Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Virkelig en fredelig og rolig tradisjon...

 

Helsesøster om russebråket: Vold har blitt en del av festkulturen
 
Helsesøster Tone Lise Jakobsen sier at hun kjenner til at det tidligere har oppstått problemer på de greske ferieøyene, men mener det har eskalert kraftig i år.
 
Russen VG har snakket med fra Ios, forteller om vold, slåssing, skjenking, doping, og skremmende episoder som har fått flere av dem som reiste til øya til å avbryte ferien og reise hjem.
 
– De skulle jo være der en uke alle sammen, men de kunne jo ikke det. Det har vært helt krise, sier en mor til VG.
 
Professor ved Universitetet i Oslo, Willy Pedersen sier til NTB at det ikke er noe nytt at russen bryter grenser og at de reiser til utlandet for å gjøre det.
 
– Det nye som ser ut til å ha skjedd de siste fire-fem årene, er at det har kommet inn slåssing og vold i den pakken, sier han.
 
– Disse slåsskampene som har utviklet seg mer og mer hjemme er ofte knyttet til russebusser, og nå har slåssingen blitt en del av festkulturen på ferie og festturer til kommende russ, sier hun.
 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/RxdKwO/helsesoester-om-russebraaket-vold-har-blitt-en-del-av-festkulturen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener absolutt at russefeiringa med fordel kan fjernes helt. Alt det negative veier ikke opp for festlighetene. Blir også ekstremt flau over at de som høres verst ut er fra Oppegård, etter nyhetene å dømme. Jeg var selv avgangselev der i 2006, og vold og rivalisering var meg bekjent fraværende. Kjempeoverraska er jeg dog ikke, ser mange patetiske foreldre rundt om i kommunen samt at den er i overkant blå politisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noke positivt med vanlig feiring?

 

Det mest positive hadde sjølvsagt vært om ungdommane sosialiserte seg på dagtid med mjølk, men det er sjølvsagt ikkje like gøy.

 

Det positive med russefeiringa er at heile klassen feirer at dei snart er ferdige med vidaregåande.

Og det positive med all anna feiring er at ein samlar vennar, familie og bekjente til å saman markere eit eller anna som kan feirast, enten det er ein bursdag eller ein fotballkamp.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man håndheve et forbud? Forby avgangselever å gå i røde og/eller blå klær, kjøpe busser og ellers ferdes sammen? Hele dette forbudssnakket er så fjernt fra enhver realistisk virkelighet at det er vanskelig å begripe. Man kan gjerne mislike tradisjonen, men at det er mulig å håndheve et forbud er fri fantasi. Det russen gjør galt er jo vitterlig forbudt ut fra andre lover, så man tilfører ingenting ved å lage et "russeforbud".

Lenke til kommentar

Er det noke positivt med vanlig feiring?

 

Det mest positive hadde sjølvsagt vært om ungdommane sosialiserte seg på dagtid med mjølk, men det er sjølvsagt ikkje like gøy.

 

Det positive med russefeiringa er at heile klassen feirer at dei snart er ferdige med vidaregåande.

Og det positive med all anna feiring er at ein samlar vennar, familie og bekjente til å saman markere eit eller anna som kan feirast, enten det er ein bursdag eller ein fotballkamp.

 

Jeg har ingen ting imot at man feirer slutten på skolen (selv om tidspunktet er helt feil). Det jeg har et problem med er kidnappingshelger, terrordager og generelt eggkasting, vannspruting, dynking  i eddik og andre ting som går ut over folk som ikke er med på leken. Samt høy musikk og bråk som holder folk våkne om natten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg har ingen ting imot at man feirer slutten på skolen (selv om tidspunktet er helt feil). Det jeg har et problem med er kidnappingshelger, terrordager og generelt eggkasting, vannspruting, dynking  i eddik og andre ting som går ut over folk som ikke er med på leken. Samt høy musikk og bråk som holder folk våkne om natten.

Alt det du nevner her er vel gjenstand for politianmeldelse og/eller sivilt søksmål.

Lenke til kommentar

Fortsatt noen som sier dette er positivt?

