Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (Akkurat nå):

Priser styres etter hva markedet er villig til å betale, ikke hva noe koster. Grunnleggende økonomi.

Hardwaren for kortterminaler koster småpenger. Du kan kjøpe er kortterminal som privatperson i enkeltkvanta for hundrelapper. Alle transaksjoner går uansett gjennom betalingsformidlere så terminalløsningen vil ikke påvirke transaksjonskostnade til sist.

Nei. Bare fordi vi velger å ikke bruke noe fordi det er å regne som uetisk betyr ikke at vi ligger bak. Tvert i mot. Bare fordi man kan betyr ikka at man bør.

Ett par hundrelapper, til titusenvis av stasjoner. Også har en kostnader til arbeid osv... klarte ingen kilder nei. Da anser jeg det bare som pjatt.

Ligger bak i forhold til enkelhet og teknologi, jo det er åpenbart for de fleste. Du kan også betale med kortet ditt der, slapp av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Salvesen. said:

Men hvorfor skal jeg gjøre det? Jeg ønsker bare å plugge i, som jeg gjør i dag hos den ledende elbillader tilbyderen.

Hva du gjør eller ikke gjør er ikke relevant. Om du vil kjøre omveier for å få riktig logo på laderen er opp til deg. Men når du legger deg i veien for tilrettelegging av hvilke betalingsløsninger som skal tilbys legger du deg i veien for andres bruk av laderne. Du må snart klare å slutte å projisere dine behov over på andre, samt klare å forstå at andre har andre behov enn deg. Som sagt, det du bedriver er gatekeeping. Slutt med det.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (10 minutter siden):

Kan ikke være billig når alle skal utvikle sitt eget system for betaling heller!

Har ikke elbil enda, men er ladebiten utenom hjemme jeg er mest bekymret for når jeg får meg elbil. Tenk om det var så enkelt som nå og jeg kunne kjøre innom hvilken som helst lader og bare sveipe kortet mitt!

Det blir sikkert en vakker dag.

I mellomtiden så er det enda enklere å kjøpe en Tesla og bare kjøre innom Tesla sitt enorme superladenettverk (som er mye mer omfattende enn alle de andre tilsammen), og bare plugge i laderen. Du trenger ikke å fikle fram kortet ditt engang. Plug'n play!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Hva du gjør eller ikke gjør er ikke relevant. Om du vil kjøre omveier for å få riktig logo på laderen er opp til deg. Men når du legger deg i veien for tilrettelegging av hvilke betalingsløsninger som skal tilbys legger du deg i veien for andres bruk av laderne. Du må snart klare å slutte å projisere dine behov over på andre, samt klare å forstå at andre har andre behov enn deg. Som sagt, det du bedriver er gatekeeping. Slutt med det.

Kjører ingen omveier, for de er overalt. Og om det skulle vise seg å være omvei så tar jeg såklart andre i bruk. Har skjedd en gang og var en horribel opplevelse i brukervennlighet.

Du vet vi har rett til å si hva vi vill og mener her i landet? Slutt å prøve å sette en stopper for det. Boomer

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor skal jeg gjøre det? Jeg ønsker bare å plugge i, som jeg gjør i dag hos den ledende elbillader tilbyderen.

Klart, det er jo den beste løsningen - men jeg tror mye av klaging og problemer hadde stoppet om det bare var vanlige terminaler der. Hent ladehåndtak, bippe kort/mobil/klokke og lade. Om vi skal implementere en standard på tvers av merker tipper jeg det tar litt tid.

Det er jo sikkert krise for mange (akkurat dette forstår ikke jeg personlig), men de kan jo bare kjøpe seg en Tesla så her kan alle få.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Ett par hundrelapper, til titusenvis av stasjoner. Også har en kostnader til arbeid osv... klarte ingen kilder nei. Da anser jeg det bare som pjatt.

Om du vil ha en kortterminal kan du jo f.eks gå hit: https://www.zettle.com/se/betallosningar/kortterminal

Tusenvis av ladere gir en merkostnad på noen hundre tusen for å installere kortlesere. Det er mindre enn hva en eneste lader koster i annen hardware. Dette er nå bare tøvete syting fra din side. Man kar kortlesere på en brusautomat at kortterminaler er merkbart fordyrende er nå et så vanvittig tåpelig argument at det nok er dette som er 'pjatt'

5 minutes ago, Salvesen. said:

Ligger bak i forhold til enkelhet og teknologi, jo det er åpenbart for de fleste. Du kan også betale med kortet ditt der, slapp av.

