Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (2 minutter siden):

Kanskje du skal prøve å lese hele teksten. Om noe ble vanskelig å forstå kan du prøve å spørre.

Jeg spurte deg om å vise til regnskap, men du klarte det ikke. Altså er det igjen bare ord og antakelser. Ja en kan tjene mye penger på å selge person opplysninger. Men som hurtiglader tilbyder? Tvilsomt. De får også opplysninger fra kort betaling..

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg spurte deg om å vise til regnskap, men du klarte det ikke. Altså er det igjen bare ord og antakelser. Ja en kan tjene mye penger på å selge person opplysninger. Men som hurtiglader tilbyder? Tvilsomt. De får også opplysninger fra kort betaling..

Hva du får fra kortselskaper er ganske begrenset.

Du later ikke til å ha forstått at dette er en prinsippiell diskusjon, og ikke bare reaksjoner. Hva de har eller ikke har utnyttet enda er ikke vesentlig.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, sverreb said:

Det er langt mer verdi i å ikke utelukke store grupper fra infrastrukturen enn at 'salvesene' skal slippe å få krupp av å se en betalingsløsning de uansett ikke har tenkt å bruke og ikke er i veien for de overhode. Kostandene her er totalt ubetydelige, det er bare en dårlig unnskyldning fra din side for å forsvare din gatekeeping.

Du bør snarest innse at verden er ikke til for kun deg og din like. Tilrettelegging for god tilgjengelighet har en vesentlig egenverdi. Å tillate at man lager løsninger som er ekskluderende skal vi holde oss for gode til. Om det så betyr at selverklærte 'modernister' må tåle å se en kortleser så lever vi helt greit med det.

Det jeg har sett av kostnader pr ladestolpe, så ligger det opp mot 500.000,- for de andre aktørene, og opp mot 100.000 for Tesla.

Hvis personlig transport i hele vestlige verden skal løses med elbil, så tror jeg man skal nærme seg Tesla sin løsning, ikke lage regler som gjør det enda dyrere pr ladestolpe. Det skalerer ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er litt søtt at man argumenterer mot kortbetaling, og så er alternativet løsninger som krever at du har kort. Apple Watch fungerer så vidt jeg vet, ikke som betalingsformidler før man har knyttet opp mot minst ett kort. Tesla-lading fungerer heller ikke uten at du har registrert kortet fra før. Og slik kan man fortsette...

Tesla sin løsning fungerer for Tesla, fordi de bruker Mac som bilen kan melde til laderen sin, så sjekker Tesla at aktivt og gyldig k ort og bruker er knyttet mot aktuell bil.

Foreløpig er det vel nesten bare VW-gruppen sine biler som bruker "shared mac", og derfor ikke kan brukes mot Autocharge og tilsvarende løsninger. Tesla kunne sikkert  åpnet for dette mot de bilene som fungerer på samme måte, dersom man knytter bilens mac mot Tesla-appen.

Alle de andre ladetilbyderne kunne sikkert brukt det om de laget en løsning for dette. Enda bedre om bilprodusentene laget "app" i bilen for det, som Tesla har gjort.

Men foreløpig er det mest som et alternativ til brikke og app, men man må ha konto hos kjeden man skal lade hos.

Foreløpig ser det nå ut til å ha blitt åpnet for at flere kommer med mer fullverdig plug & Charge fremover, men det vil jo ikke fungere på Tesla sine SuC-stasjoner på en stund ihvertfall, siden de visstnok ikke er med i det konsortiet ennå ihvertfall.

https://elbil.no/sjekk-hvilke-elbiler-som-er-klare-for-plugcharge/

Og noen biler, som min (pre-onlinemulighet) får vel uansett ikke løsning på dette. og da vil kort være det beste felles betalingsmiddelet som favner alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

Og noen biler, som min (pre-onlinemulighet) får vel uansett ikke løsning på dette. og da vil kort være det beste felles betalingsmiddelet som favner alle.

Jeg tror dette segmentet med utilkoplede biler alltid vil eksistere. Jeg tror det vil være et ikke uvesentlig marked for biler helt uten telemetri og nettverkskonektivitet for å beskytte brukeren fra overvåkning, og en god del av de som har det vil ha det avskrudd av brukeren. P&C trenger i.o.f.s. ikke at bilen et tilkoplet, men komissionering blir tungvindt uten, og viktigere, de som vil etterspørre dette vil heller neppe ha P&C av samme grunn.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (19 timer siden):

Nå blir det ikke tesla denne gangen i hvert fall. All respekt for tesla med jobben de gjør med å pushe teknologi og pris slik at andre produsenter må skjerpe seg. Men bortsett fra det har jeg ikke vurdert tesla, mest pga jeg syns det er greit å ha noe kontroller på kanpper enda, prisen er enda høyere enn mitt bugsjett og jeg er ikke superfan av utseende enkelt og greit.

