Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Har de noe valg? Vi har ingen alternativer i europa, ikke har vi telefoner eller tjenester og snakke om, frem til vi har så vil nok apple/android være tilstede 

I dagens AI verden der utvikling faktisk er kjempelett (skremmende enkelt) -så burde man klare å lage en open source versjon som alle produsenter kan intergrere seg mot. Jeg tror kineserene driver med slikt. Om man ser på løsningene de har så har de svært mange likheter i bunn. Jeg mistenker at de ser hverandre tett i kortene og at mye kode faktisk deles også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Klarer ikke å finne data som bekrefter at det stemmer med Android i årets modeller hos VW, utover infotainment systemet, hvis sant, så kanskje et engangstilfelle, en midlertidig løsning til de er klare med deres egen platform i samarbeid med Rivian?

https://www.volkswagen-group.com/en/press-releases/software-defined-vehicles-joint-venture-rv-tech-successfully-completes-winter-testing-20235

https://www.rivianforums.com/forum/threads/report-vw-forms-task-force-to-deal-with-rivian-software-jv-partnership-disagreements-delays.55242/

Endret av mandela
Skrevet (endret)
9 hours ago, mandela said:

Klarer ikke å finne data som bekrefter at det stemmer med Android i årets modeller hos VW, utover infotainment systemet, hvis sant, så kanskje et engangstilfelle, en midlertidig løsning til de er klare med deres egen platform i samarbeid med Rivian?

https://www.volkswagen-group.com/en/press-releases/software-defined-vehicles-joint-venture-rv-tech-successfully-completes-winter-testing-20235

https://www.rivianforums.com/forum/threads/report-vw-forms-task-force-to-deal-with-rivian-software-jv-partnership-disagreements-delays.55242/

Fant denne, men får ikke lest FT artikkelen de siterer. 
https://www.golem.de/news/cariad-vw-gibt-software-entwicklung-in-eigenregie-auf-2510-200790.html

Min tolkning: er at de gir opp å gjøre det selv og skal koordinere sammen meg Xpeng og Rivian

Redd vi går mot styrt avvikling av europeiske bilprodusenter.

Når man ser hva Kineserne leverer Zeekr GT7 og Xpeng P7 til samme prisen som en id3 

Endret av bzzlink
Skrevet
bzzlink skrev (7 timer siden):

Fant denne, men får ikke lest FT artikkelen de siterer. 
https://www.golem.de/news/cariad-vw-gibt-software-entwicklung-in-eigenregie-auf-2510-200790.html

Min tolkning: er at de gir opp å gjøre det selv og skal koordinere sammen meg Xpeng og Rivian

Redd vi går mot styrt avvikling av europeiske bilprodusenter.

Når man ser hva Kineserne leverer Zeekr GT7 og Xpeng P7 til samme prisen som en id3 

Xpeng leverer et veldig godt OS for bilen samt App til bilen. Det er ett hakk bedre enn Tesla sitt. Som tidligere eier av begge merker er det i alle fall min erfaring. Android auotmotive er også ok,men ett hakk bak begge de nevnte. Spesielt håndtering av ressurser som minne og cpu er de to første bedre. Android automotive sliter med minne håndteringen og vil over tid oppleves "sluggish" og kreve omstart. Litt kjedelig å måtte restarte og nullstille "maskinen: fra tid til annen med f.eks Polestar og Volvo (ja jeg både har eid og eier biler av nevnte merker,så erfaring her også).

Jeg mener det burde være verdens enkleste oppgave å designe samt rette alle mangler man måtte finne på disse operativsystemene på biler gitt hvor mye assistanse man får fra AI via f.eks Claude.  Bilbransjen har alltid vært trege med å implementere ny teknologi og trengte virkelig et spark bak av kineserene og Tesla. 

Jeg husker fra hine håne dager at jeg klagde til Audi over hvorfor de ikke hadde blåtann i sine biler..og de kom jo med det til slutt. Men omstillingsevnen i den bransjen var ikke imponerende for å si det forsiktig. Nå har de ikke noe valg..de MÅ gjøre grep.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
55 minutes ago, obygda said:

Xpeng leverer et veldig godt OS for bilen samt App til bilen. Det er ett hakk bedre enn Tesla sitt. Som tidligere eier av begge merker er det i alle fall min erfaring. Android auotmotive er også ok,men ett hakk bak begge de nevnte. Spesielt håndtering av ressurser som minne og cpu er de to første bedre. Android automotive sliter med minne håndteringen og vil over tid oppleves "sluggish" og kreve omstart. Litt kjedelig å måtte restarte og nullstille "maskinen: fra tid til annen med f.eks Polestar og Volvo (ja jeg både har eid og eier biler av nevnte merker,så erfaring her også).

