Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Har du i4 e40 uten m-sport pakke ?

I Juni 2021 ved intro kostet i4 e40 592k og i4M50 FC 599k. 
Så det er pris strategien fra BMW Norge som gjorde at M50 salget «tok av» og alle skulle ha den. I løpet av årene etter ble differansen større og M50 hadde hele tre prisoppganger mens jeg ventet på bil (40k, 40k og 60k)

Ja Ville ikke ha M pakke både pga hjul og bremser. Har hatt M bil litt for lenge og prioriterer komfort fremfor utseende. 

Burde vel ha byttet den i en x40 men jeg er godt fornøyd. den er baktung så den tar seg godt frem om vinteren. 

Jeg bestille min bil i 2022 og da kostet den 497500. Med avgifter som kom i 2023 vinterhjul og 6års service kom den vel på 620 000kr. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (49 minutter siden):

Du kan ikke slå av regen. Enten kjører man en pedal ellers bruker man bremsepedalen. For å bevisst bruke friksjonsbremse må man sette bilen i nøytral ellers må man bremse rimelig hardt. Tror man også kan justere hvor mye bilen bremser når man slipper gassen. Men da regenererer den mere når du trykker på fotbremsen. Det gjenvinner så mye energi som mulig med mindre man setter bilen i nøytral. Kun når regenererings søylen går til max bruker den friksjonsbremser. Det er skjelden hos meg. Selv da er det vanskelig å merke. Min bil bremser kun på bakhjula. 

OK, trodde den hadde noen muligheter i en Sport-modus, eller at den hadde en form for track-modus der man kunne justere dette i innstillingene.

Ville jo trodd at friksjonsbemsene ville bli godt benyttet på bane. Har jeg tolket dine tidligere innlegg rett, så kjører du nok på helt andre siden av skalaen i forhold til det man gjør på bane,

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

OK, trodde den hadde noen muligheter i en Sport-modus, eller at den hadde en form for track-modus der man kunne justere dette i innstillingene.

Ville jo trodd at friksjonsbemsene ville bli godt benyttet på bane. Har jeg tolket dine tidligere innlegg rett, så kjører du nok på helt andre siden av skalaen i forhold til det man gjør på bane,

Godt mulig at mere kan justeres på M50modellen men tviler litt. 

Ja eg kjøpte bilen fordi jeg hadde et transport behov, banekjøring er ikke prioritert. Da hadde jeg nok valgt en annen bil.

Lenke til kommentar

3 regen styrker i Drive select D mode i tillegg til adaptiv og maks regen i B mode (one pedal) er det samme på e40 og M50. Disse er uanvhengig av valgt kjøreprogram comfort, sport, sport-boost.
Men M50 har AWD og front motor og dermed regen brems på forhjula også , noe man ikke har på e40.
Det er ikke noe annet bremseprogram enn det som jeg har nevnt over på i4-M50.
 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Evil-Duck said:

Nå kan en få seg kinesisk luksus til en billig peng. Disse er vel langt over millionen nye? 

Bruktbil til salgs: HiPhi X - 2023 - Grå - 598 Hk - SUV/Offroad | FINN.no

Er vel litt sånn risikobil å kjøpe ala fisker? De stoppet vel produksjonen av den der rett etter lansering?

Ekstra skummelt når bilen er stappet med elektronikk og lys som jeg tenker der fort kan bli trøbbel med. 

4_Sidedisplay.thumb.jpg.dff3e131491033c0a88e124d8888f047.jpg

Var vel ganske dårlig firehjulstrekk og på den når teslabjørn testet. Slet med å komme seg ut av innkjørselen sin. Men det kan sikkert tunes med software om selskapet eksisterer videre.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tror nok selskapet kommer til å fortsette å eksistere, men er nok høy sansynlighet for at de kommer til å trekke seg ut av vesten, så det er absolutt ett risikokjøp. At eneste norske "forhandler" selger begge demobilene sine til snart halv pris er vel og å regne som ett dårlig tegn i den kontekst :p 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (31 minutter siden):

Er vel litt sånn risikobil å kjøpe ala fisker? De stoppet vel produksjonen av den der rett etter lansering?

Hadde aldri i verden kjøpt en bil fra HiPhi.
Kanskje jeg kunne vurdert det om/når de har hatt et vellykket 10 års etablering i Norge med importør, forhandler og service nettverk og godt rykte.

