Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Du kan vel få 12.7 kW som max på 3-fase 230V om du har bil og lader som støtter dette, men du må ha 32 A på kursen da. I praksis vil det vel si 11 kW, som bl.a.Tesla takler.

7,4 kW er max man kan få på 1-fase lading ved 32 A, uavhengig av om det er 230 eller 400 V, men om bil og lader takler dette, så får du 22 kW på 3-fase 400 V.

Nå er det biler som og støtter 64 A, og på 400 V, skulle vel det tilsi rundt 44 kW, men siden vi ikke har støtte for så høy A, så er jo det mest en funfact enn reell problemstilling. 😉

Jeg har fått lagt 3fas 230v. Finnes det lader/biler som takler det? 

Lenke til kommentar
sdf123 skrev (1 time siden):

Jeg har fått lagt 3fas 230v. Finnes det lader/biler som takler det? 

Som nevnt, takler ihvertfall Tesla sine biler dette, i kombinasjon med deres egen Wall Connector og Easee. Skal sies at det er noen diskusjoner om det er innenfor regelverket, men begge går ihvertfall god for at det er trygt og innefor hva de er designet for.

Noen biler liker ikke slike koblinger, andre "aksepterer" det, i form av at de tar imot lading på alle tre fasene. Men obs, sjekk hva produsent eller importør av din egen elbil for å høre hva de sier om dette.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sdf123 skrev (10 timer siden):

Jeg har fått lagt 3fas 230v. Finnes det lader/biler som takler det? 

Det finns i hovedsak kun en (nevnt allerede)

Selv om det fungerer på enkelte andre bilmerkers modeller fraskriver leverandøren seg alt ansvar om det medfører en feil/defekt på bilen. 
 

Dette var tatt opp i 2021. Selv med noen nyere modeller er vel situasjonen den samme for produsenter allerede på lista.

https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er på en av kontorene våre i USA denne uken, og de deler vistnok bygg med rivian fabrikken eller noe slik. Fult av biler utenfor. Håper på en omvisning 

 

Edit: undervurderte rivian her, var ett service center😅 men herregud så mange biler! Håper det er leveringer og ikke bare problemer..

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Har ikke fulgt med Rivian så mye, men jeg vet de har problemer med trekket over bakdelen, mekanismen tåler ikke sand, så den låser seg sånn at de ikke får åpnet trekket helt. 

Viste seg å være nye biler for det meste. Fikk dessverre ikke tid til å prøve. Men de var råkule! 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Har ikke fulgt med Rivian så mye, men jeg vet de har problemer med trekket over bakdelen, mekanismen tåler ikke sand, så den låser seg sånn at de ikke får åpnet trekket helt. 

Det går ikke. Jeg testet en bil som man måtte trekke to ganger i spaken til panseret. Ble ikke mer bil fra de for å si det sånn, herregud for er ork og hassle.
 

Lenke til kommentar

Jeg tittet litt på ny familiebil denne uken, og har vært ute av "gamet" i noen år. Men det virker som bilmarkedet er galematias for tiden?

  • Tesla har redusert prisen på modell Y med 50-100k, men mangler parkeringssensor selv om bilen har grunnflate som en liten låve. Jeg tør ikke parkere i noe parkeringskjeller med en slik bil uten sensor både foran og bak.
  • Skoda Enyaq har økt prisen helt vanvittig (iv80 opp 100k fra 2022 til 2023 modellen), og har samtidig en ustabil app. Jeg hadde håpet at vw-konsernet hadde oppdatert appene eller serverne siden 2012.
  • Hyundai Ioniq 5 har en reell nyttelast knapt over en gjennomsnittelig amerikaner. Og det er ikke snakk om at bilen vet via tlf eller nøkkel hvem som setter seg inn. Man må velge bruker hver gang på en treg skjerm. Dette gjorde man bedre i 2002!

På godt nord-norsk: Ka farsken !?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (20 minutter siden):

Jeg tittet litt på ny familiebil denne uken, og har vært ute av "gamet" i noen år. Men det virker som bilmarkedet er galematias for tiden?

  • Tesla har redusert prisen på modell Y med 50-100k, men mangler parkeringssensor selv om bilen har grunnflate som en liten låve. Jeg tør ikke parkere i noe parkeringskjeller med en slik bil uten sensor både foran og bak.
  • Skoda Enyaq har økt prisen helt vanvittig (iv80 opp 100k fra 2022 til 2023 modellen), og har samtidig en ustabil app. Jeg hadde håpet at vw-konsernet hadde oppdatert appene eller serverne siden 2012.
  • Hyundai Ioniq 5 har en reell nyttelast knapt over en gjennomsnittelig amerikaner. Og det er ikke snakk om at bilen vet via tlf eller nøkkel hvem som setter seg inn. Man må velge bruker hver gang på en treg skjerm. Dette gjorde man bedre i 2002!

