Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det noen tall på hvor mange kW folk vanligvis lader elbilene sine hjemme med? Det er vel 7.7 kW og 22 kW som er maks avhengig av hva slags teknologi boligen har, men man kan jo styre dette selv og feks lade med kun 3 kW.

Om man lader uavbrutt fra man kommer hjem fra jobb kl. 17 helt frem til man starter neste dag kl. 06 så vil det jo tilsvare 13 timer. Da trenger man jo ikke nødvendigvis så høy hastighet for å ha nok til pendle til og fra jobb neste dag.

Det hadde også vært interessant å få noen tall på hvor energieffektiv hjemmelading er i prosent fra energien som kommer inn i boligen og energitap i hvert ledd frem til den energien lagres i batteriet. Jeg mener å ha lest en artikkel på TU for en stund siden at det er en ikke ubetydelig mengde energitap i denne "reisen" for ionene.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Finnes det noen tall på hvor mange kW folk vanligvis lader elbilene sine hjemme med? Det er vel 7.7 kW og 22 kW som er maks avhengig av hva slags teknologi boligen har, men man kan jo styre dette selv og feks lade med kun 3 kW.

Om man lader uavbrutt fra man kommer hjem fra jobb kl. 17 helt frem til man starter neste dag kl. 06 så vil det jo tilsvare 13 timer. Da trenger man jo ikke nødvendigvis så høy hastighet for å ha nok til pendle til og fra jobb neste dag.

Det hadde også vært interessant å få noen tall på hvor energieffektiv hjemmelading er i prosent fra energien som kommer inn i boligen og energitap i hvert ledd frem til den energien lagres i batteriet. Jeg mener å ha lest en artikkel på TU for en stund siden at det er en ikke ubetydelig mengde energitap i denne "reisen" for ionene.

Mener dette inngår i spørreundersøkelsen til elbilforeningen. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Blir dette neste bestselger?

Og det er?

FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Finnes det noen tall på hvor mange kW folk vanligvis lader elbilene sine hjemme med? Det er vel 7.7 kW og 22 kW som er maks avhengig av hva slags teknologi boligen har, men man kan jo styre dette selv og feks lade med kun 3 kW.

Om man lader uavbrutt fra man kommer hjem fra jobb kl. 17 helt frem til man starter neste dag kl. 06 så vil det jo tilsvare 13 timer. Da trenger man jo ikke nødvendigvis så høy hastighet for å ha nok til pendle til og fra jobb neste dag.

Det hadde også vært interessant å få noen tall på hvor energieffektiv hjemmelading er i prosent fra energien som kommer inn i boligen og energitap i hvert ledd frem til den energien lagres i batteriet. Jeg mener å ha lest en artikkel på TU for en stund siden at det er en ikke ubetydelig mengde energitap i denne "reisen" for ionene.

Eg, som mange andre, har redusert effekten for å unngå å bryte gjennom neste fastledd på 10 kW. Min leverer 5 kW, som er meir enn nok til vanleg bruk. Folk flest kjører vel ikkje nok til at det er behov for å lade så mykje kvar natt. Om ein vil nytte seg av lågare prisar så er kanskje den effekten ein har behov for på seks timar nok.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Og det er?

Eg, som mange andre, har redusert effekten for å unngå å bryte gjennom neste fastledd på 10 kW. Min leverer 5 kW, som er meir enn nok til vanleg bruk. Folk flest kjører vel ikkje nok til at det er behov for å lade så mykje kvar natt. Om ein vil nytte seg av lågare prisar så er kanskje den effekten ein har behov for på seks timar nok.

Tesla model 2, eller det antas at det er prototypen til model 2. Bildene er fra Kina.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Hekken ligner på Polestar 3, men det er jo en bil som fort nærmer seg millionen med norske avgifter.

Jeg håper egentlig at den plasten er en del av maskeringen, men jeg er redd den blir slik. Ser noe kjipt ut. Men for 250k? Ill take it! 

Ser de har maskert sidene godt med plast også. Sannsynligvis for å unngå lakkskader/garanti. Her er nok marginene lave, så en kan ikke ha like mye garantiarbeid som de tidligere har hatt. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (24 minutter siden):

Finnes det noen tall på hvor mange kW folk vanligvis lader elbilene sine hjemme med? Det er vel 7.7 kW og 22 kW som er maks avhengig av hva slags teknologi boligen har, men man kan jo styre dette selv og feks lade med kun 3 kW.

