Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

  

DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Det er en digg måte å f.eks få beskjed om at en unge løper inn bak bilen din, spesielt med så høy ræv.

Da har vi nok bare litt annerledes tilnærming. Sånne ting synes jeg det er bedre å se visuelt. Sensorene (hvertfall de jeg har prøvd) har flere blindsoner. F.eks. når jeg parkerer i garasjen så henger ofte ladekabelen rett bak og pipingen er veldig inkonsistent alt etter om den merker kabelen eller veggen bak.

DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Jeg vil tro at hva man synes vedrørende denne saken er godt sammensveiset med hvordan man f.eks ser på Teslavision. At du ikke forstår en eneste grunn at folk vil ha på p-sensorer gjør at det blir vanskelig å ta samtalen seriøst, men jeg tipper dette er skjult frustrasjon over manglende features.

Nei, jeg er svært skeptisk til Tesla Vision og har egentlig ingen tro på det. Hvertfall inntil det motsatte er bevist. Jeg vil bare ha en god ACC som gjerne også kan styre og holde filen konsistent. Til rygging og parkering bruker jeg nesten utelukkende kamera. Det som er irriterende med kamera er vinterstid når man må vaske de hele veien.

Axefjord skrev (1 time siden):

Dette ble langt, men for sammenligning så parkerte madammen prøve-enyaq'en (360 kamera) inn i vår garasje (knapt over 2m åpning) uten problem på første forsøk. Jeg er bedre på parkering, men turte ikke å parkere prøve-tesla'en uten sensor i samme garasje. Marginene blir for små for å knote uten sensor.

Siterer ikke alt du skrev. Jeg parkerer relativt ofte i trange garasjer, men langt fra daglig. Jeg bruker sjeldent bakvinduet da jeg synes ryggekamera er bedre. Nå har jeg ikke prøvd å parkere en Model Y i en trang garasje, men med blindsonekameraene og ryggekamera så vil jeg tro det blir lik fremgangsmåte som i dag. Jeg har dårlig erfaring med sensor-blindsoner fra de bilene jeg har hatt, så jeg stoler ikke på det i trange parkeringshus med stolper for eksempel. 360-kamera er genialt. Det er det jeg savner aller mest. Hadde det på Leaf-en min, men Outlanderen jeg kjører nå har det ikke. Dama tør knapt å bruke noen hjelpemidler til parkering, verken kamera eller sensorer. Har prøvd å overbevise om at det kan være lurt å høre litt på sensorer, kikke på kameraer o.l., men hun kjører old school.

 

Bare for å ha det sagt: Jeg synes det er direkte dårlig å ikke ha disse sensorene på en bil i denne klassen, og ikke minst at det bare fjernes uten å ha noe fullgodt alternativ. Men det er ikke utslagsgivende for meg sånn som jeg parkerer. Det blir bare ett ekstra ankepunkt.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (12 minutter siden):

  

Da har vi nok bare litt annerledes tilnærming. Sånne ting synes jeg det er bedre å se visuelt. Sensorene (hvertfall de jeg har prøvd) har flere blindsoner. F.eks. når jeg parkerer i garasjen så henger ofte ladekabelen rett bak og pipingen er veldig inkonsistent alt etter om den merker kabelen eller veggen bak.

 

Jeg også synes det er bedre å se visuelt. Visuelt er best, men mørke, skitne kameras, gårdsplass med barn, akebrett og sykler - synes det er fint med en ekstra sikkerhet, om den kun utgjør en prosentsjans for å redde meg fra en helt grusom opplevelse sier jeg ja takk til det. Om den dekker kun deler av front og bakområdet sier jeg takk for de områdene som er dekket. 

Man skal ikke rygge om man ikke har kontroll på det bak seg, men med speil, kamera og sensorer føler jeg meg godt dekket. Det er en bevist lavere risiko for parkeringsuhell ved bruk av ryggesensorer i kombinasjon med kamera.

https://rctlaw.com.au/legal-blog/2018/reversing-cameras-sensors-reduce-risk-of-being-involved-in-pedestrian-crash

Dette har Tesla gjort for å spare penger på bilene de lager.