På godt nord-norsk: Ka farsken !?!

Nå aner ikke jeg hvor du har sett så små låver, men selv et standard stabbur dekker et større areal en noen som helst Tesla.

Angående sensorer, så har folk i mange år rygget bare med bruk av speil, og å titte ut vinduer. Er du ikke i stand til dette, selv med kamera-assistanse, så er det vel på tide å levere lappen tilbake. Så, ka farsken? fra en annen nordlenning!

En annen sak er selvsagt hvor glad man er i assistansen, men å bare skulle rygge basert på pipene fra sensorenes innebygde høyttalere, er fullstendig galematias.

Men, om du absolutt må ha sensorer og ikke klarer å vente på at det løser dette med Tesla Vision, så finnes det massevis av nesten-nye Teslaer (2022 fra så seint som i desember) med fungerende sensorer, så du har absolutt valgmuligheten. Selv innen Tesla-universet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (31 minutter siden):

Angående sensorer, så har folk i mange år rygget bare med bruk av speil, og å titte ut vinduer. Er du ikke i stand til dette, selv med kamera-assistanse, så er det vel på tide å levere lappen tilbake. Så, ka farsken? fra en annen nordlenning!

Tesla, bilen for deg som liker sånn det var i gamle dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Tesla, bilen for deg som liker sånn det var i gamle dager.

Om du virkelig mener dette, har du faktisk fattet ganske lite. Tesla ønsker å erstatte sensorer med kameraer som allerede finnes på bilen, slik at de gjør (minst) 2 oppgaver, og derved overflødiggjør sensorer. Dette gjennom Tesla Vision.

Dette er det man kan kalle nybrottsarbeid, eller utvikling. Så kan det så være at de burde hatt løsningen klar før man begynte å erstatte sensorer, men jeg tipper vi har løsningen på bilene før sommerferien tar til.

Tesla har gjort flere slike endringer, som eksisterende bilindustri ikke har turt å gjøre, eller rett og slett ikke klart å se for seg. De er dermed i ferd med å endre hvordan biler blir laget.

Er flere videoer ute som sammenligner endringene EM og Tesla gjør, med det Henry Ford gjorde i 20-årene. Også HF var en visjonær som veltet rundt på hvordan man hadde gjort ting tradisjonelt. Jeg tror de som ser og viser dette, har noen gode poeng. Og, nok en likhet var at begge ble sett på som noen raringer i egen tid. Nå er HF geniforklart. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (30 minutter siden):

Om du virkelig mener dette, har du faktisk fattet ganske lite. Tesla ønsker å erstatte sensorer med kameraer som allerede finnes på bilen, slik at de gjør (minst) 2 oppgaver, og derved overflødiggjør sensorer. Dette gjennom Tesla Vision.

Dette er det man kan kalle nybrottsarbeid, eller utvikling. Så kan det så være at de burde hatt løsningen klar før man begynte å erstatte sensorer, men jeg tipper vi har løsningen på bilene før sommerferien tar til.

Jeg tror ikke du vet hva "nybrottsarbeid" er. De fjernet disse sensorene allerede i oktober i fjor med en lovnad om at de raskt(en måned) skulle ha en ny løsning på plass. Nå snakker du om til sommeren. Hvor har du det fra? Å fjerne en viktig funksjonalitet uten å ha noen erstatning, er ikke noe nybrottsarbeid. Og det er veldig mange som lurer på hvordan man kan måle nøyaktig avstand med et web-kamera på frontruta som har en blindsone foran støtfangerne. 

Parkeringssensorer er 40 år gammel teknologi og meg bekjent er det ikke mulig å kjøpe en personbil uten at dette er standard eller et tilvalg. Selv Dacia Duster har dette.

De fleste synes det er veldig kjekt med parkeringssensorer. Men det går tydeligvis ikke an å mene uten at en spinnvill Tesla-misjonær kommer løpende og roper "Du trenger ikke parkeringssensorer!!". Det er bare så langt uti parodien som det kommer.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke du vet hva "nybrottsarbeid" er. De fjernet disse sensorene allerede i oktober i fjor med en lovnad om at de raskt(en måned) skulle ha en ny løsning på plass. Nå snakker du om til sommeren. Hvor har du det fra? Å fjerne en viktig funksjonalitet uten å ha noen erstatning, er ikke noe nybrottsarbeid. Og det er veldig mange som lurer på hvordan man kan måle nøyaktig avstand med et web-kamera på frontruta som har en blindsone foran støtfangerne. Det

Parkeringssensorer er 40 år gammel teknologi og meg bekjent er det ikke mulig å kjøpe en personbil uten at dette er standard eller et tilvalg. Selv Dacia Duster har dette.

De fleste synes det er veldig kjekt med parkeringssensorer. Men det går tydeligvis ikke an å synes uten at en spinnvill Tesla-misjonær kommer løpende og roper "Du trenger ikke parkeringssensorer!!". Det er bare så langt uti parodien som det kommer.