Om man lader uavbrutt fra man kommer hjem fra jobb kl. 17 helt frem til man starter neste dag kl. 06 så vil det jo tilsvare 13 timer. Da trenger man jo ikke nødvendigvis så høy hastighet for å ha nok til pendle til og fra jobb neste dag.

Det hadde også vært interessant å få noen tall på hvor energieffektiv hjemmelading er i prosent fra energien som kommer inn i boligen og energitap i hvert ledd frem til den energien lagres i batteriet. Jeg mener å ha lest en artikkel på TU for en stund siden at det er en ikke ubetydelig mengde energitap i denne "reisen" for ionene.

Du kan vel få 12.7 kW som max på 3-fase 230V om du har bil og lader som støtter dette, men du må ha 32 A på kursen da. I praksis vil det vel si 11 kW, som bl.a.Tesla takler.

7,4 kW er max man kan få på 1-fase lading ved 32 A, uavhengig av om det er 230 eller 400 V, men om bil og lader takler dette, så får du 22 kW på 3-fase 400 V.

Nå er det biler som og støtter 64 A, og på 400 V, skulle vel det tilsi rundt 44 kW, men siden vi ikke har støtte for så høy A, så er jo det mest en funfact enn reell problemstilling. 😉

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Toyota RAV4 electric og Mercedes B electric brukte vist Tesla sin store elmotor fra Model S, bare med effekten justert til en brøkdel.

Så skal man lage noe hjemmebygga elbil så kan man finne seg 450+ hesters motorer i slike å bruke 😅

Ja mercedes hadde vell avtale med tesla tidlig, hvor tesla ga batteri/drivlinje til mercedes og mercedes ga standard komponenter til tesla. Var mye mercedes logo på ting og tang på første Sene. 

Tesla leverte vell også til fortwo eller hva de heter. Ryktes om at de kunne kjøre på to hjul med rett justering😅

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Ja mercedes hadde vell avtale med tesla tidlig, hvor tesla ga batteri/drivlinje til mercedes og mercedes ga standard komponenter til tesla. Var mye mercedes logo på ting og tang på første Sene. 

Tesla leverte vell også til fortwo eller hva de heter. Ryktes om at de kunne kjøre på to hjul med rett justering😅

Haha fantastisk. Men rart de ikke laget noe simplere til dem når det knapt skulle hentes effekt. Mulig bilene hadde vært mere effektive og da.

Men Mercedes/Toyota ga vel beng i sånt så Tesla leverte vel bare det de hadde.

 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Haha fantastisk. Men rart de ikke laget noe simplere til dem når det knapt skulle hentes effekt. Mulig bilene hadde vært mere effektive og da.

Men Mercedes/Toyota ga vel beng i sånt så Tesla leverte vel bare det de hadde.

Selve elmotoren er nok ikke så veldig stor prisforskjell på for de som bygger elbiler. Så her var nok heller behovet for å jobbe med noe som krevde minst mulig spesialtilpasning, da slikt fort koster mere. Dette gitt de små mengdene som ble produsert da.

Hadde vi snakket store volum, så utgjør det kanskje såpass at det lønner seg, men var vel og inne i bildet å få opp volumene på de delene de kjøpte, for å få bedre priser fra leverandørene. Da var det nok fornuft i å levere overdimensjonert, og heller justere dette i SW.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jeg håper egentlig at den plasten er en del av maskeringen, men jeg er redd den blir slik. Ser noe kjipt ut. Men for 250k? Ill take it! 

Ser de har maskert sidene godt med plast også. Sannsynligvis for å unngå lakkskader/garanti. Her er nok marginene lave, så en kan ikke ha like mye garantiarbeid som de tidligere har hatt. 

Marginene bør være lave på en så billig bil. Hvis Tesla skal produsere en bil med utgangspunkt i tidligere marginer så konkurrerer den kvalitetsmessig mer med vietnamesiske biler enn de kinesiske slik som de andre modellene til Tesla gjør i dag for å forsvare en utpris på rundt 15-18k USD

Lenke til kommentar

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/dwq6wX/dette-skipet-satte-trondheimsrekord-mandag (Betalingsmur)

– Vi tok imot 415 biler for å være nøyaktig, sier Felix Seifert. Han er pressekontakt ved Trondheim havn. Skipet hadde med seg 297 Tesla og 118 andre biler av merkene Volvo, Toyota Landcruiser og Hyundai Ioniq. Skipet har allerede vært innom Stavanger, Bergen og Ålesund med biler før det kom til Trondheim.

Seifert forteller at det er første gang de tar imot så mange biler på ett skip. Det er også det første skipet med nye biler som kommer til Trondheim i år.

(Passet bra her.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...