 

Hanne (19) ble utestengt fra russebuss: – Var ikke bra nok
 
Hun hadde planlagt og gledet seg til russetida i tre år, men istedenfor fest ble det mange k– Jeg er glad for at russetiden er over, sier Hanne Jansen.
 
Kvelder alene hjemme. Nå forteller flere russ om utestenging og mobbing i russetida.
 
I sommer har russens ville festing og slåsskamper i Hellas preget nyhetsbildet. politiet og andre har tatt til orde for å avlyse feiringen de mener har gått for langt.
 
Hanne reagerer på hvordan russen delte hverandre inn i ulike sosiale klasser. Selv fikk hun kjenne følelsen av å være mindre verdt.
 
Flere av neste års russ kan allerede kjenne seg igjen i Hannes opplevelser.
 
– Jeg hører folk si: Åh herregud, hun der er bare vanruss, eller åh gud, han der er vandrerruss. Og med det er du ikke bra nok, sier en russ fra Hedmark.
 

https://www.nrk.no/ho/hanne-_19_-ble-utestengt-fra-russebuss_-_--var-ikke-bra-nok-1.14164168

Lenke til kommentar

Hoppet forsåvidt over russetiden selv fordi jeg ikke følte meg noe spesielt fest-menneske, men synes ikke russen har vært så ille utenom når de dunket bilen til russe-gjengen som sov over hos oss med egg/hvete pulver og traff halv garasjen vår.. Ble ikke så spesielt glad nei..

 

Har vært vant med gamle tomater og gigantiske vann kanoner når jeg var barn med andre russ, var mer "harmløst" moro. Russen kan vel ikke være så ille som media portretterer det til å være?

Lenke til kommentar

Synes ikke dette er hyggelig i det hele tatt. At noen ødelegger for alle er velkjent og da bør ikke russen være et unntak. Pluss at det bare blir verre og verre...

 

Tar et oppgjør med ukulturen: – Hele konseptet russetid er blitt så trist
 
«Hvis du suger meg, kan venninnen din være med og rulle». Det var beskjeden Celina (17) forteller at hun fikk fra en gutt på en russebuss hun skulle feste med. Sammen med venninnene tar hun et oppgjør med statusjaget, mobbingen og pengebruken knyttet til russefeiringen.
 
Organiserte slåsskamper. Raserte hotellrom. Neddoping og voldtektsforsøk.
 
– Jeg synes hele konseptet russetid er blitt så trist. Man setter sammen gjenger, noe som gjør at mange føler seg utestengt, sier Celina.
 
– Det er veldig mye mobbing, også mellom russebussgrupper. Russebussene får ulike kallenavn, for eksempel «taperbussen», som fører til at det er mye dømming, legger Ingvild til.
 

https://www.nrk.no/norge/tar-et-oppgjor-med-ukulturen_-_-hele-konseptet-russetid-er-blitt-sa-trist-1.14166192

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Ja, tenk det, en enkeltsak om ei som ikke hadde råd til å være med og derfor ikke fikk bli med, og så starta de kronerulling (kanskje ironisk, hun tolker det tydeligvis slik) for at hun skulle kunne bli med. Om det er moneyshaming blant ungdom du vil til livs så burde du gå løs på konfirmasjonstradisjonen. Men kjenner jeg deg rett vil du sikkert det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/21/2008 at 7:51 AM, gamern1337 said:

Årets Russefeiring var historiens verste! Og jeg skjønner ikke helt hvorfor vi har en slik elendig dårlig feiring. Vi burde forby denne feiringen før det riktig går galt med ungdommen.
Vi burde forby Russefeiringen slik som vi forbyr nyttårsrakettene, begge er samfunnsonder. Politikere med litt vett burde ha gjort dette for lenge sida! :hmm:

Helt enig. Vi bør forby alt som er gøy.

Ingenting som kan være skadelig skal være gøy lenger, uansett hvor liten sannsynligheten er for å skade seg selv.

Jeg mener vi bør gå helt til å nekte folk å gå ut av sitt eget hus, med mindre de har tillatelse fra politiet.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...