeg bestillt prøvekjøring av Tesla Model 3 Performance førstkommende lørdag. Bare for morroskyld og for å teste den. Jeg regner med det er ganske bra futt i den med oppgitt 0-100 tid på rundt 3 sekunder. 

Også er jeg spent på hvordan understell etc. er i forhold til den jeg har. :) 

Skrevet (endret)
18 hours ago, onkel_jon said:

Eller bare gå for fullt utstyrt temu range Rover for 299 900 😛

https://elbil.no/omoda-5-ev-jaecoo-5-ev/

7 års garanti og rsa som forhandler.

En kollega i UK har akkurat brukt meg som "rådgiver" han skulle gå over til elbil pga veldig gunstige firmabilavtaler på el.

De to merkene som hadde etablert seg i UK markedet på el, som han hadde mest tiltro til var Jaecoo og BYD. Det ble en BYD Sealion 7 på han. Det var mer skam å kjøre amerikansk bil enn Kinesisk, så Tesla var helt uaktuelt.

Leasing prisen han fikk var seriøst bra, tydelig at BYD har lyst på fotfeste i markedet!

"I went for 3 years instead of 4, just because you never know if you'll like it and there's no deposit. 

I ended up ordering one with metallic paint, over 3 years, with 12,000 mile per year allowance. Fully comp insurance, and maintenance so servicing and tyres. They also give you a free charger and cover installation costs...

It comes out at £414 a month"

Så oversatt til norsk
BYD Sealion 7 AWD

5 304,- kr i mnd

• 19000km årlig kjørelengde
  • Ikke innskudd
  • Inkludert forsikring
  • inkludert service og dekk
  • Inkludert hjemmelader m/installasjon
Endret av bzzlink
Skrevet

Verste jeg vet er elbiler som har en for brå gassrespons. Det er så mye moment i disse motorene at man bør ha en Slerp kurve på pedalen, slik at momentet øker gradvis, mykest i starten. Bilene blir i praksis ikke noe tregere av dette, men følelsen det gir sjåfør og passasjerer er en helt annen.

Biler som hugger til føles så utrolig lite premium!

• Liker 1
Skrevet
17 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Verste jeg vet er elbiler som har en for brå gassrespons. Det er så mye moment i disse motorene at man bør ha en Slerp kurve på pedalen, slik at momentet øker gradvis, mykest i starten. Bilene blir i praksis ikke noe tregere av dette, men følelsen det gir sjåfør og passasjerer er en helt annen.

Biler som hugger til føles så utrolig lite premium!

Ja her kunne mange produsenter vært litt flinkere med programvare. 

Tesla sitt standard kjøreprogram er altfor aggressivt. Så jeg kjører i komfort hele tiden, men når man skal kjøre forbi e.l. så hadde det vært kjekt å slippe å bytte til sport. Er en hurtigknapp fra rattet, men den krever 2 trykk.

Enhance som er en ettermarkedsleverandør til Tesla har løst det ved at man kan velge at dersom man trykker gasspedalen mer enn 80% inn så bytter bilen modus, dette burde vært standard. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (39 minutter siden):

BYD Sealion 7 AWD
5 304,- kr i mnd

• 19000km årlig kjørelengde
  • Ikke innskudd
  • Inkludert forsikring
  • inkludert service og dekk
  • Inkludert hjemmelader m/installasjon

WOW! Det var en uforskamma god deal. Kunne nok ha fristet mange i Norge også.

Skrevet
1 hour ago, Hanhijnn said:

WOW! Det var en uforskamma god deal. Kunne nok ha fristet mange i Norge også.

Jeg synes det er rart at ikke nye Kinesiske produsenter har gjort slik i det Norske markedet. Kanskje det er noe regelverk her som gjør det vanskelig. 

Leasing dealene jeg ser fra BYD og Xpeng er ikke veldig bra. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...