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Jeg også synes det er bedre å se visuelt. Visuelt er best, men mørke, skitne kameras, gårdsplass med barn, akebrett og sykler - synes det er fint med en ekstra sikkerhet, om den kun utgjør en prosentsjans for å redde meg fra en helt grusom opplevelse sier jeg ja takk til det. Om den dekker kun deler av front og bakområdet sier jeg takk for de områdene som er dekket. 

Jeg er også definitivt på "ja takk, begge deler".

Lenke til kommentar

Ja takk begge delar. Eg har 360-kamera og sensorar på alle sider. Det gjekk fint å parkere både i luker og trange garasjer med Primera-en eg hadde før, som hadde verken kamera eller ein einaste sensor, men eg tar med det eg kan få. Eg har opplevd ein unge som kom frå ein vinkel eg ikkje såg og bilen varsla om. Ikkje sikkert eg hadde kjørt på den, men tryggleik er veldig viktig for meg, og alt utstyret kan bidra til å unngå ulykker.

Eg føretrekk å manøvrere etter speglane og bruke kamera som assistanse, men det er umogleg å ha augene på alt samtidig.

Lenke til kommentar

Mesteparten av dagens teknologi som skal gjøre det tryggere å kjøre bil, gir oss sløvere sjåførere.

Jeg bruker CC nesten aldri, fordi jeg føler at jeg mister kontroll over bilen, og jeg blir sløvere.
Det ser jeg på Youtube også, folk er trege med å reagere når CC er på, som ender med at de kræsjer fordi de ikke følger med. 

Jeg kjører lastebil uten CC, og eneste plassene jeg savner CC er på strekninger med snittkontroll. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

  

Sensorene (hvertfall de jeg har prøvd) har flere blindsoner.

 

Jøss, hvilke biler har du prøvd? Har kjørt dusinvis av bilmodeller fra helt tilbake til 90-tallet, og har måttet manøvrere de mellom søyler og løftebukker på trange verksteder. Jeg har aldri sett en bil med blindsoner på ryggesensorer. Jeg skjønner ikke engang hvordan det er teknisk mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lånte en Enyaq i en ukes tid og hadde null problem med appen. Måtte en gang lukke og starte den igjen så jeg får si at inntrykket er bedre enn hva jeg fryktet. Jeg tenkte med gru på tiden jeg hadde en e-Golf og en app som var mest til pynt.

Kjører en Y midlertidig nå og er svært skuffet. Siden jeg har noen tiår i bilbransjen har jeg aldri sett på Tesla som spesielt premium, men det inntrykket har om i det hele tatt mulig forverret seg. Y'en jeg kjører koster rundt en halv million og mangler jo helt vesentlige ting som man tar for gitt i en moderne bil, spesielt i den prisklassen. Knirkelyder og halvløse deksler samt et interiør som må ha kostet 50 dollar å sette i hop setter nytt lavmål i klassen.
At Musk mener at mye av utstyret som kom før er overflødig spiller svært liten rolle for meg all den tiden jeg har behov eller fordel av dette, for eksempel sensorer.

Hadde lett byttet ut den med Enyaqen fra forrig uke og jeg ser frem til å levere inn denne Y'en..

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (20 minutter siden):

Mitsubishi Outlander 2017 og Leaf 2018 har begge to litt sånn hipp som happ om de "ser" ladekabelen min eller om de "ser" veggen som er bak.

Jøss, det var rart, og jeg skjønner fremdeles ikke hvordan det er teknisk mulig. Jobbet med Mitsubishi for 10-15 år siden, og første og andre generasjon Outlander hadde iallefall ingen problemer. Uansett vil et kamerabasert vanskelig kunne bli likke sikkert som et sensorbasert, selv om komforten, spesiellt med 360, er mye høyere.