Teknologi har ingen egenverdi. Teknologi for teknologiens egen del er et meningsløst ideal . Og hva kortbruk angår: Det er jo nettopp saken: Du tar til orde for at brukere nettopp IKKE skal kunne bruke vanlig kortbetaling, noe de kan over alt ellers.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (Akkurat nå):

Klart, det er jo den beste løsningen - men jeg tror mye av klaging og problemer hadde stoppet om det bare var vanlige terminaler der. Hent ladehåndtak, bippe kort/mobil/klokke og lade. Om vi skal implementere en standard på tvers av merker tipper jeg det tar litt tid.

Det er jo sikkert krise for mange (akkurat dette forstår ikke jeg personlig), men de kan jo bare kjøpe seg en Tesla så her kan alle få.

Ja jeg er enig i at det er en bedre løsning enn vi har i dag. Men jeg ønsker den beste løsningen og minst mulig kostnader og da er løsningen veldig enkel.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Om du vil ha en kortterminal kan du jo f.eks gå hit: https://www.zettle.com/se/betallosningar/kortterminal

Tusenvis av ladere gir en merkostnad på noen hundre tusen for å installere kortlesere. Det er mindre enn hva en eneste lader koster i annen hardware. Dette er nå bare tøvete syting fra din side. Man kar kortlesere på en brusautomat at kortterminaler er merkbart fordyrende er nå et så vanvittig tåpelig argument at det nok er dette som er 'pjatt'

Teknologi har ingen egenverdi. Teknologi for teknologiens egen del er et meningsløst ideal . Og hva kortbruk angår: Det er jo nettopp saken: Du tar til orde for at brukere nettopp IKKE skal kunne bruke vanlig kortbetaling, noe de kan over alt ellers.

Å? Så den passer med ladeløsningene som finnes i dag og monterer seg selv? Spar meg, du er ikke litt overbevisende engang. Dette blir dyrt og derfor vegrer bransjen seg.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Det blir sikkert en vakker dag.

I mellomtiden så er det enda enklere å kjøpe en Tesla og bare kjøre innom Tesla sitt enorme superladenettverk (som er mye mer omfattende enn alle de andre tilsammen), og bare plugge i laderen. Du trenger ikke å fikle fram kortet ditt engang. Plug'n play!

Nå blir det ikke tesla denne gangen i hvert fall. All respekt for tesla med jobben de gjør med å pushe teknologi og pris slik at andre produsenter må skjerpe seg. Men bortsett fra det har jeg ikke vurdert tesla, mest pga jeg syns det er greit å ha noe kontroller på kanpper enda, prisen er enda høyere enn mitt bugsjett og jeg er ikke superfan av utseende enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ja jeg er enig i at det er en bedre løsning enn vi har i dag. Men jeg ønsker den beste løsningen og minst mulig kostnader og da er løsningen veldig enkel.

Tror du det er billigere å utvikle en ny ladestandard for alle merker? Jeg vil tro at å sette betalingterminal på laderne er klart billigst og raskest å gjennomføre, og når det medfører alt fra forbedring til ekstrem forbedring så er det mange på veien som vil dra nytte av det idag.

Jeg synes ikke det er noe vits med en annen, mer moderne terminal. Det blir en litt dyrere half-assed løsning.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

18 minutes ago, Salvesen. said:

Å? Så den passer med ladeløsningene som finnes i dag og monterer seg selv? Spar meg, du er ikke litt overbevisende engang. Dette blir dyrt og derfor vegrer bransjen seg.

Akkurat det kan de takke seg selv for, de får ingen sympati fra meg for at de har prøvd seg på antikompetitive løsninger via tvingen registrering for å få betalt. Hadde de ikke hatt den håpløse holdningen i utgangspunktet at de skal alle forsøke å oppnå monopolmakt via å lage proprietære systemer ville de ikke fått denne merkostnaden nå.

