Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Russefeiringa er grei tradisjon sånn set. Men eg trur mange føler press til å kjøpe russekle, russekort, være med å spleise på bussen. Noen går ned i karakterer fordi de "må" på russetreff.
Så ja,  å avvikle tradisjonen er ein god ide. De som ønskjer drikke og feste får fortsatt drive med det, ingen skal stoppe de. Men det blir mye mindre press på de som ikkje ønskjer det. Eg trur samfunnet generelt vil tjene på det óg, med mindre støy fra busser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Å forby hele feiringen er nok å gå for langt etter min mening, samtidig må det være lov til å være kritisk. Her jeg bor i Kristiansand har det vært et enormt smitteutbrudd hvor majoriteten av smitten stammer fra russen. Hele befolkningen blir nå straffet i sommervarmen med en påfølgende lockdown som konsekvens av dette.

Føler og at det er på mange måter er den særnorske drikkekulturen som egentlig er selve roten til problemet. Som det er i helgene på byen, så er det og i russetiden et enormt drikkepress og en underliggende forventning at man skal være så full som overhode mulig. Skal ikke spore av og gjøre dette om til en rusdebatt, men jeg synes det er underlig når mediene blåser opp store skumle forsider om russ som prøver ulovlige rusmidler, for ikke å glemme politi som trakasserer russebusser med cannabis logo. Faktum er at det er alkohol som er den store stygge ulven her, det er det rusmiddelet som svekker dømmekraften din mest. Og svekket dømmekraft blant russ og andre fulle ungdommer førte til en nedstenging her.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Morromann skrev (På 29.5.2021 den 9.50):

Det må kunne gå an å gjøre noe med bussene. Krav om begrensning av personer i en buss og forbud mot at flere møtes i en buss. Oppfordring til å holde flere arrangementer utendørs og å holde seg i kohorter.

 

Morromann skrev (På 29.5.2021 den 9.50):

Det må kunne gå an å gjøre noe med bussene. Krav om begrensning av personer i en buss og forbud mot at flere møtes i en buss. Oppfordring til å holde flere arrangementer utendørs og å holde seg i kohorter.

Eller helt enkelt.Forby bussene .Folk kan stå opp noen timer tidligere og gå til jobb.

Gratis mosjon og miljøvennlig uten fare for smitte .

Hvis man er uheldig og møter noen på veien så 14 dager karantene eller 3 dager i drukkenskapsarrest så man lærer og holde avstand.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri hatt noen sterke meninger rundt russetida. Jeg hadde det veldig gøy selv. Men nå er det i hovedsak to ting jeg reagerer på. For at russetradisjonen har endra seg kraftig på 10-15 år er det ingen tvil om.

1. Når russen fortsatt kjører rundt i busser og vans midt i juni, tenker jeg som så at nå må det snart ta slutt. De kan i utgangspunktet dra dette så lenge til vil med påskudd om at korona ødela. Skal vi se russ uti desember kanskje?

2. Jeg har et inntrykk av at russekulturen idag består av mye større grad av slåssing. Ihvertfall her jeg bor har det vært store problemer med at busser møtes for å slåss. Det eksisterte nesten ikke for 15 år siden. Dette kan ha sammenheng med lettere tilgang til sosiale medier etc. Inntrykket mitt er russetida har blitt mer usunn (som om den ikke var det fra før). Før klarte vi å drikke uten å lage hælvete. Joda, enkelte tagga kanskje litt og det var muligens noen nevekamper, men store planlagte slåsskamper var det ikke. At det fortsatt er russ idag som er kremungdom er det ikke tvil om, men jeg tror kulturen har endra seg til det værre med årenes løp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 29.5.2021 den 9.50):

Det må kunne gå an å gjøre noe med bussene. Krav om begrensning av personer i en buss og forbud mot at flere møtes i en buss. Oppfordring til å holde flere arrangementer utendørs og å holde seg i kohorter.

Dette finnes allerede, det er begrensningen til hvor mange de faktisk har godkjente sitteplasser til, som oftes er antallet som er med på bussen, altså ikke like mange som i en vanlig buss, da russ bruker å bruke mye av plassen for godkjente seter til andre ting, som DJ booth, bar, lounge og andre ting.

Lenke til kommentar

Er enig i at det bør forbys. Folk gjør en del ting i denne perioden av livet som de angrer på senere i livet. Og ofte gjør de ting i samme stil for å rettferdiggjøre deres oppførsel i denne tiden. Det kan også tenkes at noen av dem får tilfredstillelse av gjøre ugagn (en viss prosentandel av enhver populasjon kan betegnes som psykopater). Hvorfor brutalisere unge mennesker på denne måten?