Jeg mener det burde være verdens enkleste oppgave å designe samt rette alle mangler man måtte finne på disse operativsystemene på biler gitt hvor mye assistanse man får fra AI via f.eks Claude.  Bilbransjen har alltid vært trege med å implementere ny teknologi og trengte virkelig et spark bak av kineserene og Tesla. 

Jeg husker fra hine håne dager at jeg klagde til Audi over hvorfor de ikke hadde blåtann i sine biler..og de kom jo med det til slutt. Men omstillingsevnen i den bransjen var ikke imponerende for å si det forsiktig. Nå har de ikke noe valg..de MÅ gjøre grep.

Xpeng kjører også på Android.

Audi sitt slagord "forspranget ligg i teknikken" holder ikke mål nei..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Jeg mistenker at VAG og sikkert andre produsenter sliter med fragmentert hardware, som gjør at det blir mye vanskeligere å utvikle software.

Som Alan Kay sa på 80 tallet : People who are really serious about software should make their own hardware.

Den vertikale integrasjonen som posten om BYD som lager 75% av komponentene sine selv som ble trukket frem lenger opp, tror jeg er det som gjør at Cariad mislykkes. 

VW har jo historisk ikke hatt en eneste tanke om at en modell skal bli forbedret etter at den har forlatt fabrikken. Det er totalt clean cut mellom årsmodeller, og ikke en tanke om kontinuitet når man velger hardware for en ny bilmodell.

I en Panamera jeg hadde fikk jeg ikke oppdatert kartet en gang på en 7 år gammel bil. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Jeg mistenker at VAG og sikkert andre produsenter sliter med fragmentert hardware, som gjør at det blir mye vanskeligere å utvikle software.

Som Alan Kay sa på 80 tallet : People who are really serious about software should make their own hardware.

Den vertikale integrasjonen som posten om BYD som lager 75% av komponentene sine selv som ble trukket frem lenger opp, tror jeg er det som gjør at Cariad mislykkes. 

VW har jo historisk ikke hatt en eneste tanke om at en modell skal bli forbedret etter at den har forlatt fabrikken. Det er totalt clean cut mellom årsmodeller, og ikke en tanke om kontinuitet når man velger hardware for en ny bilmodell.

I en Panamera jeg hadde fikk jeg ikke oppdatert kartet en gang på en 7 år gammel bil. 

Hardware burde ikke være en issue om man f.eks kjører løsningene under docker (contalners)..Alle burde gjøre det på denne måten

Skrevet
2 hours ago, Lord Britishface said:

Da var omsider 208 GTi klar. Som fryktet blir det for dyrt til at noen kommer til å kjøpe den, men gud bedre så fet. Særlig interiøret! 

spacer.png

Men det interiøret lot seg ikke velge på elbil versjonen virker det som. "Inkompatibel" kommer opp i konfiguratoren for meg.

Skrevet

Da var Peaq avduket og Skoda har igjen begynt med tullete utstyrspakker til teite priser som gjør bilen unødvendig dyr. 

Havnet fort 100k over komfortabel pris med litt utstyr. 

Digital nøkkel og el seter låst bak en 18k pakke

HUD? 17k til. 

Ble plutselig ikke fristende å bytte inn Enyaq'en. 

Kommer nok til å speide Auksjonen etter en bil nr 2 istedet. 

Skrevet
kremt skrev (3 timer siden):

Bil med quaife-diff høres da ganske seriøst ut for meg hvertfall

Dårlige ytelser med 281hk. Og det er ikke engang det største vaset som er skrevet de 2 siste sidene

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (15 timer siden):

Kan du komme med eksempel på hvilken hardware på VAG som er fragmentert og således gjør det vanskelig å utvikle software?

Skrevet
6 hours ago, AL123 said:

Kan du komme med eksempel på hvilken hardware på VAG som er fragmentert og således gjør det vanskelig å utvikle software?

Første jeg fant som illustrerer poenget mitt.

https://www.id3forums.co.uk/viewtopic.php?p=48499&sid=7f716c49b3f9fc0a41f279cb8ae2408f#p48499

3.8 is the latest version available for ID3s built up to autumn 2024. Cars built since then with the new infotainment hardware have been on 5.0, 5.2 or 5.4. The ID3 bypassed software 4.x which was on ID4, 5 and 7s built earlier in 2024.

You have a more modern system that most of our cars will never get because we're on old hardware and you can ignore posts about updates to 3.9 when it comes along. However you'll probably have some updates of your own to later 5.x versions at some point, I expect. Enjoy the car!

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...