Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Retroman skrev (21 timer siden):

Kjører en Y midlertidig nå og er svært skuffet. Siden jeg har noen tiår i bilbransjen har jeg aldri sett på Tesla som spesielt premium, men det inntrykket har om i det hele tatt mulig forverret seg. Y'en jeg kjører koster rundt en halv million og mangler jo helt vesentlige ting som man tar for gitt i en moderne bil, spesielt i den prisklassen. Knirkelyder og halvløse deksler samt et interiør som må ha kostet 50 dollar å sette i hop setter nytt lavmål i klassen.
At Musk mener at mye av utstyret som kom før er overflødig spiller svært liten rolle for meg all den tiden jeg har behov eller fordel av dette, for eksempel sensorer.

Noe sier meg at disse "problemene" hadde du funnet uansett. Selv i min Model Y, hvor jeg ikke har funnet noe sånt... Har man først bestemt seg så...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det var her jeg soekte raad, for en liten stund siden, der jeg lurte paa, hvor mangen mil jeg ville tape paa en campingvogn, paa en 500 kg. Da var vi ogsaa inne paa takboks, som ekstra alternativ, til bagasjen.

Tror jeg har kommet frem til en grei loesning naa, som kan konkurere, med WW campbuz'en, ( 2025 ) som kommer til aa bli for dyr for meg.

Foerst, maa jeg vaere tolmodig og vente paa WW ID-2, Life'n ( 2025 ), med to sengeplasser og kinosal inni.

Saa blir det dette.

Et greit telt, med en poelseordning, inn til et luksussoverom.

Hva tenker dere om rekkeviddetap, paa den bagasjeboksen der?

Blir ikke den bedre, enn en takboks?

Life'n kommer til aa ha 41 mils rekkevidde.

 

thu905900_2_1.jpg

a708557dccf07c747f7b66e47a5b5a4e-image.jpeg

304d97f6de072012d1c4640402033a09-image.jpeg

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Noe sier meg at disse "problemene" hadde du funnet uansett. Selv i min Model Y, hvor jeg ikke har funnet noe sånt... Har man først bestemt seg så...

Totalvurderingen jeg gjorde selv på Model Y gjorde at den kom dårligst ut av de 4 andre konkurrentene jeg så på (Ariya, ID.4, Enyaq og Ioniq 5). Setene i Model Y var superkomfortable, automatisk innstilling av sittestilling/rattinnstilling(!!) og oppbevaring var den best på. Men pga all klaginga jeg har lest på nett over interiøret i den så forventet jeg ikke at det skulle bli så jevnt som det ble. Jeg oppdaget også hvor elendig nåværende Outlander (2017) var i forhold til samtlige. Der snakker vi billig og dårlig interiør.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Hva tenker dere om rekkeviddetap, paa den bagasjeboksen der?

Blir ikke den bedre, enn en takboks?

Takboks utgjør ikke så mye rekkeviddetap, og den bagasjeboksen der tror jeg vil utgjøre enda mindre. Elbil.no hadde en test du kan finne hvis du googler skiboks og elbil, men det er snakk om kanskje 10% høyere forbruk. Det er ikke mer enn at forskjellene mellom elbilene kan være større. F.eks. så kjørte de en tur hvor Model Y med takboks hadde lavere forbruk enn ID.4 uten takboks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Retroman skrev (16 timer siden):

For meg er premiumopplevelsen hovedsakelig materialkvalitet og atmosfære inni bilen. Lyst syntetisk stoff i taket, billig industriplast og elementære ting som mangler slik som solskjerming av glasstak, lårstøtte og/eller ventilerte seter osv, eller som i beste fall bare kan loves bort en gang i fremtiden slik som sensorproblematikken gir meg ikke særlig premiumfølelse. Det hjalp heller ikke på inntrykket at jeg blir anbefalt å foliere bilen fordi lakken er så tynn (les: dårlig).

Hadde S for en del år siden og senere en X, og er enig i at de var bedre enn det jeg opplever i Y, men premium følte jeg ikke at det var. Følte vel mest at jeg betalte for en knall app og ytelsen i de bilene den gang. Y’en jeg kjører nå føles mer som en bil til 350.000 enn 600.000

Kjører vi samme bil egentlig? Hvor er det plast? Litt på midtkonsollen? Ellers er det vel mye skinnimitat, tre, metall, stoff. Taket er jo allerede behandlet for solskjerming, men man kan ikke blokkere den helt ut. Dette har jeg vel aldri sett på som et problem, all den tid det ikke fører til massiv oppvarming av bilen (dette etter 5 år med S med samme type tak og nå Y i 9 måneder).