 

Lenke til kommentar
Retroman skrev (57 minutter siden):

Lånte en Enyaq i en ukes tid og hadde null problem med appen. Måtte en gang lukke og starte den igjen så jeg får si at inntrykket er bedre enn hva jeg fryktet. Jeg tenkte med gru på tiden jeg hadde en e-Golf og en app som var mest til pynt.

Kjører en Y midlertidig nå og er svært skuffet. Siden jeg har noen tiår i bilbransjen har jeg aldri sett på Tesla som spesielt premium, men det inntrykket har om i det hele tatt mulig forverret seg. Y'en jeg kjører koster rundt en halv million og mangler jo helt vesentlige ting som man tar for gitt i en moderne bil, spesielt i den prisklassen. Knirkelyder og halvløse deksler samt et interiør som må ha kostet 50 dollar å sette i hop setter nytt lavmål i klassen.
At Musk mener at mye av utstyret som kom før er overflødig spiller svært liten rolle for meg all den tiden jeg har behov eller fordel av dette, for eksempel sensorer.

Hadde lett byttet ut den med Enyaqen fra forrig uke og jeg ser frem til å levere inn denne Y'en..

Jeg ser mange som kaller Tesla for premium, men flesteparten  er sinte folk på facebook. Status er det visst, disse rimelige og praktiske bilene. Det er ikke mulig å kjøpe billigere og mer praktiske biler i prisklassen, så jeg vil heller kalle det økonomibiler.

Jeg har også opplevd dette, altså løse paneler i testbil. Man får mye for pengene, men minus er kvalitet, teknikk og komfort i mine øyne. Det sagt, i prisklassen 450k eller hva en Y koster nå så kan man trade inn litt komfort, HUD, Apple/android-auto i en større bil som går lenger. For svært mange er det ikke en gang et bilvalg, det er en mangel av konkurrenter med samme tall som Tesla på de viktigste øvelsene.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (7 minutter siden):

Jeg ser mange som kaller Tesla for premium, men flesteparten  er sinte folk på facebook. Status er det visst, disse rimelige og praktiske bilene. Det er ikke mulig å kjøpe billigere og mer praktiske biler i prisklassen, så jeg vil heller kalle det økonomibiler.

Jeg har også opplevd dette, altså løse paneler i testbil. Man får mye for pengene, men minus er kvalitet, teknikk og komfort i mine øyne. Det sagt, i prisklassen 450k eller hva en Y koster nå så kan man trade inn litt komfort, HUD, Apple/android-auto i en større bil som går lenger. For svært mange er det ikke en gang et bilvalg, det er en mangel av konkurrenter med samme tall som Tesla på de viktigste øvelsene.

True. Vil nok savne ytelsene litt etter denne uka, selv om jeg ofte fikk klager av passasjerer fordi det gikk litt over styr noen ganger og de ble fort kvalme. Rekkevidde spiller mindre rolle - har hatt mange elbiler siden 2012 og kan nok telle på én hånd de gangene jeg har trengt hurtiglading på farta over alle årene..

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Premium segmentet til Tesla er jo S/X og for hver endring på disse bilene kommer de nærmere Premium. Men de er nok fortsatt ett stykke i fra toppen av det segmentet, men de blir stadig bedre. Iallefall på software siden.

Det er veldig lite jeg må gjøre i min bil, den stort sett vet det selv. Det er i mine øyne Premium.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er sant, det er litt hva man legger i det selv også. For meg handler det om kjørekomfort, sittekomfort, materialbruk og går mye på sanseinntrykk. Der scorer Tesla litt lavere i min bok. Funksjoner som autoparkering, adaptiv cruise, HUD ser jeg på som selvsagt i enhver ny premiumbil idag, og funksjonene bør være gode. Jeg vet ikke helt hva folk legger i premium selv, men tenker det er snakk om en form for luksus utover hva de "vanlige" bilene kan tilby.

