Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Axefjord skrev (6 minutter siden):

Ioniq 5 starter på 529k om man klarer seg med RWD, tipper det blir ca 550k med panorama og hengerfeste etter litt pruting. 

Ca samme med enyaq'en om man greier seg med lite ekstrautstyr... Men skal man ha utstyr eller FWD på enyaq, så er det bare å selge huset...

Tesla er den nye skoda nå xD

Haha, ja, prisene er enorme. Model Y "starter"(det eneste som koster ekstra er autopilot-funksjoner og andre farger + vinterdekk) jo på 430k med glasstak og hengerfeste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, Nimrad said:

Haha, ja, prisene er enorme. Model Y "starter"(det eneste som koster ekstra er autopilot-funksjoner og andre farger + vinterdekk) jo på 430k med glasstak og hengerfeste.

Så fasit er at Tesla er 100.000 - 150.000 billigere enn konkurrentene. 

De penga kan man bruke på en sånn en og slenge på taket på Model Y. Da vil den nesten komme opp i vekten til en Enyaq :)

1087678639_Screenshot2023-03-02at11_23_46.thumb.png.4c3897443ece80bed03ddde7c1e0dcf6.png

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Ser ut som om Toyota endelig har innsett at de må satse mer på elektriske biler: https://www.autonews.com/manufacturing/how-toyotas-new-ceo-koji-sato-plans-get-real-about-evs

Jeg er fortsatt skeptisk til om Toyota kommer til å beholde dominansen de har i dag når de er så seint ute, men nå kan de hvertfall endelig begynne å fokusere.

Paywall dessverre. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -i said:

Hvor mye koster utstyrspakka med parkeringssensorer, fungerende cruise control og vindusviskere som kan pålitelig detektere om det regner?

De pakkene kan ikke regnes i penger, det er ren frustrasjon som er valutaen :)

Å bruke alle kjøpere av bilen din som beta testere for å lære opp neural network'et ditt er ganske arrogant. Men det er kanskje det som skal til for å drive menneskeheten videre?

Jeg er ikke så glad for å måtte forholde meg til å bringe menneskeheten over til vision only modeller når jeg egentlig bare vil parkere og ha ren frontrute, men totalpakka er fortsatt bedre enn konkurrentene for min del. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 minutter siden):

Hvor mye koster utstyrspakka med parkeringssensorer, fungerende cruise control og vindusviskere som kan pålitelig detektere om det regner?

Cruise Control fungerer vel bra p.t., men jeg hadde hoppet av glede hvis jeg kunne fått regnsensor og parkeringssensor for noen tusenlapper ekstra. Så skulle gjerne sett at de fikk ut fingern og brukte potensialet i matriselysene. Legg på ventilerte seter i tillegg og jeg hadde ikke savnet noenting egentlig. 

Lenke til kommentar
Kaplan skrev (4 timer siden):

Nja. Jeg har kjørt Oslo-Bodø med en EV6, og ladet på en del schvære ladere. Fikk 100+ kW noen steder, men så aldri i nærheten av 200.

Så rart, de testene jeg har sett, spesielt av Bjørn Nyland som gjør en del "real life" tester var det aldri noe problem å få 200+ kw om laderne kunne levere dette. Med oppdateringen som kom til disse bilene i 2022 med precondition før lading skal det hvertfall ikke være noe problem å få maks fart. Med hva anngår 400 volt lading som @Complexity nevner så bruker E-GMP bilene motoren bake som en transformator som tar inn 400 volt fra laderen og omformer det til 800 volt for bilens ladesystem, så rent teoretisk skal en klare å lade på effekten av motoren på 400 volt som er på 168 kW, selvfølgelig ikke helt så rett fram da det er noe tap og slikt, men 150 kw på 400 volt skal bilen klare fint.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Model Y "starter"(det eneste som koster ekstra er autopilot-funksjoner og andre farger + vinterdekk) jo på 430k med glasstak og hengerfeste.

Omtrent det jeg betalte for en fem år gammel brukt stasjonsvogn. Men segmentet mitt er jo nesten forsvunnet også, og er jo så og si helt borte i USA allerede. En boksete Tesla hadde jo vært interessant for meg, men nesten ingen andre antar jeg. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (26 minutter siden):
Kaplan skrev (5 timer siden):

Nja. Jeg har kjørt Oslo-Bodø med en EV6, og ladet på en del schvære ladere. Fikk 100+ kW noen steder, men så aldri i nærheten av 200.

Så rart, de testene jeg har sett, spesielt av Bjørn Nyland som gjør en del "real life" tester var det aldri noe problem å få 200+ kw om laderne kunne levere dette. Med oppdateringen som kom til disse bilene i 2022 med precondition før lading skal det hvertfall ikke være noe problem å få maks fart. Med hva anngår 400 volt lading som @Complexity nevner så bruker E-GMP bilene motoren bake som en transformator som tar inn 400 volt fra laderen og omformer det til 800 volt for bilens ladesystem, så rent teoretisk skal en klare å lade på effekten av motoren på 400 volt som er på 168 kW, selvfølgelig ikke helt så rett fram da det er noe tap og slikt, men 150 kw på 400 volt skal bilen klare fint.

Det store spørsmålet her, er om:

1: Hadde bilen @Kaplan kjørte fått oppdateringen?
2: Har han i tilfelle aktivert dette på korrekt måte?