Lenke til kommentar

Hvor lenge skal russen holde på i år? Jeg så det sto i avisa at politiet måtte løse opp noe russebråk i natt. I normale tider er jo 17. mai en tydelig avslutning, men kan de holde på så lenge de gidder nå?

Ja, jeg er litt lei av å bli vekket av at russebussene kjører forbi her med lydanlegget på max ... 

Lenke til kommentar

Russ er tradisjon, og det bør heller rådes til å holde seg i hver sin buss enn å forby en tradisjon.

De er tilogmed nevnt i nasjonalsanger, som Norge i rødt hvitt og blått.

I Sverige har de lignende tradisjon, de kjører vanligvis alle på lastebiler gjennom byen. I år så kjørte de stående ut av vinduene til foreldre eller søsken sine personbiler.

 

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

Ettersom oslorussen ikke har fått rullet så mye før nå nylig skal en nok ikke se bort fra at det trekker ut langt inn mot sommerferien 

"Rulling" er forbudt i Oslo tom. 4 juli. Så da kjører de til nabokommunene i stedet. :roll:

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Gouldfan said:

Russ er tradisjon, og det bør heller rådes til å holde seg i hver sin buss enn å forby en tradisjon.

De er tilogmed nevnt i nasjonalsanger, som Norge i rødt hvitt og blått.

I Sverige har de lignende tradisjon, de kjører vanligvis alle på lastebiler gjennom byen. I år så kjørte de stående ut av vinduene til foreldre eller søsken sine personbiler.

 

 

Fint at du har respekt for norske tradisjoner. Tradisjonene holder dessverre på å bli utkonkurrert mye annet nytt. Bare se hvordan for eksempel det offentlige og media kjører hardt på med støtte og varme til Pride i en hel måned, samtidig som at de norske tradisjonene blir tonet ned og er på vei til glemmeboka.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (7 minutter siden):

Fint at du har respekt for norske tradisjoner. Tradisjonene holder dessverre på å bli utkonkurrert mye annet nytt. Bare se hvordan for eksempel det offentlige og media kjører hardt på med støtte og varme til Pride i en hel måned, samtidig som at de norske tradisjonene blir tonet ned og er på vei til glemmeboka.

Det er helt ok for meg at tradisjoner kommer og går...

Men vi bør ikke forby russefeiringen pga en Pandemi som kommer hvert 100? År

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har dessverre drukket litt for mye i mitt liv, det gjorde jeg i russetiden også. Men jeg var ikke alene, og siden den gangen har feiringen blitt verre. Nå skal de ha fadderuke når de begynner på universitetet noen måneder senere, og dermed har de nesten ett halvt år med kontinuerlig fylla. Som student er man litt sårbar fordi mange har flyttet til et nytt sted, bort fra gutterommet, og sitter på 10 kvadrat alene. 

Endret av michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Juggel skrev (På 14.6.2021 den 7.44):

Jeg har egentlig aldri hatt noen sterke meninger rundt russetida. Jeg hadde det veldig gøy selv. Men nå er det i hovedsak to ting jeg reagerer på. For at russetradisjonen har endra seg kraftig på 10-15 år er det ingen tvil om.

1. Når russen fortsatt kjører rundt i busser og vans midt i juni, tenker jeg som så at nå må det snart ta slutt. De kan i utgangspunktet dra dette så lenge til vil med påskudd om at korona ødela. Skal vi se russ uti desember kanskje?

2. Jeg har et inntrykk av at russekulturen idag består av mye større grad av slåssing. Ihvertfall her jeg bor har det vært store problemer med at busser møtes for å slåss. Det eksisterte nesten ikke for 15 år siden. Dette kan ha sammenheng med lettere tilgang til sosiale medier etc. Inntrykket mitt er russetida har blitt mer usunn (som om den ikke var det fra før). Før klarte vi å drikke uten å lage hælvete. Joda, enkelte tagga kanskje litt og det var muligens noen nevekamper, men store planlagte slåsskamper var det ikke. At det fortsatt er russ idag som er kremungdom er det ikke tvil om, men jeg tror kulturen har endra seg til det værre med årenes løp.