Med tanke på at de fleste av funksjonene enten er på plass i andre biler eller ikke virker skikkelig (summon, autopark) så ville ikke jeg personlig legge det som grunn for at S er en luksusbil.

 

Som en sidenote så er det gøy å lese Facebookkommentarer fra dieselbrigaden som konstant mener Tesla (model 3 inkludert) er dyre luksusbiler. "Nå kan de gosse seg med dyr strøm, sånn er det når status kommer først..." osv. Det blir som å hytte med neven til en Toyota Yaris - nyrike JÆVEL

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (Akkurat nå):

Det er sant, det er litt hva man legger i det selv også. For meg handler det om kjørekomfort, sittekomfort, materialbruk og går mye på sanseinntrykk. Der scorer Tesla litt lavere i min bok. Funksjoner som autoparkering, adaptiv cruise, HUD ser jeg på som selvsagt i enhver ny premiumbil idag, og funksjonene bør være gode. Jeg vet ikke helt hva folk legger i premium selv, men tenker det er snakk om en form for luksus utover hva de "vanlige" bilene kan tilby.

Med tanke på at de fleste av funksjonene enten er på plass i andre biler eller ikke virker skikkelig (summon, autopark) så ville ikke jeg personlig legge det som grunn for at S er en luksusbil.

Automasjon er premium for meg, at jeg slipper å gi input. Mens andre liker det såklart. Jeg trykker veldig lite på ting i min bil. 

Og interiøret har kommet seg veldig siden 2012 modellene, etter min mening. Den har også ting som active noise canceling, auto justerbart understell osv som gir god komfort ift kjøring. 

HUD er jo noe den kunne ha hatt, og burde ha hatt. Men yoke og skjermen forran gjør opp for mye av dette etter mitt syn. Det er veldig enkelt å få god oversikt. Men, skulle gjerne hatt hud altså. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 timer siden):

 Knirkelyder og halvløse deksler samt et interiør som må ha kostet 50 dollar å sette i hop setter nytt lavmål i klassen.
At Musk mener at mye av utstyret som kom før er overflødig spiller svært liten rolle for meg all den tiden jeg har behov eller fordel av dette, for eksempel sensorer.

Hadde lett byttet ut den med Enyaqen fra forrig uke og jeg ser frem til å levere inn denne Y'en..

Må være ærlig å si at jeg ikke kjenner meg igjen her. Hadde ID3 på lån en uke i vår og en uke i høst og der synes jeg interiøret var plastikk og billig. Yen min virker som luksus i forhold. De kapasitive knappene på ID3 er det jævligste jeg har vært borti siden jeg måtte styre cruise controll hastigheten med slitsomme knapper på Leaf. Fjæringa var skikkelig sprettfest (skulle tro man var i trampolinepark over fartsdumper).

Har null knirk og løse deksler. Men hei, har ikke prøvd Enyaq, så kan jo være at akkurat den er mer permium enn Tesla. Men for min del så blir det ikke bedre enn designet på de nyeste Tesla. Så rene linjer med få knapper og lite fjas, er bare en drøm. Veldig lett å rengjøre og holde ryddig og rent. Føles også veldig bra ut :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Jøss, det var rart, og jeg skjønner fremdeles ikke hvordan det er teknisk mulig. Jobbet med Mitsubishi for 10-15 år siden, og første og andre generasjon Outlander hadde iallefall ingen problemer. Uansett vil et kamerabasert vanskelig kunne bli likke sikkert som et sensorbasert, selv om komforten, spesiellt med 360, er mye høyere.

 

Jeg vet ikke, men vi har en garasje hvor vi kun har noen cm å gå på for å få opp bagasjeluka. Derfor parkerer vi nøyaktig på samme posisjon og det er åpenbart på pipingen at den av og til registrerer ladekabelen og av og til registrerer veggen.