Men forstår at dette med "premium" er veldig forskjellig for folk og hva folk legger i det. Som sagt så synes jeg andre biler virker billige og kjipe med designspråket sitt nå. Det er for rotete og knotete og finne igjen ting. Menyene er kaotiske og har sin egen logikk (gjorde feiltrinnet og skulle ta ut ladekabel til ID.3 ETTER at jeg hadde låst opp bilen, satt inn minstemann i barnesetet, det gikk rett og slett ikke. Var ingen funksjon for det. Måtte låse bilen og så låse den opp igjen(!)).

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Premium" er vel en veldig vag definisjon som dere nok aldri blir ferdig å diskutere.

For meg er Tesla premium da det er akkurat det jeg liker ved en bil. Masse teknologi som fungerer bra og interesserer meg.

Naboens e-tron har kansje bedre seter å interiør enn Teslan min, men når han står å må måkke frem bilen om morgenen for å få slått på varmen siden appen ikke funker så virker ikke det så premium for meg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo heller ingen av modellene som er nevnt så langt som er luksusbiler. Jeg mener, om du føler ID3 har et billigere inntrykk enn Model Y. Den er billigere! Enyaq!? 

Forvarming skjer automatisk, døra åpner seg selv, lett varm ventilering og aktiv korsryggstøtte med massasje når jeg er litt ekstra sliten. Selvsagt er det mykt, ekte skinn her - alt annet er til fritidsbåt. Varmen i kupeen er nydelig med varme i dørpaneler og armhvilere, B&W anlegget med 1300w lager rene konserten i det jeg bare sklir nedover veien uten avbrudd. Støy er ikke et tema, og de mest avanserte sensorene i bransjen sikrer selvkjøringen. Hud minner meg stille på at det blir litt trafikk og anbefaler noen idiotiske sideveier som seg hør og bør.  Nøkler trengs ikke, ikke kort eller noe annet 1990-opplegg heller, kunne likegjerne brukt røyksignaler.  Vel fremme går jeg ut av bilen og parkerer den med mobiltelefonen.

Hjemme ligger innkjøring og parkering lagret, så der er det bare å aktivere. 

Dette er en premium opplevelse i min opplevelse. Det har lite med hvor lett å vaske den er, hvor mye hengervekt den har eller hvordan den ligger an i forhold til en elektrisk Golf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Valg av bil er noe av det mer subjektive valget en gjør. Det er svært få som kjøper bil basert på spesifikasjoner, det er vel så viktig hvordan bilen får deg til å føle og hvilken prioriteringen en har. For svært mange klikker det bra med Tesla og del kvalitetene de bilene tilbyr, for andre blir det skivebom, og det er helt greit det. Før jeg nå skrev kontrakt på en IONIQ 5 ble det prøvekjørt mye forskjellig, og akkurat hvorfor jeg endte på en IONIQ 5 før mange andre biler er litt vanskelig å sette fingeren på da det hele brygger ned til følelser og så mange subjektive kvaliteter som ikke nødvendigvis er kvaliteter for andre i det hele tatt.

Å prøve å diskutere hvilken bil som er best, mest preimum, hva som er premium osv er noe en aldri blir enig om da det er for mye subjektivitet og følelser inn i bildet.  

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Noe sier meg at disse "problemene" hadde du funnet uansett. Selv i min Model Y, hvor jeg ikke har funnet noe sånt... Har man først bestemt seg så...

Ja jeg har aldri sett noen 'halvløse' deler i noen tesla. Så jeg lurer på hva dette egentlig betyr. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (43 minutter siden):

Det er jo heller ingen av modellene som er nevnt så langt som er luksusbiler. Jeg mener, om du føler ID3 har et billigere inntrykk enn Model Y. Den er billigere! Enyaq!? 

Forvarming skjer automatisk, døra åpner seg selv, lett varm ventilering og aktiv korsryggstøtte med massasje når jeg er litt ekstra sliten. Selvsagt er det mykt, ekte skinn her - alt annet er til fritidsbåt. Varmen i kupeen er nydelig med varme i dørpaneler og armhvilere, B&W anlegget med 1300w lager rene konserten i det jeg bare sklir nedover veien uten avbrudd. Støy er ikke et tema, og de mest avanserte sensorene i bransjen sikrer selvkjøringen. Hud minner meg stille på at det blir litt trafikk og anbefaler noen idiotiske sideveier som seg hør og bør.  Nøkler trengs ikke, ikke kort eller noe annet 1990-opplegg heller, kunne likegjerne brukt røyksignaler.  Vel fremme går jeg ut av bilen og parkerer den med mobiltelefonen.