Lenke til kommentar
Sitat

 

Elbil-salget globalt går ikke helt som Mercedes hadde sett for seg.

Tilbake i 2021 uttalte produsenten at de kun skulle tilby elbiler innen 2030. Det er ikke lenger en realitet.

Nå har Mercedes snudd. De vil fortsette å produsere biler med forbrenningsmotor, og er klare for å oppdatere teknologien til langt inn i neste tiår.

 

https://www.tv2.no/broom/stopper-elbil-satsning-vi-ma-lytte-til-kundene/16716189/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1ZnGTLZxw2410oAiXRzwYciJN6QH_VgexUowW4AdviHTw2Asg_1zb6bxo_aem_AcYfPRpyWu9XE0VJQcesf76FbBvolbhTqP9HMU4EVM9_hib1asafIgtwQEep_v9m51AAfQCfxn1mypfpTtHGc1GP

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (11 minutter siden):

MB har jo lenge priset seg helt ut fra elbilmarkedet.

De har slitt lenge i USA der en bla. EQS koster 3-4 ganger mer enn en tilsvarende MB med forbrenningsmotor.

I Norge selger EQS bedre enn Tesla model S. Folk som skal ha seg en luksusbil i Norge tror jeg driter i om det er en bensin eller el. Så lenge avgiftene er som de er kjøper de nok el. I andre land , ikke så mye. Der er både strømmen dyr og bensin biler billigere

Lenke til kommentar

Kia ev3 ser bra ut. Fikk med meg at minste batteri fikk 300kg hengervekt og største 1000kg. Nå gjenstår det bare pris da. Litt under niro med minste batteri og tett på 500 med stort? Synes de har overpriset niro ev som fy så de legger seg sikkert det nå også

Endret av Femtekolonne
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (12 minutter siden):

Kia ev3 ser bra ut. Fikk med meg at minste batteri fikk 300kg hengervekt og største 1000kg. Nå gjenstår det bare pris da. Litt under niro med minste batteri og tett på 500 med stort? Synes de har overpriset niro ev som fy så de legger seg sikkert det nå også

Synes du virkelig Kia ev3 ser bra ut, eller lukter jeg ironi nå? For jeg synes ikke den ser ut i måneskinn... 🤣 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 minutter siden):

Synes du virkelig Kia ev3 ser bra ut, eller lukter jeg ironi nå? For jeg synes ikke den ser ut i måneskinn... 🤣 

Om man har sansen for utseende til biler som Range Rover og tilsvarende SUV'er, så minner jo denne veldig på disse, dog i litt mindre størrelse. Klart det har sitt publikum.

Må si jeg og har litt sans for denne, selv om jeg fremdeles er veldig nysgjerrig på "mellomste bukkene bruse" EV5 (EV9 som "storebror". Tror den treffer meget godt for de av oss som liker formen og stilen (minus den løsninga der midtkonsollen skulle vært), men synes fort "originalen" og EV9 blir i største laget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (14 minutter siden):

Synes du virkelig Kia ev3 ser bra ut, eller lukter jeg ironi nå?

«Ser bra ut» i konteksten det er skrevet tipper jeg handler om mere enn utseende eller alle andre egenskaper som vedkommende nevner.

Utseendemessig syns jeg EV3 er en stor forbedring sammenliknet med Kia eSoul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (9 minutter siden):

«Ser bra ut» i konteksten det er skrevet tipper jeg handler om mere enn utseende eller alle andre egenskaper som vedkommende nevner.

Utseendemessig syns jeg EV3 er en stor forbedring sammenliknet med Kia eSoul.

Ja det kan nå hende, er nok bare jeg som ikke takler Kias design på biler generelt, selv om det nok er forholdsvis gode biler å kjøre. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Om man har sansen for utseende til biler som Range Rover og tilsvarende SUV'er, så minner jo denne veldig på disse, dog i litt mindre størrelse. Klart det har sitt publikum.

Må si jeg og har litt sans for denne, selv om jeg fremdeles er veldig nysgjerrig på "mellomste bukkene bruse" EV5 (EV9 som "storebror". Tror den treffer meget godt for de av oss som liker formen og stilen (minus den løsninga der midtkonsollen skulle vært), men synes fort "originalen" og EV9 blir i største laget!

Hmm vil si at jeg liker veldig godt designet på Range Rover altså, men synes ikke denne Kia'en minner noe som helst om den... Vet ikke om det bare er meg? 😏 Men men smaken er som baken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...