En kombo er det beste, men det er ulemper med sensorer også. Å unngå fortauskanter er eksempel, der synes jeg ryggekamera/360-kamera er helt overlegent. Jeg likte også sånn som jeg så i Model Y jeg prøvekjørte at det står cm-avstand bak. Da må man kanskje ha sensorer? Eller kan de estimere basert på kamera og annen info fra bilen? Det er for meg det største ankepunktet. P.t. bruker jeg den manuelle måten med en planke rett bak dekket der jeg skal stoppe, men hadde jo vært fint om jeg kunne stoppet på X antall cm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 timer siden):

Hadde lett byttet ut den med Enyaqen fra forrig uke og jeg ser frem til å levere inn denne Y'en..

Jeg likte også bedre Enyaq innvendig enn Model Y, men den koster over 100 000 mer og har flere ulemper også sammenlignet med Y. Det største ankepunktet for min del var hengervekt. Jeg ønsker å kunne dra campingvogn og da blir 1200kg for lite dessverre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For meg er premiumopplevelsen hovedsakelig materialkvalitet og atmosfære inni bilen. Lyst syntetisk stoff i taket, billig industriplast og elementære ting som mangler slik som solskjerming av glasstak, lårstøtte og/eller ventilerte seter osv, eller som i beste fall bare kan loves bort en gang i fremtiden slik som sensorproblematikken gir meg ikke særlig premiumfølelse. Det hjalp heller ikke på inntrykket at jeg blir anbefalt å foliere bilen fordi lakken er så tynn (les: dårlig).

Hadde S for en del år siden og senere en X, og er enig i at de var bedre enn det jeg opplever i Y, men premium følte jeg ikke at det var. Følte vel mest at jeg betalte for en knall app og ytelsen i de bilene den gang. Y’en jeg kjører nå føles mer som en bil til 350.000 enn 600.000

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (29 minutter siden):

For meg er premiumopplevelsen hovedsakelig materialkvalitet og atmosfære inni bilen. Lyst syntetisk stoff i taket, billig industriplast og elementære ting som mangler slik som solskjerming av glasstak, lårstøtte og/eller ventilerte seter osv, eller som i beste fall bare kan loves bort en gang i fremtiden slik som sensorproblematikken gir meg ikke særlig premiumfølelse. Det hjalp heller ikke på inntrykket at jeg blir anbefalt å foliere bilen fordi lakken er så tynn (les: dårlig).

Hadde S for en del år siden og senere en X, og er enig i at de var bedre enn det jeg opplever i Y, men premium følte jeg ikke at det var. Følte vel mest at jeg betalte for en knall app og ytelsen i de bilene den gang. Y’en jeg kjører nå føles mer som en bil til 350.000 enn 600.000

S/X refresh er jo en betydelig oppgradering. Minimalt med hard plast, langt mindre enn feks tilsvarende mercedes. Og det er ventilerte seter osv. Men de dropper ekte skinn. Og det er jo en no go for noen og poppis i den nyere garde osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Lyst syntetisk stoff i taket, billig industriplast og elementære ting som mangler slik som solskjerming av glasstak, lårstøtte og/eller ventilerte seter osv

Egentlig kun ventilerte seter jeg reagerer på av alle de der. Jeg var nettopp rundt og prøvekjørte 5 ulike konkurrenter og jeg kjenner meg ikke igjen at det er så ekstremt som du fremstiller. Tvert i mot, pga all den rantingen jeg ser rundt forbi så forventet jeg mye verre. Kvalitetsfølelsen innvendig var mange hakk opp fra min nåværende bil i samtlige jeg prøvde, så mulig jeg ikke var så kritisk til forskjellene. Men Model Y, Ariya, ID.4, Enyaq og Ioniq 5 var alle godkjente i min liste med ulike fordeler/ulemper. Lyst syntetstoff i taket mener jeg var i samtlige av disse? Og samtlige har jo billigplast i mer eller mindre grad.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...