Hjemme ligger innkjøring og parkering lagret, så der er det bare å aktivere. 

Dette er en premium opplevelse i min opplevelse. Det har lite med hvor lett å vaske den er, hvor mye hengervekt den har eller hvordan den ligger an i forhold til en elektrisk Golf.

Det er jo mye av det samme designspråket i ID.3 som ID.4. Samme infotainment, samme kapasitive knappene. Mye "pianolakk" (verste jeg ser i en bil). Eller er det to helt forskjellige biler tenker du? ;) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, MrMarbles said:

Det er jo mye av det samme designspråket i ID.3 som ID.4. Samme infotainment, samme kapasitive knappene. Mye "pianolakk" (verste jeg ser i en bil). Eller er det to helt forskjellige biler tenker du? ;) 

Litt OT men id.3 har fått en facelift nå med litt endringer både utvendig og innvendig.

Men de har desverre fortsatt touch knapper på rattet til tross for at de har gått over til vanlige knapper på en del av sine andre biler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Noe sier meg at disse "problemene" hadde du funnet uansett. Selv i min Model Y, hvor jeg ikke har funnet noe sånt... Har man først bestemt seg så...

Du trengte ikke å skrive at du eier en Model Y - det skjønte jeg på innlegget ditt. Har man først bestemt seg så... :)

MrMarbles skrev (1 time siden):

Kjører vi samme bil egentlig? Hvor er det plast? Litt på midtkonsollen? Ellers er det vel mye skinnimitat, tre, metall, stoff. Taket er jo allerede behandlet for solskjerming, men man kan ikke blokkere den helt ut. Dette har jeg vel aldri sett på som et problem, all den tid det ikke fører til massiv oppvarming av bilen (dette etter 5 år med S med samme type tak og nå Y i 9 måneder).

Men forstår at dette med "premium" er veldig forskjellig for folk og hva folk legger i det. Som sagt så synes jeg andre biler virker billige og kjipe med designspråket sitt nå. Det er for rotete og knotete og finne igjen ting. Menyene er kaotiske og har sin egen logikk (gjorde feiltrinnet og skulle ta ut ladekabel til ID.3 ETTER at jeg hadde låst opp bilen, satt inn minstemann i barnesetet, det gikk rett og slett ikke. Var ingen funksjon for det. Måtte låse bilen og så låse den opp igjen(!)).

 

Hardplasten kommer til syne hvis du piller av overflatene i det spartanske interiøret. Altså under det du ser. De knirke og gnisselydene som kommer ved litt ujevnt underlag er jeg bra pisselei allerede. Vi kjører nok ikke samme bil, nei. Den jeg kjører er eid av Tesla og har gått ca 4000km nå. Hvis dette er en "oppgradert" versjon så må dette være keiserens nye klær.

Var forøvrig bra varmt i går så mye smelter, alt frøys til i natt så i morges var selvfølgelig dørhåndtaket fryst pga talentløs dørdesign. Men dette burde jeg forventet nå. Bra det ikke er så mye is og frost i Norge..

 

Dere får tåle at tesla får litt konstruktiv kritikk.

Endret av Retroman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Retroman skrev (18 minutter siden):

Du trengte ikke å skrive at du eier en Model Y - det skjønte jeg på innlegget ditt. Har man først bestemt seg så... :)

Hardplasten kommer til syne hvis du piller av overflatene i det spartanske interiøret. Altså under det du ser. De knirke og gnisselydene som kommer ved litt ujevnt underlag er jeg bra pisselei allerede. Vi kjører nok ikke samme bil, nei. Den jeg kjører er eid av Tesla og har gått ca 4000km nå. Hvis dette er en "oppgradert" versjon så må dette være keiserens nye klær.

Var forøvrig bra varmt i går så mye smelter, alt frøys til i natt så i morges var selvfølgelig dørhåndtaket fryst pga talentløs dørdesign. Men dette burde jeg forventet nå. Bra det ikke er så mye is og frost i Norge..

 

Dere får tåle at tesla får litt konstruktiv kritikk.

Forstår fortsatt ikke dette me plasten, men hei, det er greit. Du liker ikke bilen, og det har du lov til :) 
Ja, jeg måtte spraye litt WD40 i alle håndtakene selv, men etter det har de ikke fryst. Men så har jeg carport også, så jeg slipper den problematikken generelt for det aller aller meste.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 timer siden):

Tror det var her jeg soekte raad, for en liten stund siden, der jeg lurte paa, hvor mangen mil jeg ville tape paa en campingvogn, paa en 500 kg. Da var vi ogsaa inne paa takboks, som ekstra alternativ, til bagasjen.