Som jeg skrev, den er knotete å få aktivert, da det kun funker om man gjør det rett. 

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kaplan said:

Jeg er usikker på om oppdateringen var kommet på det tidspunktet, dette var vel i oktober en gang. Vi brukte ikke nav til ladestasjon, men hadde hver gang vi ladet kjørt nonstop i mange timer så batteriet burde vel normalt sett vært varmt og godt.

Ifølge misc forum så blir ikke batteriet varmt nok av kjøring i kaldt vær. Man må ha den forvarmingen... Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kunne hatt en "start forvarming"-funksjon et sted i menyen da.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Evil-Duck said:

 Med hva anngår 400 volt lading som @Complexity nevner så bruker E-GMP bilene motoren bake som en transformator som tar inn 400 volt fra laderen og omformer det til 800 volt for bilens ladesystem, så rent teoretisk skal en klare å lade på effekten av motoren på 400 volt som er på 168 kW, selvfølgelig ikke helt så rett fram da det er noe tap og slikt, men 150 kw på 400 volt skal bilen klare fint.

Det er neppe motoren, men heller motorkontrolleren som booster spenningen. Transformatorer kan nok være involvert men dette er fundamentalt sett en DC-DC konvertering så man kan ikke bare bruke en enkel transformator til å øke spenningen.  Transformatorer fungerer med AC, ikke DC. Og en DC-DC konverter kan ofte generere AC av DV og så bruke en transformator fulgt av en likeretter, (switch mode), så er det nok ikke motorviklingene som brukes. Siden de bruker motorkontrolleren så betyr gjerne det at de produserer AC (som er det motorkontrolleren normalt gjør) av laderens DC forsyning, på maksimal frekvens. Deretter må imidlertid det være ekstra hardware som gjør spenningsboost og likeretting. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (23 minutter siden):

Hva vil det si? Må man aktivere pre-conditioning manuelt? 

Man må ha stilt inn noen få innstillinger korrekt, og aktivere det før kjøreturen med bl.a. scheduled start. Altså, ikke bare å sette bilens navigering til en ladestasjon, som ville være det mest naturlige.

En egen knapp for å aktivere, uten å sette på navigering ville jo vært greit når man kjører i kjent område. Ikke alle som ser poenget med å starte navigasjon og bli plaget med de til tider dårlige rutevalgene.

Og mange foretrekker å navigere via Android Auto eller Apple Carplay, noe som den heller ikke "aksepterer" som grunnlag for å starte forvarmingen.

Kaplan skrev (20 minutter siden):

Jeg er usikker på om oppdateringen var kommet på det tidspunktet, dette var vel i oktober en gang. Vi brukte ikke nav til ladestasjon, men hadde hver gang vi ladet kjørt nonstop i mange timer så batteriet burde vel normalt sett vært varmt og godt.

Ja, da var vel den avklart. Dere har ikke fått hjelp ev forvarming, og der da sub-100 kW i effekt, når dere på 800 V-stasjoner kunne oppnådd om ikke maks på 230 kW, men ihvertfall nært 200 kW, og dermed langt raskere lading. Ja, nesten halvering av tiden siden den holder toppfarten temmelig jevnt opp til 80 %, der den så opplever kraftig reduksjon i ladehastighet.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (18 minutter siden):

Det er neppe motoren, men heller motorkontrolleren som booster spenningen. Transformatorer kan nok være involvert men dette er fundamentalt sett en DC-DC konvertering så man kan ikke bare bruke en enkel transformator til å øke spenningen.  Transformatorer fungerer med AC, ikke DC. Og en DC-DC konverter kan ofte generere AC av DV og så bruke en transformator fulgt av en likeretter, (switch mode), så er det nok ikke motorviklingene som brukes. Siden de bruker motorkontrolleren så betyr gjerne det at de produserer AC (som er det motorkontrolleren normalt gjør) av laderens DC forsyning, på maksimal frekvens. Deretter må imidlertid det være ekstra hardware som gjør spenningsboost og likeretting. 

Det hyundai skriver om systemet er følgende :

Sitat

E-GMP offers 800V charging capability as standard and enables 400V charging, without the need for additional components or adapters. The multi-charging system is a world’s first patented technology which operates the motor and the inverter to boost 400V to 800V for stable charging compatibility.

https://www.hyundaimotorgroup.com/news/CONT0000000000001437

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Som jeg skrev, den er knotete å få aktivert, da det kun funker om man gjør det rett.

Så videoen nå, han må lære seg hva ordet "bricked" betyr :p Den Eco mode buggen han snakker om er fikset nå forøvrig. Men klart hyundai har litt å gå på, det er ikke fult så tungvindt som han skulle ha det til i videoen der, men det er mer tungvindt enn det nødvendigvis trengte å være, for at det skal fungere må en legge inn laderen eller laderne som waypoints i navigasjonsruten, som vist her (har timestampet filmen)

Igjen så burde det i utgangspunkt skje automatisk slik det gjør på eksempelvis tesla når en velger en rute, men når en vet hvordan det gjøres så tar det et par minutter å sette det opp før en starter langturen, så for min del ikke noen deal breaker. Men håper og tror at hyundai vil oppdatere dette slik det blir litt mer automatisert i fremtiden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...