Jump to content

Marzo

Medlemmer
  • Content Count

    2334
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

940 :)

About Marzo

  • Birthday 09/30/1984

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hadde du en forklaring på hvorfor du mener dette? Det er ikke noe som blir anbefalt av fagfolk.
  2. Ja? Dekk har en levetid på 5-10år før de skal byttes uavhengig av mønsterdybden. Hvorfor diskuterer du på tema du ikke vet noe om?
  3. Den eneste grunnen til at vi i 2021 må forklare bileiere at bremsevæske ikke varer evig, er pga Tesla. Det er ikke pga ny teknologi eller at bileiere har blitt dummere. Det er kun fordi Tesla har lagt opp til en slik praksis. Og det burde være nok ‘bevis’ hvis man ikke var mer opptatt av å forsvare Tesla..
  4. Akkurat det tror jeg de fleste her har fått med seg allerede.
  5. Ja de første bilene som kommer til landet blir vanligvis brukt til utstilling, demobiler og pressebiler og registreres da på seg selv. Det samme vil skje for ID.4. I land hvor elbiler ikke er populære og i starten av salget for en ny modell, vil det naturligvis være en større andel forhandlerbiler representert i statestikken. Tesla registrerte rundt 200 nye biler på seg selv 31.12.2020, 2 år etter Model 3 kom på markedet. En stor del av disse er registrert på ny eier i løpet av 2021.
  6. Man kan også lese forklaringen i samme artikkel. Det samme vil vi nå se i neste uke når ID.4 skal registreres her i landet. I starten vil 100% av ID.4 være registrert på VW (forhandlere osv). Men Greenpeace påstår ikke at VW selger bilene videre som nye biler til intetandede kunder..! Det vi ikke har en forklaring på er hvorfor Tesla gjør dette og at det er svært vanskelig for dere å akseptere det.
  7. Jeg har gjort en rekke søk på VW også. Utfordringen er som nevnt at de registreres på forhandlere mot Tesla som kun har et foretak bilene registreres på. En annen utfordring er at det du skriver ikke stemmer. Jeg sverter på ingen måte Tesla ved å presentere registreringsopplysninger, men du sverter VW så lenge du ikke har hold i påstandene dine. Det er neppe tilfeldig.
  8. Nei alle bilene er registrert på Tesla 31.12.2020.. Så omregistreres de på kunder etterpå. Kun for å jukse med tallene. Her er et par solgt den siste uken: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB4MF817383 https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC5LF766919
  9. Spør du her eller forklarer du? En mekaniker vil ikke teste, han bytter slik som er anbefalt og fornuftig å gjøre. Og grunnlaget for det har vi gått igjennom en rekke ganger nå.
  10. Det er flere eksempler på kritiske ting en EU kontroll ikke sjekker. Datostempling på dekk feks
  11. Man behøver ikke røre stempelet i kaliper når man lufter bremsene? Enten pumper man fra hovedsylinderen med en hjelper som sitter å trykker på pedalen, eller suger ut væsken med vacum/trykkluft. Det virker som du blander med å bytte bremseskiver og klosser. Da kan man naturligvis også utføre bytte av bremsevæske samtidig.
  12. Ikke riktig. Bremsevæsken forværres av å bare være utsatt for atmosfæren. Vanndampen i lufta. Den vil forrurenses i hele systemet, både i gummislanger og ved stempel. Man skal for alt i verden heller ikke presse gammel væske tilbake i systemet. Det må ut! Både fordi vann er komprimerbart som gjør at man kan få svekket eller tape bremsekraften helt. Og pga vann koker på 100c og man oppnår enkelt 100c i bremsene under en enkel oppbremsing. Koker vann blir det gass og vil enkelt komprimeres, da går bremsepedalen i gulvet og bilen vil ikke stoppe.. Selv moderne bremseluftere som bruker vaccum suger alltid væsken ut via caliper, aldri motsatt. Det er også slik bremsekretsene blir designet fra bilprodusentene.
  13. Ja det er akkurat det jeg sier. Det er ingen som har noen evner til å vurdere kvaliteten på væsken ut i fra det som ligger i beholderen. Å når man må vurdere i blinde, så bytter man alt. Det er ikke et kostnadsspørsmål, selv om sikkerheten trumfer og hvis det hadde vært en økonomisk gevist av å gjøre dette så ville neppe noen valgt en slik løsning. Væsken i beholderen vil vanligvis være den med minst slitasje. Man har heller ingen garanti for at noen har ettefylt væske og da er det naturligvis en annen kvalitet på denne enn der hvor væsken faktisk skal gjøre en forskjell. Dersom noen faktisk hadde brukt en teknikk hvor man bruker tid på å måle kvalitet, må man så klart ta utgangspunkt i væsken ute ved luftenippel. På alle fire hjulene, pluss evt clutchen. Å betale en mekaniker å gjøre noe sånt ville vært i samme prisklasse som å bare bytte væsken. Men man vil fremdeles ikke ha noen garanti for om det har vært etterfyllt væske til et eller flere hjul, og kunne gi noen garanti for at væsken er godkjent. Derfor gjentar jeg til det kjedsommelige, at det alltid skal byttes væske med ny fra en uåpnet emballasje.Alltid. Dette er helt grunnleggende kunnskap om vedlikehold av bil.
  14. Det finnes en rekke ulike metoder og systemer for å minimere bremsesvikt. Tungtransport har ofte en retarder på mellomaksling, noe som kan sammenlignes med regenerering hos en elbil. I USA bygger de ramper for å hjelpe kjøretøy som mister bremser i en lang nedoverbakke; https://en.wikipedia.org/wiki/Runaway_truck_ramp Felles for alt dette er at ingenting fritar noen for mindre vedlikehold av bremsene.
×
×
  • Create New...