1. Mykje av grunnen til at russetida har blitt strekt utover er at diverse lokalpolitikarar gjorde vedtak om å flytte russefeiringa frå mai til juni måned på grunn av koronasituasjonen. Ettersom det var ulike reglar/anbefalingar i ulike kommuner så er det ikkje så overraskande at dette førte til dobbelt så lang russefeiring i år. At lokalpolitikarane trudde at russen ikkje kom til å feste innad i kohortane sine i mai og flytte all feiringa til eit politisk bestemt tidsrom var i beste fall naivt. Russefeiringa fungerte heilt OK i fjor sjølv om vi då var midt under den verste nedstenginga utan ytterlegare innblanding enn dei nasjonale reglane, joda fjorårets russefeiring blei veldig amputert men det gjekk det også.
Sjølv om russen også har eit eige ansvar så vil eg legge mykje av ansvaret på politikarane for at det i år blei ei uoffisiell russefeiring på vanleg tid for avgangselevane som ønsker å feire at dei var ferdige med med 13 års skulegang før dei tok sommarferie og blei spredd for alle vindar, i tillegg til ei "offisiell" russefering måneden etterpå for den russen som ikkje reiste heim eller starta i sommarjobb som forbereding til vidare studier.

2. Mitt inntrykk er eigentleg omvendt, til tross for at alt russen foretek seg blir dokumentert og publisert så er det langt mindre ugang som russen steller i stand no. Nokre episodar er det sjølvsagt av uakseptabel oppførsel, men samanlikna med tidlegare så må det i sum være mykje mindre som skjer. Folk sloss før i tida også, men det var ikkje like synleg ettersom ein ikkje blanda inn politiet. I dag er nok terskelen for at nokon varslar politiet langt lavare i tillegg til at dei oftare også filmer hendingane slik at det føreligg bevis nok til straffereaksjonar.
Tagging og øydeleggingar begått av russen ser det ut til å bli mindre av, sjølv om andelen av hærverk utført av andre ungdommar som ikkje er russ kanskje er aukande. Det er blant anna langt færre "kidnappingar" i dag der russen bortfører medelevar og barn mot sin vilje og setter dei igjen i hjelpelaus tilstand tapa til ein lyktestolpe. Før var dette rampestrekar no er det straffbare handlingar.
Tenker eg tilbake på mi eiga russsetid så var det langt meir lovlaust enn det er i dag, nettopp på grunn av manglande dokumentasjon. Før var ein i langt større grad "annonyme" i russedressen sidan det var vanskeleg å skille ein russ frå dei andre på litt avstand. Resultatet av dette var at det var mange russ som slapp unna med ting som dei i dag hadde blitt identifisert og straffa for.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (12 minutter siden):

1. Mykje av grunnen til at russetida har blitt strekt utover er at diverse lokalpolitikarar gjorde vedtak om å flytte russefeiringa frå mai til juni måned på grunn av koronasituasjonen. Ettersom det var ulike reglar/anbefalingar i ulike kommuner så er det ikkje så overraskande at dette førte til dobbelt så lang russefeiring i år. At lokalpolitikarane trudde at russen ikkje kom til å feste innad i kohortane sine i mai og flytte all feiringa til eit politisk bestemt tidsrom var i beste fall naivt.

Jeg får ikke det helt til å stemme at lokalpolitikere har gjort politiske vedtak om å utsette/flytte russefeiringer. Har sett kommuneleger og ordførere oppfordre russen til å utsette, og avholde møter, men ingen politiske vedtak om dette. 

I Oslo utsatte i hvert fall russen selv og på eget initiativ russefeiringa til å starte i slutten av mai, og det samme skjedde mange andre steder i landet. Så har man i tillegg forbudet mot rulling som Oslo kommune innførte, men dette var ikke et forbud mot øvrig russefeiring i seg selv, dog en oppfordring om å stanse all russefeiring. Bærum kommune forbød russen å samle seg etter et stort utbrudd.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
aomt skrev (På 10.4.2021 den 2.54):

Russefeiringa er grei tradisjon sånn set. Men eg trur mange føler press til å kjøpe russekle, russekort, være med å spleise på bussen. Noen går ned i karakterer fordi de "må" på russetreff.
Så ja,  å avvikle tradisjonen er ein god ide. De som ønskjer drikke og feste får fortsatt drive med det, ingen skal stoppe de. Men det blir mye mindre press på de som ikkje ønskjer det. Eg trur samfunnet generelt vil tjene på det óg, med mindre støy fra busser.

Forby all moroa pga noen få svake mennesker ikke klarer å si nei? 

Nei, for noe tull. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...