Bransjen vegrer seg fordi de vet at med kortbetaling blir lading mer en kommoditet og ikke noe de kan melke kundene for salgbare persondata, eller låse de til seg. Det beveger meg ikke, og som kunde har vi alle glede av at lading skal bli nettopp en kommoditet.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Tror du det er billigere å utvikle en ny ladestandard for alle merker? Jeg vil tro at å sette betalingterminal på laderne er klart billigst og raskest å gjennomføre, og når det medfører alt fra forbedring til ekstrem forbedring så er det mange på veien som vil dra nytte av det idag.

Jeg synes ikke det er noe vits med en annen, mer moderne terminal. Det blir en litt dyrere half-assed løsning.

Hvem sier en trenger ny ladestandard? Som nevnt tidligere antar jeg at en kan lese ting som VIN i standarden som finnes i dag. Dette kan knyttes mot betalingsløsning.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

 

Akkurat det kan de takke seg selv for, de får ingen sympati fa meg for at de har prøvd seg på antikompetitive løsninger via tvingen registrering for å få betalt. Hadde de ikke hatt den håpløse holdningen i utgangspunktet at de skal alle forsøke å oppnå monopolmakt via å lage proprietære systemer ville de ikke fått denne merkostnaden nå.

Bransjen vegrer seg fordi de vet at med kortbetaling blir lading mer en kommoditet og ikke noe de kan melke kundene for salgbare persondata, eller låse de til seg. Det beveger meg ikke, og som kunde har vi alle glede av at lading skal bli nettopp en kommoditet.

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 hvor mye tjener de på person data? Vennligst vis til regnskap.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Hvem sier en trenger ny ladestandard? Som nevnt tidligere antar jeg at en kan lese ting som VIN i standarden som finnes i dag. Dette kan knyttes mot betalingsløsning.

Du sikter til autocharge. Det er en veldig dårlig løsning, og som nevnt tildigere må vi forvente at betalingsformidlere setter ned foten for den når de får nok chargebacks. Den faller i samme kategori som kortavtrykk og avlesning av magnetstripe. Den fungerer heller ikke på biler som ikke bruker en unik MAC (For de bruker MAC ikke VIN).

For å beskytte bileieren er det gode grunner til å ikke bruke en fast eller unik MAC på ladegrensesnittet. Det er generellt god praksis å minimere antallet måter man kan bli identifisert på. (Og ja jeg er klar over at biler har registreringsnummer, men da må man i det minste ha kamera, noe som krever tillatelse fra datatilsynet som igjen medfører risiko for ettersyn og er en ekstra barriære for som ønsker å overvåke andre)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 hvor mye tjener de på person data? Vennligst vis til regnskap.

Uendelige emojis er ingen substitutt for argumentasjon. Det er potensialet og risikoen som er viktig, ikke om noen har kapitalisert på det så langt. Om du tviler på at man kapitalisere på persondata så se: Google. (Nei ikke søk, googles inntekter er så og si utelukkende basert på å selge persondata)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Du sikter til autocharge. Det er en veldig dårlig løsning, og som nevnt tildigere må vi forvente at betalingsformidlere setter ned foten for den når de får nok chargebacks. Den faller i samme kategori som kortavtrykk og avlesning av magnetstripe. Den fungerer heller ikke på biler som ikke bruker en unik MAC (For de bruker MAC ikke VIN).

For å beskytte bileieren er det gode grunner til å ikke bruke en fast eller unik MAC på ladegrensesnittet. Det er generellt god praksis å minimere antallet måter man kan bli identifisert på. (Og ja jeg er klar over at biler har registreringsnummer, men da må man i det minste ha kamera, noe som krever tillatelse fra datatilsynet som igjen medfører risiko for ettersyn og er en ekstra barriære for som ønsker å overvåke andre)

Fungerer veldig bra for Tesla. Ja kamera er også en løsning, kan lese både skilt og kartdata... liker slike løsninger for feks auto vaskehaller. Og nå tilbys det jo for bensin også. Kjempe løsning.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Uendelige emojis er ingen substitutt for argumentasjon. Det er potensialet og risikoen som er viktig, ikke om noen har kapitalisert på det så langt. Om du tviler på at man kapitalisere på persondata så se: Google. (Nei ikke søk, googles inntekter er så og si utelukkende basert på å selge persondata)

Klarte det ikke denne gangen heller nei. Utrolig. Vi snakker ikke om google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...