Jeg vil gjerne at du viser til hvor det er lovet innen en måned. Jeg har ikke sett at dette har vært mer tidsbestemt enn "snart". Min antagelse om når vi har dette på plass, er riktignok en gjetning, vel så god eller dårlig som andre gjetninger, men det begynner å komme drypp av info som kan tyde på at det er "rett rundt hjørnet".

Nettopp det at sensorer har vært de facto standard, er jo nettopp det som gjør det til nybrottsarbeid når man ønsker å løse det samme problemet på en annen måte.

Ett kamera alene gir ikke mye hjelp, om man ikke kan sammenligne med noe annet, men det kan og være fra samme kamera, men etter en forsinkelse. Altså sammenligne i programvaren med det som var et hundredels sekund før.

Men, jeg har ikke noen tro på at du skal endre ditt syn på Tesla og EM nå heller, så jeg lar det være med dette.  Btw, jeg har fremdeles ikke Tesla, men slike detaljer er vel ikke viktige for deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Parkeringssensor har jeg standard avslått på min bil. Skjønner ikke de som bruker dette aktivt. Gir kun verdi når man har full oversikt ellers. Det at man ikke tør å parkere i trange parkeringshus uten synes jeg er oppsiktsvekkende. De gir kun verdi om det eneste rett bak er en flat vegg. Jeg bruker det kun ved paralellparkering for å «se» bedre foran hvor nært jeg er. Der ville jeg ha savnet sensorer.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Parkeringssensor har jeg standard avslått på min bil. Skjønner ikke de som bruker dette aktivt. Gir kun verdi når man har full oversikt ellers. Det at man ikke tør å parkere i trange parkeringshus uten synes jeg er oppsiktsvekkende. De gir kun verdi om det eneste rett bak er en flat vegg. Jeg bruker det kun ved paralellparkering for å «se» bedre foran hvor nært jeg er. Der ville jeg ha savnet sensorer.

Det er en digg måte å f.eks få beskjed om at en unge løper inn bak bilen din, spesielt med så høy ræv. Perfekt har det aldri vært.

Jeg vil tro at hva man synes vedrørende denne saken er godt sammensveiset med hvordan man f.eks ser på Teslavision. At du ikke forstår en eneste grunn at folk vil ha på p-sensorer gjør at det blir vanskelig å ta samtalen seriøst, men jeg tipper dette er skjult frustrasjon over manglende features.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bruker parkeringssensorer hver gang jeg kjører bil. De har fungert perfekt i alle år. Man klarer seg uten, men jeg klarer også å pumpebremse uten ABS, være forsiktig på gassen på vinteren(ikke traction control) og å holde temperaturen i bilen uten et automatisk klimaanlegg. 

For noen år siden så kunne man ikke få hengerfeste på Teslaer og da fikk man høre av de gratis-arbeidende Tesla-selgerne at ingen egentlig trenger hengerfeste. Hva mener dere nå?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Nimrad said:

Parkeringssensor har jeg standard avslått på min bil. Skjønner ikke de som bruker dette aktivt. Gir kun verdi når man har full oversikt ellers. Det at man ikke tør å parkere i trange parkeringshus uten synes jeg er oppsiktsvekkende. De gir kun verdi om det eneste rett bak er en flat vegg. Jeg bruker det kun ved paralellparkering for å «se» bedre foran hvor nært jeg er. Der ville jeg ha savnet sensorer.

Dette gir ingen mening... Parkerer du jevnlig i et slikt hus? Og husk at de i oslo er MYE trangere enn ellers i norge.

Når jeg kjører inn i den drittrange garasjen min hjemme, i parkeringsanlegget på nærbutikken, eller stikker innom oslo eller kjøpesentrene, så har man bruk for sensorene nesten hver gang. Man trenger å vite hvor hjørnet av bilen er i forhold til stolper, vegger og andre biler. Uansett om man kjører rett inn eller rygger. 

Jeg kunne sikkert klart  meg uten parkeringssensor på den gamle octaviaen min. Men Model Y er større, man ser ikke hjørnene verken foran eller bak, man ser knapt ut av bakvindu, bilen er dobbelt så dyr og har svingradius tilsvarende en liten kommune. Og bommer man og treffer en annen bil, så koster det enormt i bonustap.

Om du har lært deg hvor hjørnene av bilen er og dermed greier deg uten sensor, så er det fint. Man er det virkelig kun du som kjører bilen din da? 

 

Dette ble langt, men for sammenligning så parkerte madammen prøve-enyaq'en (360 kamera) inn i vår garasje (knapt over 2m åpning) uten problem på første forsøk. Jeg er bedre på parkering, men turte ikke å parkere prøve-tesla'en uten sensor i samme garasje. Marginene blir for små for å knote uten sensor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...