Tror jeg har kommet frem til en grei loesning naa, som kan konkurere, med WW campbuz'en, ( 2025 ) som kommer til aa bli for dyr for meg.

Foerst, maa jeg vaere tolmodig og vente paa WW ID-2, Life'n ( 2025 ), med to sengeplasser og kinosal inni.

Saa blir det dette.

Et greit telt, med en poelseordning, inn til et luksussoverom.

Hva tenker dere om rekkeviddetap, paa den bagasjeboksen der?

Blir ikke den bedre, enn en takboks?

Life'n kommer til aa ha 41 mils rekkevidde.

Takboks "koster" deg ca 10-15 % av rekkevidden, litt avhengig av bil og fart i tillegg til form på takboks. En bagasjeboks vil knapt merkes på rekkevidden.

For det andre, er vel denne tråden mer riktig:

 

Endret av Snowleopard
Setning 2 tilføyd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (20 minutter siden):

Forstår fortsatt ikke dette me plasten, men hei, det er greit. Du liker ikke bilen, og det har du lov til :) 
Ja, jeg måtte spraye litt WD40 i alle håndtakene selv, men etter det har de ikke fryst. Men så har jeg carport også, så jeg slipper den problematikken generelt for det aller aller meste.

Kylte en halvliter varmt vann på dørhåndtaket etter å dratt i dørhåndtaket så hardt at jeg var redd for at det skulle ryke. Håndtaket gikk liksom hverken dene eller andre veien som om vann samlet seg inni mekanismen og frøys til is. Sikkert ikke en ideell løsning med vann, men da løsna ihvertfall dritten. Googla problemet og fant en video hvor en fyr pisser på døra.. Jeg kan sette bilen varmt på jobb i dag så får den tint. Litt rart at det er i praksis samme løsning som jeg kjenner fra X'en, men uten servo.

 

Ang_Evens_bil_bilde3.jpg

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 minutt siden):

Kylte en halvliter varmt vann på dørhåndtaket etter å dratt i dørhåndtaket så hardt at jeg var redd for at det skulle ryke. Håndtaket gikk liksom hverken dene eller andre veien som om vann samlet seg inni mekanismen og frøys til is. Sikkert ikke en ideell løsning med vann, men da løsna ihvertfall dritten. Googla problemet og fant en video hvor en fyr pisser på døra.. Jeg kan sette bilen varmt på jobb i dag så får den tint. Litt rart at det er i praksis samme løsning som jeg kjenner fra X'en, men uten servo.

 

Ang_Evens_bil_bilde3.jpg

Man har jo også funksjonen som lar deg åpne selve førerdøra fra appen i slike tilfeller. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (32 minutter siden):

Forstår fortsatt ikke dette me plasten, men hei, det er greit. Du liker ikke bilen, og det har du lov til :) 
Ja, jeg måtte spraye litt WD40 i alle håndtakene selv, men etter det har de ikke fryst. Men så har jeg carport også, så jeg slipper den problematikken generelt for det aller aller meste.

Jeg sprayet silikonspray i dørhåndtakene mine etter at de frøs fast første gangen. Har ikke fryst fast siden. Og bilen min står alltid UTE.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 minutter siden):

Kylte en halvliter varmt vann på dørhåndtaket etter å dratt i dørhåndtaket så hardt at jeg var redd for at det skulle ryke. Håndtaket gikk liksom hverken dene eller andre veien som om vann samlet seg inni mekanismen og frøys til is. Sikkert ikke en ideell løsning med vann, men da løsna ihvertfall dritten. Googla problemet og fant en video hvor en fyr pisser på døra.. Jeg kan sette bilen varmt på jobb i dag så får den tint. Litt rart at det er i praksis samme løsning som jeg kjenner fra X'en, men uten servo.

Du løste kanskje problemet der og da, men la grunnlaget for langt større problemer. Det er IKKE uten grunn at du skal holde varmtvannet inni en pose, istedet for å drefse det på en iskald bil. Du risikerer bare at vannet trenger lengre inn, også det varme vannet, og så fryser det enda værre til. Varmt vann avkjøles veldig fort på iskaldt metall.

Forøvrig har du alternativet med å forvarme bilen. 10-15 minutter hadde sikkert holdt til både å få varm kupé og fått løsna isen såpass at døra hadde åpnet uten problemer. Men gjerne opp til 30 minutter i slike tilfeller, så isen virkelig slipper taket. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...