Jump to content

Marzo

Medlemmer
  • Content Count

    1841
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

333 :)

About Marzo

  • Birthday 09/30/1984

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kjøpte du fra forhandler har du 5 års reklamasjonsrett fra datoen du kjøpte bilen. Ta kontakt med forhandler å si du har avdekket feil som var med bilen når du kjøpte den.
  2. Hadde du bilen på eu kontroll? Normalt skal ikke et verksted henge seg opp i noe av dette så lenge bilen ikke er på kontroll.
  3. Hvis bilen har vært registrert i Norge i 10 år, så er det avgiftsfritt å registrere den opp til personbil. Du må montere seter og belter før time hos biltilsynet. Betale for en time og nye skilt (samme nr men hvit farge). Du kan ikke flytte grinden så lenge du har grønne skilter. Når du har fått hvite skilt kan du ta ut setene igjen, men etter reglene skal du alltid ha tilgjengelig antall seter i bilen, som den er registrert for. Skulle du bli tatt uten baksetene i, vil du kun få en mangellapp å må vise bilen med setene montert igjen. Hadde du blitt tatt med setene i, men grønne skilt, måtte du ha betalt gebyr tilsvarende avgifter for å registrere bilen som 5 seter uten fradrag for alder (dyrt).
  4. Det spørs hvor det lekker olje. Er det tettninger i turboen som lekker så må du bytte eller overhale turbo. Er det stempel ringer i en eller flere sylindere så må disse byttes (da må motor åpnes). Er det gjennomslag i sylindervegger må blokken borres eller hones opp å nye overdim stempler inn. Det forklarer nok avviket i prisoverslaget. Det burde være mulig å få tak i en byttemotor til langt lavere sum enn dette. Her ville jeg kontaktet selger å tatt opp problemet, og gjerne krevd utbedring eller heving av kjøpet.
  5. Litt sent svar her men, ja jeg mener Tesla sine neste generasjons ladere som vil være sammenlignbare med det Ionity tilbyr i dag. Tesla kan gi opptil 150kW pr ladepar, dvs 75kW pr lader hvis det er fullt. Ionity sine ladere støtter opp til 350kW (foreløpig software begrenset til 200kW). Tesla har installert 1 V3 i Europa så langt. Kun med CCS kontakt. Når Tesla skal begynne å rulle ut disse i stor skala, vil kostnaden ikke kunne legges på bilprisen. Prismodellen vil etter alt å dømme derfor bli tilsvarende det Ionity nå gjør. Enten kun for Tesla eller ved salg på det åpne markedet. En fordel ved at Tesla måtte gå tilbake på Type2 satsingen sin, er at de ved utbygging av neste generasjon ladestasjoner vil få bort de som lader unødvendig mye pga gratis lading. Selv ved ombygging til CCS adapter har disse kun en teoretisk maks hastighet på 120kW. V3 stasjonene som derfor dukker opp vil kun være aktuelle for Model 3 brukere, som betaler for strømmen. Ville de tatt samme pris som i dag, ville effektavgift og infrastrukturen være betalt av alle som har kjøpt Model S/X... Alternativt kan de tilby CCS adapter til alle uten kostnad.
  6. Dette er nok hovedgrunnen til at ingen har valgt å samarbeide med Tesla og de senere har måttet gå tilbake på CCS format. Nå som neste generasjon elbiler og ladenettverk bygges ut vil nok Tesla også måtte endre på prismodellen for sine "ionity" ladere etterhvert som de kommer. Men inntil videre vil bildet se noe skjevt ut.
  7. Vet du mer om hvilke krav som ble stilt av Tesla? Siden det ikke er kommet så mange detaljer om det, og ikke en eneste produsent var villige til å gå med på noen av de? Det kan jo være det bare er du som så disse fordelene og ingen andre. Sånn bortsett fra de helt åpenbare som å ikke gå for en felles standard (CCS). Heldigvis har Tesla innsett at det var feil strategi.
  8. Betalte du for leie 2 uker før du flyttet inn? Eller som du skriver, betalte 2 uker på etterskudd pga lønningsdato. Hvorfor skulle du ikke betale for februar også?
  9. Kanskje ikke like åpenbart for alle, men det er for å få tilgang til informasjon. Mobiltelefoner inneholder ofte ganske vesentlig informasjon som kan bidra til etterforskning. Det er naturligvis ikke like viktig for hittegods saker som ved etterforskning av kriminelle handlinger.
  10. Det virker som du har en oppfattelse av at ingen andre klarer å lage en bil tilsvarende en Tesla. Det kan de så absolutt. Forskjellen er at ingen VIL lage en bil slik som Tesla. Ingen andre våger å gjøre slike kompromisser og ta en slik risiko. Alle kan lage biler til 100,- å selge de for 50,- men når man selger 10 millioner biler årlig er det ikke så lurt. Men verden går fremover å snart nærmer vi oss en kryssing hvor også en tradisjonell produksjonsmodell og et marginbilde også tillater elektriske biler som levedyktige.
  11. Du kan kontakte Møller hvis det er de som skal ta takst på skaden å høre om de vet noe om det blir kondemnering eller om den er på vippen mellom forsvarlig kostnad å bygge opp eller ikke. Med litt flaks så er de kjappe med å se at den ikke er forsvarlig å bygge opp. Selv om bilen er kollidert skal den rettes opp å ha like god tilstand som før kollisjonen så lenge det gjøres av fagfolk. Dessverre vil ikke annenhåndsverdien være upåvirket så bilen vil gjerne være mindre ettertraktet som bruktbil.
  12. Det blir neppe noen volum modell, sannsynligvis tilsvarende salgstall som andre pickup'er har i Norge/Eu. Kort fortalt vil gjerne kostnadene ved å etablere Cybertruck i Norge/Eu med mekanikere, logistikk ved salg, karosseri verksteder etc koste langt mer enn fortjenesten på salget.
×
×
  • Create New...