Den er god! Har full forståelse for dine synspunkter. Tesla er ikke alles "cup of tea". Smaken er som baken o.s.v. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/11/2023 at 12:41 PM, Evil-Duck said:

Nå var det slik at jeg egentlig bare dro litt mellom forhandlerene og testet biler å hadde ikke noen avtale på forhånd om lån av bilen, kunne sikkert fått låne Aryia'en lenger om det hadde vært mer planlagt.

Takk! :)

Bytter inn 2020 modell E-Soulen jeg har nå, fikk et greit tilbud for den med forhandler og syns i utgangspunktet at det er verdt å tape de ekstra kronene jeg kanskje kunne tjent på å selge privat bare for å slippe å tenke på å prøve å time et salg med overlevering av ny bil, forholde seg til potensielle vanskelige kjøpere og alt styret rundt privat salg.

 

 

Mitt inntrykk av BNH pre-mai2019 var at de var meget uvillige til å låne ut biler mer enn et par timer. Hvis det har endret seg er det helt topp. Men for meg blir det aldri mer Nissan etter BNH sitt svar rundt rustgaranti på støtdemper tårn. Fremfor å dra den saken gjennom rettsystemet velger jeg de heller bort fra fremtidige kjøp. Useriøse merkeforhandlere er det siste jeg ønsker å bruke tid på. Disse garantiene er fra dem nærmest null verdt.

Kanskje heller aldri mer BNH som da ekskluderer flere bilmerker for min del. Jeg har kjøpt fler nye leaf hos BNH siste 10 år og BNH har fått flere riper i lakken, men rustgarantien på en 3 år gammel bil var dråpen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Mitt inntrykk av BNH pre-mai2019 var at de var meget uvillige til å låne ut biler mer enn et par timer. Hvis det har endret seg er det helt topp. Men for meg blir det aldri mer Nissan etter BNH sitt svar rundt rustgaranti på støtdemper tårn. Fremfor å dra den saken gjennom rettsystemet velger jeg de heller bort fra fremtidige kjøp. Useriøse merkeforhandlere er det siste jeg ønsker å bruke tid på. Disse garantiene er fra dem nærmest null verdt.

Kanskje heller aldri mer BNH som da ekskluderer flere bilmerker for min del. Jeg har kjøpt fler nye leaf hos BNH siste 10 år og BNH har fått flere riper i lakken, men rustgarantien på en 3 år gammel bil var dråpen.

Jeg har hørt mye skrekkhistorier om Birger N. Haug, hadde blant annet en kompis som reiste ens æren til Oslo (lang vei) for å se på en bruktbil de hadde på utstilling ved forhandleren nær Gardermoen, når han kom frem var bilen ikke som beskrevet av selger på telefon i det heletatt og det var lite forståelse å høste over at han var frustrert over det. 

Her i distriktet er det Auto 8-8 som er Nissan forhandler, og service og oppfølging jeg fikk etter kjøpte leafen både før og etter levering var helt upåklagelig, de sto alltid klar med gratis lånebil hver gang bilen var inne på service eller garanti reparasjon, så det er hvertfall en forhandler jeg varmt kan anbefale :) 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg har hørt mye skrekkhistorier om Birger N. Haug, hadde blant annet en kompis som reiste ens æren til Oslo (lang vei) for å se på en bruktbil de hadde på utstilling ved forhandleren nær Gardermoen, når han kom frem var bilen ikke som beskrevet av selger på telefon i det heletatt og det var lite forståelse å høste over at han var frustrert over det. 

Her i distriktet er det Auto 8-8 som er Nissan forhandler, og service og oppfølging jeg fikk etter kjøpte leafen både før og etter levering var helt upåklagelig, de sto alltid klar med gratis lånebil hver gang bilen var inne på service eller garanti reparasjon, så det er hvertfall en forhandler jeg varmt kan anbefale :) 

Flott å høre og trist at vi ikke har mer seriøse forhandlere enn BNH her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (15 minutter siden):

Her i distriktet er det Auto 8-8 som er Nissan forhandler, og service og oppfølging jeg fikk etter kjøpte leafen både før og etter levering var helt upåklagelig, de sto alltid klar med gratis lånebil hver gang bilen var inne på service eller garanti reparasjon, så det er hvertfall en forhandler jeg varmt kan anbefale :) 

Må si meg enig i dine vurderinger av Auto 8-8. Har bare gode erfaringer med dem. 👍 Men som alle andre verksteder, så må man passe på litt, for de vil gjerne gjøre all slags jobber på bilen, enten det er nødvendig eller ikke. 🙂 Så det passer vi på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...